Zondag hebben wij de buik niet gewassen en heeft ze verder niks gedaan.
Maandag ochtend werd ik gebeld door iemand op stal met de melding dat het haar begon uit te vallen. Toevallig moest ik die dag met mijn ruin naar de kliniek en heb ik haar ook opgeladen en meegenomen. Er is geen afkrabsel genomen, wel onderzocht en er werd gezegd dat het een schimmel was. Om de 3/4 dagen wassen met Imavarol.
Al het tuig, dekjes, dekens, borstels, halsters, stallen etc. zijn gereinigd. De stal is tevens ontsmet met Halamid.
Mijn merrie lijkt ondertussen hersteld, de huid is rustig en het haar groeit netjes terug. Wel ben ik in eerste instantie erg geschrokken van de plotse hevigheid van het haaruitval. Nu ben ik sowieso niet bekend met schimmel, maar vond ik dit erg heftig.
Nu kreeg ik afgelopen week te horen dat een ander paard dezelfde symptomen vertoond, maar dat een dierenarts hierbij zei (wederom geen afkrabsel) dat het geen schimmel, maar schurftmijt was.
Zodoende is mijn merrie voor de zekerheid ook behandeld met Foxim en zal dit over 8 dagen weer gebeuren.
Mijn vragen:
- heeft iemand een dergelijke heftige schimmelinfectie mee gemaakt?
- indien het wel een schurftmijt betreft, hoe verklaar ik dan dat mijn merrie op de Imavarol goed herstelde.
- hoe lang blijft zij eventueel besmettelijk?
- is zij opnieuw vatbaar binnen korte tijd, of heeft zij nu een immuniteit voor een bepaalde tijd? Zo niet, is het verstandig om te laten enten tegen schimmel?
Maandag 2 maart
Foto’s van tijdens het onderzoek, hier viel het haar gigantisch uit. Thuis is zij direct gewassen met Hibiscrub en Imavarol.

Dinsdag 3 maart
Gewassen met hibiscrub

Maandag 9 maart
Gewassen met hibiscrub en Imavarol

Momenteel ziet het er erg netjes uit. Nu ben ik alleen vergeten vandaag een foto te maken.
Ter aanvulling: het rapport van de kliniek.

Foto, andere paard.