Pony heeft af en toe koliek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xMarloes

Pony heeft af en toe koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 09:13

Goedemorgen Bokkers,

Sinds iets meer dan een halfjaar heb ik een welsh A pony erbij. Echter sinds het weide seizoen is afgelopen (November) heeft hij zo af en toe buikpijn.. 1x heftig, toen is de dierenarts ook geweest. Die dacht toen zandkoliek maar naar onderzoek bleek dit waarschijnlijk niet het geval te zijn, wat dan wel wisten ze ook niet. Voor toen zo maar gelaten, het was namelijk de eerste keer dat hij buikpijn had.
De keren daarop was het allemaal niet zo heftig, met wandelen kon dit elke keer opgelost worden.

Nu zie ik alleen wel een soort patroon ontstaan wanneer hij buikpijn heeft, namelijk na het eten van zijn brokken (zo af en toe).
Bij zijn vorige eigenaar kreeg hij al 15 jaar ponybrok (subli), die geef ik dus ook nogsteeds (200gr per dag). Bij de vorige eigenaar liep hij zo 50 km per week (mennen), bij mij staat hij momenteel 'stil'. Ik probeer hem doordeweeks te longeren/stukje te wandelen en in het weekend meer beweging te geven. Echter door het weer komt mennen er niet elk weekend van...

Hij staat samen met mijn IJslander (die heeft nog nooit buikpijn gehad en kan ik alles voeren haha) en ik ben nu elke keer aan het expirimenteren met meer beweging, minder voeren (al is 200gr ook al niet veel per dag...toch ging het af en toe beter als ik hem minder voerde als ik die dag niks met hem had gedaan).

Maar wellicht zie ik nog iets over het hoofd.. hebben jullie misschien nog tips voor mij? (contact met DA is er ook, maar het is nu gewoon elke keer gissen en proberen...)

hun dag ziet er als volgt uit:

- 'scohtends krijgt hij 100 gr ponybrok met lijnzaad eroverheen (in overleg met dierenarts voor de darmen) + hooinet 4 kilo (samen met IJslander)
- eind van de middag 100 gr ponybrok met lijnzaad eroverheen + hooinet 2 kg samen met IJslander
- eind van de avond voor ik naar bed ga krijgen ze weer een hooinet van 4 kilo.

Ik geef geen onbeperkt hooi omdat mijn IJslander hooi blijft eten en ze al aardig aan de maat is (nu gewoon goed) dus onbeperkt is geen optie voor haar...

Ze staan aan huis met uitloopstal, uitloop en paddock..ze hebben dus wel genoeg bewegingsvrijheid.

Ik ga minder brokken voeren nog even doorzetten om te kijken of dat niet het probleem is, maar wellicht zijn er nog meer tips of dingen waar ik aan moet denken.. alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt!

Marie111

Re: Pony heeft af en toe koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:18

Misschien helemaal geen pony rok voeren, vanwege de suikers?
Probeer eens een iets van een vitaminebrok. Bijvoorbeeld Oerbalans van Ecostyle (eventueel met een kuur van Darmbalans).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:20

Ik zou idd ook geen brok doen en voor vitamine brok gaan bijv oerbalans en een kuur darmbalans.

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:29

Je kunt ook proberen eerst het hooi te voeren en daarna pas brok te geven. Dit is beter voor de maag. En inderdaad overgaan op vitaminebrok daar hoef je minder van te voeren dan gewone brok.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:33

10 kg hooi is behoorlijk.. Weinig.

Heb je al eens gekeken wat er gebeurt als je je IJslander een paar dagen onbeperkt hooi geeft? Blijft jij dan ook bunkeren?

Het voelt nu alsof je shet de dupe is van het ruwvoerbeleid voor je IJslander.

Negen van de tien keer bij onze koliekgevallen bleek te weinig ruwvoer de boosdoener.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:35

100 gram brok is echt niks,raar dat daarvan buikpijn zou komen?

als hij gaat liggen vlak na het eten van de brokken zou ik juist aan een slokdarmverstopping denken.
dan gaan ze ook vaak even liggen rollen namelijk
zou dat kunnen?
zeker als ze wat gulzig eten als het voor het ruwvoer aan is.
kijk es of je kunt overstappen naar een vitaminebrokje

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:39

Preventief colosan erin? Wij hebben dat wel eens gedaan. Elke dag 10 ml. Werkte goed. Ipv regelmatig koliek/krampen nog maar eens in de zoveel tijd. En dan was het met een volle spuit en even lopen ook zo weer over.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 09:46

ellepel schreef:

als hij gaat liggen vlak na het eten van de brokken zou ik juist aan een slokdarmverstopping denken.
zou dat kunnen?

Soms gaat hij liggen na het eten..en meestal gaat hij raar staan met zijn achterbeen op slaap en zijn hoofd hoog en zijn straat beweegd hij telkens. Hij gaat dan ook veel aan van alles likken.. (doet hij eigenlijk altijd na het eten...heel veel likken) wellicht dat dat ook te maken heeft met het verteren van het eten!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:50

xMarloes schreef:
ellepel schreef:

zou dat kunnen?

Soms gaat hij liggen na het eten..en meestal gaat hij raar staan met zijn achterbeen op slaap en zijn hoofd hoog en zijn straat beweegd hij telkens. Hij gaat dan ook veel aan van alles likken.. (doet hij eigenlijk altijd na het eten...heel veel likken) wellicht dat dat ook te maken heeft met het verteren van het eten!?

Zout te kort? Een zoutblok ophangen?

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:52

Maagzweer? Dan zie je vaak dat ze reageren op de brok.

