Willen jullie meedenken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NN44

Willen jullie meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 11:19

Ik weet niet zo goed waar ik dit kwijt kan op bokt.. maar we zitten met een groot probleem en ik wil graag jullie mening weten.

Ik zal de situatie kort omschrijven: samen met iemand anders rijd en verzorg ik al zeker 15 jaar 2 ponys. De eigenaresse is een vrouw op leeftijd. De ponys zijn beiden bijna 20 en staan hun hele leven al 24/7 op een wei met schuilstal. De laatste maanden waren de ponys niet fit en na lang gedoe mocht er eindelijk een dierenarts komen. Er is bij beide ponys de ziekte van lyme geconstateerd. Hiervoor krijgen ze nu een antibiotica kuur. (2 maal daags 3 weken lang). Dit regelen wij zelf, omdat de eigenaresse daar niet meer toe in staat is. Dit is iedere dag weer een gevecht omdat ze het niet in slobber of op een andere manier willen eten, dus we moeten dit dagelijks met spuiten in de mond spuiten. Inmiddels laten ze zich nauwelijks meer vangen natuurlijk, want ze weten wat er gaat gebeuren. Helaas is de gezondheid van de paarden niet het enige probleem. Aan de omheining is al jaren niets gedaan en alles verloederd. Er staat grotendeels geen stroom meer op er weides en ze breken regelmatig uit. Wij zijn zelf in de weer gegaan met draden en het stroomapparaat, maar er moeten gewoon nieuwe palen in de grond geslagen worden. Dit wil de eigenaresse allemaal niet meer laten doen. Vanmorgen werd ik weer gebeld dat er een was ontsnapt. Dus moest ik voor mijn werk weer die kant op, waardoor ik weer te laat op mijn werk was. Het komt erop neer dat de situatie onhoudbaar is geworden op deze manier. Ik ben als de dood dat ze een keer worden doodgereden of dat iemand zich dood rijdt op zo'n paard. We hebben haar zoon al ingeschakeld, maar hij denkt dat de paarden het beste afgemaakt kunnen worden omdat zijn moeder het allemaal niet meer trekt.

Om een lang verhaal kort te maken. Er moet iets gebeuren, maar wat? We hebben beiden een fulltime baan en ik heb een eigen paard waar ook veel tijd in gaat zitten. Financieel is het voor mij niet mogelijk nog een paard erbij te nemen. Een ziek paard wegdoen gaat ook niet. Inslapen moet ik echt niet aan denken. Ik heb al rondgekeken voor een paardenrusthuis, maar daar zijn ze eigenlijk nog wel jong voor denk ik? Zie ik wellicht een optie over het hoofd? Ik weet het even niet meer, vandaar dit topic. Ik hoop dat jullie mee willen denken.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:28

wat een nare situatie. begrijp dat het je dwars zit.

Zou een rusthuis zeker overwegen, maar wie gaat dat betalen? neem aan dat de eigenaresse daar ook niet om staat te springen als ze de wei niet wil laten maken.
Ben bang dat als zij besluiten de paarden in te laten slapen, dat je weinig in te brengen hebt. het zijn jouw paarden niet.

Heel veel sterkte, hoop dat er een goede oplossing komt.

BigOne

Re: Willen jullie meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:33

Ook geen mogelijkheid om ze samen met die andere persoon te kopen en te zorgen voor een goede oude dag? Er zal toch ergens een plek te vinden zijn om ze te houden en zo niet ? Dan heeft die zoon toch een punt want anders gaan ze de handel in. Jullie rijden er al 15 jaar op dus tja .

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:34

Ik vind het laten inslapen nog niet zo verkeerd. De pony's zijn niet meer gezond en niet meer jong, hun baasje evenmin en er is niemand die er om staat te springen de zorg/financies over te nemen. Dan houdt het wel zo'n beetje op. Verkopen kan je ze ook niet meer.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:34

Wat een vervelende situatie.
Palen in de grond slaan kan je op zich ook zelf, doen wij ook. Je hebt een hamer en grondboor nodig, en wat palen die je voor weinig wel via marktplaats kan krijgen, ze hoeven niet nieuw te zijn. Of je plaatst zelf een oproepje. Eventueel ook voor de hamer en grondboor, of je kijkt of je die kan lenen ergens.
Dan hoeft het niet zoveel te kosten om weer een goede omheining te hebben. Als je dit een keer samen op een middag oppakt ben je al een heel eind. Dan hoef je in ieder geval niet meer wakker te liggen over of ze weer ontsnappen.
Voor de andere zaken; lastig, maar die kuur is tijdelijk en daarna gaat het hopelijk weer beter met ze.

