Fjord met Artrose

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Fjord met Artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 12:49

Hallo bokkers

Vorig jaar oktober is er bij mijn Fjord Artrose gevonden. Ze begon wat onregelmatig te lopen en ik heb toen een dierenarts en fysio ingeschakeld. Beide dachten ze wel iets van Artrose. Door het vooral veel struikelen en soms wat stijf lopen ga ik daar ook maar vanuit.

Sindsdien pas ik mij volledig aan aan haar. Wel wil ik haar graag op een goede manier in beweging houden wat stilzetten lijkt mij juist iets wat met Artrose niet handig is. Ik rijd ongeveer 2x per week op haar. Meestal rij ik in de bak omdat ik naar buiten gaan met het struikelen niet erg fijn vind en vaak eng (komt ook door een val die we samen hebben gehad). Als ik haar dressuurmatig rijd gaat het eigenlijk wel heel goed en valt het struikelen best mee. Buiten valt ze nog net niet over elke steen heen. Daarom als ik naar buiten ga hou ik het bij stappen. Mocht ze dan vallen dan kan ik het nog redelijk goed weer opvangen.

Ze staat 24/7 buiten zowel zomer als winter. Ik merk nu dat de regen en kou ook wel een boosdoener zijn voor haar benen. Ze hebben onbeperkt hooi ter beschikking en ze krijgt ( niet dagelijks) voer van Subli omdat ze in de winter de laatste jaren wat invalt. Ze is nu wat aan de dikke kant maar niet meer ingevallen als de jaren ervoor.

Verder is het risico op verstappen vrij groot. Het blijft natuurlijk een merrie die gek is op eten. Wat ik zie is dat ze ook veel bezig is met paarden aanvallen. Ze rent er echt op af waardoor ze gisteren zich even flink verstapte. Ze leek daarbij vooral wat last te hebben van haar rechterachterbeen. Ze was ook wat sloom maar eigenlijk is ze dat altijd wel en zit dat ook in haar karakter. Op stal kon ze ook niet echt stilstaan en was constant aan het draaien wat natuurlijk ook niet heel bevorderlijk is. Met het rijden dacht ik wat stijfheid te voelen. Dit ging weg als ik op tempo ging rijden. Ik heb maar kort gereden en haar even aan de longe gezet om het te bekijken. Op zich niks raars ze loopt gewoon een beetje onhandig. Maar ik twijfelde wat dus ik heb haar maar weer lekker in het zonnetje in de wei gezet.

Nu is mijn vraag hoe en op wat voor manier zou ik haar nog kunnen rijden. Ik vind wandelen ook wel leuk om te doen en dat kan ook mooi buiten aangezien ernaast ik alles wel durf. Longeren is niet echt een optie vanwege het niet mogen longeren in de bak. Gisteren heb ik dat wel even gedaan maar om te kijken hoe ze nou liep. Ook met longeren wil ze niet linksom waardoor ik denk dat het haar daar ook wat zeer doet.

Wat ik nu doe is dus 2 keer rijden in de bak max 30 minuten. Daarbij probeer ik wel alle gangen wat ze prima oppakt. Als ik naar buiten ga is dit ongeveer een staprit van 30 tot 45 minuten. Wandelen zou wat langer kunnen als dat een goede optie is.

November108

Re: Fjord met Artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:56

De dierenarts heeft dus geen foto's of iets dergelijks gemaakt? Ik zou daar wel mee beginnen. Dan weet je in wat voor mate de artrose is en kan je daarop verder kijken. Dat ze zo erg struikelt vind ik wel heel heftig eigenlijk.
Mijn paard heeft artrose in de achterbenen. Vastgelegd met foto en echo. Voor mijn paard is naar buiten op het asfalt helemaal niet bevorderlijk, bos of strand doet ze het super op. Ze krijgt van Audevard het supplement Harpagyl en loopt daar echt super op. Alhoewel mijn paard er last van had, komt het nog bij lange na niet in de buurt van het struikelen wat jij aangeeft. Zou er echt verder naar laten kijken.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:02

Is ze op de foto gezet om de arthrose ook vast te stellen?

Lekker in beweging houden is sowieso goed. Zorg voor een goede warming-up en waak voor je eigen overenthousiasme als ze goed gaat. Zorg voor een recht gericht paard wat echt op 4 benen loopt, zodat ze haar eigen lichaamsgewicht (en dat van jou) mooi verdeelt.

Is het buiten struikelen misschien een gevolg van een paard wat niet oplet? Buiten rijden (en recht richten!) is een heerlijke manier om een arthrosepaard in beweging te houden.

