Paard met diverse klachten; waar zoeken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fanesme

Paard met diverse klachten; waar zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 20:47

Dit topic open ik voor een vriendin die een beetje digibeet is :D
Maar wel de grootste dierenliefhebber is die ik ken, alles over voor de beesten..

Zo heeft ze één merrie, KWPN'er van bijna 17 jaar, ZZ-L dressuur, L-eventing en B-springen, die sinds ruim 2 jaar nogal aan het kwakkelen is.
Om het overzichtelijk op een rijtje te zetten:
- Juni 2017 reactie op gecombineerd tetanus/influenza enting; enorme bult op de hals, koorts, niet willen eten/drinken, stijf en stram. Koortsremmers en Metacam gehad, daarna weer opgeknapt.
- Juni 2018 wéér reactie op gecombineerd tetanus/influenza enting, na de koortsremmers en pijnstilling weer opgeknapt.
- Augustus 2018: Einschuss aan linkerachterbeen. Met pijnstilling, antibiotica (ingespoten) en vochtafdrijvers weer opgeknapt. Iets restvocht waardoor het linkerachterbeen ietsje voller is (vastgesteld op echo door DA).
- Januari 2019: Dik rechterachterbeen door allergische reactie op neoprene peesbeschermers. Antibiotica gespoten en weer opgeknapt.
- November 2019: Virusinfectie aan de longen, met daaroverheen een secundaire bacteriële infectie met ontzettend veel slijm zichtbaar op bronchoscopie. Daarvan is het paard nog steeds herstellende, en dat gaat moeizaam. Eerst met ventipulmin, Balsamic Air en slijmoplossers van de DA geprobeerd, paard bleef hoesten (er was klinisch niets op de longen/luchtpijp te horen). Toen bronchoscopie gemaakt waar de DA zei dat ze 'duikboot' speelden, zoveel slijm en pus zat er. Met antibiotica en ventipulmin werd het hoesten wel een stuk minder en werd met een 2e bronchoscopie de longen ook 'schoon' bevonden. Het hoesten ging echter niet volledig weg (vooral met inspannen af en toe nog een kuch). Daarna nog 10 dagen op de prednisolon gestaan, nu is het hoesten wel weg en paard mag van de DA rustig aan weer worden opgebouwd.

Het paard staat ook bekend om snel opgelopen achterbenen (stalbenen, na beweging weer slank) en bij tijd en wijlen uitbraken van mok aan de achterbenen. Ook is ze door de DA geadviseerd om de merrie op dieet te zetten vanwege overgewicht (opgezette manenkam en tonnetje rond). De merrie staat van 07:00-19:00 buiten met hooi, op stal om 22:00 hooi voor de nacht en krijgt 's ochtends & 's avonds een beetje Speedibeet, Pavo Vital, lijnzaadolie, Glucosamine en MSM.

Maar.. Nu is het zo dat mijn vriendin naast een grote dierenliefhebber ook een stukje 'zweveriger' is. Ze vindt zelf het paard nog niet goed genoeg en vindt ook dat de merrie bij lange na nog niet fit oogt. Ondanks dat de DA dus groen licht heeft gegeven heeft ze een dierentolk naar dit paard laten kijken. Resultaat: dierentolk zei dat het paard bijna aan haar 'laatste adem' toe is. De merrie zou met geluk nog maar maximaal 2 jaar te leven hebben en lijden aan een auto-immuunziekte. Jullie kunnen het al raden; vriendin natuurlijk compleet overstuur.

Ieder zo z'n mening over dierentolken denk ik, maar ik snap haar wel dat ze er zo van overstuur is. Nu is de vraag: wat vermoeden jullie dat er gaande is met dit paard? De laatste 2 jaar is er meer geld gegaan naar de DA dan naar leuke uitstapjes :+ Op zich vind ik een auto-immuunziekte geen gekke gedachte, maar na heel internet te hebben afgestruind kan ik daar vrij weinig over vinden.
We horen graag jullie suggesties/ideeën!

eilleen333

Re: Paard met diverse klachten; waar zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 20:57

Gezien de leeftijd zou ik dit paar eens testen op ppid, met die geschiedenis van ontstekingen etc.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 20:59

ze moet in elk geval eens een algeheel bloedonderzoek laten doen.
ook even op ppid testen en tekorten in bijvoorbeeld selenium,vitamine E etc..
lyme kan erg veel klachten geven.
is het paard ook gevoelig voor hoefbevangen?

en misschien raar dat ik het zeg,maar moet dit paard persé op stal als dat eigenlijk best wel problemen geeft?
en dan doel ik op de dikke benen, het hoesten....

Fanesme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 21:09

Paard is *even afkloppen*, nog nooit hoefbevangen geweest.
Bloedonderzoek had mijn vriendin zelf inderdaad ook al voorgesteld aan de DA, maar die vond dat niet nodig. Ook omdat het paard toen nog op de prednisolon stond. De prednisolon is sinds afgelopen vrijdag 7-2 klaar, zou het bloedonderzoek nu al wel kunnen plaats vinden? Of hoe lang duurt het voordat al het prednisolon uit het systeem is?

