Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
juval schreef:Vroeger (toen was niet persé alles beter )... deden we er gewoon een schep haver bij
Skippy01 schreef:juval schreef:Vroeger (toen was niet persé alles beter )... deden we er gewoon een schep haver bij
Nog steeds wel hoor, als wij ze echt scherper willen hebbenMaar een schep haver maakt meestal heter, en bij zo'n jong dier is het vaak ook nog een stuk conditie. Kun je ze haver geven, lopen ze zich in 10 minuten helemaal leeg en ben je terug bij af. Zo hadden wij een dame die haar paard een schep haver bij voerde, 'want daar kreeg hij betere conditie van'. Ja, ZO werkt het dus niet
Rizette schreef:Haver is zetmeel en in principe geen paardenvoer, slecht voor het dier zelfs, maar goed sommige paarden blijven lopen ondanks wat we er in gooien en anderen laten zien dat we ze veel troep geven en dan stoppen ze met lopen en blij zijn. Geef het allerbeste ruwvoer wat je maar kunt vinden en geef er veel meer van. Misschien heeft je paard al maagzweren. Dan doet het soms pijn om te bewegen .Zou heel goed kunnen met wat ik hier lees aan hoe het gevoerd wordt.
Skippy01 schreef:Je hebt hier twee dingen:
- Hij is wat schraal.
- Hij is niet wakker genoeg.
Voor het schrale: meer ruwvoer. Altijd méér ruwvoer. Paard van ca. 1.67m weegt rond de 550-600kg normaal gezien, bij eentje die mag aankomen wil je zéker minimaal 1,5% DS / lichaamsgewicht voeren. Let op: droge stof. Voordroog zal ongeveer 70% DS zijn (gokje, gemiddelde waardes), dus je moet meer kilo's voeren dan je denkt. 600 kg is 9kg droge stof, dus ruim 12,5kg aan voordroog per dag. En dan geef je nog niets spannends (ze eten ook wel 2% DS/lichaamsgewicht weg, zo'n 17kg in dit geval, als ze honger hebben en aan moeten komen).
Ruwvoer is uiteindelijk ook gewoon wat het paard in leven en in beweging houdt, je absolute basis. Te weinig ruwvoer... tjah, ik zou ook in de bespaarstand gaan qua energie als ik eigenlijk te weinig krijg.
Qua brok: houdt het vooral simpel. Geen 20 soorten en niet allerlei toevoegingen voor een jong en gezond paard. Van suiker en zetmeel krijg je pieken en dips. Wat heeft hij nodig? Waarschijnlijk niet veel meer dan een goede vitaminebrok, wil je hem echt heter, kun je een 'handje haver' mee voeren. De rest is conditie opbouwen. Wil je langdurige energie hebben, kun je kiezen voor de combi van een vitaminebrok en een lijnzaadbrok, vetten geven trage energie af.
Dennis schreef:Vaak is het less is more.
Onbeperkt hooi is de basis, pas als ze daar te dik op worden kan je dat wat gaan beperken, maar liever niet.
Daarnaast gewoon 1 goed en compleet voer zoeken (bijvoorkeur niet te veel suiker en zetmeel), eventueel aangevuld met een ruwvoer (luzerne, grasmix, pulp) er bij.
Ik heb met mijn snel dikke pony's gezeten met dat ze wakkerder mochten en het langer vol mochten houden. Van alles geprobeerd, haver, sportbrok van verschillende merken enz. Basis is altijd goed en ruim ruwvoer geweest. En daarbij nu een vitamine brokje en ze gaan als de brandweer. Wat aan de ronde kant zijn ze nog steeds, maar in het werk gaan ze super en moet ik ze eerder afremmen dan wakker maken.
Dit heb ik om mij heen veel vaker gezien. Meer hooi, minder brok en paarden kwamen veel beter in balans waardoor ze veel beter in hun vel kwamen te zitten.
splenius schreef:Hij krijgt nu 7 of 8 kg voordroogkuil
1.5 kg all sport brok van pavo - 1.00 euro
1 kg ease & excel van pavo - 1.20 euro
300 gram body builder (van Je Paard Gezond en Fit) - 0.70 euro
2 scheppen gras mix (Hartog) dan is ongeveer 400 gram
Als extra krijgt hij nu
500 gram bietenpulp (pavo)
200 gram slobber (Van vitalbix)
en 350 gram metazoa - 0.70 euro
supplementen
magnesium
Spirulina