16 jaar en kolliek operatie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Junior2019

16 jaar en kolliek operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 13:07

Ik ben aan het kijken om mijn verzekering teveranderen
Ik was verzekerd voor ziektekosten en koliek maar de verzekering is veranderd en zou nu alleen nog koliek operatie zijn
Nu is mijn vraag de mijne is net 16 geworden zou dan een evt koliekoperatie nog kans van slagen hebben.
Laatst bijgewerkt door Junior2019 op 27-02-20 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Re: 16 jaar en kolliek operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:10

Hangt denk ik erg af van de soort koliek en hoe ernstig

Hou ouder hoe minder gunstig natuurlijk...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:42

16 is ten eerste echt niet oud.

Daarnaast ligt het aan wat voor koliek en in welke mate of een operatie kans van slagen heeft.

Wij hebben nu nog 5 paarden en niks verzekerd. Sparen of geld opzij houden is een stuk verstandiger. Ook ben je dan vrij in je keuzes.

Mocht je paard ooit op een kliniek komen en geopereerd moeten worden is bij diverse klinieken ook een goede betalingsregeling mogelijk. Duurder dan sparen, maar je staat vaak voor een emotionele keuze en dan is het fijn dat je alles kan laten doen.

Ik denk zelfs dat geld lenen nog goedkoper is dan een paard een heel leven verzekerd hebben.

Maar goed, 16 jaar zegt helemaal niks. Er zijn paarden van 20 die prima uit zo een operatie komen en jaarlingen die dood blijven op de tafel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:46

Ik heb het gelukkig nooit hoeven te laten doen. De mijne is 24 en ik zou het nog laten doen als het volgens de veearts kans van slagen zou hebben.En nee ik ben niet verzekerd want zoals hierboven wordt gezegd is dat vaak heel ongunstig en kun je beter zelf geld apart houden voor zoiets.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:51

Heeft je paard koliek dan? Of ben je bang dat hij het krijgt? Er zijn wel een aantal dingen die je kunt doen om koliek te voorkomen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 14:24

Ik weet natuurlijk niet voor wat voor bedrag je je paard verzekerd hebt, maar bedenk wel dat je sowieso je eigen risico en een percentage van de rekeningen zelf betaalt. Daarbij keert de verzekering maximaal het verzekerde bedrag uit. Zo kan je dus bedenken of je er zelf nog heel veel geld bij moet leggen en of je dat zou kunnen als een operatie aan de orde komt.
Kennelijk vindt de verzekering 16 niet oud voor een koliekoperatie, anders hadden ze dat nu ook uitgesloten.
En verder is het geheel afhankelijk van het paard, zijn conditie, wat je ermee deed tot de operatie en wat je doel na een operatie zou zijn, wat de oorzaak van de koliek is en wat voor slagingspercentage de kliniek aan de operatie toekent of een operatie een goede optie is.
Ik zou eens kijken wat je kwijt bent aan de verzekering zonder de optie koliekoperatie en hoe groot het verschil is met wat je nu gaat betalen, is dat een groot verschil, is het misschien wijzer om ook de koliekoperatie-verzekering te schrappen.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 17:09

geerke schreef:
Heeft je paard koliek dan? Of ben je bang dat hij het krijgt? Er zijn wel een aantal dingen die je kunt doen om koliek te voorkomen.

Nee hoor hij heeft geen koliek
Maar ik twijfel of ik nog moet blijven verzekeren voor koliek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 17:13

De vraag is denk ik, of je dat een paard zou willen aandoen.
Als ik even voor mezelf spreek: grote operaties, ernstige blessures en lange hersteltijden, wil ik mijn paarden nooit meer aan doen. Op geen enkele leeftijd; dus ik zou mijn paard persoonlijk niet verzekeren (dus ook niet tegen koliek).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 17:18

Ik zou het denk niet doen en een rekening maken waar je elke maand een bedrag op stort zodat je iets kunt als hij ziek wordt.
Maar als je dan besluit niet meer te opereren omdat de kans van slagen te klein is heb je dat geld nog voor iets anders.
En je kunt het ook voor andere medische kosten gebruiken en je verzekering niet begrijp ik.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 17:21

Koliek operatie laat ik zelf sws niet doen, hoe dierbaar ze me ook is.
Het gehele traject wordt voor haar een hel, zeker het binnen staan. Die ellende wil ik haar niet aandoen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 17:23

Joman schreef:
De vraag is denk ik, of je dat een paard zou willen aandoen.
Als ik even voor mezelf spreek: grote operaties, ernstige blessures en lange hersteltijden, wil ik mijn paarden nooit meer aan doen. Op geen enkele leeftijd; dus ik zou mijn paard persoonlijk niet verzekeren (dus ook niet tegen koliek).

