Welke worm is dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirriejj

Welke worm is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 11:34

Sinds oktober hebben wij een jong hengstje bij onze pony's lopen. Toen deze kwam had hij wormen, op advies van de dierenarts ontwormd met Strongid-P. Na 2 weken nogmaals herhaald.
Begin Januari zag ik weer wormen in de mest, nogmaals ontwormd op aanraden van de DA.

Nu zie ik echter vandaag weer wormen in de mest -O- Iemand een idee wat voor een worm dit is en hoe dat ik WEL effectief kan ontwormen? Want dit werkte blijkbaar niet.

De andere 2 pony's zijn gelijktijdig ontwormd. Aangezien ze alledrie waarschijnlijk weer ontwormd moeten worden, is het misschien wel handig om te vermelden dat de merrie in haar laatste maand van de dracht zit.

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:01

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 19:49

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:52

Vond je er eentje of meer en zagen de andere er net zo uit, ook qua grootte?

eilleen333

Re: Welke worm is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 00:31

Ziet er idd uit als een aarsmade. Die komen vaak niet uit het standaard Mestonderzoek, maar ook het aangepaste onderzoek met een plakbandje is vaak negatief terwijl er wel besmetting is. Als kers op de taart is er veel resistentie tegen de ontwormmiddelen bij aarsmaden.

Het beste helpt het poetsen van de anus, evt icm ontworming.
Aarsmaden kan je btw herkennen door de eitjesafzetting rond de anus. Maar ook deze is niet continue aanwezig:
Afbeelding

Jasmijn159

Re: Welke worm is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:18

Lijkt een aarsmade! :j

Inderdaad de anus en onder de staart goed schoon maken! Eventueel een keer een ander ontwormmiddel vragen en dan de week na de ontworming echt om de dag goed schoon maken..

Succes!