welk voer om een paard meer energie te geven.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

splenius

welk voer om een paard meer energie te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 18:48

Hallo Ik schijf hier wat voor een vriendin die geen bokt heeft
Dit is haar vraag.

Ik heb een hele brave bijna 5 jarige ruin.
Hij is altijd al vanaf dat hij zadelmak is gewoon heel braaf met rijden en longeren en andere dingen.
Maar mis gewoon een beetje meer energie.

Het is een kwpn ruin 1.66/1.67

Niet heel dik zou ook nog wel meer mogen aankomen.
Ik rij hem 3 x in de week 30 tot 40 min in de bak
ga soms een buitenrit maken in het bos.
Longeer hem 1 x in de week hooguit 20 min.
En hij loopt 2 x in de week 30 min in de molen. Of grondwerk

Hij krijgt nu 7 of 8 kg voordroogkuil
1.5 kg all sport brok van pavo
1 kg easy & excel van pavo
300 gram body bulder (van fit en gezond je paard)
2 scheppen gras mix (Hartog) dan is ongeveer 400 gram

Als extra krijgt hij nu
500 gram bietenpulp (pavo)
200 gram slobber (Van vital)
en 350 gram metazoa.

supplementen
magnesium
Spirulina
lijnzaad olie

Hij is hiervan wel aangekomen alleen mis nog steeds de energie.
Hij loopt van 8 uur in de paddock en krijgt daar ook 2 x voordoog kuil

tamary

Re: welk voer om een paard meer energie te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 23:15

Hoeveel krijgt hij in de paddock echt binnen? Staat hij daar alleen of met anderen?
En 5 is nog in de groei, dus groeispurt + rare warme weer nu in wintervacht kan ook een rol spelen.
Slungel zal het zeker nog zijn op deze leeftijd (net puber jongen, zo rond 23-25 is dat slungelige er af) Uitzwaren is nog tot 8 jaar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 23:22

Ik vind de hoeveelheid voordroog niet super veel.
Kun je dat nog wat ophogen?
Als hij wat voller wordt kan hij mogelijk ook wat meer spieren aanmaken en heeft hij nog wat over aan energie.

Ik heb zelf qua energie wel goede ervaringen met horsefood omega powermix.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 23:29

Die krijgt pittig wat binnen aan krachtvoer en schraaltjes aan ruwvoer.

Zou eerst eens kijken of je onbeperkt ruwvoer kan voeren. Zoveel krachtvoer kan ook tegen je werken (verandering van pH-waardes in de maag, maagzweren etc.).

Edit: en check ook even op zand in de darmen, zeker als hij op de paddock loopt. Dat doet ook veel voor de energie.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 23:42

hij is zeker nog wel aan het groeien.
Hij gaat nu beter in zijn spieren komen en krijgt meer borst.
Hij is heel lang erg smal geweest, maar zie nu eindelijk dat hij meer body krijgt.

Hij staat met andere paarden in de paddock.
Hij is geen doetje in de paddock dus zal daar niet te weinig eten.
Die 7 of 8 kg voordroog is wat hij op stal krijgt.
De hoeveelheid die hij in de paddock eet weet ik niet. (zal 4 tot 6 kg zijn denk ik )
onbeperkt kan hij niet krijgen op deze stal.

voor maagzweer is hij al eens naar de dierenarts geweest maar die had hij niet.
ook geen zand in de darmen
Ook geen wormen.

Ik zat te kijken naar Cavalor Wholegain
of Green Power van EquiFyt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 00:04

Ik zou eerder de bietenpulp ophogen, krachtvoer kost meer energie om te verteren en heeft beperkingen qua hoeveelheden per voerbeurt en per dag.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 00:33

Fitmix van Horsefood?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 00:56

Poe, die krijgt veel extra's. Denk je niet dat het een beetje te veel is aan brokken? Hoe weet je of hij nu uitgebalanceerd alle vitamine's binnen krijgt? Magnesium bijvoorbeeld ontspant, en dat zit al in de balancer en in de Pavo sportbrok. En hij krijgt nog een extra dosis?

Ik zou het veel simpeler houden; minimaal 15 kg voordroog (krijgt hij ongeveer al) plus een goede balancer, die van JPGEF is prima, en zo nodig bietenpulp, of de combi met luzerne.
.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 01:03

zeker voordroog ophogen, ze hebben van voordroog sowieso al meer nodig dan droog hooi en 15 kg per dag is normaal dan. dit vind ik te weinig.. mocht je stal het niet geven dan kun je altijd voor de hooibrokken van pavo gaan fibrenuggets heten die.