Daarnaast kun je haar ondersteunen met een supplement wat duivelsklauw bevat :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:04

Als je artrose vermoedt weet je nog niet hoe ernstig het is. Als het heel ernstig is zul je moeten besluiten wat nog eerlijk is voor je pony. Zo te lezen (veel struikelen en verstappen) denk ik niet dat dit nog een rijdbare pony is. Stap 1 is dus op de foto laten zetten.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 13:08

November108 schreef:
De dierenarts heeft dus geen foto's of iets dergelijks gemaakt? Ik zou daar wel mee beginnen. Dan weet je in wat voor mate de artrose is en kan je daarop verder kijken. Dat ze zo erg struikelt vind ik wel heel heftig eigenlijk.
Mijn paard heeft artrose in de achterbenen. Vastgelegd met foto en echo. Voor mijn paard is naar buiten op het asfalt helemaal niet bevorderlijk, bos of strand doet ze het super op. Ze krijgt van Audevard het supplement Harpagyl en loopt daar echt super op. Alhoewel mijn paard er last van had, komt het nog bij lange na niet in de buurt van het struikelen wat jij aangeeft. Zou er echt verder naar laten kijken.

De dierenarts gaf mij het advies om eerst een fysio langs te laten komen. Die voelde spanning in haar voorbenen. Daarna werd het zeker alweer iets beter. Het is ook al wel een oude fjord en struikelen komt wel voor in haar bloedlijn moet ik zeggen. Ze heeft een jonge zusje die het ook best erg heeft. Wat je zegt klopt over het asfalt. Helaas moet ik daar overheen om naar stal te komen. In de bak loopt ze ook goed omdat de ondergrond gewoon goed is. Buiten is het een heel hobbelig en onregelmatig terrein. Dan heeft ze nog wat dingetjes zoals bouw. Ze is heel erg op de voorhand gebouwd waardoor ze eigenlijk altijd al onhandig liep. Dan heeft ze nog hoeven die de laatste jaren ook steeds slechter worden. En dan nog dat ze met 1 hoef naar binnen staat wat ook steeds erger wordt. Op zich als ik niet meer zou kunnen rijden zou ik daar geen moeite mee hebben. Volgend jaar wordt mijn andere paard 3 dus er is ook een opvolger. Probleem met foto's maken is dat ik daar eerst even voor zou moeten sparen. Dat zou dus niet van het één op het andere moment kunnen. Daarbij komt nog dat ze een vrij sloom karakter heeft en de oude eigenaar dit ook bevestigd en dat zeker van haar kent.

Ook haar laten afvallen is zeer moeilijk. Ze heeft 13 veulens gehad en dat heeft haar bouw ook merk ik niet heel goed gedaan. Zo heeft ze een verschrikkelijke hangbuik gekregen daardoor. Wel is ze nog vrolijk en heeft ze het naar haar zin. Een optie zou zijn als ik niet meer kan rijden dat ze naar een natuurgebied zou kunnen om enters en twenters op te voeden. Dan heeft ze zeker nog heel wat leuke jaren voor de boeg omdat ze dat stuk heel leuk vind om te staan en helemaal als ze ook nog wat kan moederen.

Wat ik al zei is het ene moment gaat het super en vooral als ik haar even flink laat lopen. Buiten hebben we allebei angst en onzekerheid waardoor het natuurlijk ook vaker misgaat. Haar hoeven zijn door de modder en regen waar ze instaan niet zo best meer maar de hoefsmid komt al langs.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 13:11

Dioxide schreef:
Is ze op de foto gezet om de arthrose ook vast te stellen?

Lekker in beweging houden is sowieso goed. Zorg voor een goede warming-up en waak voor je eigen overenthousiasme als ze goed gaat. Zorg voor een recht gericht paard wat echt op 4 benen loopt, zodat ze haar eigen lichaamsgewicht (en dat van jou) mooi verdeelt.

Is het buiten struikelen misschien een gevolg van een paard wat niet oplet? Buiten rijden (en recht richten!) is een heerlijke manier om een arthrosepaard in beweging te houden.

