Pension houder vastgeroest in oude voer gewoontes?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marion82

Pension houder vastgeroest in oude voer gewoontes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 16:56

Ik hoop dat ik de vraag hier goed stel en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Zit ik nu zo verkeerd te denken of was alles vroeger idd beter en moet je zo blijven doorgaan.

De situatie:
Ik heb een jong paard PRE, ben er pas achter dat hij een jaar jonger is en dan in juli 3 wordt. Ik heb hem nog niet zo heel lang. Gekocht als hengst en direct gecastreerd. Om te herstellen naar de manege gegaan, met het oog op erna lekker naar buiten voor de vrije beweging. Hij stond op een stal waar hij 3x daags een flinke pluk hooi kreeg en 3x daags een kilo brok. Paard kwam nagenoeg niet uit stal, resultaat druk paard met veel energie en vrij dun. Ik kocht hem en op de manege ging hij naar 3x flinke pluk hooi en 3x een handje basis brok. Ik ben ervoor dat het paard nagenoeg onbeperkt hooi kan eten, maar me ook bewust dat dat niet overal mogelijk is. Na de hersteltijd heb ik hem verhuisd naar 24/7 vrije uitloop met onbeperkt ruwvoer. Ze zouden hem 1x daags hard voer geven en dat kon ik zelf kopen. Prima, ik regel dat graag zelf. Paard kreeg een halve kilo coolmix van havens en de bak werd afgetopt met een flinke hand mix van havens (luzerne en kruiden zonder melissen) Mijn paard kon niet wennen aa; het zelf kiezen en raakte elke dag flink in paniek als iedereen wegging. Hij Klikte niet met de eigenaar en we werden gevraagd te vertrekken en het liefst zo snel mogelijk. Tja dan moet je snel ergens naar toe en de manege vond ik geen optie meer. Ik vond een goede tussen oplossing, dacht ik. Ze vertelde dat de paarden in de ochtend een aantal uur buiten staan, kregen 2x flink kuil (ik mocht 3x) en eigen voer was geen probleem. Ik had weinig andere keuzes en heb de gok gewaagd. Nu dus waar ik tegen aan loop.....

Vanaf het begin heb ik gezegd, dat hij echt veel ruwvoer moet krijgen. Hij gaat zich anders vervelen en gaat dan schrapen. Ook gaat hij zijn stal leegeten dan. Nu wordt er steeds gezegd, hij heeft honger en eet zijn stro op. Op mijn opmerking dat ze hem dan meer kuil moet geven, krijg ik te horen dat hij niet meer ruwvoer moet, maar juist flink veel brok. Ze vind dat hij van mij te weinig voer krijgt en hij haar brokken moet gaan eten. Hij krijgt 3x per dag een halve kilo muesli en een flinke hand luzerne, dat wat hij 1x per dag zou krijgen, krijgt hij 3x per dag. Volgens de pension houder niet genoeg. Ze is van mening dat jonge paarden heel veel krachtvoer nodig hebben om dik te worden. Ik ben van mening dat hij nu meer dan genoeg “krachtvoer” van mij krijgt en hij juist meer ruwvoer nodig heeft. Ik heb ons voer vergeleken, ze voert racinghorse feed. Het voer wat hij van mij krijgt heeft meer vitamines, mineralen en eiwitten, dat wat ik belangrijk vind in de groei en ontwikkeling van een jong paard. Dikker moeten ze worden van goed ruwvoer, dat is mijn mening. Ik kan blijven zeggen dat i’ haar mening niet deel, haar mening respecteer, maar mijn mening wordt niet gerespecteerd. Ze blijft drammen, de vrouw is inmiddels al in de 80. Zij heeft vroeger paarden gefokt en is van mening dat ze alles het beste weet. Het feit dat ik zelf ook al 30 jaar in de paarden zit en ook dit niet mijn eerste jonkie is, telt niet mee. Ik heb geopperd om een net neer te hangen, maar dat wil ze niet. Ze was zeker niet van plan om 3x per dag een net te vullen. Ik durf eigenlijk mijn laatste idee niet eens te zeggen. Een groot net ophangen, die ik zelf elke dag vul, zodat zij geen ruwvoer hoeft te voeren. Ze krijgen om 5 uur voor het laatst kuil en brok. De volgende ochtend om kwart over 6 wordt pas weer gevoerd. Ik snap dat hij dan serieus honger heeft en dat los je niet op met heel veel brok geven.

