Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Popstra schreef:Hoe reageert het paard als je de rug flink poetst met een rosborstel? Of wanneer je flink met je vingers op de spieren naast de ruggengraat drukt? Vaak zie je dan doordat ze verkrampen en door hun benen willen gaan goed of ze last hebben.
bulck schreef:idd, je kan eerst wel enkele dingen afstemmen, zoals bit, zadel, de tanden etc. Maar zomaar ff een osteo of Fysio zou ik niet doen.
Citaat:Ga dan beter eerst ff langs een kliniek. Mss zit het in de benen, knie of effectief rug/hals. Meten is weten, zodat je kan behandelen en dan kan vaak een osteo of fysio mee opgenomen worden.
Janneke2 schreef:bulck schreef:idd, je kan eerst wel enkele dingen afstemmen, zoals bit, zadel, de tanden etc. Maar zomaar ff een osteo of Fysio zou ik niet doen.
Even voor alle duidelijkheid: zowel dierfysiotherapeuten als dierenartsen die osteo zijn, hebben een gedegen opleiding achter de rug en zijn uitstekende paardenkenners.
Met doorgaans inzicht rondom tanden, bit en zadel.
En keigoed in het beoordelen van beweging en problemen rondom beweging.
Dus waar 'zomaar een fysiotherapeut of osteopaat' op gebaseerd is: ???
(Niet alles is te zien op röntgen, he.)Citaat:Ga dan beter eerst ff langs een kliniek. Mss zit het in de benen, knie of effectief rug/hals. Meten is weten, zodat je kan behandelen en dan kan vaak een osteo of fysio mee opgenomen worden.
Hangt er natuurlijk wel van af.
In een aantal opzichten is "efkes" naar de kliniek een stevige belasting.
Emotioneel voor je dier, qua geld en milieubelasting.
Niet zo maar vanwege slechte informatie doen, dus.
bulck schreef:Een osteo en fysio kan nog steeds niet door een paard heen kijken. Dus in dit geval zie ik de meerwaarde niet. Probleem is momenteel al een hele tijd aanwezig.
Citaat:Enkel met een duidelijke diagnose kan je gaan behandelen.
Citaat:Fysio is helemaal een dubbele omdat je vaak zit met overbelasting door compensatie. Rugpijn kan komen door vasthouden, door pijn in de voeten, knie, lendenen, nek of idd door tanden of verkeerd zadel. Of juist helemaal andersom. Allicht zullen ze zaken detecteren (houding, in beweging, warmte, koude, knoppen etc)
En die kan je dan gaan behandelen/ aanpakken, maar als de oorzaak niet gevonden wordt, dan zijn het alsnog verloren centen, tijd en leed.
horseminn schreef:Kan het ook artrose in de rug zijn?
Elco schreef:horseminn schreef:Kan het ook artrose in de rug zijn?
Ja kan zo maar KS zijn..Ga naar een GOEDE kliniek en laat foto"s maken en laat het paard goed nakijken.
En om eerst een DA te laten komen thuis, lijkt mij weggegooid geld..Die kan er toch niets mee.
In de kliniek heb je alles bij de hand en geen onnodige kosten.
Sterkte met je paard
Elco schreef:horseminn schreef:Kan het ook artrose in de rug zijn?
Ja kan zo maar KS zijn..Ga naar een GOEDE kliniek en laat foto"s maken en laat het paard goed nakijken.
En om eerst een DA te laten komen thuis, lijkt mij weggegooid geld..Die kan er toch niets mee.
In de kliniek heb je alles bij de hand en geen onnodige kosten.
Sterkte met je paard