Als hij het alleen na de brok doet zou ik eens een tijdje stoppen met brok voeren. :)
Laatst bijgewerkt door Nietsmar op 12-02-20 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 09:52

upendo schreef:
10 kg hooi is behoorlijk.. Weinig.

Heb je al eens gekeken wat er gebeurt als je je IJslander een paar dagen onbeperkt hooi geeft? Blijft jij dan ook bunkeren?

Het voelt nu alsof je shet de dupe is van het ruwvoerbeleid voor je IJslander.

Negen van de tien keer bij onze koliekgevallen bleek te weinig ruwvoer de boosdoener.

Ik begrijp wat je zegt...Ik heb soms ook het idee dat ik hem kwa ruwvoer tekort doe omdat mijn ijslander zo bunkert... Ik weet namelijk nooit exact wat hij nu binnenkrijgt maar ik probeer er wel op te letten. Mocht t kouder worden krijgen ze uiteraard meer hooi...
Mijn ijslander heeft al wel eens vaker onbeperkt hooi gehad..maar die staat echt de hele dag te bunkeren, dat is gewoon ook net een kliko.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 09:54

Marije_1997 schreef:
ellepel schreef:

zou dat kunnen?

Zout te kort? Een zoutblok ophangen?[/quote]

Ik heb zn Himalaya steen in de stal (beide) hangen...hem zie ik daar eigenlijk nooit aan likken.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 10:18

10 kilo hooi is zat hoor voor een ijslander, niet ieder paard gaat goed op onbeperkt hooi. Dan krijgt hij veel te veel suikers binnen, want in hooi zit ook veel suiker. Het kunnen maagzweren zijn, dat geeft wel vage klachten, waaronder koliek na het eten van brok. Ik zou het even bespreken met je dierenarts :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 10:22

Een slokdarmverstopping ziet er echt wezenlijk anders uit dan koliek.

Heb je de mogelijkheid om ze apart ruwvoer te geven?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 10:23

droog hooi voeren (geen kuil of voordroog of iets wat ook maar in plastic gezeten heeft), nooit langer dan 3 uur zonder laten staan. Brok na het hooi voeren en checken op een maagzweer zou ik doen. Dan heb je de grootste risico's onderzocht. Wat betreft beweging kan hij het met een uitloop zelf regelen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 10:30

Wat voor onderzoek heeft de dierenarts gedaan naar de zandkoliek?

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 10:58

Kidde schreef:

Toen ze er was zn mest onderzoek.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:03

Tien kg hooi voor shet en IJslander zou voldoende moeten zijn. Ik zou zelf de mest eens om de paar dagen op zand controleren. En dat gedurende een week of twee.

Sammie456

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:16

Onze shet had ook last na het eten van haar brokjes, bleek een maagzweer te zijn, na een paar weken gastri comp van phytonics gegeven te hebben zijn alle klachten weg

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:27

Hier ook maagklachten bij een Gelderse merrie.
Zat al een behoorlijke tijd niet lekker in haar velletje.

Hier ook eerst hooi, en pas na een uurtje brok.
Daarnaast krijgen ze hier niet alleen hooi, maar ook gerstestro om er voor te zorgen dat ze nooit zonder eten staan.

Mijne heeft momenteel wél buikpijn door zand. Dat losse we op door psyllium te voeren. En gezien het vaker gebeurt krijgt ze nu 10 dagen op, 20 dagen af.
Als ze dat goed blijft doen, gaan we de af, langere periode uitproberen.
Ook in mest onderzoek kwam weinig naar boven, maar na het proberen kwamen we er al gauw achter dat ondanks er weinig in de mest zat, voldoende in de darmen om buikpijn te creëren.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:34

xMarloes schreef:
Kidde schreef:

Toen ze er was zn mest onderzoek.

Hier was de mest schoon van zand, maar na een röntgenfoto bleek er toch zand in de darmen te zitten, vandaar dat ik het vroeg. Misschien is dat nog een optie om het uit te sluiten?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:47

Ik zou ook eerder denken aan slokdarmverstopping, een paard met koliek gaat imo echt niet op rust staan. We hebben hier ook een tijd een pensionpaard gehad die dit telkens kreeg van haar krachtvoer (eender welke soort, zelfs met luzerne doorheen, en ook vitalbix), ze ging er zelfs plat van tegen de grond liggen, we dachten ook aan koliek. We hebben het voer dan een uurtje voor het eten voorgeweekt, en toen was het probleem over. Misschien het proberen waard?

Is dit niet het geval, dan zou ik ook denken aan maagzweer. Desnoods hier preventief tegen behandelen?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:57

Ik heb alleen de berichten van TS gelezen, maar je zou ook eens aan maagzweren kunnen denken.
Deze kan je bevestigen met een scopie of als proef omeprazol geven en kijken of dat helpt.

Laat hij verder dingen van dit lijstje zien?
- knarsen tanden
- gapen
- singelnijd / gevoelig met aansingelen
- weinig zin om te draven/galopperen?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:01

Voer je droge lijnzaad?
Dat heeft weinig effect, en men zegt dat het ook niet zo gezond is (blauwzuur)
Je kunt lijnzaad beter koken tot een papje. Dan is het ook werkzamer tegen eventueel zand en is het blauwzuur weg.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:30

waarschijnlijk ligt de oorzaak wel bij het feit dat ze niet onbeperkt hooi krijgt. Hier zijn ze daar ook erg gevoelig voor. Ik voer nu ook gerstestro bij. dan hebben ze toch de hele dag wat te knabbelen zonder dat ze er vet van worden. Sindsdien hebben we geen koliekjes meer gehad.
We hadden daarvoor al van alles geprobeerd, zonder resultaat. Ook in overleg met de DA