Daarnaast kun je haar ondersteunen met een supplement wat duivelsklauw bevat :)

Ze let inderdaad ook vaak niet op ze heeft een beetje een dromerig karakter. Als we buiten rijden en ze ziet dat de andere paarden weer een pak kuil hebben gekregen merk ik dat ze alleen maar daar mee bezig is en heel snel wil. Als bijvoorbeeld de hengst er is is ze ook ontzettend dromerig en gaat alles wat langs haar heen. Dan is het struikelen inderdaad ook erger. Met rijden moet ik wel constant weer herhalen dat ze op moet letten.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 13:15

Babootje schreef:
Als je artrose vermoedt weet je nog niet hoe ernstig het is. Als het heel ernstig is zul je moeten besluiten wat nog eerlijk is voor je pony. Zo te lezen (veel struikelen en verstappen) denk ik niet dat dit nog een rijdbare pony is. Stap 1 is dus op de foto laten zetten.

Zoals ik al zei als ik niet meer kan rijden zou ik daar echt geen moeite mee hebben. Ik heb nog een opvolger staan die volgend jaar 3 wordt dus dat jaartje overleef ik dan wel. In overleg zou kunnen dat ze naar een mooi natuurgebied kan om de jonge paarden op te voeden en lekker te eten. Zou ze echt super vinden dan heb ik in ieder geval een gelukkig paardje. Zelf vind ik het ook af en toe niet erg veilig meer om te rijden. Door een val waarvan de oorzaak eigenlijk nooit bekend is geworden omdat ik er nog vrij weinig van weet is dat alleen nog maar meer bevestigd. Daarbij begint ze ook op leeftijd te raken. En merk ik dat best veel Fjorden die dezelfde bloedlijn hebben als haar struikelen. Ook hoor ik er meer Fjordeneigenaren over.... Vraag mij dan af of door het fokken komt of vanwege de hengsten dat die wat doorgeven.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:16

AnnexUdith schreef:
November108 schreef:

De dierenarts gaf mij het advies om eerst een fysio langs te laten komen. Die voelde spanning in haar voorbenen. Daarna werd het zeker alweer iets beter. Het is ook al wel een oude fjord en struikelen komt wel voor in haar bloedlijn moet ik zeggen. Ze heeft een jonge zusje die het ook best erg heeft. Wat je zegt klopt over het asfalt. Helaas moet ik daar overheen om naar stal te komen. In de bak loopt ze ook goed omdat de ondergrond gewoon goed is. Buiten is het een heel hobbelig en onregelmatig terrein. Dan heeft ze nog wat dingetjes zoals bouw. Ze is heel erg op de voorhand gebouwd waardoor ze eigenlijk altijd al onhandig liep. Dan heeft ze nog hoeven die de laatste jaren ook steeds slechter worden. En dan nog dat ze met 1 hoef naar binnen staat wat ook steeds erger wordt. Op zich als ik niet meer zou kunnen rijden zou ik daar geen moeite mee hebben. Volgend jaar wordt mijn andere paard 3 dus er is ook een opvolger. Probleem met foto's maken is dat ik daar eerst even voor zou moeten sparen. Dat zou dus niet van het één op het andere moment kunnen. Daarbij komt nog dat ze een vrij sloom karakter heeft en de oude eigenaar dit ook bevestigd en dat zeker van haar kent.

Ook haar laten afvallen is zeer moeilijk. Ze heeft 13 veulens gehad en dat heeft haar bouw ook merk ik niet heel goed gedaan. Zo heeft ze een verschrikkelijke hangbuik gekregen daardoor. Wel is ze nog vrolijk en heeft ze het naar haar zin. Een optie zou zijn als ik niet meer kan rijden dat ze naar een natuurgebied zou kunnen om enters en twenters op te voeden. Dan heeft ze zeker nog heel wat leuke jaren voor de boeg omdat ze dat stuk heel leuk vind om te staan en helemaal als ze ook nog wat kan moederen.

Wat ik al zei is het ene moment gaat het super en vooral als ik haar even flink laat lopen. Buiten hebben we allebei angst en onzekerheid waardoor het natuurlijk ook vaker misgaat. Haar hoeven zijn door de modder en regen waar ze instaan niet zo best meer maar de hoefsmid komt al langs.

Ik zou dan snel gaan sparen. Kans dat ze gewoon veel last heeft en dan is het ook niet eerlijk om zo naar de bak te komen al gaat het daar wel beter. Dan kan je een geschikt plan met rijden gaan maken of beslissen dat ze op het natuurgebied kan of wellicht heeft ze daar ook teveel pijn voor. Kijk naar wat het eerlijkste is voor je paard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:40

AnnexUdith schreef:
Babootje schreef:

Zoals ik al zei als ik niet meer kan rijden zou ik daar echt geen moeite mee hebben. Ik heb nog een opvolger staan die volgend jaar 3 wordt dus dat jaartje overleef ik dan wel. In overleg zou kunnen dat ze naar een mooi natuurgebied kan om de jonge paarden op te voeden en lekker te eten. Zou ze echt super vinden dan heb ik in ieder geval een gelukkig paardje. Zelf vind ik het ook af en toe niet erg veilig meer om te rijden. Door een val waarvan de oorzaak eigenlijk nooit bekend is geworden omdat ik er nog vrij weinig van weet is dat alleen nog maar meer bevestigd. Daarbij begint ze ook op leeftijd te raken. En merk ik dat best veel Fjorden die dezelfde bloedlijn hebben als haar struikelen. Ook hoor ik er meer Fjordeneigenaren over.... Vraag mij dan af of door het fokken komt of vanwege de hengsten dat die wat doorgeven.

