Wondje been paard -> dierenarts?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fienfin

Wondje been paard -> dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 11:33

Beste bokkers,

Ik doe helaas opnieuw beroep op jullie goede raad.
2 dagen geleden haalde ik mijn paard van de wei met twee wonden op haar achterbeen. Het been zag dik, maar de wonden waren oppervlakkig dus een dierenarts leek overbodig. Ze liep ook niet kreupel. Wonden goed uitgespoeld, dikke laag honingzalf erop en in de stal. Nu, 2 dagen later, zie ik niet veel verbetering qua dikte van het been. De wonden zijn gesloten maar de dikte blijft. Ze zet wel nog gewicht op dat been.
Dierenarts raadplegen of niet?

CalipsoLover

Re: Wondje been paard -> dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:36

Ik zou even bellen. De dierenarts kan dan ook uitsluiten of het nodig is of niet, beter dan ons denk ik. Waren de wondes diep?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:37

Ja.
Recent hetzelfde verhaal van dichtbij meegemaakt.
Paard komt van de paddock met wondje aan been. Niks heftigs geen heftig bloed oid. Idd schoonmaken en honingzalf erop. Komende dagen blijft die wond en been dik. Paard belastte been ook gewoon.
Toch maar dierenarts gebeld voor overleg die kwam langs en toen bleek de obtsteking naar binnen geslagen. Been was op gegeven moment ook warm.wondje heelde maar niet. DA heeft het 3 weken ingezwachteld. Elke 3 dagen moest dat opnieuw. Uiteindelijk begonnen met smeren van speciaal spul toen het dicht genoeg was en na 3 maanden kwakkelen en opbouwen tijd in de paddock kan paard eindelijk weer longeren en rijden.
Dus ja, laat de DA er gewoon ff naar kijken.
Hier op bokt was ookeen recent topic van paard met wondje dat ook helemaal verkeerd was gegaan.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:38

Ik zou zeker een dierenarts raadplegen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:15

...ik ken vetramil als 'helende' zalf, ik zou zelf bij een wond, na het afspoelen kiezen voor iets dat desinfecteert.

(En mij is geleerd: bij een wondje aan een gewricht altijd de vet even laten kijken.)

Tegen de tijd dat er een mooie korst op zit kan vetramil goede diensten bewijzen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:24

Als de wond er al 2 dagen zit, de situatie niet verslechterd, het been gewoon belast en het dier geen koorts heeft zou ik daar niet de spoed weekenddienst voor bellen maar wachten tot maandag (goed monitoren, bij tussentijdse verslechtering wel bellen)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:39

TS, bekijk even mijn topic:

[BEH] Septische artritis met operatie (verslag met foto's)

Mijn paard had geen koorts, liep de eerste dagen niet mank, maar intussen zijn we wel een operatie etc. verder. En ik heb de DA meteen gebeld toen ik het zag.

Ik zou er geen risico mee nemen en altijd even laten kijken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 13:47

Bij welke wond dan ook moet je ook gewoon twee maal daags afspuiten en desinfecteren. Een keer uitspoelen een zalf er op, van welk type dan ook, is niet genoeg. Je moet het feitelijk "open" houden zodat het van binnenuit op kan ruimen en helen.
Vooral bij benen heb je ook te maken met lymfebanen en langdurig koelen is echt belangrijk.

Dierenarts vragen om advies kan nooit kwaad.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 13:57

Foto?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 14:09

fienfin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 14:57

Ok bedankt iedereen. Ik heb net even de DA gebeld. Advies: 2x per dag spoelen, ontsmetten en zilverspray. Ze moet wel op de paddock/weide, zodat ze wel genoeg beweging krijgt. Is het maandag nog niet beter, zal ze langs komen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 00:34

Ik verplaats dit topic naar Medisch.