Pony heeft soms 'de hik', ervaringen gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Pony heeft soms 'de hik', ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 20:23

Mijn pony (kleine Tinker van 1.28) heeft af en toe de hik.

En dan niet met een soort vaste interval, maar wanneer hij zijn buikspieren aanspant.
Om bijvoorbeeld een kunstje te doen zoals pas met het voor of achterbeen, maar soms ook met aandraven.
Hij lijkt niet echt pijn te hebben, maar is wel wat terughoudend met grote bewegingen op die momenten.

Toen hij het 1 van de eerste keren had, heb ik de dierenarts laten komen.
Opgevoeld, dat was goed, temperatuur was goed.

Er is bloed afgenomen omdat calcium tekort ook de hik kan veroorzaken bij paarden, maar het bloed was goed en het hikken is ook echt bij het aanspannen van de buikspieren en niet zoals wij de hik hebben met intervallen.

Op het eerste filmpje zie je hoe die hik door z'n lijf gaat als ik pas met rechtsachter vraag:

Hij lijkt het ook erger te hebben met bewegingen met de rechterbenen dan met links.

En op het 2e filmpje hoor je na mijn geklik een soort fluitend geluid die erg aan onze hik doet denken.
Dit geluid hoor ik overigens niet altijd als ie hikt, maar hij had het daar flink te pakken:

Samen met stalgenootjes, dierenarts, osteopaat en fysio ben ik natuurlijk al flink aan het gissen wat dit nu zou kunnen wezen, maar het is erg lastig.

Ik hoop dat iemand hier op Bokt het herkent en kan verklaren.

Nathan is overigens een 13-jarige ruin, die in beide sprongen spat heeft, maar daar gelukkig weinig last van heeft.
Verder is hij een ietwat hypermobiel.

Een paar jaar geleden is in Roosendaal geconstateerd dat zijn zachte gehemelte erg los is, dit geeft soms een geluid bij het galopperen, maar dat klinkt anders dan die hik.

Hij is getest op PSSM1 en daar kwam n/n uit, dus negatief.

Op de hypermobiliteit na ook geen problemen met zijn spieren.
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 08-03-20 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Re: Pony heeft soms 'de hik', ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:46

Is hij Pssm1 vrij (ofwel, zijn het geen spierspasmes?)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 20:49

Ah zie je ik wist wel dat ik iets vergat, hij is inderdaad PSSM1 n/n, dus PSSM vrij getest.

Ik zal de OP aanpassen, bedankt!

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:54

Mijn dame heeft ook wel eens de hik, maar dat lijkt veel meer achterin de buik te zitten. Heb je wel eens naar het hart geluisterd?
Bij de mijne komt het overigens door overmatige spanning, ze heeft een paar keer spontaan de hik gekregen als ik te actief met een zadel aan kwam lopen, ze heeft niet zulke positieve ervaringen met passende zadels, dus verklaarbaar en hopelijk snel verleden tijd.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 21:22

Onder het rijden heeft ie tot nu toe niet de hik gehad of met opzadelen.

Die keer dat ik de dierenarts liet komen, was de hik eerst even weg, omdat ie de dierenarts altijd even eng vindt en dan 1 brok spanning is.
Pas toen hij weer wat ontspande en bij het vragen van pas met het achterbeen, kwam die hik weer.

Het hart was toen ook goed, daar is naar geluisterd.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:27

Mijn BWP heeft dit ook gehad, net zoals jij heb ik daar echt naar zitten grissen en ook laten onderzoeken in de kliniek in Merelbeke, en die staat bekend om een van de beste te zijn. Resultaat: niks... Ze weten het gewoon niet. Die van mij had het wel enkel bij inspanning, nooit op de weide. Vermoeden was toch ergens in de bovenste luchtwegen, maar omdat paard toch met pensioen ging vanwege een blessure, hebben we het daarbij gelaten en hij heeft er verder ook nooit meer last van gehad voor zover ik weet.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 21:38

Had die van jou er echt last of pijn aan?