Flash111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 03:45

Ruwvoer heeft uw paard mijn inziens voldoende, zeker omdat het over verschillende voederbeurten gespreid wordt. Meer ruwvoer gaat het niet temperamentvoller maken.
Aan trage flegmatieke paarden wordt vaak geplette haver als supplement toegediend. Haver heeft een lagere energie-inhoud dan andere granen, maar het eiwitgehalte is hoger en de eiwitsamenstelling is beter. Haver geeft snel vrijkomende, explosieve energie. Paarden krijgen er veelal meer pit van. Haver wordt best niet éénzijdig als krachtvoer gegeven omdat het niet de juiste verhoudingen in vitaminen en mineralen heeft maar met hetgeen U aan supplementen geeft zal dit geen probleem vormen. (Misschien toch eens een voederdeskundige raadplegen)
Van oudsher was haver hét voedergraan voor paarden. Werkpaarden waren veelal urenlang aan het werk en hadden veel energie nodig. Heden ten dage willen paardenliefhebbers in de recreatieve ruitersport liever een rustig beheersbaar dier en is haver uit veel rantsoenen geschrapt.
Maar wil je juist wel dat beetje extra dan is witte of zwarte haver misschien de oplossing.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 08:40

genoeg/ meer ruwvoer geven lijkt mij belangrijk.
en waarom zoveel verschillende dingen door elkaar voeren.
zoek 1 goed krachtvoer eventueel nog aangevuld met een vitaminebrok zoals vitalbix daily.
vitalbix heeft ook de "breed and grow". zelf heel tevreden over voor een jong paard.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 08:51

Ik denk ook dat het paard wel heel veel verschillende krachtvoer soorten krijgt.
Wij hebben een merrie die eerder ook loom en weinig vermogen had. Wij voeren vitalbix daily (dan heeft ze binnen wat ze nodig heeft) in combinatie met pavo Ease en Excel ( geeft energie op oliebasis). Hierop heeft ze heel veel pit. Alle suikerrijke brok hebben we juist uit haar rantsoen gehaald. Nu heeft ze heel veel energie. Wanneer ze nog extra pit zou moeten hebben zou ik daar haver bij gaan voeren.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 08:52

En voldoende ruwvoer is natuurlijk de basis!!!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 08:57

Je hebt hier twee dingen:

- Hij is wat schraal.
- Hij is niet wakker genoeg.

Voor het schrale: meer ruwvoer. Altijd méér ruwvoer. Paard van ca. 1.67m weegt rond de 550-600kg normaal gezien, bij eentje die mag aankomen wil je zéker minimaal 1,5% DS / lichaamsgewicht voeren. Let op: droge stof. Voordroog zal ongeveer 70% DS zijn (gokje, gemiddelde waardes), dus je moet meer kilo's voeren dan je denkt. 600 kg is 9kg droge stof, dus ruim 12,5kg aan voordroog per dag. En dan geef je nog niets spannends (ze eten ook wel 2% DS/lichaamsgewicht weg, zo'n 17kg in dit geval, als ze honger hebben en aan moeten komen).
Ruwvoer is uiteindelijk ook gewoon wat het paard in leven en in beweging houdt, je absolute basis. Te weinig ruwvoer... tjah, ik zou ook in de bespaarstand gaan qua energie als ik eigenlijk te weinig krijg.

Qua brok: houdt het vooral simpel. Geen 20 soorten en niet allerlei toevoegingen voor een jong en gezond paard. Van suiker en zetmeel krijg je pieken en dips. Wat heeft hij nodig? Waarschijnlijk niet veel meer dan een goede vitaminebrok, wil je hem echt heter, kun je een 'handje haver' mee voeren. De rest is conditie opbouwen. Wil je langdurige energie hebben, kun je kiezen voor de combi van een vitaminebrok en een lijnzaadbrok, vetten geven trage energie af.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:01

Vroeger (toen was niet persé alles beter )... deden we er gewoon een schep haver bij

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:03

juval schreef:
Vroeger (toen was niet persé alles beter )... deden we er gewoon een schep haver bij

