Welke olie shetlander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Klontje123

Welke olie shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 15:45

Hoi
Ik heb een shetlander merrie van 2.5 jaar ze staat stil. Nu is het probleem dat ze een beetje aan de dunne kant is, ze krijgt daarom nu een kleine shep ponybrok per dag (dat is veel i know) en onbeperkt ruwvoer maar ik hoor altijd goede verhalen over olie over het voer doen. Lijkt jullie dat slim en zo ja welke olie en hoeveel dan precies per dag

Alvast bedankt! *\o/*

Femke_Tweety

Re: Welke olie shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:46

Een shetlander van 2,5 die mager is op goed ruwvoer én brok klinkt eigenlijk als méér dan een probleem met voer.

Weet je zeker dat ze bijvoorbeeld wormvrij is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:47

Ik doe standaard lijnzaad olie bij het voer. Is niet alleen goed voor de vacht, maar ook voor zand. Tis ook niet super duur. En makkelijk verkrijgbaar.

Ik heb wel een brok zonder lijnzaadolie. Is een basisbrok. En doe daar dan oerbalans en wortels bij momenteel.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:50

Ik voer meestal SP als extraatje eens in de zoveel dagen als mijn pony's aan moeten komen. Mijn shetlandpony stond op 2,5 jaar ook schraal, desondanks dat ik hem extra voerde. Ze steken gewoon veel in de groei, net als bij andere paardenrassen. Lijnzaadolie is sowieso inderdaad wel goed om te voeren, welk merk ander voer is die schep?
Ik vind 1 schep niet teveel hoor. Mijn shetlanders krijgen elk 2 handjes voer 2 keer per dag.

Edit; met SP bedoel Seniores Priores van Subli.

Klontje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 15:55

Marije_1997 schreef:
Ik doe standaard lijnzaad olie bij het voer. Is niet alleen goed voor de vacht, maar ook voor zand. Tis ook niet super duur. En makkelijk verkrijgbaar.

Ik heb wel een brok zonder lijnzaadolie. Is een basisbrok. En doe daar dan oerbalans en wortels bij momenteel.

Oh oké dankjewelll
Jorex schreef:
Ik voer meestal SP als extraatje eens in de zoveel dagen als mijn pony's aan moeten komen. Mijn shetlandpony stond op 2,5 jaar ook schraal, desondanks dat ik hem extra voerde. Ze steken gewoon veel in de groei, net als bij andere paardenrassen. Lijnzaadolie is sowieso inderdaad wel goed om te voeren, welk merk ander voer is die schep?
Ik vind 1 schep niet teveel hoor. Mijn shetlanders krijgen elk 2 handjes voer 2 keer per dag.

Edit; met SP bedoel Seniores Priores van Subli.

Ik geef der nu subli ponybrok+
Ik heb al lijnzaadolie staan hoeveel zouden jullie dan aanraden om te geven?
En echt super bedankt dat jullie reageren trouwens!

Klontje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 15:56

Femke_Tweety schreef:
Een shetlander van 2,5 die mager is op goed ruwvoer én brok klinkt eigenlijk als méér dan een probleem met voer.

Weet je zeker dat ze bijvoorbeeld wormvrij is?

Slim ik ga nu kijken!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:58

ik bouwde het meestal op tot een vol pompje per voerbeurt, dus dat is zo'n 50 ml in totaal. Maar ik voer lijnzaadolie alleen in de verhaarperiode. En dan begon ik echt met 5ml per dag en dan elke dag wat ophogen. Vooral omdat mijn jongste zijn neus ervoor optrok.

Kun je ook een foto van je pony trekken? Ik ben wel benieuwd hoe ze eruit ziet.

Anoniem

Re: Welke olie shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 16:00

Ik doe altijf 1 pompje door de oerbalans met een beetje water, anders eet die van mij de oerbalans niet. Volgens mij doet de stal eigenaresse soms ook wel nog een 2de pompje er bij. Maar ik ben eigenlijk nooit aanwezig tijdens voerbeurten, dus zou dat niet weten. 1 pompje per verbeurt lijkt me ook meer dan genoeg.

Klontje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 16:12

Jorex schreef:
ik bouwde het meestal op tot een vol pompje per voerbeurt, dus dat is zo'n 50 ml in totaal. Maar ik voer lijnzaadolie alleen in de verhaarperiode. En dan begon ik echt met 5ml per dag en dan elke dag wat ophogen. Vooral omdat mijn jongste zijn neus ervoor optrok.

Kun je ook een foto van je pony trekken? Ik ben wel benieuwd hoe ze eruit ziet.

Dit is hoe ze er nu uit ziet
Ze is niet broodmager maar een beetje aan de dunne kant

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 17:10

Ik geef mijn pony's rijstolie. Met oerbalans en biergist poeder. Beetje bietenpulp om het mee te mengen.

Persoonlijk zou ik een jonge pony die onbeperkt op goed ruwvoer staat niets anders geven dan een vitamine brokje.
Gesteld dat de pony geen wormen of andere medische problemen heeft, maar dan ligt het probleem ook niet bij het voer

Er is niets mis met slank zijn in de groei.