Schimmel en/of mijt, hoe lang besmettelijk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Schimmel en/of mijt, hoe lang besmettelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 22:48

Op vrijdag 28 februari merkte we na het rijden enkele korstjes op onder de buik (op de singelplek) van mijn merrie. Onze eerste gedachte was irritatie van zand/modder in combinatie met de wrijving van de singel. We hebben het deze vrijdag en zaterdag gewassen met teatree shampoo. Op deze dagen hebben wij geen verandering opgemerkt.

Zondag hebben wij de buik niet gewassen en heeft ze verder niks gedaan.

Maandag ochtend werd ik gebeld door iemand op stal met de melding dat het haar begon uit te vallen. Toevallig moest ik die dag met mijn ruin naar de kliniek en heb ik haar ook opgeladen en meegenomen. Er is geen afkrabsel genomen, wel onderzocht en er werd gezegd dat het een schimmel was. Om de 3/4 dagen wassen met Imavarol.

Al het tuig, dekjes, dekens, borstels, halsters, stallen etc. zijn gereinigd. De stal is tevens ontsmet met Halamid.

Mijn merrie lijkt ondertussen hersteld, de huid is rustig en het haar groeit netjes terug. Wel ben ik in eerste instantie erg geschrokken van de plotse hevigheid van het haaruitval. Nu ben ik sowieso niet bekend met schimmel, maar vond ik dit erg heftig.

Nu kreeg ik afgelopen week te horen dat een ander paard dezelfde symptomen vertoond, maar dat een dierenarts hierbij zei (wederom geen afkrabsel) dat het geen schimmel, maar schurftmijt was.

Zodoende is mijn merrie voor de zekerheid ook behandeld met Foxim en zal dit over 8 dagen weer gebeuren.

Mijn vragen:
- heeft iemand een dergelijke heftige schimmelinfectie mee gemaakt?
- indien het wel een schurftmijt betreft, hoe verklaar ik dan dat mijn merrie op de Imavarol goed herstelde.
- hoe lang blijft zij eventueel besmettelijk?
- is zij opnieuw vatbaar binnen korte tijd, of heeft zij nu een immuniteit voor een bepaalde tijd? Zo niet, is het verstandig om te laten enten tegen schimmel?

Maandag 2 maart
Foto’s van tijdens het onderzoek, hier viel het haar gigantisch uit. Thuis is zij direct gewassen met Hibiscrub en Imavarol.
Afbeelding

Afbeelding

Dinsdag 3 maart
Gewassen met hibiscrub

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maandag 9 maart
Gewassen met hibiscrub en Imavarol

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Momenteel ziet het er erg netjes uit. Nu ben ik alleen vergeten vandaag een foto te maken.

Ter aanvulling: het rapport van de kliniek.

Afbeelding

Foto, andere paard.
Afbeelding

snorkel1986

Re: Schimmel en/of mijt, hoe lang besmettelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:14

Bij schurft is de huid toch altijd beschadigd... maar zit het haar op Andere plekken ook erg los ? Verharen? Anders zou ik zeggen er is niks ( ivm hard werken krijg je zweet en daar onderiets gaan broeien... Hier ook wel shetten dit dit vertonen maar dan kan je ook het haar er echt met plukken uit halen en is het eronder prakties kaal maar de huid is intact ) wel paard dan met dikke dichte vacht ... anders een schimmel

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:18

Aan het haar wat erop de grond ligt te zien (vanwege de witte klonten) zou ik zeggen schimmel of rainrot. Als de plekken weg zijn is ze niet meer besmettelijk maar de sporen kunnen nog lang in stal blijven en wederom andere besmetten. Ook kan het zijn dat andere al besmet zijn maar dat kan zes weken duren voor het zich uit. Bij sommige paarden komt het terug en bij andere niet. Weerstand afhankelijk.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 23:27

snorkel1986 schreef:
Bij schurft is de huid toch altijd beschadigd... maar zit het haar op Andere plekken ook erg los ? Verharen? Anders zou ik zeggen er is niks ( ivm hard werken krijg je zweet en daar onderiets gaan broeien... Hier ook wel shetten dit dit vertonen maar dan kan je ook het haar er echt met plukken uit halen en is het eronder prakties kaal maar de huid is intact ) wel paard dan met dikke dichte vacht ... anders een schimmel

Nee, bij Mora bleef het hierbij.