Nog steeds wel hoor, als wij ze echt scherper willen hebben ;) Maar een schep haver maakt meestal heter, en bij zo'n jong dier is het vaak ook nog een stuk conditie. Kun je ze haver geven, lopen ze zich in 10 minuten helemaal leeg en ben je terug bij af. Zo hadden wij een dame die haar paard een schep haver bij voerde, 'want daar kreeg hij betere conditie van'. Ja, ZO werkt het dus niet :Y)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:21

Skippy01 schreef:
juval schreef:

Nog steeds wel hoor, als wij ze echt scherper willen hebben ;) Maar een schep haver maakt meestal heter, en bij zo'n jong dier is het vaak ook nog een stuk conditie. Kun je ze haver geven, lopen ze zich in 10 minuten helemaal leeg en ben je terug bij af. Zo hadden wij een dame die haar paard een schep haver bij voerde, 'want daar kreeg hij betere conditie van'. Ja, ZO werkt het dus niet :Y)

Haver is zetmeel en in principe geen paardenvoer, slecht voor het dier zelfs, maar goed sommige paarden blijven lopen ondanks wat we er in gooien en anderen laten zien dat we ze veel troep geven en dan stoppen ze met lopen en blij zijn. Geef het allerbeste ruwvoer wat je maar kunt vinden en geef er veel meer van. Misschien heeft je paard al maagzweren. Dan doet het soms pijn om te bewegen .Zou heel goed kunnen met wat ik hier lees aan hoe het gevoerd wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:35

Over voer is al genoeg gezegd, even een andere insteek.

Hoe loopt hij in het bos? is hij dan wel wat enthousiaster? soms ligt het niet aan het voer maar aan een paard wat net iets meer uitdaging nodig heeft om het "spelletje" leuk te gaan vinden en daarom zelf wat scherper en heter te worden.

Is hij goed aan het been? wordt hij vlotter en attenter als je veel gaat schakelen? gebruik je ook weleens cavaletti's voor wat uitdaging/ afwisseling voor hem?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:44

Rizette schreef:
Haver is zetmeel en in principe geen paardenvoer, slecht voor het dier zelfs, maar goed sommige paarden blijven lopen ondanks wat we er in gooien en anderen laten zien dat we ze veel troep geven en dan stoppen ze met lopen en blij zijn. Geef het allerbeste ruwvoer wat je maar kunt vinden en geef er veel meer van. Misschien heeft je paard al maagzweren. Dan doet het soms pijn om te bewegen .Zou heel goed kunnen met wat ik hier lees aan hoe het gevoerd wordt.

De verteerbaarheid van geplette haver is juist erg hoog, is uit onderzoek gebleken. Van alle zetmeelhouders zijn haver en mais voor paarden zo'n beetje het makkelijkst verteerbaar ;)
Maar goed, de discussie 'wel of geen granen' voeren, is een hele andere. Ik heb jaren volledig graanvrij gevoerd en ben daar ook wel op terug gekomen. Gerst en tarwe voer ik liever niet, mais, haver en spelt heb ik niet zo'n probleem mee. Ieder het zijne natuurlijk :) (Ik voer overigens uberhaupt zó weinig krachtvoer, dat het te verwaarlozen is qua S+Z op het totale rantsoen, dus ik snap écht wel waar je vandaan komt, maar tussen zwart en wit zitten zóveel gradaties aan grijs)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 10:03

Skippy01 schreef:
Je hebt hier twee dingen:

- Hij is wat schraal.
- Hij is niet wakker genoeg.

Voor het schrale: meer ruwvoer. Altijd méér ruwvoer. Paard van ca. 1.67m weegt rond de 550-600kg normaal gezien, bij eentje die mag aankomen wil je zéker minimaal 1,5% DS / lichaamsgewicht voeren. Let op: droge stof. Voordroog zal ongeveer 70% DS zijn (gokje, gemiddelde waardes), dus je moet meer kilo's voeren dan je denkt. 600 kg is 9kg droge stof, dus ruim 12,5kg aan voordroog per dag. En dan geef je nog niets spannends (ze eten ook wel 2% DS/lichaamsgewicht weg, zo'n 17kg in dit geval, als ze honger hebben en aan moeten komen).
Ruwvoer is uiteindelijk ook gewoon wat het paard in leven en in beweging houdt, je absolute basis. Te weinig ruwvoer... tjah, ik zou ook in de bespaarstand gaan qua energie als ik eigenlijk te weinig krijg.

