Gaskoliek paard ondersteunen in voeding, hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SBravour

Gaskoliek paard ondersteunen in voeding, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 12:59

Hey bokkers,
mijn merrie heeft nu al een paar keer een opgezette buik gehad en de daarbij komende gevoeligheid. 1x liep zij er echt bij als een eendje met haar achterhand, de keer daarop enkel bollere buik en gevoelig op mijn been.
De hint is dus duidelijk, ze heeft last van haar darmen. Helaas na een uur stappen geen gaslozing, maar gaat wel mesten na verloop van tijd. Dus nog geen koliek maar wel koliekerig.

Hoe ondersteunen de mensen hier op bokt een paard met vergelijkbare klachten?
-> huisvesting is in orde, onbeperkt voordroog, water en stro tot haar beschikking, en woont in een uitloopstal.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:04

Je hebt gut health van Pavo en er is een speciale brok voor paarden met dit probleem. Ben de naam even kwijt.
*Havens Gastro + is de naam

SBravour

Re: Gaskoliek paard ondersteunen in voeding, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 13:23

Dankjewel, heb jij er ervaring mee?

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 14:11

SBravour schreef:
Dankjewel, heb jij er ervaring mee?

Op de stallen waar ik gewerkt heb vonden ze dat we het moesten voeren.... We hadden sws nooit koliekerige paarden.
Het is er speciaal voor gemaakt, dus er zal wel een werking zijn op het maag-darm stelsel.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 14:18

werd het goed gegeten?

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 14:48

Mijn merrie had veel last van gaskoliek. Toen op havens gastro gezet. Had dat echt jaren eerder moeten doen. Geen kolieken meer en ze zat echt goed in haar vel. Ik kan het je aanraden. Merkte met 2 weken verschil.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 15:36

SBravour schreef:
..... onbeperkt voordroog, water en stro tot haar beschikking, en woont in een uitloopstal.

Vervang voordroog voor onverpakt hooi en vermoedelijk zal het een stuk beter gaan. Lang niet alle paarden verdragen voordroog. Door de fermentatie verandert het hooi en gevoelige paarden krijgen last van de darmen, darmflora wordt aangetast, dat beïnvloed weer andere processen.

[VS] hooi versus voordroog, toch niet zo simpel?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 15:56

Een kuur Darmbalans van Ecostyle schijnt ook goed te gelpen en na de kuur doorgaan met Oerbalans.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 15:59

Mijn paard is er ook gevoelig voor wat geëindigd is in een koliekoperatie.
Mijn tip is goed droog hooi, verdelen in gelijke porties over de dag. Pavo fiberbeet evt gecombineerd met Pavo slobber en ease and excell. Ik ben geen dealer van de Pavo maak er ook geen reclame voor, maar is wel een onderdeel van ons dieet en het werkt! Heb een vrolijk paarden zit mooi in zijn vel ondanks dat we nog aan revalideren zijn. Succes met je paard!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 16:11

Lindsey_99 schreef:
SBravour schreef:
..... onbeperkt voordroog, water en stro tot haar beschikking, en woont in een uitloopstal.

Vervang voordroog voor onverpakt hooi en vermoedelijk zal het een stuk beter gaan. Lang niet alle paarden verdragen voordroog. Door de fermentatie verandert het hooi en gevoelige paarden krijgen last van de darmen, darmflora wordt aangetast, dat beïnvloed weer andere processen.

[VS] hooi versus voordroog, toch niet zo simpel?

weet het, maar hooi niet beschikbaar.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 16:12

Chesss schreef:
Mijn paard is er ook gevoelig voor wat geëindigd is in een koliekoperatie.
Mijn tip is goed droog hooi, verdelen in gelijke porties over de dag. Pavo fiberbeet evt gecombineerd met Pavo slobber en ease and excell. Ik ben geen dealer van de Pavo maak er ook geen reclame voor, maar is wel een onderdeel van ons dieet en het werkt! Heb een vrolijk paarden zit mooi in zijn vel ondanks dat we nog aan revalideren zijn. Succes met je paard!

