Paard met jeuk, waarmee wassen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Paard met jeuk, waarmee wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 19:54

Mijn fjord heeft al sinds november vreselijk last van jeuk. Ik probeer de oorzaak te achterhalen, maar dat is me nog niet gelukt. Ik vermoedde eerst bloedmijt, omdat er ook kippen op de wei lopen, maar kan deze (in het donker, want dan zou je ze moeten kunnen zien) niet ontdekken. Ook luizen kan ik niet vinden.
De andere paarden hebben er geen last van, op één minipaardje na die ook net zo'n dikke vacht heeft.
Ik heb hem al een keer ingesprayd met Anti Parasiet van de paardendrogist, wat zou moeten helpen tegen luizen, maar dit heeft geen effect.
Ik zou hem nu een keer willen wassen in de hoop dat dan de luizen (als die er toch stiekem zijn) verdwijnen. Echter kan het misschien ook wel een schimmelinfectie zijn?

Is er een bepaalde shampoo die zowel helpt tegen luizen als tegen schimmels? Of zou ik dan 2 aparte shampoos moeten gebruiken?
Hij schuurt over vrijwel heel zijn lichaam, maar vooral op zijn hals en de onderkant van zijn hoofd. Hij staat 24/7 buiten.

Dit is het beeld dat hij geeft.

Afbeelding

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Paard met jeuk, waarmee wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 20:07

Zou het een dierenarts vragen. Straks ga je van alles kopen en blijkt het toch niet te zijn wat het is.

Lynn_Nikita

Berichten: 25468
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Paard met jeuk, waarmee wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 20:09

maar is het wel iet van buitenaf? Ligt het niet aan het voer of een te dikke warme jeukende vacht?

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 20:10

Lijkt op wat die van ook had. Enige wat hielp was scheren, hierna wassen met Sebacil en na 10 dagen weer wassen. Gebruik wel beschermingsmiddelen voor jezelf zoals handschoenen. Is namelijk erg giftig.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 20:28

Lynn_Nikita schreef:
maar is het wel iet van buitenaf? Ligt het niet aan het voer of een te dikke warme jeukende vacht?


Ja dat zou ook kunnen... maar hoe kom je er achter wat het precies is? Heb ook verdenking op het kuil wat op het pensionplekje gegeven wordt. Zou wellicht ook nog te maken kunnen hebben met de drinkpoel die er gegraven is en waar misschien wel iets in zit? Het kan zoveel oorzaken hebben.. Heb wel al overleg gehad met de dierenarts en die gaf ook aan dat het heel moeilijk is om erachter te komen wat het precies is. Ze adviseerde om eerst eens te wassen en als de klachten dan blijven bestaan kun je a.d.h.v. bloedonderzoek wel kijken of de oorzaak te achterhalen valt. Zou bijv. ook een allergie kunnen zijn.

Lynn_Nikita

Berichten: 25468
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Paard met jeuk, waarmee wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 21:31

Schuurde die voorheen niet toen die geen voordroog kreeg? Zou het eerder in die richting zoeken

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Paard met jeuk, waarmee wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 22:33

Hmm.. even denken. Hij heeft de vorige 2 winters steeds verpakt hooi gekregen. Dit is de eerste winter dat hij schuurt. De winters daarvoor stond hij in een natuurgebied, dus hoe het daar ging weet ik niet. Ik weet wel dat hij ook een tijdje geschuurd heeft toen hij onverpakt hooi kreeg (in de zomer), maar dat was niet zo erg als nu.

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:33

Mijn shetje begon ook ineens te jeuken. Na even puzzelen bleek het begonnen te zijn nadat we zijn begonnen met het voeren van basis brok. ( krijgt ze voor het eerst ivm dracht) Ze bleek daar dus niet tegen te kunnen, nu krijgt ze muesli en is het over. Ze had net zulke plekken als jouw paardje nu is het weer genezen.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 00:06

Hij krijgt naast vitaminebrok van vitalbiks niks bijgevoerd (naast hooi). Dit krijgt hij al sinds dat ik hem heb, dus dat kan het niet zijn.

