Straalbeenfractuur bij 21-jarige, ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dioxide

Straalbeenfractuur bij 21-jarige, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 17:06

-O-

Lang verhaal kort; bij mijn 21-jarige merrie is afgelopen donderdag een straalbeenfractuur vastgesteld door een DA die ik voor een 2nd opinion heb laten komen. De oorzaak is niet bekend, voor de 2nd opinion is er alleen behandeld voor een dikke hoefzweer die er ook zat.

Afbeelding

Ze staat nu op advies van de DA 10 weken op boxrust; in overleg met de DA is dit verdeeld in 's nachts absolute rust op stal (box is 3m x 3,5m) en overdag (als het niet stormt of hoost) op een klein stukje weide van 4m x 6m omdat ze gewend is om 24/7 in kuddeverband te staan. Op deze manier kan ze toch een beetje in contact staan met haar kudde en heeft ze wat te kijken. Zowel op stal als in het stukje weide heeft ze een slowfeeder om wel te kunnen knabbelen.

Ook heeft ze voor ijzers gekregen, met aan de gekwetste hoef meerdere lippen om het hoefmechanisme deels uit te schakelen en zo de breuk te stabiliseren. Om haar wat comfortabeler te laten staan krijgt ze op dit moment 1 zakje bute per dag en indien nodig kan ik haar wat acepromazine i.v. geven om wat relaxed te blijven (voor nu nog niet nodig).

Zijn er Bokkers die ervaringen hebben met een straalbeenfractuur? Hoe kwamen jullie de periode van stalrust door zonder dat je paard gek werd?

Wij reden voornamelijk lekkere bosritten en recreatief klassieke dressuur in de bak. Paard vindt het ontzettend leuk om te werken, dus ergens hoop ik dat we straks gewoon nog bosritjes kunnen blijven maken. Een pijnvrij paard, dus zonder dagelijkse pijnstilling, is voor mij het aller belangrijkste om naar toe te werken!

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 14:21

Niemand ervaring met straalbeenfracturen? -O-

Met paard in kwestie gaat het gelukkig prima nu, ze loopt in ieder geval niet meer kreupel maar vindt alleen in haar paddockje staan niet zo gezellig.

Mer1980

Re: Straalbeenfractuur bij 21-jarige, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:38

De meeste straalbeen fracturen zijn niet altijd even positief, mijn paard heeft een hoefbeen fractuur en is voor het leven afgekeurd en fokmerrie geworden, breuk is in 2016 ontstaan door longeer ongeluk, helaas pas na een half jaar duidelijk geworden wat het was (bij vorige eigenaar) en dus niet op de juiste manier behandeld. Nu klinisch 100% goed, maar we hebben besloten haar nooit meer onder het zadel te hebben.
Afbeelding

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:09

Meerdere ervaringen met hoefbeenfracturen. In alle gevallen lopen de paarden terug in de sport zonder enige problemen. De veearts heeft ook altijd gezegd dat dit een "relatief goede" blessure is want als ze eenmaal genezen zijn hoeven ze er nooit meer last van te hebben.

Vandaar dat ik het vreemd vind dat jou paard mer1980 volledig is afgekeurd en je er niet meer mee rijdt?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:30

_bloempje01_ schreef:
Meerdere ervaringen met hoefbeenfracturen. In alle gevallen lopen de paarden terug in de sport zonder enige problemen. De veearts heeft ook altijd gezegd dat dit een "relatief goede" blessure is want als ze eenmaal genezen zijn hoeven ze er nooit meer last van te hebben.

Vandaar dat ik het vreemd vind dat jou paard mer1980 volledig is afgekeurd en je er niet meer mee rijdt?

Oh dat is ook zo hoor, ik moet eigenlijk ook de 2e foto plaatsen, dan is het wat duidelijker maar die kreeg ik er niet op, niet alleen de punt van het hoefbeen is gebroken, ook bovenop het hoefbeen is het afgebroken en daarnaast heeft ze ook een scherpe haak net onder het straalbeen door een breuk dus het is niet de meest stabiele breuk, bovenop het hoefbeen is er behoorlijke artrose ontstaan. Het is gewoon niet op tijd ontdekt en daardoor niet op de juiste manier behandeld (fixeren van de hoef oa) daardoor gaat het nu wel goed, maar bij extra belasting met rijden kan het een tijd goed gaan, maar het kan ook heel snel progressief minder gaan. De boet heeft vast gezeten onder een buizen hek en is als het ware ruig los getrokken. Zo zie je de breuk eigenlijk ook.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:31

Afbeelding

gelukt

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:45

Ah oké duidelijk! De tweede foto ziet er inderdaad wel een stuk "heftiger" uit.