Ik heb het een weekje aangekeken en niet meer met het dekje gereden, de bultjes waren toen bijna volledig verdwenen. Maar bijna twee weken na de eerste bultjes, stond ze plots weer helemaal vol op de flank! Dit was enkele dagen nadat ik voor de zekerheid de plekjes met isobetadine scrub had gewassen. Ik heb er toen een aantal mensen op stal naar laten kijken, we kwamen tot de conclusie dat ze het misschien te warm had, of was gaan nazweten na het rijden en daardoor irritatie had. Met dit in het achterhoofd weer even een weekje de tijd gegeven met dunnere dekens om te kijken of het zou beteren. Het is echt erg duidelijk enkel op de plek van het dekje. Nergens onder het zadel, enkel waar er wrijving is met het dekje.
We hebben alles nagelopen: niks veranderd aan het hooi/stro/voer, alle dekens geprobeerd, goed afspoelen na het rijden (niet met zeep), alle soorten dekjes,... De bultjes blijven. Ik heb natuurlijk de dierenarts gebeld want ik maak me zorgen, ze komt vanavond mijn paard onderzoeken. Mijn paard is verder gewoon erg fit, het jeukt ook niet en ze is er absoluut niet gevoelig op. Ze heeft verder geen symptomen, geen dikke benen, nergens op de rest van haar lichaam bultjes. Ik heb geen idee, ze mankeert normaal nooit wat (hout vast)!
Heeft iemand dit wel eens gehad bij zijn paard? Ik wacht natuurlijk af wat de dierenarts straks zegt, maar wil toch al eens kijken of anderen dit meegemaakt hebben en wat toen de oorzaak was. Kan er een verband zijn met het nieuwe dekje en kan die reactie dan zolang aanhouden?
foto's:
De eerste dagen

Na stoppen met het dekje

Nu, 2,5 week later. Mij valt het nog op omdat ik het natuurlijk elke dag controleer, maar je voelt het beter dan dat je het ziet. Toch nog reden genoeg voor mij om even te laten checken gezien het zo lang duurt.