Welke vitaminebrok is geschikt voor mijn pony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_RobinA_

Welke vitaminebrok is geschikt voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 19:15

Voor 1 van mijn pony's ben ik op zoek naar een geschikte vitaminebrok. Ik heb al een beetje rondgekeken, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Momenteel krijgt de pony arm hooi en Fibra Premium aangevuld met oerbalans, lijnzaadbrokken (ter vervanging van een scheut lijnzaadolie, dat is altijd zo'n geknoei) en gedroogde rozenbottels. Maar ik vind haar op het moment niet in goed vel zitten. De vacht is vrij dof en niet zo mooi van structuur. Ook wondjes genezen niet erg snel. Daarbij blijft ze wat buikig terwijl ik mijn best moet doen om een goede balans te vinden met voeren zodat ze niet te mager wordt. Ze wordt gewoon regelmatig ontwormd en krijgt 3 a 4 keer per jaar een kuur zandweg.

De pony heeft aanleg tot dik worden (dit is ze ook een behoorlijke tijd geweest) en is anderhalf jaar terug licht hoefbevangen geweest. Hierna is ze van het gras afgegaan en heb ik het voer helemaal omgegooid. Daar heeft ze het erg goed op gedaan, maar de laatste tijd heb ik het vermoeden dat ze toch wat tekort komt.

Voor de vitaminebrok vind ik belangrijk dat er zo weinig mogelijk suiker in zit (ivm hoefbevangenheid). Ik heb zelf zitten denken aan de Vitalbix Daily Complete, maar nu las ik dat sommige daar van gaan schuren? Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Ik ben benieuwd welke vitaminebrok jullie geschikt vinden voor mijn pony :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 19:17

Ik voer de agrobs natuurmineral aan mijn paard die graanvrij en zo laag mogelijk in de suikers moet staan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 19:32

Ik geef de pure feed balance, ze eten het goed en ze zien er goed uit.
www.purepaardenvoeding.nl
Je kunt er ook advies vragen.

myk_en_shant

Re: Welke vitaminebrok is geschikt voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 23:14

Ik voer aan mijn paarden en pony's vitalbix dc en geen van de vijf schuren hierdoor.
Ze glimmen de pan uit en hebben voldoende energie.Afbeelding

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:01

Toevallig wil ik mijn paard overzetten op vitalbix omdat ik zulke goede verhalen hoor, ze staat nu op pavo allsports maar dat is te veel voor haar. Ze is namelijk bijna 4 en doet nog niet veel ook hebben wij rijke voordroog kuil waar ze ook genoeg van binnen krijgt. Je zou ze even een berichtje kunnen sturen, heb ik ook gedaan ivm voer advies. Ik heb nog nergens gelezen dat paarden er van gaan schuren.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:37

Onze EMS pony voeren we pavo vital en dat gaat hartstikke goed.
De rest (incl een met zomereczeem) voeren we metazoa (ben ik destijds juist op overgestapt vanwege het suikerarme), en de eczemer heeft een heel stuk minder geschuurd vorig jaar.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:48

ik geef de lexa winter weide cob. Formaat van snoepjes dus je kan het zo uit de hand voeren, voor een pony heb je niet zoveel nodig (60-70 gram dacht ik?). En het zit prijs kwaliteit supergoed. (hoge waardes in vitamines en mineralen vergeleken met andere, en in het goedkopere-mediumsegment kwa prijs per dag.