PPID/cushing

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eszy

PPID/cushing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 20:31

Hoi allemaal,

Ik heb een paard van bijna 21 jaar. Al enkele jaren komt het verharen heel laat op gang, maar als het eenmaal begint is hij zo uit zijn wintervacht. (Vorig jaar eind april)
De laatste twee jaar, en zeker afgelopen winter heeft hij een echt enorm dikke wintervacht gecreëerd die ook nog eens stekelig rechtop staat. Hij is Arabier, maar had qua vacht net zo goed IJslander kunnen zijn.

Verder leek hij een tijdje niet blij en lusteloos, en z'n buikspieren verslappen wat. Hij wordt ook niet meer bereden dus dat is opzich misschien niet heel gek. Z'n gewicht is wat aan de hoge kant. Afgelopen november voor het eerst een bloedworm infectie opgelopen. Uiteraard is hij hiervoor direct behandeld.

Zijn lusteloosheid en dikke vacht koppelde ik aan het feit dat hij sinds twee jaar 24/7 buiten staat zonder deken, en naast z'n onbeperkte hooi geen krachtvoer meer kreeg en misschien niet genoeg vitaminen/energie uit z'n hooi kon halen.

Inmiddels ben ik vitamine brok gaan bijvoeren en vrij snel knapte hij op. Zijn ogen glanzen weer en hij lijkt blij. Alleen die vacht blijft vreselijk

Hij is enige tijd geleden door de medische molen geweest zonder resultaat (alleen iets verhoogde spierwaarden, niet schokkend). Alleen toen is hij niet op cushing getest voor zover ik weet. Morgen komt de dierenarts op stal en wil sowieso vragen wat hij ervan denkt, maar ik was benieuwd naar jullie ervaringen met paarden met PPID.

Hebben paarden met PPID ook een afwijkende zomervacht? En is het verstandig om een paard met PPID in het najaar een deken op te doen? Ik kan me voorstellen dat de aanmaak van zo'n dikke vacht veel energie kost, waardoor hij wellicht ook lusteloos wordt.

Ik hoop enorm dat hij het niet heeft en dat zijn vacht gewoon door ouderdom komt of omdat hij 24/7 buiten staat maar ik wil me mentaal alvast voorbereiden.

Edit; komende week stuur ik een nieuw mestonderzoek op en krijgt hij een lintworm speekseltest. Dan kan ik die twee tenminste ook uitsluiten.
Laatst bijgewerkt door eszy op 09-03-20 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Re: PPID/cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 20:35

Klinkt wel bekend bij Cushing. Er is een centraal topic over met veel informatie, even de zoekfunctie gebruiken :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 20:42

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 20:51

Deken op doen zal er niet voor zorgen dat hij minder vacht aan maakt, als hij PPID heeft.

eszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 20:55

Maris schreef:
Hier is het centrale topic erover : [MD] [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Bedankt! Ik ga even lezen.

Jasmijn159 schreef:
Deken op doen zal er niet voor zorgen dat hij minder vacht aan maakt, als hij PPID heeft.

Oke, dus dat maakt totaal geen verschil? Ik dacht het daarmee misschien iets te kunnen verminderen. Maar dat maakt dus niets uit..

eszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 20:57

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:37

Foto doet idd wel denken aan cushing, de DA zal het al dan niet kunnen bevestigen.

Ons cushingpaard had uiteindelijk in de zomer ook een langere vacht.

Wij kozen ervoor hem volledig te scheren, deken erop en dan viel het in de zomer wel mee.

Hopelijk valt de diagnose alsnog mee..