Voeding voor paard op rust

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Voeding voor paard op rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 15:59

En helaas: peesblessure. Met het gevolg dat mijn paard nu voorlopig weinig tot niets mag doen. Er wordt op stal gevoerd met sportbrok, geen goede combinatie dus. Wat is een (voorlopig) een goed alternatief?

Apple

Re: Voeding voor paard op rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 16:08

Is het mogelijk om met de stalhouders eea te bespreken? Als er niet zoveel mogelijk is dan veel ruwvoer geven en als er gevoerd wordt een symbolisch handje zodat paard toch iets krijgt.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 16:14

Ruwvoer lijkt mij voldoende als ze op rust staat. Anders voor het idee (als ze in ene gevoerd worden), een handje basisbrok of basismuesli

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 16:18

Het gaat erom dat hij wat meer ‘voeding’ naar binnen krijgt, zodat de maag netjes aan het werk blijft. Meer hooi is geen optie, allereerst omdat hij al vet zat is en omdat dit tegenover de stalgenoten niet verkoopbaar is; dan wil iedereen wel extra hooi in plaats van brok. Een groot gedeelte (waaronder ikzelf) zorgt al voor extra hooi in de avond overigens.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 16:21

Wel zo handig om eens op het www rond te neuzen. Mag een slotje op.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 16:21

Hoe werkt dat normaal gesproken bij jullie op stal als er een paard op rust moet oid?

Ik begrijp een beetje uit je reacties dat het een 'ouderwetse' stal is waarbij er relatief weinig hooi gevoerd wordt en veel sportbrok waarbij ook nog eens alle paarden ongeveer hetzelfde krijgen. Twee keer per dag voeren?

Praten met de stalhouder? Is dat mogelijk?

Het maag/darmstelsel aan de gang houden gaat meer met ruwvoer dan met hardvoer.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 16:24

Ik zou voor een balancer gaan. Zeker met een peesblessure is het wel belangrijk dat ze voldoende bouwstoffen binnen krijgen voor het herstel van de pees. Dat halen ze niet alleen uit ruwvoer.

Ikzelf gebruik Top Select Feed Balancer, maar dat is alleen via de dierenarts verkrijgbaar. Ik zou anders eens kijken naar een balancer van Vitalbix.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 16:25

Merci!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 16:28

Dat zou mijn advies ook zijn; maar als je wilt- wil ik graag eens een gecalculeerd voedingsadvies geven, stuur gerust een pb!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:12

Hooi in slowfeeder, zodat je paard rustiger kan eten en er dus langer mee toe kan.
Als de rest brok krijgt je paard bijvoorbeeld Hoef en pees van Ecostyle geven. Eventueel in combinatie met Oerbalans. Krijgt hij wel alle vitamines en mineralen, maar geen energie.
Dit zou je dan in bakjes klaar kunnen zetten.
Voor de behandeling van de liesblessure kun je hier op Bokt ook genoeg tips vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:06

Van hooi wordt een paard niet vet. Heb je het niet over voordroog? Optie om dat in netten te hangen zodat ie er langer over doet?
Verder zou een vitaminebrokje nu moeten voldoen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:11

dorothea schreef:
Het gaat erom dat hij wat meer ‘voeding’ naar binnen krijgt, zodat de maag netjes aan het werk blijft. Meer hooi is geen optie, allereerst omdat hij al vet zat is en omdat dit tegenover de stalgenoten niet verkoopbaar is; dan wil iedereen wel extra hooi in plaats van brok. Een groot gedeelte (waaronder ikzelf) zorgt al voor extra hooi in de avond overigens.

Aller eerst... Wat ontzettend kl*ten zeg.

Welke opties heb je wél?
Mag je ook zelf lang stengelige uitgebloeide hooi of gerstestro aankopen?

En ik lees... Iedereen op stal wil wel meer hooi, minder brok, wat is de reden dat de stalhouder dat niet wilt?

Dan lees is een reactie over dat hooi niet vet is en voordroog wel.

Helaas gaat die vlieger niet op!

Hooi kan zelfs veel hoger zitten in zijn fructaan dan voordroog! En het probleem zit hem in de groei, en het moment van maaien. Daar is het van afhankelijk.

Dat het vettig voelt heeft te maken met het vocht percentage en het fermentatie proces.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 20:31

Je mag in principe alles zelf aankopen. Wanneer je het klaarzet wordt dit op de gezette tijden gevoerd (ruwvoer/hooi niet, dat moet je zelf doen). Dat is het punt: wat kan ik het beste geven? Iets waar weinig voeding in zit, maar wat wel veel is zodat de maag goed gevuld is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 21:48

Ik zou gaan voor een vitaminebrokje en veel ruwvoer in slowfeeders.
Als de brokjes klaar mag zetten in bakjes (evt met wortels erbij ofzo dat ‘ie wat te doen heeft) kan hij krijgen als de andere paarden hun gewone brokken krijgen.

Sterkte ermee!

Edit: als je meer vulling wilt kun je er lucerne of bietenpulp aan toevoegen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 22:00

oji schreef:
Ik zou voor een balancer gaan. Zeker met een peesblessure is het wel belangrijk dat ze voldoende bouwstoffen binnen krijgen voor het herstel van de pees. Dat halen ze niet alleen uit ruwvoer.

Ikzelf gebruik Top Select Feed Balancer, maar dat is alleen via de dierenarts verkrijgbaar. Ik zou anders eens kijken naar een balancer van Vitalbix.

Dit dus. Ik heb helaas de fout gemaakt om paard omlaag te laten zetten in brok waardoor ze 2 keer per dag een handje kreeg (als de rest gevoerd werd), maar niet extra aangevuld behalve ruwvoer. Nu is zij enorm goed herstelt van de 1e blessure en heeft 2 maanden normaal kunnen trainen, maar raakte daarna weer geblesseerd aan een ander been. Volgens de DA pure pech, maar ik ben nu wel begonnen met een vitamine brok omdat ze weer een periode van een handje brok krijgt.

Daarnaast vulden wij 's avonds zelf een hooinet met hooi wat we zelf kochten en gaven we ook nog lucerne erbij. De vitamine brok, lucerne en hooi voeren we zelf.