Zit ik er nou zo naast en heeft ze gelijk of denk ik wel in de goede richting?

Sorry voor het lange verhaal. Als ik niets geregeld kan krijgen met haar, ga ik toch opzoek naar iets wat beter bij ons aansluit. Buiten de honger, lijkt hij het wel naar zijn zin te hebben

Azmay

Re: Pension houder vastgeroest in oude voer gewoontes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:00

Spanjaarden doen het vaak niet best op normale brok, ook voordroog is niet altijd een fijn voer voor ze.
Ik zou zeker niet meer brok geven maar kijken of je op (onbeperkt) meer hooi kan gaan geven op de een of andere manier. Liefst ook lekker veel meer naar buiten met vriendjes, dan hoeft hij zich niet meer te vermaken door te eten.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:00

Jij hebt gelijk, stalhouders zoals zij moeten gauw ‘uitsterven’!

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:01

Jouw paard, jouw keuzes. Simpel. :)
Je betaalt haar toch om je paard te verzorgen? Niet voor ongevraagd advies.

Al snap ik heel goed hoe lastig dit kan zijn hoor, het klinkt makkelijker dan gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:11

Hier ook een pre op stal. Bleef ook wat achter. Had wel een buik, viel alleen wat terug bij de ruggengraat. Hij wordt meer brok gevoerd, want aan de buik te zien zit daar vulling zat. Hij heeft inmiddels ook een deken op om energie in het dikker worden te steken en niet in de kachel. Hij begint al mooi bij te trekken. Misschien hier een foto plaatsen? Hoe is je paard precies te dun, over de hele linie?

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 17:12

Azmay schreef:
Spanjaarden doen het vaak niet best op normale brok, ook voordroog is niet altijd een fijn voer voor ze.
Ik zou zeker niet meer brok geven maar kijken of je op (onbeperkt) meer hooi kan gaan geven op de een of andere manier. Liefst ook lekker veel meer naar buiten met vriendjes, dan hoeft hij zich niet meer te vermaken door te eten.

Ik ga dat net nog voorstellen, heeft ze daar geen oren naar, dan ga ik weg. In het net, zou ik voor de hele dag in kunnen stoppen. Scheelt haar de frustratie omdat hij honger heeft, al denk ik dat ze zal blijven door gaan over de brok. Ze wil ook niet hem in de avond nog extra geven. Hij komt wel buiten met vriendjes, maar zonder eten. Dan zijn ze het ook zo zat en willen ze naar binnen, want daar ligt eten klaar.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:14

Ik ben niet zo'n fan van kuil, daar het in het plastic al behoorlijk fermenteerd. Het ene paard kan daar beter tegen dan het andere, maar risico is een over de kop gegooide darmflora, waar weer andere problemen uit voort kunnen komen.
Meer brok zou ik zeer zeker niet doen, hij verbruikt het simpelweg niet, en de hoeveelheid geeft dan ook alleen maar verstoring van darmflora. Je hebt verder prima nagedacht over wát je voert.

Ik zou toch moed verzamelen om dat grote net te opperen. Benadruk vooral dat het voor haar minder werk zou betekenen. Dat je het anders zo vervelend voor haar vindt dat ze je PRE extra moet voeren.
Brok vooral niet over discussie aangaan...

Sommige mensen zijn volledig overtuigd van hun eigen gelijk, het wilt dan wel eens helpen hun in de waan te laten dat de wereld idd om hen draait :') Je gaat haar op deze leeftijd echt niet meer veranderen.

Zou idd ook verder uitzoeken waarom je paard nog niet aan wilt komen...hooi? (Mentale)stress? Wormen? Anders?

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 17:15

@amalarab
Bedankt voor je mening. Uitsterven is niet perse nodig, maar aanpassen zou fijn zijn

Paris_ schreef:

Al snap ik heel goed hoe lastig dit kan zijn hoor, het klinkt makkelijker dan gedaan.

