Wat voer je een pony die 24/7 buiten staat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DaimysHorses

Wat voer je een pony die 24/7 buiten staat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 23:33

Hoi!

Ik vraag me af wat jullie je paard voeren die 24/7 buiten staat.
Ik krijg binnenkort mijn eerste pony die 24/7 buiten komt te staan met onbeperkt ruwvoer.
Ik ben van plan om niet intensief met haar te gaan rijden.
Ze is een kleine D pony van 16 jaar oud.

Alvast bedankt! ;)

troi

Re: Wat voer je een pony die 24/7 buiten staat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 23:36

Dat verschilt per dier.

Een pony die makkelijk op gewicht blijft geef ik alleen vitaminekorrel. Als het dier afvalt, en er moeten dus calorieen bij, dan zou je bijv bietenpulp kunnen toevoegen aan de korrel.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 23:37

Ja...dat ligt helemaal aan de pony zelf natuurlijk ;)
Ras, gezondheid ...
Mijn 2 shetten staan ook 24/7 buiten (met schuilstal en ze dragen wel dekens) en de ene doet licht werk. Hij heeft echter wel Cushing en insuline resistentie, dus staat op paddock en niet op gras.
Ze krijgen gerantsoeneerd hooi en 2x per dag een handje vitaminebrok + wat supplementen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 23:40

Pavo vital. Compleet in vit en mineralen. Zo nodig wat muesli oid er bij. En een mineralen liksteen ter beschikking.

DaimysHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 23:42

Jasmijn159 schreef:
Pavo vital. Compleet in vit en mineralen. Zo nodig wat muesli oid er bij. En een mineralen liksteen ter beschikking.

Daar dacht ik zelf ook aan inderdaad.
De pony is trouwens altijd een manegepony geweest ze is altijd goed op gewicht en krijgt nu volgens mij 1/4 basis brok.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 23:44

Ligt totaal aan je pony. Ik heb een 24/7 pension stal en de 1 krijgt een kilo musli erbij de ander een handje pavo vital. Verder is er hier onbeperkt hooi ter beschikking. Ik zou vooral even vragen wat hij nu krijgt en daar van uit even kijken wat je denkt,is de pony te dik ga je minderen is hij te mager kijk je even aan en ga je er bij doen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 23:46

Jasmijn159 schreef:

Mag ik zo brutaal zijn om tevragen wat voor meusli?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 23:49

felicity schreef:
Jasmijn159 schreef:

Mag ik zo brutaal zijn om tevragen wat voor meusli?

Musli is een mengeling van granen
http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... ver-havens bevoorbeeld

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 23:51

Ik heb er 2 op een wei 24/7 buiten.

De oudste is 21 en valt wel wat af in de winter ondanks dat hij ook compleet op rust staat en er dus niks mee gedaan wordt. Die krijgt in de wintermaanden dus bietenpulp en slobber met een schep meusli en supplementen voor zijn gewrichten.

Mijn jongere 4 jarige krijgt voor de leuk ook bietenpulp en slobber met een handje meusli en ook supplement voor de hoeven. Als ik hem niks geef gaat hij het oudje zijn voer claimen. Oudje jaagt hem wel weg maar dat heeft de laatste maand geen effect meer op de jongste dus eet die doodleuk mee uit dezelfde emmer. Om het oudje toch rustig te laten eten zet ik tegenwoordig de jongste in de wei ernaast met zijn voer of ik ga wandelen met de jongste en dan krijgt hij zijn voer na de wandeling.

Ik week dag ervoor standaard 3 scheppen bietenpulp en 1 schep slobber. Van de geweekte hoeveelheid krijgt de jongste dan 2 scheppen en de rest is voor het oudje (een bijna volle emmer).
Verder hebben ze meer dan voldoende te grazen en hooi.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 00:00

Ik voer OerBalans aan mijn paard. Hiervoor altijd metazoa, maar dan moest ik voor zijn gewicht nog best veel geven en hoe minder brokjes hoe beter. :D

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 00:15

ik ga mijn 6 jarige enkel 250 gram vitaminebrok geven (vitalbix) met hooguit wat darmbalans om de overgang naar gras wat minder gasvorming te krijgen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 07:50

Ik voer Marstall Force bij het ruwvoer. En verder is het kijken naar hoe je paard het daar op gaat doet.

Meestal is een viraminebrokje wel genoeg, soms moet je nog wat extra’s bijvoeren naar behoefte. Maar dat weet je pas als hij/zij er is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 08:49

Een mineralenbrok en een eiwitbron.

Hier gebruik ik marstall force (30g/100kg paard) en sojaschroot (30-40g/100 kg paard. De kleintjes krijgen relatief veel, die hebben meer eiwit nodig per kg lichaamsgewicht). Sojaschroot is o.a. te bestellen bij bol.com.

In jouw geval zou ik zo'n 120g marstall force voeren en 150g sojaschroot.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 09:22

als je mooie kwaliteit ruwvoer hebt zou ik het houden bij een vitaminekorreltje met een handje simpele muesli voor de smaak :j

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 09:23

De een krijgt Vitalbix en de ander balancer (je paard gezond en fit) met alpengrun muesli (alles zonder granen). Heb ze ooit laten doormeten en toen kwam dit eruit, eigenlijk nooit meer wat aan veranderd.

