Wondje op schoft; hoe verder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MightyMickey

Wondje op schoft; hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 23:15

Mijn paard heeft sinds een week een kaal plekje op de schoft. De aanleiding hiervoor is bekend bij mijzelf. Er is geen sprake van een open wond, wel van een kale plek.

Nu wil ik er uiteraard zo min mogelijk druk op, wat lastig is omdat ze in deze tijd een deken op heeft (wat overigens niet de oorzaak is van het plekje, dat is ergens anders door veroorzaakt) en ik haar niet zo maar "uit" de deken kan halen. Ze loopt overdag de hele dag buiten. Ze wordt nu vanzelfsprekend niet gereden. Longeren is ook lastig/geen optie, omdat ook de singel op het plekje zou drukken.
Wie heeft er tips ?
Genezing duurt lang, dat weet ik maar de omstandigheden van een deken helpen nu niet echt.

noukie12

Re: Wondje op schoft; hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 23:20

Kun je de druk van de deken eraf halen door naast de wond iets te verhogen?
Eventueel met wat huid-tape?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 23:21

Je kunt er aan beide kanten van de deken bij de schoft soort schuimblokken maken zodat de schoft vrij ligt ( trust heeft bv zulke dekens als je niks aan je eigen deken wilt maken). Nadeel van zelf iets maken is dat de pasvorm van de deken toch anders word daarvoor het bv bij de borst strak gaat zitten.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 23:26

Heb je een oude deken? Extra ruimte knippen.. het kale plekje komt het door druk of door schuren? En als het zeker niet van de deken komt er gewoon niks aan doen..

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 23:29

Wij hebben dit probleem jaren geleden ook gehad. Elke keer schuurde de deken de plek weer open. Wij hebben toen een tijd een trust tetris deken gehad en daarna dekens met een hoge schoft. Want steeds bij het bontje of bij de rand van de deken ging het schuren.
Inmiddels kunnen we weer gewone dekens gebruiken, maar het is een lange tijd een gevoelige plek gebleven.

MightyMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 23:37

snorkel1986 schreef:
Heb je een oude deken? Extra ruimte knippen.. het kale plekje komt het door druk of door schuren? En als het zeker niet van de deken komt er gewoon niks aan doen..

De oorzaak is zeker niet het deken, maar nu is een deken op zo'n plekje natuurlijk niet prettig en houdt het kale plekje in stand. Knippen heb ik ook overwogen, maar dit deken is echt nog erg goed, dus zoek ik liever naar een andere oplossing.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 23:39

2e hands een trust of master deken scoren?

NienkeThella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 23:41

Talk poeder om in ieder geval het schuren te stoppen. Gewoon van dat luierpoeder van de Etos. Mits het natuurlijk geen wondje is, maar een schuurplekje.
Dit is misschien niet dé oplossing, maar zal hopelijk wel een beetje schelen. Sudocrem werkt goed om de huid soepel te houden.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 23:45

Wildgirl schreef:
2e hands een trust of master deken scoren?

Ja zou ik ook doen.
Wij hebben ook zelf van alles geprobeerd, dekens vermaakt, cremes gesmeerd en van die borstbeschermers gekocht. Maar werkte allemaal niet. Die bh ging op andere plekken schuren en irriteren.

Die trust deken was perfect. En ze worden geregeld op mp aangeboden, want goedkoop zijn ze niet. Al zijn ze kwalitatief wel goed. En het geld dus waard, al dat andere hielp niet.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 23:52

Je kunt een stuk schapenvacht op de deken, op de plaats van de schoft, vastzetten. Ik knipte bij een deken die niet ideaal zat een stukje Ludde af (Ikea) en zette dat met een paar simpele stiksteken vast op het stiksel van de deken en de rest fixeerde ik met een stuk dubbelzijdige tapijttape (Action). Dat werkte goed.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 08:47

Een Pool noodle in een cirkel buigen en in je deken naaien. De cirkel houd de windpark vrij.

Of een groot schuim blok kopen, gat er in maken en dat in je deken naaien.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:04

rien10 schreef:
Een Pool noodle in een cirkel buigen en in je deken naaien. De cirkel houd de windpark vrij.

Wat had er op windpark moeten staan? :')

Edit na even nadenken....drukplek? :)*

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:43

Ha ha ha. Stomme telefoon.

Flink paard, als daar een windpark op past. _/-\o_ :j

Geeske520

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:51

proberen dat aan beide kanten van het wondje hoger komt te liggen dan ligt t wondje vrij

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:58

MightyMickey schreef:
Longeren is ook lastig/geen optie, omdat ook de singel op het plekje zou drukken.

Wat betreft de dekens heb je al veel tips gehad. En als het eens een middag warm/ zonnig is de deken wel even af doen zodat het kan luchten.

Maar longeren kan natuurlijk net zo goed zonder bijzet. Volgens sommigen zelfs beter. Beweging, en dus doorbloeding is voor genezing van zulke plekjes wel goed.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:03

En in theorie zou rijden ook geen probleem moeten zijn. Als het zadel past raakt het het wondje niet.
En als je een dun dekje neemt ter bescherming van het zadel raakt die het wondje ook niet.

Raakt het zadel het wondje wel dan past het zadel waarschijnlijk niet.

Of een poosje zonder dekje rijden.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:06

Longeren kan toch wel gewoon zonder singel en bijzet?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:21

Het is een kaal plekje, geen wond? Dan kun je toch gewoon rijden/longeren? Het haar groeit wel weer aan. Zonder deken zou ook best kunnen, zo koud is het niet, voldoende ruwvoer is wel een voorwaarde.

Een aantal jaar geleden heeft mijn paard zijn deken vakkundig gesloopt, hij stond al een paar maanden met deken en het vroor. Ik zat aan de andere kant van het land en kon geen andere deken brengen. Hij heeft het geen seconde koud gehad, hij was volgens mij blij van de deken af te zijn. Hij heeft er daarna ook geen meer op gehad.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:25

NatasjavE schreef:
rien10 schreef:

Wat had er op windpark moeten staan? :')

Edit na even nadenken....drukplek? :)*

:')