En over het stallen ellepel: daar vind ik dat je wel een punt hebt. De paarden staan bij haar aan huis. De merrie staat samen met nog een ruin van 20 (die nooit ergens last van heeft). Het aparte is dat de stalbenen nu in de winter juist wel goed gaan, maar in de zomer meer voor komt. Heeft misschien relatie met suikers in het gras? Vanaf maart/april gaan de paarden namelijk altijd de wei weer op. Ze staan dan eigenlijk van 07:00-13:00 in de paddock met hooi en van 13:00-22:00 in de wei. Het zijn buitenstallen met vlas en ze krijgen nat hooi.. Dus het hoesten zou dan juist wel oké moeten zijn?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:21

nat hooi is net niet altijd afdoende weet ik helaas uit ervaring ing.
maar ik meen dat je met hooi weken je wel suikers uitspoelt dus zou dat suikerverhaal wel wat hebben.
zou toch zodra het kan het bloed laten onderzoeken.
en mooi dat de dierenarts dat misschien niet zo nodig vind, maar toch even doordrukken en anders een ander gaan vragen..ppid, of ems past wel in dit plaatje.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 12-02-20 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:25

Ik denk ook gelijk aan ppid of insuline resistent

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:33

Het zou best kunnen dat er een probleem is met de weerstand waardoor ze allerlei kwalen krijgt.
Je wil dan wel weten wat ze dan heeft.
Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Den Hoek in De Bilt. Dat is een holistische praktijk. Onderzoek gaat wel op een wat andere manier dan bij de reguliere veearts maar de artsen die er lopen hebben ook gewoon een reguliere diergeneeskunde opleiding gevolgd. Paard als je met een paard komt, kleine huisdieren als je met je hond of kat komt. Net zoals bij de reguliere dierenarts.
Het is een stuk minder 'zweverig' dan bij de dierentolk. Het paard (of ander te onderzoeken dier of mens) wordt doorgemeten. Elk orgaan heeft een energiewaarde met een bandbreedte waarbinnen het goed functioneert. Met een speciale antenne kunnen deze waardes worden gemeten. Dat geldt ook voor virussen, ziektes, bacterien, artroseactiviteit, e.d. Zo krijg je een totaalplaatje van hoe alles binnen je paard functioneert en in of juist uit balans is.
Wat het paard van je vriendin laat zien zijn symptomen die bij verschilende oorzaken zouden kunnen passen. En die oorzaken moet je maar net kunnen vinden. Ook in het bloedbeeld kunnen onderliggende oorzaken niet altijd goed worden gezien.

Een onderzoek daar is niet heel duur, voor een paard volgens mij nu 165,00.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 22:20

Voert ze hooi of voordroog?

Fanesme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 22:24

Humpiedumpie schreef:
Voert ze hooi of voordroog?

Voordroog (i.v.m. het hoesten) wat nat wordt gemaakt gemengd met hooi van kleine baaltjes.

En Den Hoek staat ook op haar lijstje Babootje, De Bilt is alleen best een eind vanaf hier. Begreep dat een stal in de buurt één keer in de zoveel tijd een 'Den Hoek dag' heeft, we zullen daar eens informeren.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 22:37

Ik heb ook een pony geleased met een auto-immuumziekte en een heeeeele lange rits andere zaken. Maar ook snel benauwd en altijd wat. Zou dat zeker meenemen. Hij kreeg toen probiotica elke dag. Hij is helaas maar 9 jaar geworden...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 23:05

Ik heb ook een paard met een auto immuunprobleem, wij zijn met de behandelingen bij Den hoek heel erg geholpen.
Dat kan ik je zeker aanraden!

Fanesme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 23:09

Nouvel schreef:
Ik heb ook een paard met een auto immuunprobleem, wij zijn met de behandelingen bij Den hoek heel erg geholpen.

Goed om te horen! Mag ik vragen wat jouw paard had en welke behandelingen die heeft gehad daarvoor? En hoe doet je paard het nu?
Edit: mag uiteraard ook via pb.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 23:24

Test eens op Lyme

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:18

Als ze niet direct naar de kliniek wilt rennen is het voor de benen en een reiniging van het gehele systeem ook een goede optie manuele lymfe drainage te proberen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:33

Saintelette schreef:

IK ook.

Ik denk dat het handig is dit paard eens uitgebreid te laten testen hiervoor.

Staat het paard op ene schapen weide of ene veld waar schapen hebben gelopen? Dan is testen op leverbot welicht geen verkeerd idee. Kan ook vage lachten geven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:48

Cowgirl schreef:
Saintelette schreef:

IK ook.

Staat het paard op ene schapen weide of ene veld waar schapen hebben gelopen? Dan is testen op leverbot welicht geen verkeerd idee. Kan ook vage lachten geven.

Ook mijn eerste gedachte bij deze leeftijd en auto-immuunziekte.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:14

Fanesme schreef:
Nouvel schreef:

Goed om te horen! Mag ik vragen wat jouw paard had en welke behandelingen die heeft gehad daarvoor? En hoe doet je paard het nu?
Edit: mag uiteraard ook via pb.

