Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
November108 schreef:De dierenarts heeft dus geen foto's of iets dergelijks gemaakt? Ik zou daar wel mee beginnen. Dan weet je in wat voor mate de artrose is en kan je daarop verder kijken. Dat ze zo erg struikelt vind ik wel heel heftig eigenlijk.
Mijn paard heeft artrose in de achterbenen. Vastgelegd met foto en echo. Voor mijn paard is naar buiten op het asfalt helemaal niet bevorderlijk, bos of strand doet ze het super op. Ze krijgt van Audevard het supplement Harpagyl en loopt daar echt super op. Alhoewel mijn paard er last van had, komt het nog bij lange na niet in de buurt van het struikelen wat jij aangeeft. Zou er echt verder naar laten kijken.
Dioxide schreef:Is ze op de foto gezet om de arthrose ook vast te stellen?
Lekker in beweging houden is sowieso goed. Zorg voor een goede warming-up en waak voor je eigen overenthousiasme als ze goed gaat. Zorg voor een recht gericht paard wat echt op 4 benen loopt, zodat ze haar eigen lichaamsgewicht (en dat van jou) mooi verdeelt.
Is het buiten struikelen misschien een gevolg van een paard wat niet oplet? Buiten rijden (en recht richten!) is een heerlijke manier om een arthrosepaard in beweging te houden.
Daarnaast kun je haar ondersteunen met een supplement wat duivelsklauw bevat
Babootje schreef:Als je artrose vermoedt weet je nog niet hoe ernstig het is. Als het heel ernstig is zul je moeten besluiten wat nog eerlijk is voor je pony. Zo te lezen (veel struikelen en verstappen) denk ik niet dat dit nog een rijdbare pony is. Stap 1 is dus op de foto laten zetten.
AnnexUdith schreef:November108 schreef:De dierenarts heeft dus geen foto's of iets dergelijks gemaakt? Ik zou daar wel mee beginnen. Dan weet je in wat voor mate de artrose is en kan je daarop verder kijken. Dat ze zo erg struikelt vind ik wel heel heftig eigenlijk.
Mijn paard heeft artrose in de achterbenen. Vastgelegd met foto en echo. Voor mijn paard is naar buiten op het asfalt helemaal niet bevorderlijk, bos of strand doet ze het super op. Ze krijgt van Audevard het supplement Harpagyl en loopt daar echt super op. Alhoewel mijn paard er last van had, komt het nog bij lange na niet in de buurt van het struikelen wat jij aangeeft. Zou er echt verder naar laten kijken.
De dierenarts gaf mij het advies om eerst een fysio langs te laten komen. Die voelde spanning in haar voorbenen. Daarna werd het zeker alweer iets beter. Het is ook al wel een oude fjord en struikelen komt wel voor in haar bloedlijn moet ik zeggen. Ze heeft een jonge zusje die het ook best erg heeft. Wat je zegt klopt over het asfalt. Helaas moet ik daar overheen om naar stal te komen. In de bak loopt ze ook goed omdat de ondergrond gewoon goed is. Buiten is het een heel hobbelig en onregelmatig terrein. Dan heeft ze nog wat dingetjes zoals bouw. Ze is heel erg op de voorhand gebouwd waardoor ze eigenlijk altijd al onhandig liep. Dan heeft ze nog hoeven die de laatste jaren ook steeds slechter worden. En dan nog dat ze met 1 hoef naar binnen staat wat ook steeds erger wordt. Op zich als ik niet meer zou kunnen rijden zou ik daar geen moeite mee hebben. Volgend jaar wordt mijn andere paard 3 dus er is ook een opvolger. Probleem met foto's maken is dat ik daar eerst even voor zou moeten sparen. Dat zou dus niet van het één op het andere moment kunnen. Daarbij komt nog dat ze een vrij sloom karakter heeft en de oude eigenaar dit ook bevestigd en dat zeker van haar kent.
Ook haar laten afvallen is zeer moeilijk. Ze heeft 13 veulens gehad en dat heeft haar bouw ook merk ik niet heel goed gedaan. Zo heeft ze een verschrikkelijke hangbuik gekregen daardoor. Wel is ze nog vrolijk en heeft ze het naar haar zin. Een optie zou zijn als ik niet meer kan rijden dat ze naar een natuurgebied zou kunnen om enters en twenters op te voeden. Dan heeft ze zeker nog heel wat leuke jaren voor de boeg omdat ze dat stuk heel leuk vind om te staan en helemaal als ze ook nog wat kan moederen.
Wat ik al zei is het ene moment gaat het super en vooral als ik haar even flink laat lopen. Buiten hebben we allebei angst en onzekerheid waardoor het natuurlijk ook vaker misgaat. Haar hoeven zijn door de modder en regen waar ze instaan niet zo best meer maar de hoefsmid komt al langs.
AnnexUdith schreef:Babootje schreef:Als je artrose vermoedt weet je nog niet hoe ernstig het is. Als het heel ernstig is zul je moeten besluiten wat nog eerlijk is voor je pony. Zo te lezen (veel struikelen en verstappen) denk ik niet dat dit nog een rijdbare pony is. Stap 1 is dus op de foto laten zetten.
Zoals ik al zei als ik niet meer kan rijden zou ik daar echt geen moeite mee hebben. Ik heb nog een opvolger staan die volgend jaar 3 wordt dus dat jaartje overleef ik dan wel. In overleg zou kunnen dat ze naar een mooi natuurgebied kan om de jonge paarden op te voeden en lekker te eten. Zou ze echt super vinden dan heb ik in ieder geval een gelukkig paardje. Zelf vind ik het ook af en toe niet erg veilig meer om te rijden. Door een val waarvan de oorzaak eigenlijk nooit bekend is geworden omdat ik er nog vrij weinig van weet is dat alleen nog maar meer bevestigd. Daarbij begint ze ook op leeftijd te raken. En merk ik dat best veel Fjorden die dezelfde bloedlijn hebben als haar struikelen. Ook hoor ik er meer Fjordeneigenaren over.... Vraag mij dan af of door het fokken komt of vanwege de hengsten dat die wat doorgeven.
AnnexUdith schreef:De dierenarts gaf mij het advies om eerst een fysio langs te laten komen. Die voelde spanning in haar voorbenen. Daarna werd het zeker alweer iets beter. Het is ook al wel een oude fjord en struikelen komt wel voor in haar bloedlijn moet ik zeggen.