Ik heb een 16 jarige fjorden merrie die nogal sensibel kan zijn. In de bak bakkabouters zien, zich druk maken om niks, snel haar billen inknijpen om vervolhens een sprint te maken, overal op gefocust behalve op mij. Ze wind zich heel snel op. Ze heeft zomer eczeem en ik geef haar vitalbix daily complete. Is er een supplement dat ik kan bijvoeren die haar wat rustiger maakt?
Nouvel
Geplaatst: 21-02-20 23:17
Je zou magnesium kunnen proberen, evt met Strezz druppels van phytonics. Krijgt ze veel krachtvoer? Dan zou je dat kunnen vervangen door een vitaminebrokje.
@nouvel, ze krijgt geen krachtvoer. Alleen hooi en vitalbix daily complete.
@rambogirl, de daily complete geef ik nu 1,5 maand en dit gedrag heeft ze al u 7 jaar. Ik hoopte dat er iets was wat haar een beetje rust zou geven.
puppy1128
Geplaatst: 22-02-20 10:38
Hoe is de huisvesting? Kan ook verschil maken. Als een paard een half uur op een paddock van 10x10 mag staan of 24/7 alle ruimte hebben om goed de energie kwijt te kunnen, kan al een wereld van verschil zijn. Maar dat hoeft niet. Die van mij kon ondanks alle ruimte ook nog een bommetje zijn en dan alles eng vinden.
Eventueel eerst even longeren of losgooien voor je gaat rijden? Wie weet helpt dat ook iets.
nessinator
Geplaatst: 22-02-20 10:49
Je zegt het eigenlijk in je OP zelf al: ze is overal op gefocust behalve op jou. Zet eens 100 stappen terug en werk alleen aan haar focus op jou. En dat hoeft alleen maar een oor naar jou te zijn.
@puppy1128, ze staat hele dagen buiten in groepsverband. Longeren en losgooien daar bereik ik niks mee, ze wordt alleen maar moe van en daarna kan ik niet meer veel met der. Der conditie is nu niet zo gewrldig.
@nessinator, ze heeft 1 oor naar mij en 1 oor naar de buitenkant en toch als iets verplaatst is maakt ze een grote boog eromheen, als iemand de hoek om loopt dan gaan beide oren naar voor en blijft ze diegene aankijken en gaat ze diegene ontwijken ookal is die persoon 10m van de bak af en nog meer van die dingen. Op buitenrit heeft ze dit minder omdat we met nog iemand gaan. Als je op der zit voelt het alsof ze iedere keer op hete eieren zit. Ik ervaar dat en andere mensen die me hebben proberen te helpen ervaren dit ook zo en hebben op deze manier vaak eraf gelegen omdat ze hyper mobiel is waardoor ze ook heel snel kan omdraaien zonder dat je het door hebt. Ze is ook een ex manege paard geweest, denk dat dit ook de reden is geweest waarom ze weg moest.