Tips over zout

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gabon

Tips over zout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 09:53

Wist je dat?...
- Paarden niet alleen in de zomer maar ook in de winter elektrolyten nodig hebben als ze zweten.
- Er niet genoeg zout (natrium) in het voer zit.
- Er zelfs paarden zijn die elektrolyten krijgen en nog een natrium tekort hebben.
- Alleen een zoutblok dus niet voldoende is.
- Bij een elektrolyten tekort paarden spierbevangen kunnen raken.
- Symptomen van een tekort o.a. vochttekort, verminderde prestaties, eten van zand en spijsverteringsproblemen zijn.
- Voor insuline resistente paarden zout extra belangrijk is.
- In veel merken die elektrolyten verkopen er naast elektrolyten (natrium en andere mineralen) ook suiker in de elektrolyten mix zit.
- Je ook keukenzout, zonder jodium, aan je paard kunt geven.
- Keltisch zout het beste is.
- Een paard die veel zweet (10 tot 15 liter) 21-32 theelepels per dag aan zout verliest.
- Een paard niet veel zout in 1 keer opneemt. Maar een deel uit plast.
- Het dus beter is om niet alleen op de dag dat het veel zweet zout te geven.
- Het opnemen van zout namelijk geleidelijk gaat.
- En je daarom het geven van zout op moet bouwen.
- Je niet snel teveel zout kan geven.
- Een zweetdeken met uitstappen NIET goed is. Hierdoor kunnen ze hun warmte niet kwijt.
- Een paard juist spierstijfheid kan krijgen door een te dikke deken. Het te warm blijven van spieren tast de spieren aan.
- Zelfs bij alleen zweten door een deken in de winter of van de warmte in de zomer je al zout bij moet voeren. Dus zelfs als het paard niet werkt

Kuggur

Re: Tips over zout

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:57

Aandelen in keltisch zout? Oftewel gewoon zout, maar dan duurder.

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 10:00

Kuggur schreef:
Aandelen in keltisch zout? Oftewel gewoon zout, maar dan duurder.

- Je ook keukenzout, zonder jodium, aan je paard kunt geven.
Deze kost 0,40 cent voor een zakje ;)
En altijd nog stukken goedkoper dan elektolyten. ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:29

Hoeveel paarden zie jij nou daadwerkelijk zoutgebrek hebben?

Het beste kun je trouwens 1/3 Lo-Salt met 2/3 keukenzout mengen en nog 10% bitterzout toevoegen. Dan voorzie je tenminste in álle belangrijke elektrolyten en krijg je geen disbalans tussen Na en K.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:25

Ik zie ook niet echt vaak paarden met zout gebrek. Ken er zat die zweten als de malle in de zomer, maar extra zoutblokken etc krijgen ze niet. Die van mij gaat denk ik door zoutblokken juist veeeeel meer drinken en plassen. Dat is niet helemaal de bedoeling. Dus heb de zoutblokken weggehaald en laat em er zo nu en dan even aan likken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:38

Marije_1997 schreef:
Ik zie ook niet echt vaak paarden met zout gebrek. Ken er zat die zweten als de malle in de zomer, maar extra zoutblokken etc krijgen ze niet. Die van mij gaat denk ik door zoutblokken juist veeeeel meer drinken en plassen. Dat is niet helemaal de bedoeling. Dus heb de zoutblokken weggehaald en laat em er zo nu en dan even aan likken.

Ik ben hier zoutblokken gaan kopen en geven toen nieuwe pony bezwete rijpony stond af te likken (die zelf amper wat deed met likstenen). Zoutbehoefte verschilt nogal per dier. Nu mineralensteen en daar likken ze aan naar behoefte, verder is er zat te doen, verveling is geen reden om er lang aan te zitten en steen lost makkelijk genoeg op om geen frustratievoorwerp te zijn. Wel reden om hem binnen te zetten zodat de regen het niet laat wegspoelen, grond zou niet zo gelukkig worden van zo'n zoutconcentratie.

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 21:00

Ibbel schreef:
Hoeveel paarden zie jij nou daadwerkelijk zoutgebrek hebben?

Het staat niet op hun voorhoofd..
Ik heb van een sportfysioloog geleerd dat heel veel paarden natrium tekort hebben..

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:04

Gedegen onderzoek is wel zo handig. Van horen zeggen hebben we niet zoveel aan.

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 21:10

Tijdens een cursus iets leren van iemand die werkt op een faculteit is niet van horen zeggen..

powerhorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:12

Bij de jaarlijkse enting gelijk een uitgebreid bloedonderzoek meenemen dan weet je gelijk hoe het bloed en de organen er aan toe zijn die waarden geven een goed beeld van je paard /pony zijn/haar gezondheid.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:38

Hier een pony die een week met een zoutblok in zijn stal deed... elke week èèn dus. Na een paar weken heeft ie geen nieuw blok gekregen maar mocht ie na het rijden even likken. later is het hooi getest en er bleek ook in het hooi heel veel zout te zitten ( weilanden waar het hooi vandaan kwam lagen dicht bij zee) dus een zouttekort kan ie met dit hooi nooit gehad hebben. Sinds dien let ik wel op met het onbeperkt aanbieden van zout.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:10

Ik verplaats dit topic naar Voeding en supplementen.