Ik reageer later nog even!

Fanesme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 13:37

Cowgirl schreef:
Saintelette schreef:

IK ook.

Ja, er lopen 9 schapen bij de paarden in. Hebben ze al eerder laten testen op leverbot i.v.m. verdacht overlijden van een schaap, daar kwam toen niets uit en de dierenarts vond de paarden er te goed uit zien om verder te testen. Kan nooit kwaad om misschien nog een keer te testen.

Fanesme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 13:41

Elisa2 schreef:
Ook mijn eerste gedachte bij deze leeftijd en auto-immuunziekte.

Zijn PPID en IR dan ook auto-immuunziekten? Of komen auto-immuunziekten vaker voor bij paarden met PPID en IR?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:55

Wat ik weet van PPID is dat het zich vaak uit in ontstekingen door de ontregelde hormonen, afhankelijk van waar de tumor zit uit het zich bij het ene paard bijv. in de luchtwegen, de ander wordt continu hoefbevangen. Maar chronische ontstekingen vormen wel de leidraad.

IR kan een gevolg zijn van PPIP.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 14:31

Er zijn al veel tips gegeven, Den Hoek hoor ik ook erg goede verhalen over.

Wat me wel opvalt; wat heeft dit paard al ontzettend veel antibiotica gehad zeg.. Tot op zekere hoogte natuurlijk hartstikke nodig maar tegelijkertijd ook wel een aanslag op haar lijf. Haar verteringsstelsel kan bijna niet meer in staat zijn om goed te functioneren en voedingsstoffen goed op te nemen en hierdoor weerstand op te bouwen. Daardoor krijg je natuurlijk ook een beetje dat kwakkel idee en een niet fit ogend paard.

Hopelijk komt ze er weer bovenop!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 14:34

komt er dus op neer het paard nog steeds herstellende is van de infectie in haar longen gezien de prednison kuur net pas een week afgelopen is? November is nog niet zo lang geleden he!!?
Wel logisch dat het dier nog lang niet de oude is natuurlijk. Dat moet echt de tijd hebben want dat is niet zomaar wat natuurlijk plus dat daarbij de weersomstandigheden ook niet bepaald ideaal te noemen zijn nu en het alles nog even lastiger voor het dier maakt om weer boven Jan te komen.
Geef het dier de tijd, het is ook de jongste niet meer.
Heb eigenlijk het idee jullie geen weet hebben van hoe ernstig ziek het dier eigenlijk wel niet is geweest.

Fanesme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 15:19

Libbylove schreef:
Er zijn al veel tips gegeven, Den Hoek hoor ik ook erg goede verhalen over.

Wat me wel opvalt; wat heeft dit paard al ontzettend veel antibiotica gehad zeg.. Tot op zekere hoogte natuurlijk hartstikke nodig maar tegelijkertijd ook wel een aanslag op haar lijf. Haar verteringsstelsel kan bijna niet meer in staat zijn om goed te functioneren en voedingsstoffen goed op te nemen en hierdoor weerstand op te bouwen. Daardoor krijg je natuurlijk ook een beetje dat kwakkel idee en een niet fit ogend paard.

Hopelijk komt ze er weer bovenop!

Klopt, dat kan inderdaad bijna niet gezond zijn. Paard krijgt wel ook regelmatig een kuur Darmbalans om de spijsvertering een oppepper te geven. Het is bijna kiezen tussen twee kwaden..

Fanesme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 15:22

Popstra schreef:
komt er dus op neer het paard nog steeds herstellende is van de infectie in haar longen gezien de prednison kuur net pas een week afgelopen is? November is nog niet zo lang geleden he!!?
Wel logisch dat het dier nog lang niet de oude is natuurlijk. Dat moet echt de tijd hebben want dat is niet zomaar wat natuurlijk plus dat daarbij de weersomstandigheden ook niet bepaald ideaal te noemen zijn nu en het alles nog even lastiger voor het dier maakt om weer boven Jan te komen.
Geef het dier de tijd, het is ook de jongste niet meer.
Heb eigenlijk het idee jullie geen weet hebben van hoe ernstig ziek het dier eigenlijk wel niet is geweest.

Vraag mijn vriendin hoe ziek dat paard geweest is, die is er sinds november bijna dag en nacht mee bezig. Tuurlijk ziet zij de ernst van de situatie. We vinden het niet per se gek dat ze nu nog niet 100% fit is, maar wel dat ze om de haverklap op d'r gat lijkt te liggen. Prednisolon kuur heeft 10 dagen op de laagste dosis geduurd, wij vragen ons inderdaad wel af hoe lang een paard daar 'last' van heeft. De merrie krijgt uiteraard alle tijd om te herstellen, het is niet zo dat dat paard gelijk na de prednisolon kuur weer de wedstrijdring ingejaagd is.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:00

Is er weleens een second opinion van een andere arts gevraagd?
Soms kan een frisse blik heel erg verhelderend werken.