Voor een rusthuis zijn ze niet per se te jong, maar er zijn vaak wel lange wachtlijsten voor. Je hebt ook pensioen plekjes waar je wel op kortere termijn terecht kan, maar dan betaal je bijna net zoveel als voor gewoon een paard in pension dus dat lijkt me voor jullie niet de oplossing.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 11:39

Ja het is echt een ellendige situatie. Ik slaap er al weken niet lekker door. We hebben natuurlijk een band met die paarden en zijn er echt mee opgegroeid.

Eigenaresse wil liever niet inslapen, maar ze kan de zorg echt niet meer aan. Daarbij gaat haar geestelijke toestand ook hard achteruit waardoor alles op onze schouders terecht komt. Als ik een goed plekje weet mag ik ze ook zo meenemen. Dat is het probleem niet. Maar waar laat je zo 2 paarden. Ik zal de optie paardenrusthuis eens met haar bespreken. Of ze dat zou willen financieren.

Voor de toevoeging: ze staan bij haar aan huis. Ze hebben nog nooit in hun leven op stal gestaan, dus dat maakt het nog lastiger om een geschikte plek te vinden.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 11:41

bigone schreef:
Ook geen mogelijkheid om ze samen met die andere persoon te kopen en te zorgen voor een goede oude dag? Er zal toch ergens een plek te vinden zijn om ze te houden en zo niet ? Dan heeft die zoon toch een punt want anders gaan ze de handel in. Jullie rijden er al 15 jaar op dus tja .

Kopen zou niet eens hoeven. Ik mag ze zo meenemen. Maar ik betaal voor mijn eigen paard 365 op een pensionstal per maand. Dat kan ik niet nog een keer maandelijks ophoesten.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 11:43

soesita schreef:
Ik vind het laten inslapen nog niet zo verkeerd. De pony's zijn niet meer gezond en niet meer jong, hun baasje evenmin en er is niemand die er om staat te springen de zorg/financies over te nemen. Dan houdt het wel zo'n beetje op. Verkopen kan je ze ook niet meer.

Ja daar ben ik dus ook bang voor. En ik snap je punt goed! Het is alleen zo'n moeilijke beslissing, aangezien ze verder wel nog goed zijn en we er echt een band mee hebben natuurlijk.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:49

heeft de vrouw familie? dan is dat de eerste stap. Neem contact op met haar kinderen oid en bespreek het probleem. dan kun je van daaruit kijken wat te done.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:52

Opzich hoef je ook niet per se overal palen te hebben staan. Wel in de hoeken. Maar daar tussen kun je rustig prikpaaltjes gebruiken.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 11:53

NenaC schreef:
heeft de vrouw familie? dan is dat de eerste stap. Neem contact op met haar kinderen oid en bespreek het probleem. dan kun je van daaruit kijken wat te done.

Ja dat hebben we gedaan. Met haar zoon. Hij heeft haar (waar wij bij waren) voor de keus gesteld. Of je laat een dierenarts komen en je zorgt dat de wei gemaakt wordt. Of die meiden stoppen ermee en de paarden gaan weg. Dat wilde ze niet dus toen mochten we de dierenarts bellen en zou hij de wei regelen. Maar ze heeft de palen die waren besteld gecanceld en nu gebeurt er dus helemaal niks. Dus staan we er toch weer alleen voor.

@Amy: Het gaat om 3 enorm grote weien. Doordat niet overal stroom op staat lopen ze er gewoon dwars doorheen. Er moet echt iemand komen die daar verstand van heeft. Wij hebben nu op een stuk stroom gekregen. Ik heb al gezegd dat ze er voor moet zorgen dat in ieder geval één wei in orde is. Dat ze daar in kunnen. Maar haar zoon had palen besteld en kon ook mannen regelen om ze erin te slaan, maar dan canceld ze dat weer.
Laatst bijgewerkt door NN44 op 12-02-20 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:00

Palen er in zetten kun je ook zelf doen, is niet zo moeilijk. Ik sla ze er ook niet in, ik maak met de grondboor een gat en dan is het ook goed.

Geen stroom kan komen doordat er te veel gras/takken tegen de draad aanhangen, of door oud draad, of door een oud stroomapparaat.
Veel kun je wel via mp krijgen, dan betaal je ook niet de hoofdprijs.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 12:12

Ja feit blijft wel dat zij er dan nog steeds voor moet blijven zorgen. Ik ga vanmiddag nogmaals proberen met haar rond de tafel te gaan zitten. Heb inmiddels wat rusthuizen gemaild voor de tarieven. Denk dat er 3 opties zijn: 1 de omheining regelen en de paarden laten staan. Maar dat wil ze waarschijnlijk niet meer. 2 een rusthuis of ander plekje vinden of 3 inslapen.

