Paard plots angstig/onzeker buiten de schuilstal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Paard plots angstig/onzeker buiten de schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 16:54

Allereerst even vermelden dat de dierenarts op de hoogte is en dit filmpje ook toegestuurd gekregen heeft. Zij laat mij morgen iets weten.

Herkent iemand dit gedrag of wat het eventueel kan zijn/hoe ik dit zou kunnen oplossen?

Belangrijke informatie:
Paard is sinds 29 augustus bij mij en nooit eerder dit gedrag vertoont.
Sinds storm Dennis staan ze op deze wei maar kwam hij wel nog buiten de schuilstal en rende juist de stal uit als die rammelde van de wind.

Nu sinds een week komt hij de schuilstal niet meer uit. Haal je hem eruit rent hij vliegensvlug terug de stal in.
Op korte tijd is er staar in het linkeroog te zien. En vandaag merkten we op dat het rechteroog ook een waas heeft.

Linkeroog
In de schuilstal
Afbeelding
Buiten de schuilstal
Afbeelding

Ik hoop dat dierenarts me wat meer duidelijkheid kan brengen. Maar hoop vooral dat ik paard terug een veiliger gevoel kan geven en hij gewoon kan grazen.

Volgens mij komt hij in schemering wel de wei op want er ligt wel mest van hem op de wei ook.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 06-03-20 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam paard verwijderd op verzoek

Koekie73

Re: Paard plots angstig/onzeker buiten de schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:00

Wat sneu zeg. Ik heb geen zinnig woord erover te zeggen maar hij gaat met een noodgang de schuilgang weer in inderdaad.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 17:02

Koekie73 schreef:
Wat sneu zeg. Ik heb geen zinnig woord erover te zeggen maar hij gaat met een noodgang de schuilgang weer in inderdaad.

Idd
Ik dacht misschien dat het komt door licht wat in de ogen valt en door de staar misschien vreemde schaduwen ofzo oplevert? Want ik vermoed dat hij snachts wel de stal uit komt door de mest op de wei te zien.

(Ga straks even kijken als het donker is)

Als het zou komen door licht ga ik dan UV werende maskers kunnen gebruiken ofzo?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:29

Kan het niet (een vroeg stadium van) maanblindheid zijn? Al is dat wel heel pijnlijk dus ik denk dat je dat wel aan hem zou merken

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:37

Jeetje wat vervelend. Als je voorwerpen dicht bij zijn hoofd houdt, zie je dan ook dat hij ervan schrikt?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 17:47

Hij schrikt idd wel sneller. En halsteren wil hij helemaal niet meer graag draait dan zijn hoofd de hoek van de stal in.

Als hij terug de stal in gerend is gaat hij ook met het hoofd in een hoed staan en is dan ook echt niet op zijn gemak. Dit heb ik ook op film...

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:51

Fijn dat je de dierenarts al gesproken hebt. Ben benieuwd wat zij gaat zeggen. Hoop voor je dat het te behandelen is. :(:)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 17:52

In de stal schudt hij even zijn hoofd en draait zich richting de muur of hoek.

Je ziet ook dat hij eerst richting omheining ging en dan even leek te twijfelen en dan toch richting stal rent.
* video *

Hem opsluiten op stal is echter geen optie. Vorige eigenaar heeft hem vroeger altijd met een ander paard op stal moeten zetten omdat paard niet op stal wou en nerveus werd alleen op stal. Stonden dus met 2 in 1 box altijd.

Daarnaast hoop ik dat hij nog een leven op de wei kan hebben zonder pijn ofzo.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 06-03-20 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Video verwijderd + naam paard op verzoek

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:31

Heb je niet een vliegenkap liggen met uv-wering als het even kan? Wellicht geeft dat wat verlichting.
Mijn paard heeft ook iets geks aan zijn oog en we weten het gewoon niet. Met de vliegenkap om laat hij geen klachten zien. Misschien helpt dat bij de jouwe ook genoeg?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:43

Misschien heb je wel last van aardstralen. Limo werd toch ook angstig?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:45

Is er met die wind niet iets engs voorbij gevlogen in de wei?
Dat hij daarom nu zijn stal veilig vind?
Wel sneu om te zien. Sterkte.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:50

Wow dat is wel echt angst. Hoe is hij op een andere plek?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:52

lijkt mij dat hij ergens van geschrokken is,misschien ook door slecht zicht?
kan echt van alles zijn, een kat,vos.ander dier.
kan een tak zijn,vuurwerk.
van alles.
denk dat het belangrijk is om hem relax te houden.
als hij in die stal kan eten en drinken zou ik even afwachten wat de veearts zegt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:53

Zijn die jagers nog in de wei geweest?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:27

Tieneke schreef:
Zijn die jagers nog in de wei geweest?

Dit idd......

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 19:39

Bedankt voor de input.

Wat jagers betreft heb ik niets meer gevonden wat erop kan duiden dat zij nog langs geweest zijn. Wel waren er in de verte daarjuist weer enkele knallen.

Vossen zitten hier denk ik wel, alsook herten en soms ook een kat die ik in de wei zie jagen.