Je komt er gewoon niet tussen. Haar mening is alles wat telt. Al zegt ze wel dat ze zich nergens mee bemoeid :')

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 17:17

Mindim schreef:
Hier ook een pre op stal. Bleef ook wat achter. Had wel een buik, viel alleen wat terug bij de ruggengraat. Hij wordt meer brok gevoerd, want aan de buik te zien zit daar vulling zat. Hij heeft inmiddels ook een deken op om energie in het dikker worden te steken en niet in de kachel. Hij begint al mooi bij te trekken. Misschien hier een foto plaatsen? Hoe is je paard precies te dun, over de hele linie?

Hij had op de manege ook een deken op, maar bij de uitloop niet. Hij is daar flink afgevallen door de stress en het rennen, dat zit er gelukkig weer bij aan, maar hij is nog te dun. Hij heeft wel weer zijn deken op

Dit was na aankomst in de uitloop
Afbeelding
Afbeelding

Zo is ie nu weer

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:18

Paris_ schreef:

Je komt er gewoon niet tussen. Haar mening is alles wat telt. Al zegt ze wel dat ze zich nergens mee bemoeid :') [/quote]

Gewoon een vervelende ouwe taart dus. :')
Ze zal het best goed bedoelen, maar op een gegeven moment moet je wel je grens weten.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:21

Ik zie zo 123 geen dun paard. Het dier wordt in juli 3? De groei zal misschien ook nog wat mee spelen?
Waarom de keuze om ineens de deken af te laten? Binnen op de manege een deken op en buiten in de uitloop opeens niet meer, kan vanzelf ook voor gewichtsafname zorgen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-02-20 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:22

Ik vind hem voor zijn leeftijd ook prima op gewicht zo op de foto, die van mij was wel schraler toen :o

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 17:23

Juut schreef:
Ik ben niet zo'n fan van kuil, daar het in het plastic al behoorlijk fermenteerd. Het ene paard kan daar beter tegen dan het andere, maar risico is een over de kop gegooide darmflora, waar weer andere problemen uit voort kunnen komen.
Meer brok zou ik zeer zeker niet doen, hij verbruikt het simpelweg niet, en de hoeveelheid geeft dan ook alleen maar verstoring van darmflora. Je hebt verder prima nagedacht over wát je voert.

Ik zou toch moed verzamelen om dat grote net te opperen. Benadruk vooral dat het voor haar minder werk zou betekenen. Dat je het anders zo vervelend voor haar vindt dat ze je PRE extra moet voeren.
Brok vooral niet over discussie aangaan...

Sommige mensen zijn volledig overtuigd van hun eigen gelijk, het wilt dan wel eens helpen hun in de waan te laten dat de wereld idd om hen draait :') Je gaat haar op deze leeftijd echt niet meer veranderen.

Zou idd ook verder uitzoeken waarom je paard nog niet aan wilt komen...hooi? (Mentale)stress? Wormen? Anders?

Ik ben ook geen grote fan van kuil, niet bij elk paard zeg maar. Voor nu was het even niet anders. Net ga ik idd nog opperen, mijn bedoeling was ook om daarbij vooral het minder werk voor haar te benadrukken. Al ben ik bang dat ze zegt dat dat niets oplost en weer over het brok gaat beginnen of dat ze uiteindelijk vind dat mijn norm aan hoeveelheid ruwvoer ver boven dat van haar ligt.

Met genoeg ruwvoer komt hij wel aan. Hij is in januari ontwormd, maar heeft in de uitloop veel stress gehad en is daardoor flink afgevallen, waardoor hij er natuurlijk nog magerder uitzag. Dat gewicht zit er inmiddels al wel weer aan.

JOving

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:24

Dit is toch geen dun paard?

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 17:24

Mindim schreef:
Ik zie zo 123 geen dun paard. Het dier wordt in juli 3? De groei zal misschien ook nog wat mee spelen?
Waarom de keuze om ineens de deken af te laten? Binnen op de manege een deken op en buiten in de uitloop opeens niet meer, kan vanzelf ook voor gewichtsafname zorgen?