Contemplate
Berichten: 200
Geregistreerd: 21-01-20

Re: Paard met jeuk, waarmee wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:36

Wij hadden in de zomer mijten op stal, blijkbaar houden ze van droog weer. In eerste instantie zag ik wat plekjes met minder haar, wondje of schuurplekje. Het werden meer plekjes en zag ik schilfertjes, voornamelijk op het hoofd, hals, borst en bij de achterbenen. En jeuk! De DA dacht niet dat het schimmel was, vanwege de jeuk en overdraging op andere paarden leken ectoparasieten de meest waarschijnlijke oorzaak.
We hebben alle paarden (plekjes of niet, maar alles staat bij elkaar op de paddock) en spullen gewassen met Byemite en de stallen schoongemaakt met chloor/Byemite, tweemaal. Het heeft na de eerste keer al geholpen, na de tweede keer was het weg. Ook wij hebben kippen op stal, maar nooit mijten gezien. De kippen en het hok zijn overigens niet behandeld. De DA meldde dat elke soort mijt eigenlijk specifieke soorten infecteert, en dat die kruisbesmetting tussen soorten zelden voorkomt.

Misschien heb je iets aan mijn verhaal. Paarden waar hij mee in contact komt hebben geen plekjes? Het is soms een hele zoektocht om te achterhalen wat de oorzaak is, succes! Jeuk is echt niet leuk! :n

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 14:52

Contemplate schreef:
Wij hadden in de zomer mijten op stal, blijkbaar houden ze van droog weer. In eerste instantie zag ik wat plekjes met minder haar, wondje of schuurplekje. Het werden meer plekjes en zag ik schilfertjes, voornamelijk op het hoofd, hals, borst en bij de achterbenen. En jeuk! De DA dacht niet dat het schimmel was, vanwege de jeuk en overdraging op andere paarden leken ectoparasieten de meest waarschijnlijke oorzaak.
We hebben alle paarden (plekjes of niet, maar alles staat bij elkaar op de paddock) en spullen gewassen met Byemite en de stallen schoongemaakt met chloor/Byemite, tweemaal. Het heeft na de eerste keer al geholpen, na de tweede keer was het weg. Ook wij hebben kippen op stal, maar nooit mijten gezien. De kippen en het hok zijn overigens niet behandeld. De DA meldde dat elke soort mijt eigenlijk specifieke soorten infecteert, en dat die kruisbesmetting tussen soorten zelden voorkomt.

Misschien heb je iets aan mijn verhaal. Paarden waar hij mee in contact komt hebben geen plekjes? Het is soms een hele zoektocht om te achterhalen wat de oorzaak is, succes! Jeuk is echt niet leuk! :n


Bedankt voor het delen van je ervaring, jeuk is inderdaad niet leuk. Vind het zo zielig als ze jeuk hebben. Heb je de mijten zelf kunnen ontdekken met het blote oog?

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 15:33

Ingrid_92 schreef:
Lynn_Nikita schreef:
maar is het wel iet van buitenaf? Ligt het niet aan het voer of een te dikke warme jeukende vacht?


Ja dat zou ook kunnen... maar hoe kom je er achter wat het precies is? Heb ook verdenking op het kuil wat op het pensionplekje gegeven wordt. Zou wellicht ook nog te maken kunnen hebben met de drinkpoel die er gegraven is en waar misschien wel iets in zit? Het kan zoveel oorzaken hebben.. Heb wel al overleg gehad met de dierenarts en die gaf ook aan dat het heel moeilijk is om erachter te komen wat het precies is. Ze adviseerde om eerst eens te wassen en als de klachten dan blijven bestaan kun je a.d.h.v. bloedonderzoek wel kijken of de oorzaak te achterhalen valt. Zou bijv. ook een allergie kunnen zijn.

Dan heb je je antwoord toch al? DA bellen. Die kan schimmel en luizen etc uitsluiten.

Is het dat niet dan verder zoeken, inderdaad in voer bv.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 16:34

Die plekken zien eruit als luizen. Mijn fjord heeft ze vroeger een aantal keer gehad.

Maar is er dan echt nog geen DA langs geweest om het paard ff te bekijken. :?

Vaak is een huidschraapsel of een paar haren onder de microscoop al genoeg om te zien wat het is.