Dit was wat ik al dacht, maar vroeg me af of ik niets over het hoofd zag. Bedankt voor de reacties :)

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:15

Is het niet mogelijk dan dat de ponies wel op het land van die vrouw blijven staan, maar jullie verder alles beslissen over de ponies? Met eventueel afspraken dat de eigenaresse betaald / meebetaald voor nieuwe palen / dierenartskosten etc.

Sowieso is dat veel goedkoper dan dat jullie nieuwe plekken voor de ponies moeten zoeken en als er goede afspraken zijn mbt kosten (desnoods een vast bedrag per maand wat ze jullie geeft als verzorgingskosten en voor onderhoud aan weide etc) lijkt me dat de beste oplossing. Laat dingen wel op papier zetten met misschien de zoon erbij. Spreek ook af wanneer het klaar is (wanneer jullie ermee willen stoppen of wanneer die vrouw ermee stopt).

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:23

Haar zoon heeft dus al geregeld dat er palen, enz. zouden komen, maar zij heeft dat gecancelled.
Nou, dan hem daarover informeren. Hij zal dit dan weer met zijn moeder moeten bespreken, lijkt mij.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:37

gewoon iedere keer die zoon weer bellen/ op de hoogte stellen en hem het laten regelen met zijn moeder.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:43

De wei samen controleren en repareren moet toch lukken op een zaterdagochtend. Dan staan ze veilig en op de zelfde manier als ze de laatste 15 jaar hebben gestaan. Als jullie het volhouden om de antibiotica te geven en deze slaat aan, moeten ze er toch weer een tijdje tegen kunnen. Anders, ....., zou ik denk ik ook eraan gaan denken om ze in te laten slapen. Beter dat, dan ziek in de wei. Veel succes

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:44

Wat vervelend zeg. Wat nena zegt lijkt me het meest logisch.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 14:25

Bedankt voor jullie berichten. Heb al contact gehad met hem. Palen worden vandaag nog besteld. Ik hoop dat dit voorlopig even een oplossing is. Maar ik ga alvast verder kijken naar andere oplossingen voor als ze daar echt weg moeten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:31

Welke regio gaat het om?
Misschien kun je op bokt vragen of iemand een plekje weet, een weitje met schuilstal bij een boer is misschien wel te vinden voor als het daar niet meer gaat?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:33

soesita schreef:

Hier ben ik het mee eens.

Het ergste zou zijn dat de oudjes voor een appel en een ei "weggegeven" worden aan iemand de een super goedkoop paardje zoekt maar het eigenlijk niet kan betalen. Dat eindigt in dierenleed.

Soms moet een pijnlijke beslissing genomen worden om erger te voorkomen. Sterkte en veel wijsheid toegewenst.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 14:46

Regio West Brabant gaat het om.

Precies Koend. Ik wil ook niet dat er mee gezeuld gaat worden of dat ze in de handel belanden inderdaad. Dus dat maakt het allemaal heel moeilijk. Het fijnste zou zijn als ze voorlopig kunnen blijven en dat ik rustig verder kan zoeken naar een oplossing. Maar zomaar weggeven gaat niet gebeuren.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:51

Als die pony's lyme hebben en nu behandelt worden dan is er toch grote kans dat ze wel weer opknappen. Mankeren ze verder nog iets? Inslapen lijkt me dan een beetje overdreven eerlijk gezegd. Wat voor pony's zijn het? Jullie rijden er ook nog op? Als ze nog bereden kunnen worden dan is verkopen wellicht ook nog een optie.

De beslissingen liggen bij de vrouw en haar familie. De zoon heeft palen geregeld, misschien kan hij ook even een dagje mee helpen met het plaatsen van de omheining. Is hij de enige zoon of heeft ze meer kinderen? Als er meer zijn zou ik die er ook bij betrekken en samen kijken naar een oplossing voor de toekomst. Mooi dat jullie al zo lang voor deze pony's zorgen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 17:52

Schapengaas is niet ideaal, maar zou hier wel een goede oplossing kunnen zijn. Fijn dat jullie je om de ponies bekommeren.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 19:40

Nogmaals dank voor alle reacties. Palen worden nu eindelijk geregeld. De een gaat gelukkig goed. Ze eet goed en de antibiotica gaat er goed in. De ander gaat helaas niet goed. Ze wil nauwelijks eten en de antibiotica is iedere dag weer een gevecht.