Ik was hier in de veronderstelling dat hij bijna 4 zou zijn. De keuze van de deken was van de stalling. Ze stonden allemaal zonder deken en hij stond ervoor ook niet onder een dikke deken hoor, maar een 100 gram

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:28

marion82 schreef:
Mindim schreef:

Ik was hier in de veronderstelling dat hij bijna 4 zou zijn. De keuze van de deken was van de stalling. Ze stonden allemaal zonder deken en hij stond ervoor ook niet onder een dikke deken hoor, maar een 100 gram

Van een 100 gram deken binnen naar bloot naar buiten, dan moet ie ineens zijn kachel zelf stoken, kan zeker voor gewichtsafname zorgen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:29

Je mag mij wel even een pb sturen.

Ik ben ook tegen zoveel brok beleid. Reden daarvan is, is dat vele brokken tussen de 30 en 34 procent aan suiker en zetmeel aan zit en dit juist meerdere slechtere effecten heeft op een paard, welke leeftijd dan ook!

Naast het feit dat zoveel suiker en zetmeel de darmen uit balans brengen waardoor ze minder (effectief) kunnen opnemen, krijgt het paard continu bij inname van zoveel suikers een klap van insuline. En in gewoon ABC taal, werkt dat hetzelfde als bij mensen. De kans op diabetes /insuline resistentie in de geval, hoef problemen en darm problemen wordt hierdoor groter.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 17:30

@azmay en JOving
Op de foto is na de manege, waar hij gestaan heeft om te herstellen. Toen ik hem kocht was hij echt vrij dun, maar was hier al flink bijgekomen. Nu is hij weer zoals hij op de foto’s is.

Ik vind hem nu ook niet meer veel te dun, maar er mag nog wel wat bij. Ik kan zijn ribben nog steeds tellen. Een paard in de groei heeft naar mijn idee gewoon genoeg ruwvoer nodig en niet kilo’s aan brok.
Ik weet letterlijk pas 3 dagen dat hij een jaar jonger is, dat verklaarde voor mij ook direct zijn huidige bouw.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 17:32

Mindim schreef:
Van een 100 gram deken binnen naar bloot naar buiten, dan moet ie ineens zijn kachel zelf stoken, kan zeker voor gewichtsafname zorgen.

Ben ik het ook helemaal mee eens hoor. Ik weet ook wel waarom hij is afgevallen en ik weet ook hoe het er weer aankomt, alleen de pension houder wil daar niet zo in mee

JOving

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:34

Hoeveel kg hooi krijgt hij dan? Dat er geen kilo's brok inhoeven ben ik het mee eens.
Maar op deze foto's zie ik e3n gezond gewicht.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 17:41

JOving schreef:
Hoeveel kg hooi krijgt hij dan? Dat er geen kilo's brok inhoeven ben ik het mee eens.
Maar op deze foto's zie ik e3n gezond gewicht.

Ik weet niet hoeveel kilo hij krijgt. Zij noemt het een flinke hand, kan nooit veel zijn.
Als hij het binnen een half uur op heeft, kan het nooit genoeg zijn.

Ik houd zelf de regel 2% lichaamsgewicht voor kuil en 1,5% voor hooi. Dat zou 12 kilo kuil of 9 kilo hooi zijn. Dat krijgt ie niet nu.

JOving

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:41

Dan zou ik eens beginnen met uitzoeken hoeveel het is.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:43

Marion...

Je zit we echt niet naast hoor.
Voor een jong paard, is het zeker niet verkeerd om zelfs tussen de 12 en 14 kg hooi te krijgen!

Beetje vitaminen erbij en een mineralensteen, mits hij deze niet leeg likt wegens verveling.

Maar dan is de vraag, wat wil je naar haar toe bereiken? Naar de pensionhouder?

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 17:43

Misschien moet ik iets duidelijk zijn.
Ik vind hem nu niet veel te dun, wel wat schraal. Hij is al aan het bijkomen, dus daar maak ik me niet zo druk over. Ik maak me meer druk om het feit dat zijn eten snel op is en hij dus steeds honger heeft. Dat de pension houder vind dat je dat oplost met brok en ik met meer ruwvoer al dan niet in een net.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 17:44

JOving schreef:
Dan zou ik eens beginnen met uitzoeken hoeveel het is.

Het gaat nu niet om de hoeveelheid die die krijgt he, maar om dat hij veel honger heeft. Los je dat op door heel veel brokken of juist meer ruwvoer eventueel in een net.