Hij heeft echter artrose in de benen waardoor vrije beweging dus eigenlijk belangrijk is. Dit stilstaan is dus eigenlijk ook helemaal niet goed voor hem.

Hopelijk kan de dierenarts snel komen deze week.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 19:39

Avalanche81 schreef:
Misschien heb je wel last van aardstralen. Limo werd toch ook angstig?

Zou andere paard er dan ook geen last van hebben?

Het is ook erg plots dat paard dit gedrag vertoont.

Maakt niet uit naar welke kant van de wei we hem brengen, de stal moet en zal hij inrennen. Hoe verder we gaan des te meer tegenwerking krijgen we ook.

Bijkomend... Hij dult Ranger ook niet meer in de buurt. Als ranger te dicht komt dreigt paard met stampen naar Ranger

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:45

Ligt daar lint op de grond aan de stal (eerste filmpje op het eind)? In elk geval zorgen dat er niks is waar hij in kan blijven hangen, hij ziet al slecht.

Je toont heel onzeker ook. Als het paard angstig is en jij toont onbewust dat er iets is om bang voor te zijn, dan versterk je het gedrag. Jij moet leiderschap nemen (en dat leer je niet in één lesje).

Ben benieuwd wat de dierenarts zegt, al denk niet dat het per sé in de medische hoek te zoeken is.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:53

Wat tieneke zegt,plus dat je andere schuilstal is weg gevlogen met de storm.Dus hij heeft wel degelijks iets (engs) mee gemaakt op de wei.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:57

jagers? en stal,weggevlogen.
lees ik daar nou helemaal overheen, waar staat dat.
want dan heb je reden genoeg voor hem om angstig te zijn denk ik zo

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 20:01

beatje schreef:
Wat tieneke zegt,plus dat je andere schuilstal is weg gevlogen met de storm.Dus hij heeft wel degelijks iets (engs) mee gemaakt op de wei.

Maar nu is de stal juist de veilige haven. Terwijl ze nu al sinds storm Dennis op deze wei staan en juist toen bang waren van elk geluid als ze in de stal stonden en renden ze er ook uit. En stonden ze dagelijks rustig te grazen op het gras.
Nu wil hij dus gewoon de stal niet meer uit. Vorige week al zag ik hem eigenlijk niet meer de stal uitkomen. Maar omdat er wel mest in de wei lag maakte ik me er niet druk om. Was er ook geen hele dagen natuurlijk.
Maar omdat ik dan ineens zag dat linkeroog zo'n felle waas had begon ik het meer op te vallen dat hij de stal niet uitkwam. Zelfs niet als ik zijn voer buiten de stal zet.

Die staar is ook heel plots zo erg duidelijk naar voor gekomen in zijn linkeroog. Rechts begint het nu ook zag ik vandaag.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 20:07

Weidebaas was vandaag ook OP het dak van de stal om het andere staldak er terug op te leggen. Ranger rende hierdoor bijna mijn ma omver van schrikken door het lawaai op het dak. Maar paard bleef rustig in de stal staan.

Dus angstig voor de stal is die echt niet hoor.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:08

De stal kan weg gewaaid zijn toen ze op de wei stonden en daar kunnen ze van geschrokken zijn he.
Maar ik denk dat jezelf veel relaxter moet worden. Je zoekt overal wat achter ,ziet alles.Van zo"n gespannen paardebaas krijg je geen ontspannen paard. Laat hem in die schuilstal staan,geef hem zijn eten daar als hij dat fijn vind. Hij gaat vanzelf die wei wel weer opzoeken. Wel goed dat je het medisch laat uitsluiten dat hij geen last van zijn oog heeft.Dat is wel belangrijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 20:19

Pff nog maar eens uitleggen voor zij die het niet begrijpen...

Ik zeg toch dat ze op deze wei staan sinds de stal van de andere wei omgewaaid was. Waarbij paard en paard idd angstig waren want zij stonden op dat moment (aan de vluchtsporen die er toen te zien waren) onder desbetreffende stal. Echter de dag nadien stond paard tussen de dakplaten van die stal te "schuilen".
Dus hebben de weidebazin en haar man de paarden naar de wei gebracht waar ze nu staan (weide er pal naast). En daar waren ze rustig aan het grazen elke dag. De stal was eng als ze een geluid hoorden en renden er dus wel uit.
Maar tot voor kort (deze week) wil paard de stal echter niet meer uit.
Verder is er op de wei zover ik weet ook niks vreemd gebeurt. paard ligt zelfs op het gras te slapen als ik aankom. Er is verder geen angst ofzo te merken aan de paarden. Staan er relaxed bij. Ook paard staat relaxed in de stal.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 06-03-20 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:21

Is dit geen maanblindheid? Ik heb ook een paard gehad die dat ontwikkelde. Daarbij werd het vocht in de oogbol blauw/wit/ondoorzichtig. Dit gaat gepaard met gevoeligheid voor licht. Mijn paard is toen op hol geslagen toen ze vanuit de stal naar de wei gebracht werd. Ze werd echt gek van de pijn en er was geen houden meer aan. Dat was ook van het ene moment op het andere.