Dankjewel. Het is mooi droge voordroog over het algemeen, maar niet meer mijn eigen spul dus geen invloed meer op. Daarom zoek ik vooral in wat bijvoeren wat goed werkt voor de darmen. Ga daar eens naar kijken, thx.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 16:35

Je zou onze Yeast eens kunnen proberen, ik gebruik hem zelf als ondersteuning bij het voeren van voordroog en wisselingen van hooi naar voordroog. Dit gezien ik er eentje heb lopen die écht niet tegen hooi kan, ook niet wanneer ik het heb ondergedompeld in water. Buiten krijgen ze bij mij dus voordroog in een slowfeeder en binnen krijgt enkel die ene voordroog. De wisselingen zijn niet ideaal, maar ik heb ermee te werken. Ze krijgen zodoende allemaal de gist bij, omdat ik op het begin toch wat teveel mestwater en minder mooie vertering zag. Bijkomend groot voordeel: op de één of andere manier vinden ze dit gist allemaal echt heerlijk, ik voer het gewoon met de voerbeurt mee, maar ik kan het ook enkel met een beetje water geven en dan likken ze ook heel de bak uit.

Nu ben ik zelf natuurlijk wat bevooroordeeld, maar tegelijkertijd ben ik ook zelf betrokken bij onze inkoopkeuzes en weet ik dus precies ook wat ik waarbij in kan zetten. We hebben vandaag ook toevallig nog een mooie korting. Hier een linkje

Naast ons eigen assortiment heb ik ook heel veel goede ervaringen gezien met Natural Digest. Hielp ook paarden met serieuze krampen door een overdaad aan ik gok eiwit/melkzuur in de voordroog (niet bij mij gelukkig, maar wel bij goede bekenden van mijn oude pensionstal).

Succes in ieder geval met je paardje!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 16:39

Kan je dan niet zelf hooi kopen of kijken naar een andere stalling ? Zolang je voordroog blijft voeren zal het probleem blijven bestaan, denk ik …… DAn kan je wel vanalles anders voeren , maar de oorzaak pak je niet aan.
Colosan is een super middel tegen gaskoliek, maar veeeeel beter is de oorzaak aanpakken natuurlijk.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 16:47

Mijne had vorig jaar 4 x periodes van diarree met koliek tot gevolg. Na alles geprobeerd te hebben (zandkuurtjes, wormenkuren en bloedonderzoek) was het enige wat we nog konden doen transfauneren. Dat is mest van een gezond paard toebrengen aan het zieke paard. Dat kan dmv een sonde, maar ik heb het mest gewoon door de Fibrebeet en de 18 plus muesli gemengd en dat 7 dagen gegeven. Al met de eerste dag merkte ik verschil. Hierna 2 maanden geen last meer gehad van koliek of diarree.

Alleen Toevallig afgelopen dinsdag ook weer een mestbal gegeven omdat ik zag dat ze diarree had (zonder koliek) Dit is het enige wat echt helpt bij de van mij.
Daarbij eet die van mij ook heel slecht hooi. Ze is namelijk al 33 jaar. Vandaar dat ik haar ondersteun met een Fibre beet maaltijd. Deze geef ik 1 of 2 x per dag en voer voor de zekerheid ook Pavo Guthealth. Maar het meeste vertrouwen heb ik toch in de goede bacteriën van een gezond paard.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 17:06

SBravour schreef:

Oei, dan wordt het heel lastig het duurzaam en goed op te lossen.

Ik ben ervoor verhuisd. Mijn paard had alleen maar slappe mest en mestwater, en niets aan supplementen werkte afdoende.
Voor zijn gezondheid zijn we maar verhuisd.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 17:20

nou meiden, jullie bedoelen het super lief vast. maar laten we wel wezen, mijn merrie heeft nog GEEEN koliek gehad, maar was wat koliekERIG, net zoals wij ook wel eens last hebben van wat buikkramp na bv te veel lactose. Laat ik daarom de melk staan, nee...

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 17:21

Kimmej schreef:
Je zou onze Yeast eens kunnen proberen, ik gebruik hem zelf als ondersteuning bij het voeren van voordroog en wisselingen van hooi naar voordroog. Dit gezien ik er eentje heb lopen die écht niet tegen hooi kan, ook niet wanneer ik het heb ondergedompeld in water. Buiten krijgen ze bij mij dus voordroog in een slowfeeder en binnen krijgt enkel die ene voordroog. De wisselingen zijn niet ideaal, maar ik heb ermee te werken. Ze krijgen zodoende allemaal de gist bij, omdat ik op het begin toch wat teveel mestwater en minder mooie vertering zag. Bijkomend groot voordeel: op de één of andere manier vinden ze dit gist allemaal echt heerlijk, ik voer het gewoon met de voerbeurt mee, maar ik kan het ook enkel met een beetje water geven en dan likken ze ook heel de bak uit.