Qua brok: houdt het vooral simpel. Geen 20 soorten en niet allerlei toevoegingen voor een jong en gezond paard. Van suiker en zetmeel krijg je pieken en dips. Wat heeft hij nodig? Waarschijnlijk niet veel meer dan een goede vitaminebrok, wil je hem echt heter, kun je een 'handje haver' mee voeren. De rest is conditie opbouwen. Wil je langdurige energie hebben, kun je kiezen voor de combi van een vitaminebrok en een lijnzaadbrok, vetten geven trage energie af.

*\o/*
Dit!
Daarnaast werken de suikers en zetmeel magnesium tegen, ze stoten het namelijk af!
En de darmen gaan er lui van werken met een verminderde opname.

Één goede krachtvoer die niet te hoog zit in suikers en zetmeel.
Juiste aminozuren /vetten en eiwit die in balans staat tegenover het werk wat je doet.

Verder is het vaak afwisselen en conditie opbouwen.

Bij meer info of samen uitzoekwerk voor voer, mag je pb sturen.

Heb nu acht paarden weer lekker op de rit gekregen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 10:32

Zoals andere al zeggen hij krijgt best veel krachtvoer en ook nog eens alles door elkaar.

Ik weet niet hoe zwaar hij is, maar qua Metazoa geef je al voor een paard van zo'n 700 kg. Daarnaast nog overal een beetje van bij.
Heb je dit allemaal uitgerekend incl ruwvoer analyse met wat hij nu binnenkrijgt aan vitamine's en mineralen. Want ik ben bang dat je hiermee alles scheef hebt getrokken.

Persoonlijk zou ik:
Ruwvoer ophogen.
Bietenpulp ophogen
1 Soort vitamine/mineralen brok erbij geven (persoonlijk zou ik voor de betere verhoudingen een ander merk kiezen) of 1 goede muesli/brok.
En dan eerst eens gaan kijken hoe hij het daar op gaat doen, let wel dit heeft even tijd nodig.

Hier in de link staat een schema naar gewicht en hoeveel je van hooi, voordroog etc moet voeren (let wel zijn gemiddelde)
http://metazoa-horse.nl/rantsoenadvies/

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:05

Poeh wat krijgt je paard veel aan extra's. Dit deed ik eerder ook. Paard ook moeilijk op gewicht te krijgen dus van alles maar geven zonder enig resultaat. Nu krijgt hij veel ruwvoer zoals iedereen al zegt en 2x per dag merrie brok een schep met een scherp luzerne. Luzerne kun je ook eventueel op hogen.
Hij is nu lekker voorwaarts en mooier rond.
Paard is toen ook een week in Utrecht geweest om te onderzoeken wat het nou aan lag dat hij niet op gewicht kon komen. Dit was het voer advies wat ik kreeg.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:25

Vaak is het less is more.

Onbeperkt hooi is de basis, pas als ze daar te dik op worden kan je dat wat gaan beperken, maar liever niet.

Daarnaast gewoon 1 goed en compleet voer zoeken (bijvoorkeur niet te veel suiker en zetmeel), eventueel aangevuld met een ruwvoer (luzerne, grasmix, pulp) er bij.

Ik heb met mijn snel dikke pony's gezeten met dat ze wakkerder mochten en het langer vol mochten houden. Van alles geprobeerd, haver, sportbrok van verschillende merken enz. Basis is altijd goed en ruim ruwvoer geweest. En daarbij nu een vitamine brokje en ze gaan als de brandweer. Wat aan de ronde kant zijn ze nog steeds, maar in het werk gaan ze super en moet ik ze eerder afremmen dan wakker maken.

Dit heb ik om mij heen veel vaker gezien. Meer hooi, minder brok en paarden kwamen veel beter in balans waardoor ze veel beter in hun vel kwamen te zitten.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:34

Dennis schreef:
Vaak is het less is more.

Onbeperkt hooi is de basis, pas als ze daar te dik op worden kan je dat wat gaan beperken, maar liever niet.

Daarnaast gewoon 1 goed en compleet voer zoeken (bijvoorkeur niet te veel suiker en zetmeel), eventueel aangevuld met een ruwvoer (luzerne, grasmix, pulp) er bij.

Ik heb met mijn snel dikke pony's gezeten met dat ze wakkerder mochten en het langer vol mochten houden. Van alles geprobeerd, haver, sportbrok van verschillende merken enz. Basis is altijd goed en ruim ruwvoer geweest. En daarbij nu een vitamine brokje en ze gaan als de brandweer. Wat aan de ronde kant zijn ze nog steeds, maar in het werk gaan ze super en moet ik ze eerder afremmen dan wakker maken.