Nou die natuurgebieden voor paarden van tegenwoordig zijn niet bepaald een paradijs.En zeker niet voor een oud en kreupel paard wat aan verzorging gewend is.Ik zou de DA eens laten kijken wat ze nog kan,of wat er eigenlijk mee is. En haar gewoon lekker thuis houden op haar vertrouwde plekje. Na 13 veulens heeft ze wel recht op een gezellige oude dag toch.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:02

AnnexUdith schreef:
De dierenarts gaf mij het advies om eerst een fysio langs te laten komen. Die voelde spanning in haar voorbenen. Daarna werd het zeker alweer iets beter. Het is ook al wel een oude fjord en struikelen komt wel voor in haar bloedlijn moet ik zeggen.

Kortom, antwoord op de vraag of je haar op de foto zou moeten zetten is dus nee.
Overigens moet ik de eerste DA die je naar de fysio verwijst voor onregelmatig-/kreupelheden nog tegenkomen.
Verder ben ik het eens met Anjali eens: een oud kreupel paard doe je geen plezier met een "plaatsje in een natuurgebied". Als je er geen geld aan uit wil geven om te kijken of het dier zonder pijn zn oude dag kan slijten, laat m dan meteen inslapen. Dan doe je het in ieder geval goed voor het dier.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:30

Krijgt ze ondersteuning in de vorm van een supplement voor de artrose?
Je zou ook nog kunnen denken aan een goede instructeur die je helpt bij het rijden, zodat je haar op de meest fijne manier voor haar gezondheid rijdt.
Dit natuurlijk wel als het nog verantwoord is om op haar te rijden.
Over het algemeen is het wel rust roest bij artrose paarden. Kun je nog met haar wandelen of grondwerk doen aan de hand om haar soepel te houden?
Natuurgebied zou ik ook niet doen. Meestal hebben paarden met artrose toch meer ondersteuning nodig en een warme windvrije plek in de winter.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 23:32

Ik zie dat niet iedereen het natuurgebied begrijpt dus ik zal het even toelichten

Het is geen natuur gebied in niemandsland. Het is te vergelijke met een hele grote wei van ongeveer 2 km. Er staan ook hekken om heen. Het is dan niet zo dat ze in een kudde komt met 100 paarden dit zullen er slecht een stuk of 10 zijn. Voordelen is dat de bodem zelfs bij veel regen grotendeels droog blijft. Er komt zeker 3 keer per dag controle en ik kan haar er gewoon uit halen om haar te verzorgen en om er dingen mee te doen. Het weiland is te zien vanaf stal ik kan er dus ook gewoon dagelijks heen. Mocht ze te kort komen qua eten kan ze gewoon verhuizen als dat nodig is naar een weiland waar wel gevoerd mag worden. Een stal is nu geen optie omdat de stallen vol zitten. Verhuizen van stal ga ik niet doen omdat ze hier al 20 jaar staat en ik dus zeker een ongelukkig paard krijg. Ook op stal ontwikkeld ze snel stal ondeugden zoals hout eten... Heb haar 1 keer 5 dagen meegehad naar mijn stageplek en ze vond het verschrikkelijk maar paar uurtjes naar buiten en veel binnen. De hoefsmid komt volgende week en kan haar dan wel even, vragen om foto's maken wat voor kostenplaatje daar aan zit. Haar man is mijn dierenarts namelijk. Ik zal ook nog maar een fysio behandeling gaan inplannen. Het kan ook zijn dat, het weer door een steeds terugkerende schimmel in haar hoeven het momenteel weer erger is geworden

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:23

Een grote wei met hekken eromheen is dus inderdaad geen natuurgebied.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:37

Ik mis een gedegen kreupelheidsonderzoek. In welke gewrichten zit de artrose? Buigproeven, verdovingen. Dan kun je evt een of enkele gewrichten gericht behandelen.

Verder veeeel vrije beweging! En ritme/regelmaat.