Bij mijn pony lijkt het over te gaan of minder te worden, naarmate ie meer beweegt, of er iets los moet komen of warm moet draaien.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:46

Wat appart zeg. Een hele poos geleden had mijn pony dit ook, nu is mijn vader dierenarts maar hij wist hier ook geen raad mee. De pony was dan ook verder op en top gezond maar inderdaad bij het vragen van het optillen van een been kwam er een hik. Ik weet dat hij het naar Utrecht heeft gestuurd maar ik weet niet of hij daar ooit een reactie op heeft gehad.
Komend weekend zie ik hem weer dus ik zal eens vragen of hij het nog weet.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 21:51

Wel jammer dat het niet makkelijk zal worden om te achterhalen wat het is, maar ik ben wel een beetje opgelucht dat er meer zijn.

Wat die van jou heeft, Muiz, dat klinkt echt zoals dat van mijn pony.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:53

Is het niet gewoon een spanning, zoals wij een rilling over onze rug krijgen.. heeft hij een hikje?

Een echte hik is het niet.. Een hikkend paard ziet/hoort er heel anders uit..

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 21:57

Een soort schrikstuip?

Dat heeft ie wel eens, maar dat is toch anders dan dat 'hikken'.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:00

Ik geloof niet dat hij schrikt.
Of misschien dat hij wacht op iets, zich gespannen houdt en als hij dat eindelijk mag.. Dat hij hikt.. enthousiasme? Loslaten van spanning?

Mysterieus is het wel.. ik zou het ook willen weten als het mijn paard zou zijn.. Maar ik zou me er niet direct zorgen over maken.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 22:08

Echt zorgen maak ik me idd niet, hij is verder ok.

Maar stel dat het iets 'simpels' is wat te verhelpen is, dan scheelt het wellicht toch wat ongemak op dat moment.

Hij is verder relaxed en bijdehand zat :D

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:21

een zelf aangeleerde tik :)) :D

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 22:24

Dat heb ik eerst dus gedacht toen hij het voor het eerst deed toen ik pas rechtsachter vroeg.

Hij verzint zelf wel eens wat namelijk.

Maar later bedacht ik me dat wij ook niet op commando kunnen hikken en het is ook wel raar dat het met aandraven is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:30

Mijn fries heeft het een keer of drie gehad in zijn leven,het ging ook gewoon weer weg na een uurtje.Nooit geweten wat het was.Hij is vorige week overleden,vrij onverwachts maar geen hik

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:32

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:32

LBLGypsyCobs schreef:
Had die van jou er echt last of pijn aan?

Bij mijn pony lijkt het over te gaan of minder te worden, naarmate ie meer beweegt, of er iets los moet komen of warm moet draaien.

Nee, hij had geen ziekteverschijnselen maar ik denk wel dat het inderdaad iets te maken had met binnen in de stal staan en/of stress. Mijn paard heeft dit de eerste keer gehad toen ik hem net had gekocht. Daarna nooit meer gehad, tot hij de hele winter moest binnen staan (voor het eerst), toen pas heeft hij er meer last van gekregen. Nu staat hij dagelijks 8-10u buiten, in de zomer 24/7 en nooit meer iets van gemerkt. Die van mij had het wel enkel met longeren en rijden, van zodra ik stopte ging het ook over.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:36

ellepel schreef:
het was niet wat hier staat he

https://thehorse.com/122996/equine-thum ... e-hiccups/

calcium was in orde, maar in dit artikel hebben ze het over meerdere waardes

Dat was bij die van mij ook niet het geval, is 2x uitgebreid getest geweest en ook een uitgebreid schildklieronderzoek gedaan. Ook foto's van de longen laten maken. Was allemaal in orde. Maar het is idd wel zo dat als het met calcium gelinkt is de hik meestal tegelijk komt met de hartslag.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 22:41

Die van mij staat alleen 's nachts binnen en dat ook alleen bij slecht weer.

Ik heb helaas nog geen duidelijke samenloop van tijdstippen, voermomenten, spanning, inspanning oid kunnen vinden.

Op het aanspannen van de buikspieren bij kunstjes of aandraven na, dat is de enige rode draad tot nu toe.

Hij heeft eigenlijk best een luizenleventje, hoeft niet hard te werken, we rijden een half uurtje in de bak of we doen een buitenritje.
Maar we zijn geen kilometervreters of fanatieke sporters.

tessaaa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:30

Hier ook een die af en toe de 'hik' heeft. Meestal gebeurd dit met het opzadelen en duurt een aantal minuten. Daarna is het over. Zolang ik dit paard rijd doet hij dit al. Verder weten wij ook niet wat het is.