Allebei krijgen ze soms ook coolstance copra.

Dus kijk wat jou goed voer lijkt en kijk of je pony het daar goed op doet

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 18:26

Her ook alleen een vitamine korrel en een beetje muesli. Verder nog een Vit E/selenium supplement, aangezien bij ons (zandgrond) te weinig selenium in het ruwvoer zit.

Verder staan ze overdag op het gras en 's avonds onbeperkt hooi.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 19:01

Hier krijgen ze Marstall Force en een handje ponybrok van Subli

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 19:05

Buiten wat jij zegt krijgen die van mij niks.
Goed ruwvoer en er is wel genoeg wei dat ze eigenlijk altijd gras hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 02:33

Hoe wordt ze nu gehouden en hoeveel uren werkt ze nu nog?

24/7 buiten met hooi op hoeveel m2?? En alleen of met anderen??

Er is veel meer info nodig dan klakkeloos advies van internet volgen als men je pony niet heeft gezien en verder nog niks weet.

Voer hoort in verhouding te zijn tot beweging en eigenlijk ook tot het seizoen.

Wij voeren hele jaar rond onbeperkt hooi en een handje wiesencobs/nuggets. Ik wissel af wat ik daardoor geef. Vanaf September geef ik speedibeet erbij. Eerst een beetje en als het kouder wordt, steeds ietsje meer.

Ze zijn 13 en de 4 andere 20+ tm 27jr. De laatste maanden krijgen ze 'sochtends lucerne en de 2 oudsten krijgen fibrebeet.
En dan 's avonds dus de nuggets met speedibeet.

Als het warmer wordt week ik niet meer en krijgen ze minder. Staan ook zonder dekens, dus vandaar dat ze met kou meer bij krijgen.

Er zijn 3 soorten likstenen.

DaimysHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 18:12

superpony schreef:
Hoe wordt ze nu gehouden en hoeveel uren werkt ze nu nog?

24/7 buiten met hooi op hoeveel m2?? En alleen of met anderen??

Er is veel meer info nodig dan klakkeloos advies van internet volgen als men je pony niet heeft gezien en verder nog niks weet.

Voer hoort in verhouding te zijn tot beweging en eigenlijk ook tot het seizoen.

Wij voeren hele jaar rond onbeperkt hooi en een handje wiesencobs/nuggets. Ik wissel af wat ik daardoor geef. Vanaf September geef ik speedibeet erbij. Eerst een beetje en als het kouder wordt, steeds ietsje meer.

Ze zijn 13 en de 4 andere 20+ tm 27jr. De laatste maanden krijgen ze 'sochtends lucerne en de 2 oudsten krijgen fibrebeet.
En dan 's avonds dus de nuggets met speedibeet.

Als het warmer wordt week ik niet meer en krijgen ze minder. Staan ook zonder dekens, dus vandaar dat ze met kou meer bij krijgen.

Er zijn 3 soorten likstenen.

Ze staat nu de hele dag op stal met 1 uur weidegang ( of dit waar is weet ik niet want heb de pony's nooit buiten zien staan ). Ze rijdt nu niet heel veel omdat niet iedereen op haar mag dus ongeveer 2 uur per dag. Hoeveel m2 weet ik niet maar ze komt met 5 andere paarden te staan. Trouwens sorry voor mijn late reactie :)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 20:17

Als ik het goed begrijp gaat het om een manegepony die je overneemt? Dan zou ik beginnen met een vitaminekorrel en eventueel een handje biks. Ik zou zeker in het begin niet teveel biks geven, je zegt dat ze nu weinig loopt maar zelf zal je nooit 2 uur per dag gaan rijden met haar :D Je hebt dus best kans dat ze zeker in het begin veel energie zal hebben.
Daarom zou ik met weinig biks beginnen dan kan je altijd opbouwen als ze toch meer nodig heeft.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 21:27

Dan zijn mijn inziens twee dingen belangrijk: het opbouwen van de wei en het afbouwen van de hoeveelheid brok die de pony nu krijgt (en eventueel mengen met een nieuw soort voer).

Let op met een snelle verandering, het ene dier kan daar beter mee dealen dan het andere.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 22:14

Ik vind zelf alleen een vitaminekorrel voeren lastig, omdat het zo'n kleine hoeveelheid is die je geeft. Ik geef daarom per pony een halve summerfit-koek per dag. Daar zitten ook alle vitamines in en ik vind het veel makkelijker geven, soms gewoon uit de hand. Dus dat kun je ook overwegen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:20

Volop hooi, handvol vitaminekorrel en als dat te weinig volume is een mash erbij doen. Ideaal spul, met water zwelt het flink op en paarden vinden het heerlijk. Gewone basis/sportbrok of een summerfit; bevat allemaal melasse en granen; pony's hebben dat niet nodig.
Weidegang heel rustig opbouwen, en evt. maximeren tot een paar uurtjes, om geen problemen te krijgen met te dik worden, IR en of andere ellende.