Ernstige equine asthma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovelygirly

Berichten: 3541
Geregistreerd: 20-03-04
Woonplaats: Uuut de achterhoeeek!

Ernstige equine asthma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 19:03

Beste allemaal,

Vorige week begon mijn paard met hoesten en proesten en slijmuitvloeiingen.
Omdat de rhino virus steeds dichterbij kwam, samen met de dierenarts besloten om een afspraak in te plannen. Gelukkig geen rhino, maar wel flink last van zijn longen. Hiervoor medicatie gekregen, in de hoop dat dit het hoesten en slechte ademen en zal stoppen.
Echter werd het afgelopen maandag alleen maar slechter en kon hij niet stoppen met hoesten.
Dierenarts gebeld, deze met spoed gekomen, en hij concludeerde acute astmatischeaanval. Hier flinke dosis medicatie voor ingespoten en prednison gekregen. Dinsdag begon hij hele vreemde klachten te krijgen ( hij was flink uit balans en wou zichzelf soms steeds laten neervallen)
Dus moesten we woensdag een dagje zonder medicatie doen. Mijn stal eigenaresse vertrouwde het niet, dus woensdagnacht op donderdag heb ik bij hem gewaakt en het leek inderdaad weer slechter te worden. Weer hoesten echt snakken naar adem, weer slechte balans , schudden met zijn hoofd. Donderdagochtend meteen dierenarts gebeld en naar de kliniek gereden.
Hier hebben ze van binnen gekregen en hij zat in gradatie 3 van de 5. Cornage , verlamming van 1 stemband en een erge verdikking bij de overgang van de luchtpijpen. Longspoeling gedaan en de uitslag zal daardoor een paar dagen in beslag nemen.

Echter kreeg ik vrijdagmiddag al de uitslag
En hij bleek dus ernstige equine asthma te hebben.

Nu heb ik niet doorgevraagd omdat we hem donderdagavond met ernstige koliek klachten naar lienden hebben gebracht en daar nu even de grootste angst zat.
Nu dit gelukkig de betere kant op gaat kan ik rustig ademhalen en nadenken.

Maar ik weet niet wat dit nu precies betekent voor valentino.
Ernstige equine asthma, in combinatie met de cornage en een ruis op zijn hart.

Zijn er hier mensen met ervaringen , eerlijke meningen die mij tot maandag even door kunnen helpen ? (Maandag kan ik weer contact opnemen met de dierenarts.)

Ik wil dat het leven paardwaardig is, en niet constant lijden of hele dagen medicatie er inpompen.

Alvast bedankt !

Edit:

Hij staat op stropallets, hooi wordt naar de juiste voorwaarde nat gemaakt, staat op het land of op zand paddock. Staat tussen 12/15 uur buiten, rest binnen. T voor nu geen andere oplossing .
De deur van de stal staat altijd los, dus geen tocht maar wel goede ventilatie.
Hij krijgt muesli.
Dus die onderhoud is zover het kan goed !

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Ernstige equine asthma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:13

heftig! Ik vind het raar dat het na medicatie met prednison zo bergafwaarts gegaan is en vraag me af of de oorzaak daar deels in zit: extreme reactie op prednison oa. Wat waren de andere medicijnen? En is het mogelijk viraal?

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:16

Wat verschrikkelijk.

Ik kan alleen voor mezelf spreken, ik heb astma en kwam met een vreselijke astmaaanval na een rit met zwaailichten en sirenes op de ic terecht. Net op tijd.

Niet kunnen ademen is traumatisch om mee te maken. Wij mensen kunnen ons uiten en kunnen dingen begrijpen. Dieren niet.

Voor mij zijn gelukkig goede medicijnen beschikbaar, daarmee leef ik als chronisch patient zoals ieder ander en ben ik daarna gelukkig nooit meer benauwd geweest. Mijn longfunctie wordt regelmatig gecontroleerd.

Voor paarden ligt dat heel anders.

Ik hoop dat er een behandeling voor je paard bestaat. Paarden zouden niet benauwd moeten zijn. Dat vind ik, wetende hoe het voelt, niet paardwaardig.

Beterschap! Ik duim. En jij sterkte ermee.

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Ernstige equine asthma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:26

Jeetje wat heftig! Weet je welk type asthma hij heeft? Er zijn verschillende typen, en de ene reageert beter op medicatie dan de ander. Wat voor ras is hij?

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Ernstige equine asthma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:32

Hij staat nu nog in Lienden gok ik.
Bespreek het daar ook gewoon zijn allemaal zeer kundige artsen .
Misschien dat ze met inhalatie therapie kunnen starten kijken hoe hij daar op reageert .
Bij mensen astma weet ik namelijk wel des te eerder de behandeling begint hoe minder schade

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Ernstige equine asthma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:29

Ik heb zelf astma en weet hoe beangstigend het is om benauwd te zijn... Zeker voor paarden (die zichzelf niet kunnen uiten) en veel inspanning moeten leveren lijkt me dit erg moeilijk.

Misschien dat er met medicatie gestart kan worden. Weet dat er wel zoiets is voor paarden. Weet alleen niet hoe dat zit met cornage en een hartruis.
Wel vervelend om je paard zo slecht te zien. Hopelijk is de koliek snel weg en kan er met een behandeling worden gestart.

Ik zou hem zeker niet zomaar opgeven.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:25

Weten ze zeker dat het astma is? Mijn paard hebben ze daar ook op gediagnostiseerd. Prednison deed helemaal niks geen van de voorgeschreven medicatie. Na 2 jaar volhouden van mijn kant dat zijn symptomen atypisch waren bleek hij ernstige hooikoorts te hebben.

Hooikoorts ellende is hier vorige week weer vol van start gegaan...

lovelygirly

Berichten: 3541
Geregistreerd: 20-03-04
Woonplaats: Uuut de achterhoeeek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 23:41

Pareltjes schreef:
Weten ze zeker dat het astma is? Mijn paard hebben ze daar ook op gediagnostiseerd. Prednison deed helemaal niks geen van de voorgeschreven medicatie. Na 2 jaar volhouden van mijn kant dat zijn symptomen atypisch waren bleek hij ernstige hooikoorts te hebben.

Hooikoorts ellende is hier vorige week weer vol van start gegaan...



Hij heeft een balonderzoek/ longspoeling gehad
Die is opgestuurd naar de GD.
Dus ik ga er toch vanuit dat hun wel weten waar ze over praten met z’n uitslag.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:29

lovelygirly schreef:
Pareltjes schreef:
Weten ze zeker dat het astma is? Mijn paard hebben ze daar ook op gediagnostiseerd. Prednison deed helemaal niks geen van de voorgeschreven medicatie. Na 2 jaar volhouden van mijn kant dat zijn symptomen atypisch waren bleek hij ernstige hooikoorts te hebben.

Hooikoorts ellende is hier vorige week weer vol van start gegaan...



Hij heeft een balonderzoek/ longspoeling gehad
Die is opgestuurd naar de GD.
Dus ik ga er toch vanuit dat hun wel weten waar ze over praten met z’n uitslag.


Ja bij de mijne ook gedaan |( Is maar informatie voor je mocht er echt niets aanslaan. Sterkte met de koliek!