Verwaarlozing pony iemand advies!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Veghel

Verwaarlozing pony iemand advies!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 13:09

Halloo allemaal!

Ik heb verwaarlozing geconstateerd van een paard bij een stal genootje van me... en ik weet niet hoe ik dit het beste kan oplossen.

De eigenaar van het paard, komt echt nooit naar stal, het beestje staat zonder drinkwater, hooi of eten. En buiten staat hij appart omdat hij hengst is en de eigenaar geen geld heeft om hem te laten of willen castreren. Ik ben helaas niet in de mogelijkheid om het paard bij te voeren of iets dergelijks.

Wat zou ik hier nou mee kunnen ?????
Ik hoor graag van jullie

eilleen333

Re: Verwaarlozing pony iemand advies!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:11

Jij en deze persoon hebben beiden een paard in pension op een pensionstal? Dan kan je het melden bij de eigenaar van het complex, en die moet actie ondernemen.

Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 13:14

eilleen333 schreef:
Jij en deze persoon hebben beiden een paard in pension op een pensionstal? Dan kan je het melden bij de eigenaar van het complex, en die moet actie ondernemen.

We huren de grond van eigenaar. Dus is niet echt een pension stal. Dus we moeten alles zelf doen op stal behalven buiten en binnen zetten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:15

Ik zou zeggen neem contact op met 144 en vraag daar om advies

Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 13:17

kiki1976 schreef:
Ik zou zeggen neem contact op met 144 en vraag daar om advies

Ik wil ook niet de boosdoender zijn als het paard weggenomen word.
En ik sta op de zelfde grond gaan ze dan niet zeggen van jij zou hem toch ook bij kunnen voeren en iets aan kunnen doen of is dat niet zo???

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:18

Eigenaar zet dus binnen en buiten, dan doet hij ook omheiningen, en dingen als inkoop hooi/stro? Dan is hij nl ook de gene die bepaald wie er een paard bij hem kan neerzetten en kan wegsturen. Wie beheert dus het geheel?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:19

De eigenaar van de grond is volgens mij nog steeds houder van het paard, en heeft daarmee een bepaalde verantwoordelijkeheid. Mocht die er niets mee te maken willen hebben om welke reden dan ook, kan je alleen iets van de dierenpolitie bellen oid.
Maar hou er rekening mee dat zij andere regels hanteren met 'wat goed genoeg is' dan wat veel paardeneigenaren vinden. Dat het paard alleen staat is wettelijk (nog) geen probleem. Zonder eten en drinken staan evt wel, maar als er elke dag wel iets te eten in wordt gegooid en het paard is niet broodmager, dan kunnen ze er vaak ook weinig mee.

Ik mis in het verhaal nog even of je de eigenaar al op ge hoogte hebt gebracht/ geprobeerd hebt contact te maken?

Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 13:21

tamary schreef:
Eigenaar zet dus binnen en buiten, dan doet hij ook omheiningen, en dingen als inkoop hooi/stro? Dan is hij nl ook de gene die bepaald wie er een paard bij hem kan neerzetten en kan wegsturen. Wie beheert dus het geheel?

Hij beheert de grond, hij doet de stallen open van mijn paarden en laat ze naar de wei lopen en maakt de wei dicht en dat ook zo met die hengst. maar het stro en hooi doe ik allemaal omdat de meneer op leefdtijd is.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:21

Een paard alleen hebben staan mag gewoon volgens de wet.

Als hij echt altijd alleen staat zonder water en voer is het wel een reden om een melding te maken. Dit kun je doen bij 144 of via de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming. Zorg dat je je melding ondersteunt met foto's en zo veel mogelijk informatie (hoeveel dagen/uur staat het dier zonder water of eten?)

Ze gaan het dier zeker niet zomaar wegnemen, daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Dat mag alleen indien een dier in dusdanig slechte conditie is dat het <24 uur kan komen te overlijden. Ook is de eigenaar verplicht het dier te verzorgen, niet jij.

Josje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:22

Heb je je zorgen al geuit bij de eigenaar van het paard?

Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 13:25

Josje_D schreef:
Heb je je zorgen al geuit bij de eigenaar van het paard?

Jaa heb ik gedaan maar de eigenaar komt met excuses dat die geen tijd heeft en dat ie morgen komt maar uiteindelijk niet komt enzo

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:31

eilleen333 schreef:
De eigenaar van de grond is volgens mij nog steeds houder van het paard, en heeft daarmee een bepaalde verantwoordelijkeheid. Mocht die er niets mee te maken willen hebben om welke reden dan ook, kan je alleen iets van de dierenpolitie bellen oid.
Maar hou er rekening mee dat zij andere regels hanteren met 'wat goed genoeg is' dan wat veel paardeneigenaren vinden. Dat het paard alleen staat is wettelijk (nog) geen probleem. Zonder eten en drinken staan evt wel, maar als er elke dag wel iets te eten in wordt gegooid en het paard is niet broodmager, dan kunnen ze er vaak ook weinig mee.

Ik mis in het verhaal nog even of je de eigenaar al op ge hoogte hebt gebracht/ geprobeerd hebt contact te maken?

Houder = hoofdverzorger, anders zou mijn huurbaas ook houder zijn van mijn pony's en dat klopt absoluut niet.
Waar je naar op zoek bent is de hoofdverzorger of in dit geval ook de gene waaraan de individuele eigenaren de huur (naar ik vermoed per maand) betalen.
De oudere man die de boxen open doet, etc. is de gene die bepaald wie er bij hem op het erf komt, aangezien hij actief is in de verzorging al is het maar een kleine service dienst omdat de klanten overdag werken. Hij is in dit geval ook degene die de huur kan opzeggen van een klant of andere stappen kan ondernemen. Echter kan het heel goed dat hij wegens de minimale interactie geen problemen opmerkt anders dan dat paard vervelend is. Gesprekje met hem over gebrek aan zorg van de eigenaar en dus verzaken van de verantwoordelijkheden die de eigenaar heeft (ook ouderwetse ideeen over zorg zetten verantwoordelijkheid hoog op lijst van wel noodzakelijk). En dan verder overleggen wat te doen of dat gesprek met eigenaar is, huur opzeggen, 144 bellen of samen problemen opvangen is (al dan niet met hogere stallingskosten).

Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 13:35

Okee bedankt iedereen voor het reageren ik zal eens met de verhuurder in gesprek gaan!!