Mijn paard, een KWPN ruin van 10 jaar, heeft nu een aantal maanden last van mestwater.
Ik heb het een tijdje na de overgang van wei naar stal voor het eerst gezien (dat was dit jaar eind september) en heb hem toen het even aanhield een zandweg kur gegeven. Dit omdat het zand in de paddocks op die stal super rijk aan mineralen zijn, hij stond op kleigrond en praktisch alle paarden daar graven gaten om aan het donkere zand te likken. (Ik gaf hem als hij dit veel deed wat elektrolyten bij - hij doet echt niks met likstenen - zag dat hij hierdoor veel minder aan het zand likte.) Hij stond toen 2x per dag in de paddock zolang als ik en de eigenaar van zijn vriend op stal waren. Ook werkte ik ong 5x per week met hem. Hierna verbeterde het wat en bleef het bij sporadisch wat vlekken op zijn witte achtervoetjes. Het kwam aan het einde van december toch wel weer terug.
Begin januari zijn wij naar een nieuwe stal verhuisd waar hij elke dag 6-8 uur buiten komt in een graspaddock en heeft hij praktisch onbeperkt ruwvoer (op de graspaddock wordt bijgevoerd). Hier voeren ze echter voordroog, en op mijn vorige stal waar hij stond sinds ik hem kocht op 4 jarige leeftijd heeft hij altijd droog hooi gekregen. Sinds ik naar de nieuwe stal ben verhuisd, is zijn mest heel erg achteruit gegaan, vooral de eerste 2 weken heeft hij echt last gehad en een aantal dagen zijn buik ook wat opgetrokken gehouden. Eigenlijk was iedereen van mening dat we hem gewoon moesten laten wennen aan de nieuwe stal en het nieuwe ruwvoer. Ik heb hem wel 8 dagen zelf gekookt lijnzaad gegeven om te kijken of dat zijn darmen wat kon ondersteunen. Dit leek te helpen, hij maakte af en toe betere mestballen, maar zijn mest blijft wat licht van kleur en erg vezelig (dit was het op de nieuwe stal niet). Gisteren was het weer wat verslechterd, natte scheten na het rijden. Vandaag was het weer rustiger. Zijn krachtvoer, Vitalbix daily complete en Pavo nature's best, is hetzelfde gebleven. Hij heeft geen koorts (gehad) en de dierenarts heeft in januari zijn gebit nog gecheckt en behandeld. Hij staat nu ook op vlas ipv stro maar naar mijn idee eet hij dit niet.
Ik wil nu dus kijken of ik hem op een andere manier kan ondersteunen. Ik lees hele goede dingen over de Ecostyle darmbalans, maar ook over de oerbalans ter ondersteuning van de spijsvertering. Heeft iemand tips of advies over deze producten? En vooral over het verschil tussen deze producten wat betreft de spijsvertering? Oerbalans heeft weer een toegevoegde waarde omdat het ook ontgift, aan de andere kant ben ik meer van het specifiek supplementeren aangezien je anders niet weet waar het probleem zat en waar je goed aan doet...
Natuurlijk laat ik de veearts komen als er echt iets met mijn paard aan de hand is. Hij is nu helemaal fit en happy, het is dat ik zijn mest zie, anders had ik niet geweten dat er misschien iets zou kunnen zijn wat niet helemaal lekker zit. Ik wil eerst even iets proberen voordat ik hem eventueel weer terug zet op droog hooi, nog een voer wisseling lijkt me nu ook niet prettig voor hem. De veearts zou waarschijnlijk ook een probiotica/darmondersteunend supplement aanraden dus vandaar dat ik dat eerst uit wil proberen.
Een heel verhaal, maar het leek me goed om zoveel mogelijk info te delen.

Alle andere tips zijn natuurlijk ook welkom! Alvast bedankt