Uitslag/irritatie op buik/flank, wat kan dit zijn? LeMieux?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Uitslag/irritatie op buik/flank, wat kan dit zijn? LeMieux?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 14:22

Mijn paard heeft sinds 27 januari bultjes op haar buik/flank, verschillende groottes en niet echt hard maar ook niet zacht. Dit begon pas sinds ik een aantal keer na mekaar met mijn nieuwe dekje van LeMieux had gereden. Ik kocht het dekje ( https://www.ej.nl/paard/zadels-toebehor ... 13505.html ) speciaal omdat mijn paard aan de randen van gewone dekjes kleine schuurplekken kreeg (ze is geschoren). Om te vermijden dat het haar beschadigd zou raken dacht ik, een randje van Merino wol zal vast helpen. Het valt echter een beetje tegen, ik rijd mijn paard normaal uitsluitend met dekjes van katoen. De onderkant van LeMieux dekjes is blijkbaar van bamboe gemaakt. Zou het kunnen dat mijn paard hier allergisch op reageert?

Ik heb het een weekje aangekeken en niet meer met het dekje gereden, de bultjes waren toen bijna volledig verdwenen. Maar bijna twee weken na de eerste bultjes, stond ze plots weer helemaal vol op de flank! Dit was enkele dagen nadat ik voor de zekerheid de plekjes met isobetadine scrub had gewassen. Ik heb er toen een aantal mensen op stal naar laten kijken, we kwamen tot de conclusie dat ze het misschien te warm had, of was gaan nazweten na het rijden en daardoor irritatie had. Met dit in het achterhoofd weer even een weekje de tijd gegeven met dunnere dekens om te kijken of het zou beteren. Het is echt erg duidelijk enkel op de plek van het dekje. Nergens onder het zadel, enkel waar er wrijving is met het dekje.

We hebben alles nagelopen: niks veranderd aan het hooi/stro/voer, alle dekens geprobeerd, goed afspoelen na het rijden (niet met zeep), alle soorten dekjes,... De bultjes blijven. Ik heb natuurlijk de dierenarts gebeld want ik maak me zorgen, ze komt vanavond mijn paard onderzoeken. Mijn paard is verder gewoon erg fit, het jeukt ook niet en ze is er absoluut niet gevoelig op. Ze heeft verder geen symptomen, geen dikke benen, nergens op de rest van haar lichaam bultjes. Ik heb geen idee, ze mankeert normaal nooit wat (hout vast)!

Heeft iemand dit wel eens gehad bij zijn paard? Ik wacht natuurlijk af wat de dierenarts straks zegt, maar wil toch al eens kijken of anderen dit meegemaakt hebben en wat toen de oorzaak was. Kan er een verband zijn met het nieuwe dekje en kan die reactie dan zolang aanhouden?

foto's:
De eerste dagen
Afbeelding

Na stoppen met het dekje
Afbeelding

Nu, 2,5 week later. Mij valt het nog op omdat ik het natuurlijk elke dag controleer, maar je voelt het beter dan dat je het ziet. Toch nog reden genoeg voor mij om even te laten checken gezien het zo lang duurt.
Afbeelding

Loeky01

Re: Uitslag/irritatie op buik/flank, wat kan dit zijn? LeMieux?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 20:53

Ja hier ook gehad. Begon met Anky dekjes en uiteindelijk ook met Lemieux. Toen over gegaan op de Mesh pads van Eskadron omdat hij daarmee geen last meer had van de bultjes en paard er veel fijner mee liep vanwege de drukverdeling gok ik. Die kan ik echt aanraden, of als jouw paard gewoon goed loopt onder de katoenen dekjes die blijven gebruiken.

Ik vind de merino rand ook tegenvallen bij Lemieux, echt het randje ipv onder het gehele stuk waar ook wrijving kan zitten na het scheren.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 13:24

Met de dekjes van Anky heeft de mijne het gelukkig nooit gehad... ze heeft nu gisteren een inspuiting gekregen en normaal zou het vandaag dan weg moeten zijn. Ga er zometeen naartoe, als het niet weg zou zijn is het misschien toch wat anders. Ook een kalmerende shampoo gekregen waar ik ze een paar keer mee moet wassen. Eerste keer helemaal en daarna enkel de plekjes. Hopelijk is het snel beter!