Lange tijd gelegen was er een topic op bokt, dacht ook met video, waar een paard niet meer rechtdoor kon lopen. (in vrijheid) Alleen schreef of in een kleine cirkel. (terwijl het rechtuit probeert te gaan, wordt het automatisch een kleine cirkel. paard staat ook met de ruggengraat half rond.) Kan het niet meer vinden, en als ik zoek dan krijg ik allerlei dressuur oefeningen. Weet iemand dat topic nog te vinden of wat de diagnose was?
Laatst bijgewerkt door Rivano op 08-03-20 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Rocamor
Geplaatst: 08-03-20 21:57
Bedoel je dat topic over crab walking of iets dergelijks?
Van el camino geloof ik?
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 08-03-20 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Het is niet mijn paard, maar een pensionpaard hier. Een bejaarde ruin. Toen ik hem in de wei zo zag lopen, herinnerde ik me dat topic. (dank je El Camino om erover te schrijven!) Maar kon niet op de naam komen. De eigenaar wil behandelen, de DA denkt dat het dat heupbandje is. En is me niet duidelijk of ze de neurologische vorm nu wel of niet overwogen heeft. Hij is iets over de 30.
Britta31
Mijn kat heeft dat gehad, heel extreem. Het was een zware oor ontsteking. Zware ab kuur heeft het gaandeweg opgelost, ze heeft er wel een neurologische tick aan overgehouden. Misschien heb je iets aan deze info, een kat is geen paard maar het kan dus in het oor zitten en of aantasting evenwichtsorgaan.
Rivano, lees svp hewt topic maar door of attendeer je stalgenoot erop. Ikkan je als je me je mail adres per pb stuurt de info toezenden die ik verzameld heb erover, ook handig voor die arts!
Als het het heupbandje is zouden pijnstillers moeten werken. En moet het dier iets opknappen Waarschijnlijk helpt dan met corticosteroïden inspuiten ook niet....dat werkt met name op de neuro-variant.
Bregtje, dit is een heel specifieke aandoening.Vergelijken met katten etc heeft geen zin, het is ook geen ataxie of zo!
Britta. dit komt heel plotseling, gaat niets aan vooraf.
Britta31
Geplaatst: 10-03-20 10:42
Oke,mijn dame met Cushing ging plotseling rondjes lopen en liep scheef weg.Maar dat kwam door de tumor van de Cushing die gegroeid was en op haar hersenen drukte.Maar dat is nu gelukkig niet de oorzaak.
ElCamino
Geplaatst: 10-03-20 11:59
ok, dat gaat dus ook van de een op andere dag ? dat wist ik niet. Dat zou dan ook nog kunnen.
Al heeft het paard wel echt de juiste leeftijd voor Sidewinder.
Kwam inderdaad opeens opzetten. Van de eene dag op de andere. Morgen ga ik er weer naartoe en kan ik zien hoe hij het doet met de medicijnen. Zal dan ook vragen welke hij momenteel krijgt. Het begon vrij licht, dat hij nog wel redelijk rechtuit kon, hield alleen zijn kont naar links. At gewoon goed en bleef ook lopen. Maar week later begonnen echt de rondjes en "appuyementen". Toen was hij al begonnen met Banamine (pijnstillend/ontstekingsremmend) en Dexacitoneurim (corticoide), en vanaf zaterdag hebben ze er iets bij gedaan maar weet niet wat.
Mijn stalgenoot spreekt geen Nederlands, dierenarts ook niet, maar heb een deel van het wiki artikel vertaald. Maar de DA had ervan gehoord, dat vond ik verrassend want leek me iets zeldzaams.
Britta31
Heb je filmpjes ervan ? Veel mensen denken dat hun dier hetzelfde heeft maar dan blijkt in de praktijk toch iets heel anders aan de hand. Met name omdat je zegt dat hij na medicatie nog pas na een week slechter werkt strookt niet zo met Chico. Die was 1 dag scheef aan het grazen en de volgende dag helemaal mis met lopen en cirkelen. En ze lopen dus geen appuymenten, ze zetten alleen de achterhand naast het lichaam. De voorhand hebben ze onder controle
Omdat SW zeldzaam is, en niks aan te doen is helaas.... is testen op cushing een prima ding om mee te beginnen !!! en dan op de prascend en zien of het dier opknapt.
Blacksmurf
Geplaatst: 10-03-20 15:37
Ik heb een soort gelijk geval gehad. Die ging met de dag erger krom lopen. 1 of 2 stappen dan een rondje en weer opnieuw omdat hij niet meer rechtuit kon. Dierenarts dacht aan een hersenbloeding of attac. Paard heeft bepaalde medicijnen gehad maar knapte daar niet van op. Had ook angts in de ogen. Kon op stal ook niet meer stilstaan. Helaas moeten in laten slapen na een paar dagen.
Filmpje weet ik niet. Het is niet mijn paard, zou het moeten vragen. Je hebt gelijk over het appuyeren, dat is niet het beste woord. Hij slingert rond in een groot veld waardoor het lastiger te definiëren is.
Rivano, je kunt mijn filmpjes gewoon laten zien op YouTube aan ze hoor!!! Staan er veel op, vanaf begin tot aan hij nu is. Ze mag ook altijd pb sturen en nogmaals, als je me via pb een mail adres stuurt zal ik mijn verslag ervan mailen.
Ik hoop ergens echt dat het bc Cushing is of een hersebloeding oid, want dit syndrome is echt niet grappig.... sterkte
Wees blij, dan is het hoogst waarschijnlijk geen Sidewinder, dat knapt niet zo snel op helaas.... Tenzij het dier direct met coriitco- steroïden, AB is ingespoten en vitame B....... dat hielp bij Chico de 1e keer alleen, daarna ook niet meer. Succes
Heel veel sterkte, niet te snel opgeven. Ik ben bijna een jaar verder met Chico.Hij blijft nu eindelijk stabiel zonder terugvallen ( klopt gelijk af) en hoop op een mooi weideseizoen met hem.