Contemplate
Berichten: 200
Geregistreerd: 21-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 20:15

Ingrid_92 schreef:
Contemplate schreef:
Wij hadden in de zomer mijten op stal, blijkbaar houden ze van droog weer. In eerste instantie zag ik wat plekjes met minder haar, wondje of schuurplekje. Het werden meer plekjes en zag ik schilfertjes, voornamelijk op het hoofd, hals, borst en bij de achterbenen. En jeuk! De DA dacht niet dat het schimmel was, vanwege de jeuk en overdraging op andere paarden leken ectoparasieten de meest waarschijnlijke oorzaak.
We hebben alle paarden (plekjes of niet, maar alles staat bij elkaar op de paddock) en spullen gewassen met Byemite en de stallen schoongemaakt met chloor/Byemite, tweemaal. Het heeft na de eerste keer al geholpen, na de tweede keer was het weg. Ook wij hebben kippen op stal, maar nooit mijten gezien. De kippen en het hok zijn overigens niet behandeld. De DA meldde dat elke soort mijt eigenlijk specifieke soorten infecteert, en dat die kruisbesmetting tussen soorten zelden voorkomt.

Misschien heb je iets aan mijn verhaal. Paarden waar hij mee in contact komt hebben geen plekjes? Het is soms een hele zoektocht om te achterhalen wat de oorzaak is, succes! Jeuk is echt niet leuk! :n


Bedankt voor het delen van je ervaring, jeuk is inderdaad niet leuk. Vind het zo zielig als ze jeuk hebben. Heb je de mijten zelf kunnen ontdekken met het blote oog?


Nee, niet op de paarden en ook echt gezocht tussen wat afgekrabte schilfers en haren op witte achtergrond. Niks kunnen vinden.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Paard met jeuk, waarmee wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 00:57

Het bleken inderdaad luizen te zijn. De dierenarts kon bij de fjord zo op het eerste oog niks vinden, maar bij zijn weidemaatje des te meer. Ze zijn behandeld en hopelijk is het nu verholpen.

Chichika

Berichten: 712
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: gem. Menterwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 05:56

sebasil kost40 pik 20 ml op 10 ml water mengen
nier uit spulen en binnen 5 gaden herhalen

LiesM
Berichten: 444
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Midden Drenthe

Re: Paard met jeuk, waarmee wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 07:31

@Chichika,
Waar is Sebacil te koop?
Kan het zelf nergens vinden helaas.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:23

LiesM schreef:
@Chichika,
Waar is Sebacil te koop?
Kan het zelf nergens vinden helaas.


Normaal gesproken bij je DA maar het middel is al jaren uit de handel.
Je kan vragen aan je DA of hij nog wat heeft staan.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 18:53

Ingrid_92 schreef:
Het bleken inderdaad luizen te zijn. De dierenarts kon bij de fjord zo op het eerste oog niks vinden, maar bij zijn weidemaatje des te meer. Ze zijn behandeld en hopelijk is het nu verholpen.


Mag ik vragen hoe ze behandeld zijn?
Mag ook per pb

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:56

Cowgirl schreef:
LiesM schreef:
@Chichika,
Waar is Sebacil te koop?
Kan het zelf nergens vinden helaas.


Normaal gesproken bij je DA maar het middel is al jaren uit de handel.
Je kan vragen aan je DA of hij nog wat heeft staan.


Ikzelf dacht aan wassen met Imaverol, maar ook dat moet je bij je Dierenarts gaan halen. Misschien toch even een DA raadplegen?

Lynn_Nikita

Berichten: 25468
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Paard met jeuk, waarmee wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:12

Imaverol is voor schimmel niet tegen luis

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Paard met jeuk, waarmee wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:27

Weet ik, maar heb ik met succes bij schurend trekpaard gebruikt. Toen op aanraden van dierenarts. Heb dat toen meerdere keren moeten doen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:36

TanteFlavie schreef:
Weet ik, maar heb ik met succes bij schurend trekpaard gebruikt. Toen op aanraden van dierenarts. Heb dat toen meerdere keren moeten doen.



Dan heeft het paard denk ik ergens anders last van gehad dan van luizen.

Ik kreeg destijds nog wel sebacil maar het is wel al 15 jaar terug ofzo.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 14:48

tylando schreef:
Ingrid_92 schreef:
Het bleken inderdaad luizen te zijn. De dierenarts kon bij de fjord zo op het eerste oog niks vinden, maar bij zijn weidemaatje des te meer. Ze zijn behandeld en hopelijk is het nu verholpen.


Mag ik vragen hoe ze behandeld zijn?
Mag ook per pb


Met druppels die ze in de manenkam en over de rug tot aan de staartwortel toe heeft aangebracht. Wordt normaal voor koeien gebruikt. Je hoeft hierdoor niet te wassen. Wel 2 weken lang iedere dag borstelen om de dode luizen en eitjes er uit te borstelen.