Nu ben ik zelf natuurlijk wat bevooroordeeld, maar tegelijkertijd ben ik ook zelf betrokken bij onze inkoopkeuzes en weet ik dus precies ook wat ik waarbij in kan zetten. We hebben vandaag ook toevallig nog een mooie korting. Hier een linkje

Naast ons eigen assortiment heb ik ook heel veel goede ervaringen gezien met Natural Digest. Hielp ook paarden met serieuze krampen door een overdaad aan ik gok eiwit/melkzuur in de voordroog (niet bij mij gelukkig, maar wel bij goede bekenden van mijn oude pensionstal).

Succes in ieder geval met je paardje!

Dankjewel, ik ga er eens naar kijken :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 17:22

Lindsey_99 schreef:
SBravour schreef:

Oei, dan wordt het heel lastig het duurzaam en goed op te lossen.

Ik ben ervoor verhuisd. Mijn paard had alleen maar slappe mest en mestwater, en niets aan supplementen werkte afdoende.
Voor zijn gezondheid zijn we maar verhuisd.

Ik ook. Op een vorige stal kocht ik zelf het hooi in (en betaalde dan opslagkosten bovenop de stallingsprijs waar ik geen korting kreeg vanwege niet gebruiken van voordroog), daarna verhuisden we naar een stal met 2 maaltijden hooi en 2 voordroog. Nu voeren we alleen nog hooi.
Toen we nog voordroog voerden, was het (bijna letterlijk) dweilen met de kraan open. Ik kon er legio supplementen in stoppen, maar helemaal over ging het nooit.
Momenteel ondersteun ik hem in het weideseizoen met YeaSacc van dodson&horrell.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 17:26

Ik zeg ook, geen voordroog voeren.

Maar daarnaast, Gastro + is erg fijn voor koliekgevoelige paarden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 20:13

Citaat:
mijn merrie heeft nu al een paar keer een opgezette buik gehad en de daarbij komende gevoeligheid. 1x liep zij er echt bij als een eendje met haar achterhand, de keer daarop enkel bollere buik en gevoelig op mijn been.

Ik zou maar naar mijn paard luisteren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 20:36

mijn merrie is echt super gevoelig voor verandering in ruwvoer.
daar helpt het dus enorm goed dat als se last van bolle buik heeft psyllium te geven.
daar kun je dus ook naar kijken.en oerbalans geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 20:43

Bij mijn merrie verdwenen alle gaskoliekproblemen als sneeuw voor de zon, toen ik gewoon onverpakt hooi ging voeren.
Binnen 2 weken alle problemen opgelost. Ik heb destijds gewoon zelf hooi gekocht. Uiteraard heb ik dit vooraf overlegd met de stalhouder, maar met goede argumentatie kom je een heel eind.

Nu heb ik ze gelukkig aan huis en ik voer alleen maar kleine pakjes onverpakt hooi.

Wat mijn paard ook hielp als ze kramp had, was een spuitje Colosan.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:07

Hier ook altijd reactie op verpakt voordroog, hoe goed de kwaliteit ook.
Je ruwvoer is het meest belangrijke dat je voert.
Dus dat moet in orde zijn.
Je kan er van allerlei lapmiddelen naast gaan voeren, maar dan neem je de oorzaak niet weg.
Ruwvoer dat bij je paard past is noodzakelijk.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 21:21

ellepel schreef:
mijn merrie is echt super gevoelig voor verandering in ruwvoer.
daar helpt het dus enorm goed dat als se last van bolle buik heeft psyllium te geven.
daar kun je dus ook naar kijken.en oerbalans geven

Hé daar zeg je wat. Ze heeft al tijdje geen zand-weg gekregen! Misschien is dat het wel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:22

ja ik heb geen idee,die van mij reageert ook enorm als het wat te grof voer is.
psyllium er in en dan is het weer in orde.
succes en hopelijk helpt dat :j