Twee andere paarden hebben het op dezelfde plaats en een op enkel de achterbenen.
De foto van het bruine paard betreft ook de achterbenen. Maar ik hoorde vandaag dat ook deze nu plekken op de buik erbij kreeg.

Ik heb nu in ieder geval voor beide behandeld.

Rainrot, die had ik nog niet gehoord. Hier ben ik ook niet bekend mee. :o

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:32

pony bij ons op stal heeft zoiets elk jaar rondom het verharen, wordt eerst kaal en dan weer gewoon vacht. Jeukt heel erg en pony schuurt zichzelf stuk.

Vind dit niet typisch ringworm, dat zijn toch vaak echt ronde plakken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:38

Schimmel, rainrot en mijten zijn drie hele andere aandoeningen. Schimmel is, ja, schimmel, en dus inderdaad aanpakken met een antischimmel middel zoals imaverol. Rainrot is een bacteriële infectie, daar zal je op een andere manier moeten aanpakken. En mijten zijn beestjes die je weer met gif (byemyte/sebacil etc) aan moet pakken.

Het is opvallend dat de huid na jouw behandeling zo snel tot rust is gekomen, ik weet niet hoever Imaverol ook mijtdodend is, maar je zou bijna denken dat het puur schimmel is in het geval van jouw paard. Heeft ze ook jeuk (gehad)? Ik kan me ergens wel voorstellen dat wassen wel iets doet voor het kalmeren van de huid en mogelijk een deel van de mijten eraf wast. Toch zou je bij zo veel haaruitval en mijten flink jeuk verwachten.

Het andere paard is alleen behandeld tegen mijten? Mijten zitten blijkbaar graag tussen de schubben van de huid en daardoor maken ze ook meer schubben, dat jeukt en ook de haren laten los. Mijn paard heeft dit jaar voor het eerst er last van en dat lijkt op een mindere versie van paard twee hier. Jeukt d'r wel erg, ze heeft wondjes aan de kogels gekregen door het jeuken met haar tanden. Hier wel het aanraden gehele paard te wassen.

Eigenlijk is de vraag, hoeveel jeukt het ze?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 23:39

Mora had overigens geen jeuk de eerste dagen. Leek daarna iets te jeuken, maar naar mijn idee was dit van het genezingsproces.

Nu meerdere paarden dit typische beeld vertonen vraag ik me af wat dit is.

Mora is hersteld door de Imavarol en Hibiscrub. Een mijt zou daar normaal niet op reageren. Maar ik vind het ook geen typische schimmel. Ik vond het zorgwekkend hoe er zo plots zoveel haar uitviel, dat is de reden dat ze mee ging naar de kliniek.

Een afkrabsel zou nu uitsluitsel geven, maar daar Mora al genezen is lijkt dit niet meer evident.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 23:41

Het andere paard is twee keer mee behandeld tegen schimmel.

Hierna is het paard voor enkele dagen vertrokken 2/3 en terug gekomen. Het paard ging intact heen en kwam met een kaal been terug. Hetzelfde been zoals het been van Mora er uit zag tijdens de eerste dagen.

Het andere paard is nu dus gewassen met Foxim en wordt niet meer behandeld tegen schimmel.

Mora is voor de zekerheid behandeld met Foxim.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:47

Al genezen is misschien wat een te vroege conclusie, ik zou dit wel op blijven volgen. Zeker als je aangeeft dat er veel meer paarden op stal een probleem lijken te hebben, dan kan het goed zijn dat ze elkaar besmetten. Plus dat als het mijten is, zal je nog een keer moeten behandelen omdat na de eerste behandeling vaak nog eitjes uit kunnen komen, die nieuwe mijten wil je ook dood hebben.

Als het schimmel is, is de reactie wel heftig en ook dan zou ik het in de gaten blijven houden. Mogelijk door een verminderde weerstand (het is ook erg raar weer geweest), maar ik zou door die heftigheid niet er vanuit gaan dat ze voldoende weerstand heeft kunnen opbouwen het zelf binnen korte tijd weer te kunnen weerstaan.

Andere paard lijkt me steeds minder logisch dat die schimmel heeft, je zou niet zo'n kaal been verwachten na twee keer behandelen tenzij het geen schimmel is en het middel dus niet werkt. Hoop dat de foxim goed aanslaat!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 23:55

Genezen alsin: alles is heel en alles is weer behaard en staat weer in bloei en groei.

Ze komt dagelijks in handen, ik borstel haar buik dagelijks en was het nog twee dagelijks met hibiscrub.

