Sinusitis en Kiesproblemen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ruitert

Sinusitis en Kiesproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 17:15

Hallo Allemaal,

Ik heb met mijn paardje inmiddels een lange weg afgelegd van 3 maanden ellende :( . Mijn fjord is bijna 25 en begon eind november proppen te maken. Tandarts er bij gehad...niks te vinden, foto's laten maken in de kliniek en toen werd de beerput open getrokken....

EOTRH, Gebroken kiezen en loszittende kiezen |( . Voortanden moesten er uit en ook de aangedane kiezen (dat zouden er 3 zijn). Tijdens de eerste behandeling waarbij alleen de kiezen getrokken werden bleek er nog een kies ontstoken te zijn. 4 kiezen dus.
Eenmaal thuis begon meneer ineens uit zijn neus te etteren en koorts..... sinusholteontsteking door die laatste kies. Antibiotica gehad, trok weer weg. Leek helemaal beter dus de voortanden konden worden verwijderd en er bleek nog een kies gebroken te zijn in de tussentijd.

Daarna eenmaal thuis genas meneer goed en ging alles best lekker *\o/* . Tot de neusuitvloeiing terug kwam -O- . Weer foto's laten maken. Daarop kon de arts weinig zien. Er waren nog 2 kiezen die uitmonden in de sinus. Ondanks zijn leeftijd is meneer kwiek, mooi op gewicht en nog vol in het leven. Besloten de sinus open te laten maken, van daaruit te kijken welke kies de boosdoener was en deze te verwijderen, gevolgd door 2 weken de sinus te spoelen door een katheter. En ook weer antibiotica. Doxycillin.

Ik ben zo trots op mijn paard :(:) . Hij heeft het allemaal prachtig doorstaan. Alleen tijdens het spoelen leek de etter maar niet volledig weg te gaan. De kans was groot dat de sinusitis chronisch is geworden. Als dat het geval was zou het geheid terug komen.

Nu paar weken later begint mijn paardje weer iets te snotteren uit hetzelfde neusgat. Ik hoop natuurlijk op een normale snottebel... maar als het wel weer de sinus is wat dan? Volgens de dierenarts kan paardje er mee leven zolang het niet stinkt en hij er niet ziek van is. Bij mensen is de sinus gesloten en geeft dit druk, bij een paard is de sinus open dus kan het er uit lopen en zou hij er minder last van moeten hebben.

Mijn vraag aan jullie, heeft iemand ervaring met een paard met chronische sinusitis? Ervaring gezocht!

8nnemiek

Re: Sinusitis en Kiesproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:31

Jep, zelfde meegemaakt hier.
Bij ons paard was het gelukkig maar een kies. Die is er in de kliniek onder narcose uit gestempeld, en toen heeft hij nog een drain gekregen. Uiteindelijk mocht hij naar huis met wat antibiotica. Later begon hij toch weer te snotteren, dus weer een korte kuur antibiotica. En weer een tijdje later toch weer snotteren.
Toen ben ik het in de homeopatische hoek gaan zoeken, baat het niet dan schaadt het niet.. Na een week ging het snotteren over. Na een maand gestopt met de homeopatische pilletjes. En hij begon weer te snotteren. Toen nog een kuurtje gegeven, en sindsdien was het helemaal over.
Ik heb nog steeds een potje staan, dat mag je wel hebben als je het eens wil testen, ik gebruik het niet meer. De naam weet ik even niet meer.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:19

Ja ik kende een paard wat chronische sinusitis had. Dit paard mochten de mensen voor een kleine prijs hebben omdat hij een snotneus had. Na 3 jaar werd dit paard goed na gekeken en bleek er iets met een kies niet helemaal te kloppen. Maar omdat het paard zo begon te snurken op de sedatie, werd er eerst een sinusscoptie gedaan. En dit was geen goed nieuws, heel de sinussen zaten vol met versteende pus. Uiteindelijk is het paard terplekke ingeslapen.

Ik zou het sinus probleem echt wel oplossen. Heb je misschien zelf de rx foto's van je paard? Misschien is daar toch nog wat op te zien.

