Het probleem - althans concreet - is dat ze zwaar ademt. Volgens de vele DA's heeft ze een milde vorm van RAO en "krampt" ze daarom zo met haar buik. Ze heeft ook een put in haar flanken, waarschijnlijk door gewoon niet genoeg lucht binnen te krijgen en de vermoeide spier daar. Ze staat dus niet te stikken, maar heeft wel moeite. We proberen hier sinds een jaar dus komaf mee te maken, maar niets helpt. Cortisone (intramusculair en equisolon) doet niets.
Het hele, hele lange verhaal ga ik nu niet vertellen, dan heb ik een week nodig, vrees ik

Concreet zijn de symptomen:
- Dikke, opgezwollen buik
- Ingevallen flanken ondanks toch wel dik te zijn (ze is niet supermager op schouder of kont)
- "Pijnlijke" expressie
- Doffe vacht
- Heel veel kwijlen (mijn shet kan haar voeremmer letterlijk leegdrinken als ze klaar is... hoe vies dat ook klinkt)
- Schuimen tijdens het eten van hooi
- Af en toe kleine proppen laten vallen (foto)
- Traag bijeenkrampen van de buik (zonder de typische dampfrinne van RAO)
- Geen slijm in longen (endoscopie gehad)
- Normale röntgen van de longen
- Bloedbeeld is oké, enkel een "ontstekingswaarde" die ze dus niet vinden.
- Heeft glandulaire maagzweren, maar die genezen niet en ze reageert heel heftig op omeprazole (negatief). Sucrabest werkt ook niet.
Voor de rest is ze nog steeds een enorme ADHDer en is ze een force of nature, zeg maar.

Er komt een tandarts die geen DA is om het jaar/om de twee jaar op aanraden van deze tandarts. Ze is dus nog nooit verdoofd geweest voor de tanden. Deze dinsdag gebeurt dat dus wel, en worden haar tanden in detail bekeken.
Zou haar vreemde ademhaling waar de DA's hun vinger niet op kunnen leggen te maken hebben met tandproblemen? Natuurlijk weet ik het dinsdag eventueel als ze problemen heeft, maar ik ga niet graag blind erin, zeg maar. Dus verdere ervaringen met dit soort toestanden is enorm welkom!

De proppen (ze maakt ze niet continu, dit waren er toevallig veel in een keer). Met gras heeft ze geen moeite. Met grof hooi maakt ze ook proppen, maar minder gemakkelijk.

Haar flanken. Het is moeilijk te zien en je ziet ze natuurlijk op een foto niet krampen, maar haar flanken hebben sowieso een vreemd beeld.