Lang verhaal kort; bij mijn 21-jarige merrie is afgelopen donderdag een straalbeenfractuur vastgesteld door een DA die ik voor een 2nd opinion heb laten komen. De oorzaak is niet bekend, voor de 2nd opinion is er alleen behandeld voor een dikke hoefzweer die er ook zat.

Ze staat nu op advies van de DA 10 weken op boxrust; in overleg met de DA is dit verdeeld in 's nachts absolute rust op stal (box is 3m x 3,5m) en overdag (als het niet stormt of hoost) op een klein stukje weide van 4m x 6m omdat ze gewend is om 24/7 in kuddeverband te staan. Op deze manier kan ze toch een beetje in contact staan met haar kudde en heeft ze wat te kijken. Zowel op stal als in het stukje weide heeft ze een slowfeeder om wel te kunnen knabbelen.
Ook heeft ze voor ijzers gekregen, met aan de gekwetste hoef meerdere lippen om het hoefmechanisme deels uit te schakelen en zo de breuk te stabiliseren. Om haar wat comfortabeler te laten staan krijgt ze op dit moment 1 zakje bute per dag en indien nodig kan ik haar wat acepromazine i.v. geven om wat relaxed te blijven (voor nu nog niet nodig).
Zijn er Bokkers die ervaringen hebben met een straalbeenfractuur? Hoe kwamen jullie de periode van stalrust door zonder dat je paard gek werd?
Wij reden voornamelijk lekkere bosritten en recreatief klassieke dressuur in de bak. Paard vindt het ontzettend leuk om te werken, dus ergens hoop ik dat we straks gewoon nog bosritjes kunnen blijven maken. Een pijnvrij paard, dus zonder dagelijkse pijnstilling, is voor mij het aller belangrijkste om naar toe te werken!