Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Blussem schreef:Hier paard wat 1x hoefbevangen is geweest na eten van hele zak biks.
Rest van ze leven heeft blootvoets gelopen, geen speciaal voer en nooit klachten gehad.
Ik ken jou paard niet maar af toe heb ik zelf idee dat ook een verdien model is dat paard na 1x hoefbevangen de rest voor zijn leven op ijzers moet en speciaal voer. Ander verhaal is wel wanneer paard constant last heeft van hb.
Tessebes schreef:Blussem schreef:Hier paard wat 1x hoefbevangen is geweest na eten van hele zak biks.
Rest van ze leven heeft blootvoets gelopen, geen speciaal voer en nooit klachten gehad.
Ik ken jou paard niet maar af toe heb ik zelf idee dat ook een verdien model is dat paard na 1x hoefbevangen de rest voor zijn leven op ijzers moet en speciaal voer. Ander verhaal is wel wanneer paard constant last heeft van hb.
Wat is de blijvende schade bij jouw paard?
Het gaat bij HB paarden echt om het klinisch beeld. De ene kan met een lichte kanteling niet meer lopen en de ander kan met een sincker prima lopen. Ik denk vooral, als het nu goed gaat, verander dan vooral niks aan het huidige beleid.
Mareintje schreef:Luister naar je dierenarts - die heeft er voor gestudeerd.
Ik zou mijn paard nooit in gevaar willen brengen met zulke experimenten.
Waarom zou je iets aan willen passen wat nu goed werkt voor je paard? Don't change a winning team (of huidig beleid... )
Blussem schreef:Over hoef kanteling gesproken, vaak wordt op moment een foto gemaakt. Maar wordt er ook wel eens een jaar later een foto gemaakt om te kijken of de hoef er geen herstel is opgetreden of dat het verergert is?
Het lijkt mij dat je geen uitspraak over kunt doen of speciale beslag of bekappen wel nodig is zonder dat er een rontgen foto is gemaakt.
Tessebes schreef:Blussem schreef:Over hoef kanteling gesproken, vaak wordt op moment een foto gemaakt. Maar wordt er ook wel eens een jaar later een foto gemaakt om te kijken of de hoef er geen herstel is opgetreden of dat het verergert is?
Het lijkt mij dat je geen uitspraak over kunt doen of speciale beslag of bekappen wel nodig is zonder dat er een rontgen foto is gemaakt.
Hoefbeenkanteling en zeker een sincker wordt altijd vastgesteld dmv röntgenfoto's. Herstel is eigenlijk niet mogelijk, omdat de lamellenverbinding tussen hoefbeen en hoefwand verbroken is. Je hebt verschillende gradaties hoefbevangenheid, waarschijnlijk is jouw paard licht bevangen geweest en is de lamellenverbinding nog (gedeeltelijk) in stand. Dat is een heel ander scenario dan het geval van de TS.
maria500 schreef:Mareintje schreef:Luister naar je dierenarts - die heeft er voor gestudeerd.
Ik zou mijn paard nooit in gevaar willen brengen met zulke experimenten.
Waarom zou je iets aan willen passen wat nu goed werkt voor je paard? Don't change a winning team (of huidig beleid... )
Ik begon te twijfelen, omdat ik aan het rondkijken ben voor een andere stalling en sommige paddock paradises nemen geen paarden aan met ijzers, een van die eigenaren zei dan ook dat het bij hun op stal altijd goed gaat. Er zijn ook genoeg stallen waar deze eis niet is, dus daar ga ik opzoek naar. Het gaat nu idd al zo lang goed.