Ruitert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 18:11

8nnemiek schreef:
Jep, zelfde meegemaakt hier.
Bij ons paard was het gelukkig maar een kies. Die is er in de kliniek onder narcose uit gestempeld, en toen heeft hij nog een drain gekregen. Uiteindelijk mocht hij naar huis met wat antibiotica. Later begon hij toch weer te snotteren, dus weer een korte kuur antibiotica. En weer een tijdje later toch weer snotteren.
Toen ben ik het in de homeopatische hoek gaan zoeken, baat het niet dan schaadt het niet.. Na een week ging het snotteren over. Na een maand gestopt met de homeopatische pilletjes. En hij begon weer te snotteren. Toen nog een kuurtje gegeven, en sindsdien was het helemaal over.
Ik heb nog steeds een potje staan, dat mag je wel hebben als je het eens wil testen, ik gebruik het niet meer. De naam weet ik even niet meer.

De oorspronkelijke oorzaak was indd een kies. Deze is verwijderd. De enige kies die nog uitmondt op de holte zag er nog goed uit ook op de rontgenfotos. Staat er iets op het potje waar het van is? Ik ben wel geinteresseerd.

Ik heb heel veel rontgenfotos van mijn paard zijn gebit. De kans dat het nu nog een kies is is erg klein aangezien die helemaal uitgeplozen is. De eerste ontsteking was blijkbaar gewoon zo heftig....versteend pus is nog geen sprake van omdat de sinus een maand lang is doorgespoeld.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 19:58

Ik heb het potje vandaag even gezocht, en het heet Hepar Sulfuris D4 van A. Vogel.
Het is speciaal voor het voorkomen en genezen van bijholteontstekingen, maar dat mag niet meer in de beschrijving vermeld worden.

Afbeelding

Vaak duurt het na het verwijderen van zo’n kies toch een tijdje voordat die holte helemaal rustig wordt en leeg raakt. Ik heb vaak gehoord dat paarden nog een tijd blijven snotteren.

Ik gaf zelf gewoon de dosis voor mensen aan ons paard, en binnen een dikke week zag ik verbetering.
Ik heb het potje niet meer nodig en het zit nog bijna vol, dus als iemand het kan gebruiken mag diegene het hebben voor de verzendkosten :)
*edit, potje is al vergeven

Ruitert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 21:38

8nnemiek schreef:
Ik gaf zelf gewoon de dosis voor mensen aan ons paard, en binnen een dikke week zag ik verbetering.

In het potje zitten pilletjes toch? Gaf je die zo aan je paard?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 21:42

Klopt :j
Ik legde de pilletjes in zijn lip, hij had zo'n mooi centenbakje daarvoor :)) Maar in een wangzak duwen werkt ook, als ze het pilletje maar niet direct doorslikken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:07

Daar is mijn paard vermoedelijk aan overleden vorige week...op 26 jarige leeftijd.Gebit was goed,de bacterie is vermoedelijk naar zijn hersenen gegaan of in de bloedbaan terecht gekomen.De organen stopten ermee,beginnend met de darmen.Verstoppingskoliek,gesondeerd,infuus gehad,darmen lagen stil,nieren deden het niet meer,en de bacterie is op de hartklep gaan zitten.Vrijdagavond 29 februari niets aan de hand,volgende dag om 6 uur dood.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:33

Ach wat naar Geerke, sterkte :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:35

Dankje...ik geloof het nog niet helemaal |(

Ruitert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 22:36

geerke schreef:
Daar is mijn paard vermoedelijk aan overleden vorige week...op 26 jarige leeftijd.Gebit was goed,de bacterie is vermoedelijk naar zijn hersenen gegaan of in de bloedbaan terecht gekomen.De organen stopten ermee,beginnend met de darmen.Verstoppingskoliek,gesondeerd,infuus gehad,darmen lagen stil,nieren deden het niet meer,en de bacterie is op de hartklep gaan zitten.Vrijdagavond 29 februari niets aan de hand,volgende dag om 6 uur dood.

Wat naar! Sterkte met dit verlies.

Ruitert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 22:22

Na een tijdje even een update. Meneer gaat goed *\o/* ! Nu ruim 2 maand geen neusuitvloeiing meer. Homeopatische pilletjes heeft ie een maand ongeveer gehad. Zoo blij *\o/* :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 06:58

Oh wat goed om te horen!