Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
SBravour schreef:..... onbeperkt voordroog, water en stro tot haar beschikking, en woont in een uitloopstal.
Lindsey_99 schreef:SBravour schreef:..... onbeperkt voordroog, water en stro tot haar beschikking, en woont in een uitloopstal.
Vervang voordroog voor onverpakt hooi en vermoedelijk zal het een stuk beter gaan. Lang niet alle paarden verdragen voordroog. Door de fermentatie verandert het hooi en gevoelige paarden krijgen last van de darmen, darmflora wordt aangetast, dat beïnvloed weer andere processen.
[VS] hooi versus voordroog, toch niet zo simpel?
Chesss schreef:Mijn paard is er ook gevoelig voor wat geëindigd is in een koliekoperatie.
Mijn tip is goed droog hooi, verdelen in gelijke porties over de dag. Pavo fiberbeet evt gecombineerd met Pavo slobber en ease and excell. Ik ben geen dealer van de Pavo maak er ook geen reclame voor, maar is wel een onderdeel van ons dieet en het werkt! Heb een vrolijk paarden zit mooi in zijn vel ondanks dat we nog aan revalideren zijn. Succes met je paard!
Kimmej schreef:Je zou onze Yeast eens kunnen proberen, ik gebruik hem zelf als ondersteuning bij het voeren van voordroog en wisselingen van hooi naar voordroog. Dit gezien ik er eentje heb lopen die écht niet tegen hooi kan, ook niet wanneer ik het heb ondergedompeld in water. Buiten krijgen ze bij mij dus voordroog in een slowfeeder en binnen krijgt enkel die ene voordroog. De wisselingen zijn niet ideaal, maar ik heb ermee te werken. Ze krijgen zodoende allemaal de gist bij, omdat ik op het begin toch wat teveel mestwater en minder mooie vertering zag. Bijkomend groot voordeel: op de één of andere manier vinden ze dit gist allemaal echt heerlijk, ik voer het gewoon met de voerbeurt mee, maar ik kan het ook enkel met een beetje water geven en dan likken ze ook heel de bak uit.
Nu ben ik zelf natuurlijk wat bevooroordeeld, maar tegelijkertijd ben ik ook zelf betrokken bij onze inkoopkeuzes en weet ik dus precies ook wat ik waarbij in kan zetten. We hebben vandaag ook toevallig nog een mooie korting. Hier een linkje
Naast ons eigen assortiment heb ik ook heel veel goede ervaringen gezien met Natural Digest. Hielp ook paarden met serieuze krampen door een overdaad aan ik gok eiwit/melkzuur in de voordroog (niet bij mij gelukkig, maar wel bij goede bekenden van mijn oude pensionstal).
Succes in ieder geval met je paardje!
Lindsey_99 schreef:SBravour schreef:weet het, maar hooi niet beschikbaar.
Oei, dan wordt het heel lastig het duurzaam en goed op te lossen.
Ik ben ervoor verhuisd. Mijn paard had alleen maar slappe mest en mestwater, en niets aan supplementen werkte afdoende.
Voor zijn gezondheid zijn we maar verhuisd.
ellepel schreef:mijn merrie is echt super gevoelig voor verandering in ruwvoer.
daar helpt het dus enorm goed dat als se last van bolle buik heeft psyllium te geven.
daar kun je dus ook naar kijken.en oerbalans geven