Donderdag is ze de eerste keer gewassen met de Foxim. Dit moet na 10 dagen herhaalt worden.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 23:56

Overigens, het vermelden waard. Mora is 3,5 week geleden gevaccineerd. Ik dacht in eerste instantie dat ze hierdoor een weerstanddip had.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 23:59

Het andere paard is 2 maart en 5 maart behandeld met Imavarol.
Had geen symptomen.

Vrijdag 6 maart zijn ze weg gegaan naar een andere stal. Paard heeft hier geen contact gehad met andere paarden en Dinsdag 10 maart kwam ze terug met een kaal been.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:08

Niet te vaak wassen met hibiscrub, dat maakt ook alle gewone huidflora kapot. Ik zou dat alleen gebruiken als je er aanleiding voor hebt.

Het is een atypische uiting van schimmel, maar dat lijkt mij wel meest waarschijnlijk. Mijten jeuken echt als de hel en geven dan ook wel kale plekken, maar van het schuren.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:49

Het zal wellicht een combinatie van factoren zijn; iets verminderde weerstand door de vaccinatie, het weer, de ruiperiode, en een beschadigde huid is ook bevattelijker voor schimmels die altijd rondwaren, en dan kan een mijt ook makkelijker toeslaan.
De juiste middelen gebruiken en goed toepassen; Foxim en imaverol zijn voldoende. Haren groeien snel weer terug. Evt. borstels en dekens behandelen (weken in hibiscrub is voldoende) en de stal helemaal leeghalen. De haargroei komt wel weer terug.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 13:06

Jasmijn159 schreef:
Niet te vaak wassen met hibiscrub, dat maakt ook alle gewone huidflora kapot. Ik zou dat alleen gebruiken als je er aanleiding voor hebt.

Het is een atypische uiting van schimmel, maar dat lijkt mij wel meest waarschijnlijk. Mijten jeuken echt als de hel en geven dan ook wel kale plekken, maar van het schuren.

Oei, het wassen met de hibiscrub werd aangeraden door de dierenarts. Ik zal dit wat minderen. Ik blijf het gebied wel schoon houden met borstelen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:20

Eenmalig, of als het nodig is: prima! ;)

Anni3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:02

Lindsey_99 schreef:
Het zal wellicht een combinatie van factoren zijn; iets verminderde weerstand door de vaccinatie, het weer, de ruiperiode, en een beschadigde huid is ook bevattelijker voor schimmels die altijd rondwaren, en dan kan een mijt ook makkelijker toeslaan.
De juiste middelen gebruiken en goed toepassen; Foxim en imaverol zijn voldoende. Haren groeien snel weer terug. Evt. borstels en dekens behandelen (weken in hibiscrub is voldoende) en de stal helemaal leeghalen. De haargroei komt wel weer terug.

Hi! Mijn paard heeft ook schimmel, DA zei dat ik de borstels ook moest ontsmetten met Imaverol, maar wordt een duur grapje. Werkt Dettol ipv Hibiscrub ook?

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:11

Anni3 schreef:
Lindsey_99 schreef:

Hi! Mijn paard heeft ook schimmel, DA zei dat ik de borstels ook moest ontsmetten met Imaverol, maar wordt een duur grapje. Werkt Dettol ipv Hibiscrub ook?

Imaverol wordt niet voor niks aangeraden. Dettol of Hibiscrub is bacteriedodend, maar de mijten en eitjes zullen ws. gewoon overleven. En zo heb je na drie weken weer een besmetting.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 16:34

Dettol is ook schimmeldodend staat ook op de verpakking

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 16:40

Maartje1990 schreef:

Hee, wat stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb! Goede tip voor de volgende keer.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:32

Balou_k schreef:
Maartje1990 schreef:

Hee, wat stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb! Goede tip voor de volgende keer.

Ben op mn verpakking gaan kijken hier stond het niet op, wél in de bijsluiter (5.1) https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 0BD9Ow9Wjy

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:36

Schimmeldodend maar niet sporendodend en dat maakt dt je er met dettol lastig vanaf komt. Dettol is prima voor materiaal(borstels etc) maar niet om je paard schimmelvrij te krijgen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 12:48

sorbetje schreef:
Schimmeldodend maar niet sporendodend en dat maakt dt je er met dettol lastig vanaf komt. Dettol is prima voor materiaal(borstels etc) maar niet om je paard schimmelvrij te krijgen.

Nee, maar ik doelde ook op mijn materiaal inderdaad. :)