Dit geldt voor mij ook. Plus 16 mag niet oud zijn, een verzekering wil geen oudere paarden, want die hebben meer kans dat ze wat krijgen. En het gros van de verzekeringen gooit ze er rond die leeftijd ook uit. Weet je dus zeker dat die nieuwe verzekering nog wel een paard van die leeftijd verzekerd?
Ik zou zelf een klein potje maken voor de DA kosten, en alles wat dik in de papieren gaat lopen, is wat mij aangaat (ik heb er 1 van 17 en 1 van 34, de rest is jonger) die gaan echt geen operaties meer krijgen.
Laatst bijgewerkt door rina op 27-02-20 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 17:24

Ik heb mijn paard ruim 6 weken geleden laten opereren aan koliek, en ik zou het direct weer doen.
Kijk wel even goed naar de voorwaarden van je verzekering, want vaak keren ze een stuk minder uit vanaf 16 jaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 17:31

Paarden die 16 worden, zijn doorgaans wel sterk en kunnen wel ouder worden ook. Onze merrie is 27 en rijden we nog, dus reken va 16, 11jr erbij.

Ja, ze worden ouder en dan kom je sowieso altijd dichterbij het afscheid, maar ouderdoms kwaaltjes zijn wel wat anders dan koliek. En dan nog krijgen veel paarden die oud worden die pas later.

Koliek staat compleet los van de leeftijd. Het enige is hoe zwaar de operatie is en het herstel, maar ook dan is 16 nog steeds echt niet oud.

Je kan beter investeren in koliek voorkomen en sparen. Verzekeringen zijn niet wijs met hun regeltjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 17:32

Kaitlyn schreef:
Ik heb mijn paard ruim 6 weken geleden laten opereren aan koliek, en ik zou het direct weer doen.
Kijk wel even goed naar de voorwaarden van je verzekering, want vaak keren ze een stuk minder uit vanaf 16 jaar.

Ook al loopt het verkeerd af, en ongeacht de impact die het op je paard heeft?
Ik heb een ernstig geblesseerde staan die 6 maanden in de kliniek heeft gestaan. Dit is voor haar dermate traumatisch geweest, dat ze nu neurotisch in haar stal steeds op 3 benen staat en graaft/schraapt. Dat paarden kunnen genezen door een behandeling, betekent niet dat dit voor het paard de juiste beslissing is... Ik doe het nooit meer, in het belang van het paard.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 17:37

Joman schreef:
Kaitlyn schreef:

Ik heb een ernstig geblesseerde staan die 6 maanden in de kliniek heeft gestaan. Dit is voor haar dermate traumatisch geweest, dat ze nu neurotisch in haar stal steeds op 3 benen staat en graaft/schraapt. Dat paarden kunnen genezen door een behandeling, betekent niet dat dit voor het paard de juiste beslissing is... Ik doe het nooit meer, in het belang van het paard.

Ligt aan je paard (leeftijd, karakter) en de situatie.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 17:39

Joman schreef:
Kaitlyn schreef:

Dat weet je niet van tevoren, dus ja: ik zal altijd voor een koliekoperatie kiezen.
Ze staat er vrolijk bij, komt een paar keer per dag haar stal uit om te stappen en/of gras te eten, en dit weekend is de echo van de peesplaat. Als dat er goed uit ziet kunnen we langzaam weer aan het werk gaan, en zal ze ook weer voorzichting introducerend de paddock op mogen.

Ik had het mezelf juist niet vergeven als ik achteraf had moeten denken: "Had ik toch maar geopereerd." want zonder operatie was ze hoe dan ook dood gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 17:39

Onali schreef:
Joman schreef:

Ligt aan je paard (leeftijd, karakter) en de situatie.

