Kalmeringsmiddelen voor merriegedrag?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SaraViavia

Kalmeringsmiddelen voor merriegedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 09:44

Hoi bokkers,

Ik heb een 10-jarige welsh-A KEUR merrie met nogal een merriekarakter. Dat wil zeggen: als ze er op een dag écht geen zin in heeft kun je haar eigenlijk net zo goed meteen terug op stal zetten (alleen maar bij de uitgang willen staan, bokken, hoofd tussen de voorbenen, plots omdraaien etc.) _/-\o_ In de omgang een gouden karakter, maar met rijden kunnen er maar 2-3 handige ruitertjes mee omgaan. Op dagen dat ze meewerkt kan ze simpelweg geweldig mooi lopen.

Nu wil haar vaste ruitertje, een jongetje van 11 die ontzettend goed met haar overweg kan, graag een keer een BB wedstrijdje met haar rijden. Het gaat in eerste plaats natuurlijk om het plezier en de ervaring en niet om de punten of het winnen, maar als ze écht de bokkepruik op heeft dan zouden ze de ring niet eens in hoeven..

Nu is mijn vraag, zijn er ook legale kalmeringsmiddelen voor 'merriegedrag'? Ik zie enorm veel dingen tegen stress, maar deze merrie is niet gestresst. Ze is erg nuchter en zo goed als bomproof, alleen heeft ze soms de bokkepruik op :9

Meningen over het wel of niet gebruiken van legale kalmeringsmiddelen zijn niet nodig. Ik zit al 12-15 jaar in de wedstrijdsport en heb nog nóóit iets als kalmering gebruikt, vandaar dat ik er ook ongeveer niks van weet en dit hier vraag.

Alvast bedankt voor lezen / reageren!

Afbeelding

rien10

Re: Kalmeringsmiddelen voor merriegedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:47

Niet perse voor merrie gedraag: maar ik ben erg tevreden over https://www.petfooddiscount.nl/product/ ... gIZE_D_BwE.

Het is er ook in korrel vorm. Dat bouwt een spiegel op. Top spul. Paard blijft goed te rijden.

Ik zou eerst uittesten hoeveel je nodig hebt. Pony moet wel willen springen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:53

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 14:54

Klinkt al goed, dank jullie wel! Geloof dat het niet perse de hengstigheid is bij haar, gezien het op de meest willekeurige dagen voorkomt. Dus als iets bij ruinen of hengsten met vergelijkbaar gedrag ook goed hielp is dat ook welkom :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 15:10

T kan wel hormonaal zijn. Geloof dat monnikspeper dan ook nog te proberen is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 15:13

SaraViavia schreef:
Klinkt al goed, dank jullie wel! Geloof dat het niet perse de hengstigheid is bij haar, gezien het op de meest willekeurige dagen voorkomt. Dus als iets bij ruinen of hengsten met vergelijkbaar gedrag ook goed hielp is dat ook welkom :)

Wij gebruiken het bij onze ruin die ontploft in zijn revalidatie (te weinig aan het werk).

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 15:41

Oestress werkt bij mijn merrie erg goed. Ze is dan een stuk gelijkmatiger in haar karakter.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:05

Bij Puur hebben ze ook goeie producten.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:16

Ik geef merrie support van de paardendrogist. Is idd monnikspeper, die van mij doet het daar heel goed op :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:30

Ik zou zelf wel een keer haar baarmoeder laten checken en overleggen met een veearts. Dan kan je wat gerichter aanpakken.
Het zijn jonge kinderen die erop rijden, dus je zoekt wat stabiliteit en dat is heel goed te begrijpen.

Voor hormonen zou ik wat anders geven dan een algeheel karakter iets af te zwakken.

Onze merrie van 13 is behoorlijk hormonaal. Ze heeft vorig jaar een veulen gehad en uit zich vooral heel wisselvallig naar de andere paarden. Ze is echt heel lief, maar ze heeft een sterke grens. We hebben haar moeder, van nu 27 ook en die is met de jaren wel veel zachter geworden. Maar daarop wachten is ook zo wat.

Onze merrie moet echt af en toe haar ei kwijt. Dat scheelt dan weer in het gedrag. Ze staan bij ons 24/7 buiten samen, maar zijn veel te relaxt, dus als ze echt "zo" is, laat ik haar even flink rennen en gek doen.

En we geven een tijdje paardendrogist merrie mix. De eerste periode leek ze zachter en meer bernaderbaar. Ook vlogen haar achterbenen minder alle kanten op naar de rest. Toen het op was, werd ze gelijk weer hengstig en weer echt chagerijnig, dus opnieuw gaan geven. Ik vind het effect nu iets minder, maar het blijft wel bij waarschuwen met oortjes plat.

Qua rijden heeft ze een grens, maar als je haar gedrag negeert en je kan haar overtuigen is het wel echt klaar ook. Alleen zijn kinderen daar vaak te klein voor. Of je moet een dapper ruitertje hebben die gewoon doorzet.

Ik ga monnikspeper geven erbij, want dat scheelt gewoon in de groep. Maar zoiets kan ook gedrag stabiel houden als het door hormonen komt. Ze worden dan niet sloom.

Onze merrie is verder ook niet gestresst of bang en schrikachtig. Ze zijn in mijn ervaring juist vaak dapper.

Maar onderschat kinderen niet. Ik heb toen ik jong was allemaal kleine welsh merrietjes gereden en wij wisten toen niet eens wat hengstigheid was. Reed ermee va mijn 5e in de les en va mijn 8e wedstrijden. Ik denk juist dat het vaak goed ging, omdat ik het niet wist en de pony's dat aanvoelde.

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:36

ik gaf destijds Betamag forte van Equistro. Mijn merrie had ook zo haar streken, als ze ging dan was ze goud maar als ze dwars was dan was er ook niks mee te beginnen. dat Betamag forte haalde bij mijn merrie in ieder geval de scherpe kanten eraf en was ze meer geconcentreerd met rijden. Het duurt wel even paar dagen dat je echt verschil merkt dus voor 1/2 dagen voor de wedstrijd heeft het minder effect dan als je het even iets langer geeft :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 21:24

Naf oestress! Super resultaten mee gezien bij verschillende paarden.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 21:31

Skessa_ schreef:
Ik geef merrie support van de paardendrogist. Is idd monnikspeper, die van mij doet het daar heel goed op :)

Dit heeft bij ons ook super gewerkt. Echt niet normaal zoveel verschil het maakte bij een 20 jarige merrie die heel vervelend hengstig was. Zo veel liever en makkelijker te rijden.