IJslander of Fellpony verschil in bloedwaardes?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BillyBo

IJslander of Fellpony verschil in bloedwaardes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 10:52

Hallo Bokkers!

Bij mijn Fellpony is er laatst bloed getrokken en toen ik mijn veearts de uitslagen vroeg op te sturen, zag ik dat er IJslander stond.
Nu weet ik dat er zeker verschil is in bloedwaardes tussen warm en koudbloed.
Een kennis van mij zij dat er ook zeker verschil is bij IJslanders.
Iemand enig idee hoe dit zit?

Alvast bedankt!

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 11:30

Geen zorgen TS, dat verschil is er niet. Bloed van een IJslander, KWPN'er of welk ras dan ook: maakt niet uit. Dan zou het bij een kruising tussen de rassen immers ook helemaal mis gaan ;)
Wel zijn er aandoeningen die bij een bepaald ras meer voorkomen, maar dat is iets anders.
Hopelijk is jouw Fell snel weer in orde!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 18:10

IsabelleN schreef:
Geen zorgen TS, dat verschil is er niet. Bloed van een IJslander, KWPN'er of welk ras dan ook: maakt niet uit. Dan zou het bij een kruising tussen de rassen immers ook helemaal mis gaan ;)
Wel zijn er aandoeningen die bij een bepaald ras meer voorkomen, maar dat is iets anders.
Hopelijk is jouw Fell snel weer in orde!

Dat is niet helemaal waar. Er zijn wel degelijk verschillen tussen bloedwaardes van volbloeden, warmbloeden en koudbloeden. Wel ook overlap, maar bepaalde waardes zijn bij de ene groep wel acceptabel en bij de andere groep niet.

Tussen ijslanders en fell pony's verwacht ik dit niet. IJslanders zijn wel een bijzondere groep, maar qua bloedwaardes staat me niets bij.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 09:57

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Ik ben ook van mening dat er wel degelijk verschil in bloedwaardes zijn wat betreft warm en koudbloed paarden.
Dit is mij ooit verteld door mijn ( toenmalige ) veearts, ook stond het toendertijd op het bloedonderzoek.
Mijn kennis zei:'' dat er zeker verschil in vitamine E- Selenium is bij IJslanders, vandaar mijn vraag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 09:06

denk dat je beter je veearts even kunt vragen?

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:41

Mijn man is paardenarts :)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 18:13

Ik zou mij niet zoveel zorgen maken om het verschil in bloedwaarden, maar ik zou mij wel zorgen maken over de veearts die het verschil niet ziet tussen een fell en een ijslander :+ .