Scheve bekken/heupen & ongelijke spiermassa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dynara

Scheve bekken/heupen & ongelijke spiermassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 00:50

Ik weet niet als het hier goed staat.

Maar ik zit eigenlijk met een strijd. Ik zit namelijk met een paard dat scheef lijkt te staan met zijn heupen of bekken en de spiermassa is ook verschillend.
Paard word overigens niet gereden en is nog niet eens ruitermak.
Vermoedelijk ooit bij vorige eigenaar gevallen.

Maar mijn vraag is dus, wat het beste is voor een scheef en onbelanst paard te behandelen?

Sportmasseur, cranio sacraal therapie, acupuntuur...? Iemand in de buurt van noord limburg.

Graag hoor ik iemand met ervaringen in soortgelijke situatie.

Brainless

Re: Scheve bekken/heupen & ongelijke spiermassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 00:52

Eerst een DA laten checken of er niets gebroken is geweest.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 00:55

Ik ken er zo een, waarschijnlijk iets gebroken gehad en daarmee wordt B gesprongen zonder problemen.
Deze heeft gewoon in spieren gecompenseerd en is verder volledig zuiver. Fysio gaan ze niet eens proberen omdat het juist een risico is dat de compensatie dan niet meer „werkt“.
Waarschijnlijk is het handig om te beginnen met een kreupelheidsonderzoek.,

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 01:03

Sizzle schreef:
Ik ken er zo een, waarschijnlijk iets gebroken gehad en daarmee wordt B gesprongen zonder problemen.
Deze heeft gewoon in spieren gecompenseerd en is verder volledig zuiver. Fysio gaan ze niet eens proberen omdat het juist een risico is dat de compensatie dan niet meer „werkt“.
Waarschijnlijk is het handig om te beginnen met een kreupelheidsonderzoek.,

Dankje voor je antwoord. Dat is misschien een idee indd om daar mee te beginnen. Al loopt het paard niet kreupel gelukkig, maar als zo'n onderzoek niks weg neemt wat dan?

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 01:37

Kreupelheidsonderzoek gewoon overslaan. Dan weet je nog weinig tot niks. Even een ritje langs de kliniek, foto's maken van het bekken/heupen gebied. Dan weet je meer, en kun je kijken of het de moeite is om het dier ruitermak te maken.

Ik zou absoluut geen fysio osteo of een andere therapeut erbij laten tot je weet hoe dat het er van binnen uitziet.

Sasja_2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 01:40

Eerst checken bij de DA inderdaad of alles goed is. Vervolgens kun je een behandeling laten doen. Een ostheopaat zet de botten goed, en werkt iets de spieren los. Verder zijn de spieren natuurlijk even strak dus is het van belang dat de belasting daarna anders word. Bv. Dry-Needling zorgt ervoor dat de spieren een soort van reset maken. En dus met "schone lei" beginnen. Zorgt er wel voor dat het makkelijker is om dus anders te belasten (is mijn ervaring). Denk wel dat je meerdere behandelingen nodig hebt om hem weer goed te krijgen aangezien hij zichzelf heeft leren compenseren, hier moet hij dus weer vanaf.

En probeer eens rustig grondwerk/dressuur aan de hand op te pakken! Gewoon lekker aan de kaptoom wat los werken. Daar kun je ze veel leren in gebruik van hun spieren. En verder niet te veel van vragen nog! Als hij nog niet ruitermak is neem ik aan dat hij nog vrij jong is?

Als hij wel kan longeren is het te overwegen om bv met dubbele longeerlijn te longeren, heb je meer controle over spiergebruik door hele lichaam heen (schouderbegrenzen etc.)

Misschien anders een fijne (grondwerk)instructeur zoeken die je hiermee kan helpen? (Is ook erg goed voor de band en onderling respect! :D )

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 01:54

Ik zou het na laten kijken door een dierenarts. Als je groen licht krijgt, zou ik lekker beginnen met trainen. Uiteraard eerst vanaf de grond en later onder het zadel als hij zadelmak is.

Hier een paard met zeer scheef bekken en daardoor ongelijke passen, met enkel longeren en rijden veel rechter en daardoor weer regelmatig gekregen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 09:04

Mijn paard stond twee maand geleden ook met een scheef bekken, niet zichtbaar kreupel, wel plaatste ze haar achterbeen buiten de massa. Bleek een ontsteking te zijn. Vermoedelijk verkeerde beweging met haar achterbeen gemaakt ( mijn merrie trapt snel naar achter). Na bezoek aan kliniek vastgesteld en behandeld. Vervolgens door chiropractor behandeld en opbouwschema mee. Inmiddels staat het bekken weer recht.

Ik zou ook naar een kliniek gaan of mobiele kliniek laten langs komen voor onderzoek. Bij mijn paard zijn foto's van knie en spronggewricht gemaakt, deze waren goed. Bij echo heup was ontsteking te zien. Ook inwendig Si en La gecontroleerd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 11:24

Pas echt op met fysio hoor met zulke extremen.
Ik ken ook iemand die dacht haar totaal gecompenseerde paard (ex-manege paard met artrose) een pleziercte doen. Nadat hij ‚los‘ was, was hij zo verschrikkelijk kreupel dat ze op het punt van inslapen stond. Hij heeft zeker een half jaar slecht gelopen. Uiteindelijk ging hij weer terug in zijn oude patroon en daarna heeft ze er nog jaren plezier mee gehad.

Sasja_2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 11:33

Sizzle schreef:
Pas echt op met fysio hoor met zulke extremen.
Ik ken ook iemand die dacht haar totaal gecompenseerde paard (ex-manege paard met artrose) een pleziercte doen. Nadat hij ‚los‘ was, was hij zo verschrikkelijk kreupel dat ze op het punt van inslapen stond. Hij heeft zeker een half jaar slecht gelopen. Uiteindelijk ging hij weer terug in zijn oude patroon en daarna heeft ze er nog jaren plezier mee gehad.

Heb ik ook al eens gezien inderdaad. Dat een blessure gecompenseerd werd door alles vast te zetten. Vervolgens maak je het los en komt de blessure naar boven. Haalt natuurlijk niet weg dat paardje ervoor geen last had. Dat is iets wat je je moet afvragen, of je er nog wel wat mee wil doen als het zo erg is.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 12:16

Heel erg bedankt voor jullie mening en ervaringen.
Op fotos viel niks spannends te zien gelukkig.
Hij is nog inderdaad jong, ben al veel grond werk doen. Veel over de harde grond lopen voor de bloedsomloop veel overgangen aan de longe en balkjes lopen voor de regelmaat de bewaren.
Maar ik weet niet hoe lang ik dit moet doen? Als ik nu iemand anders moet laten ingrijpen? Of dat ik het nog aan moet kijken? Nu dat sommige zeggen dat het zelfs erger kan worden met behandeling.... vind ik het al helemaal een eng idee

Edit: ik heb al eerder een paard met scheve heupen gehad. Heb er zelfs mee M dressuur en heeft zelfs L springen bereikt. Maar hield dat wel bij namelijk, zowel rijtechnisch als spieren. En hij heeft er verder nooit last van gehad en liet hem jaarlijks keuren en kwam altijd door de keuring.