Geen enkel paard is bedoeld voor maanden stalrust, zich rustig moeten houden en een lang revalidatietraject. En ook de meeste eigenaren overigens niet: het brengt een hele hoop zorgen en stress met zich mee.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 18:02

Eens, maar het is niet zwart-wit.
Zit een groot grijs gebied tussen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 18:36

Ik ga voor dit soort beslissingen van wel of niet opereren\behandelen af op het oordeel van de DA.Die heeft er voor geleerd toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 18:37

anjali schreef:
Ik ga voor dit soort beslissingen van wel of niet opereren\behandelen af op het oordeel van de DA.Die heeft er voor geleerd toch.

Ja hoor, maar die wordt er ook van betaald he :) Ik volg zeker niet meer altijd het advies van de dierenarts. Ik ken mijn paarden, mijn portemonnee en mezelf het beste!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 18:51

Behandeling moet uiteraard in het belang van het dier zijn. Als ik het dan kan betalen dan laat ik het doen.Het is op zich normaal voor een levend wezen,mens of dier, om wel eens ziek te zijn.Daar moet je niet meteen om afgeschreven worden als er nog wel wat aan te doen is.Ziektekostenverzekeringen voor paarden hebben vaak zo veel uitsluitingen en zo duur qua premies dat ik denk dat je beter zelf geld opzij kunt zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 18:56

anjali schreef:
Behandeling moet uiteraard in het belang van het dier zijn. Als ik het dan kan betalen dan laat ik het doen.Het is op zich normaal voor een levend wezen,mens of dier, om wel eens ziek te zijn.Daar moet je niet meteen om afgeschreven worden als er nog wel wat aan te doen is.Ziektekostenverzekeringen voor paarden hebben vaak zo veel uitsluitingen en zo duur qua premies dat ik denk dat je beter zelf geld opzij kunt zetten.

Nee eens.
Voorbeeld: mijn jonge paard heeft haar bekken gebroken. De dierenarts ziet hier wel heil in. 60-70% kans dat ze nog ooit als recreatiepaard kan dienen. Ik betaal ongeveer 10.000,-- voor herstel en kliniek-opname, en mijn paard staat al 6 maanden dood-ongelukkig in haar stal omdat ze strikte stalrust moet. Mijn dierenarts vond dit een uitstekend idee. Ik kan het betalen, en er is een kans dat het goed komt. Maar dit doe ik dus nooit meer.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:04

Joman schreef:
anjali schreef:

Ja hoor, maar die wordt er ook van betaald he :) Ik volg zeker niet meer altijd het advies van de dierenarts. Ik ken mijn paarden, mijn portemonnee en mezelf het beste!

Jij hebt ook lekker veel vertrouwen in je DA >;)
Ook je DA moet jou goed voorzien van informatie over wat de kansen zijn en of het eerlijk tov het paard.

De uiteindelijke keuze ligt bij de eigenaar natuurlijk, maar ik moet nog een DA tegenkomen die voor mij beslist.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 19:06

Ik heb mijn vorige paard ook laten opereren aan haar 6 weken en toen het gips eraf was brak het bandje weer
Heb geen spijt dat ik het geld kwijt ben maar wel dat mijn paard de laatste 6 weken van haar leven op stal heeft moeten staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:09

Onali schreef:
Joman schreef:

Jij hebt ook lekker veel vertrouwen in je DA >;)
Ook je DA moet jou goed voorzien van informatie over wat de kansen zijn en of het eerlijk tov het paard.

De uiteindelijke keuze ligt bij de eigenaar natuurlijk, maar ik moet nog een DA tegenkomen die voor mij beslist.

Ik heb heel veel vertrouwen in mijn DA. Die heeft heel goed onderzoek verricht. Maar die denkt natuurlijk ook aan zijn eigen portemonnee he :) Het is een commercieel beroep.

Mijn DA zei heel stellig dat volgens hem inslapen geen optie was. Terwijl ik (achteraf) anders zou hebben beslist met de kennis van nu. Ik vind het gewoon totaal oneerlijk voor een paard, 6 maanden boxrust. Dat ziet hij iedere dag, dus voor hem is dat redelijk normaal geworden. Normen verschuiven.