Dit heb ik om mij heen veel vaker gezien. Meer hooi, minder brok en paarden kwamen veel beter in balans waardoor ze veel beter in hun vel kwamen te zitten.

Ja precies! Die van mij loopt nu echt super fijn, op eigenlijk maar 'karige' inname: ongeveer 9kg gemengd hooi en voordroog (vrij grote haflinger van net onder de 500kg, voordroog is in ons geval grofweg even droog als het hooi, maar dus wel verpakt geweest) en overdag weidegang.

Na lang klooien met diverse vitaminebrokjes waarbij haar darmen achterbleven, doet ze het nu eigenlijk heel goed... op 600 gram havens gastro+ per dag naast haar ruwvoer met een handje ruwvoermix (meestal Basic growth van Florian, soms mijten Optiform) erdoor gemengd voor meer kauwactiviteit.
Op drie voerbeurten per dag, is het 200 gram brokjes per voerbeurt, dus voor het kauwen is een beetje ruwvoermix daardoorheen wel prettig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:58

splenius schreef:
Hij krijgt nu 7 of 8 kg voordroogkuil
1.5 kg all sport brok van pavo - 1.00 euro
1 kg ease & excel van pavo - 1.20 euro
300 gram body builder (van Je Paard Gezond en Fit) - 0.70 euro
2 scheppen gras mix (Hartog) dan is ongeveer 400 gram

Als extra krijgt hij nu
500 gram bietenpulp (pavo)
200 gram slobber (Van vitalbix)
en 350 gram metazoa - 0.70 euro

supplementen
magnesium
Spirulina
lijnzaad olie

Met zijn grootte schat ik zijn ideaalgewicht tussen de 550-600kg.

Ik zou ook terug naar de basis gaan. Je voert nu 3 verschillende soorten ruwvoervangers, 3 soorten "krachtvoer" en een mineralenbrok.

Ik zou minimaal 2kg hartog gras-mix gaan voeren als toevoeging op het ruwvoer.
Ik zou aan krachtvoer daarnaast 3kg pavo ease en excel gaan voeren. Daarmee zitten de eiwitten, vetten, vitaminen en mineralen, energie, eigenlijk alles gewoon gedekt. En kan je eigenlijk terug naar 1 product.

Ik heb toen het net uit was 3 doseringen vergeleken voor een ruin op rust van 500kg. Waarbij de waarde 1 de minimaal aanbevolen hoeveelheid is, behalve met vit. E, waar 0.35 de minimaal aanbevolen hoeveelheid is, maar 1 de optimale hoeveelheid is. Rood betekent laagste waarde, donkergroen is hoogste waarde, hogere waarde betekent niet per se beter. Alles vanaf 1 is goed. Er is gerekend met 10kg hooi, dat is zo'n 12.5kg voordroog of 17-25kg kuil. Bij 0.4kg/100kg (=2kg bij 500kg) is alles behalve vit. E (wel ruim minimaal, niet optimaal) en natrium (zout) minimaal 1. Bij 0.65kg/100kg (=3.25kg bij 500kg) is alles minimaal 1.
Afbeelding

Met 3kg bij 600kg paard voer je dus 500g/100kg paard. Wat bij dit voer echt van belang is, is dat je het een paar keer weegt. Veel mensen kwamen uit op 3 scheppen is 2kg, maar ik heb ook wel andere gewichten gezien. Met 3kg kom je niet veel hoger qua kosten uit, terwijl er wel minder kans op fouten is. Afhankelijk van de hoeveelheid lijnzaadolie die hij nu krijgt, is die verminderd of niet meer nodig. Via E&E krijgt hij 300g vet binnen, dus ongeveer 300ml olie. De metazoa wordt qua vitaminen en mineralen volledig vervangen. Het is daarnaast een ruwvoergebaseerd krachtvoer, met 18% ruwe celstof, waardoor hij het wat krap en nat ruwvoer voeren ook opvangt. In die meeste gevallen zal hij hiermee ook voldoende magnesium binnen krijgen.

Eventueel aangevuld met een kwart schep haver per dag, als dat toch nog nodig is voor de pit. De spirulina zou ik zelf niet voeren, maar valt in een andere categorie supplementen. Dus die neem ik ook niet mee.