Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
missK schreef:Kan het zijn dat de maagzweren een secundair probleem zijn?
Paarden krijgen van pijn bijvoorbeeld ook stress, waardoor er maagzweren kunnen ontstaan.
Zo weet ik dat er een paard was met ontstekingen elders in de darm die steeds maagzweren bleef ontwikkelen.
Omeprazol en dat soort middelen remmen de maagzuurproductie, maar lossen op lange termijn het probleem natuurlijk niet op....
Steeds een scopie is ook stress voor het paard.
Lastig hoor!
Je zou eens advies kunnen inwinnen bij Den Hoek (kliniek van Eric Laarakker)....
sorbetje schreef:Gasto+ vervangen door iets zonder graan en ik denk dat je langer omeprazol moet geven of cytotec. Alleen met afbouwen ben je vaak al 14 dagen of langer bezig. Enig idee waar ze eventueel stress van krijgt? Ligt ze goed in de groep? Word ze overenthousiast van naar buiten gaan?
missK schreef:Kan het zijn dat de maagzweren een secundair probleem zijn?
Paarden krijgen van pijn bijvoorbeeld ook stress, waardoor er maagzweren kunnen ontstaan.
Zo weet ik dat er een paard was met ontstekingen elders in de darm die steeds maagzweren bleef ontwikkelen.
Omeprazol en dat soort middelen remmen de maagzuurproductie, maar lossen op lange termijn het probleem natuurlijk niet op....
Steeds een scopie is ook stress voor het paard.
Lastig hoor!
Je zou eens advies kunnen inwinnen bij Den Hoek (kliniek van Eric Laarakker)....
Loisstarz schreef:Ze krijgt telkens een scopie en dan cytotec 30 tabletten per dag 14 dagen lang. Kost al 600 en dan de sulcfrate 2x per dag 1 maand lang a 700 euro. En dan nu ipv cytotec de omeprazol
SteffiiY schreef:Maagzweren zijn vaak niet alleen te genezen met een kuurtje omprazol of sucralfaat. Dit zal het tijdelijk wegnemen of verminderen maar als het probleem niet aangepakt worden komen de maagzweren weer terug. Hoe is het voerbeleid van je paard? Krijgt hij hele dag hooi, heeft hij veel stress, rijd je nu gewoon nog terwijl hij onder behandeling is?
Hoe minder brok erin hoe beter voor de maag. Ik lees dat een hoop mensen hierboven je allerlei voersoorten adviseren speciaal voor maagzweren maar voer zal altijd prikken op de maag.
JeanneV schreef:Loisstarz schreef:Ze krijgt telkens een scopie en dan cytotec 30 tabletten per dag 14 dagen lang. Kost al 600 en dan de sulcfrate 2x per dag 1 maand lang a 700 euro. En dan nu ipv cytotec de omeprazol
Dit moet volgens mij wel een stuk goedkoper kunnen. Sucralfaat bestaat in verschillende vormen. Ik zou zeker met je dierenarts overleggen wat de goedkoopste variant is. Uiteindelijk wil je gewoon een bepaalde hoeveelheid van de werkzame stof binnenkrijgen. Omeprazole is ook onder verschillende merknamen op de markt. Zeker Gastrogard werkt ook al bij een veel lagere dosis dan voorgeschreven, je moet het alleen wel vrij lang geven. Zelfs als de klachten al weg zijn. Overleg even met je veearts wat je kunt doen om de kosten in de hand te houden. Zelfs paarden met zware maagproblemen kunnen goedkoper behandelt worden.
Als die van jou alleen een doffe vacht heeft en wat zuur is met aansingelen kun je je afvragen of ze er wel echt last van heeft. een paard met serieuze maag problemen toont wel meer.
ik vind ook dat je weinig krachtvoer geeft voor een paard dat er slecht uit ziet. Cavalor heeft fiber force, pavo heeft easy en exell. Dat is speciaal voor paarden met maagproblemen en zo kun je er toch wat meer energie in stoppen dan je nu doet.
Lindsey_99 schreef:Zou het niet kunnen dat luzerne als product irriteert? In welke vorm dan ook? Probeer eens een tijdje een brok op basis van thimothee, vermijd alles waar luzerne inzit, en kijk dan samen met onbeperkt hooi (geen voordroog neem ik aan) en maagzuurremmers wat het dan doet.
Er zijn meer paarden die er toch last van hebben, huid, haar, mok.
Loisstarz schreef:[q
Ze reageerde eerst wat zuur maar dit is nu echt uitgelopen tot verkrampen en gevaarlijk gedrag. Ze verkrampt letterlijk haar maag en onderbuik zodra er druk op komt. Ondertussen is het een zwaar maagprobleem.
Ze is totaal niet mager en waarom meer kracht voer erin stoppen terwijl de maag juist daar het moeilijk mee heeft en ze volledig op rust staat ? Ze is heel heet en sensibel van zichzelf dus dit werkt ava rechts bij haar omdat de energie niet eruit kan.