Heftige allergische reactie!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fiellistro1

Heftige allergische reactie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 19:42

Hallo allemaal!

Ik heb heel internet al afgezocht, helaas zonder al te veel resultaat. Ik hoop dat hier iemand is die dezelfde ervaringen deelt of advies heeft....
De ellende is begonnen begin januari. Paardlief had wat bulten, niks erg toen. Is zowat op en af gegaan, dierenarts is hier echt al heel vaak bijgeweest. Evenals een andere dierenarts voor een 2e opinie. Beiden zeiden een allergische reactie. Paard heeft weerstandboosters gekregen, kruidenmix, antibiotica (had naast de allergische reactie nog een infectie opgelopen), cortisonen, bloedonderzoek laten doen en staat nu een week op hoge dosis levocetirizine (Xyzal). Wordt ook 2x per week gewassen met betadineshampoo. Allemaal in samenspraak met de dierenartsen uiteraard! Dit ging echt een week goed, maar vandaag zie ik weer bulten verschijnen.

Ik ben echt ten einde raad. Kliniek kan mij voorlopig niet helpen wegens mijn paard cortisonen gehad heeft en die de allergietesten beïnvloeden...
iemand ideeën waaraan hij allergisch kan zijn? Of wat ik nog kan doen? Dierenartsen weten het zelf even niet meer helaas ;(
Paard staat enkel op bietenpulp en hooi, hooi heb ik uiteraard ookal veranderd maar helaas!

Alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Fiellistro1 op 07-02-20 19:59, in het totaal 2 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 19:43

heeft je paard urticaria/netelroos?

is je paard geschoren toevallig?

Fiellistro1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 19:44

ellepel schreef:
heeft je paard urticaria/netelroos?

is je paard geschoren toevallig?

Ja! En ja is eind november geschoren geweest

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:01

is na het scheren ontstaan?
kijk of je kunt stoppen met wassen en smeren.
en liefst even alle supplementen en wat niet erg nodig is weg laten.
denk namelijk echt...omdat ik het vaker hoor dat het na scheren op komt dat het iets te maken heeft met lichaamstemperatuur.
dan is het misschien een warmteuitslag, en kun je kijken of een dunnere, andere deken helpt..

Fiellistro1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 20:05

ellepel schreef:
is na het scheren ontstaan?
kijk of je kunt stoppen met wassen en smeren.
en liefst even alle supplementen en wat niet erg nodig is weg laten.
denk namelijk echt...omdat ik het vaker hoor dat het na scheren op komt dat het iets te maken heeft met lichaamstemperatuur.
dan is het misschien een warmteuitslag, en kun je kijken of een dunnere, andere deken helpt..

Deken heeft hij zelfs niet meer op :( krijgt nu echt alleen die xyzall door zijn voer voor de reactie proberen te onderdrukken tot we testen kunnen laten doen.. zal wel stoppen met wassen dan. Dankje!

Pluttersput

Re: Heftige allergische reactie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:08

Kan hij nergens in hebben gelegen? Op de wei bijvoorbeeld?
Die van mij heeft het ooit 1 keer gehad toen hij door de brandnetels had liggen rollen. Ook veel bulten en bijna atactisch lopen. Geen onkruid ergens?

Fiellistro1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 20:09

Pluttersput schreef:
Kan hij nergens in hebben gelegen? Op de wei bijvoorbeeld?
Die van mij heeft het ooit 1 keer gehad toen hij door de brandnetels had liggen rollen. Ook veel bulten en bijna atactisch lopen. Geen onkruid ergens?

Kunnen de weide niet op helaas, staan enkel op de paddock met hooi. Rollen hierin gelukkig niet, is echte slijkboel :p

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:17

Ben je van voer veranderd? Bijv. de brok of hooi van een andere partij? Maken jullie de stallen schoon met een middel (zal wel niet, maar schoonmaakmiddelen kunnen ook reactie geven). Heb je je waspoeder, wasverzachter, etc. van de dekjes veranderd? Kortom heb je in de periode iets in, op of bij het paard veranderd.

Fiellistro1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 20:19

AM01 schreef:
Ben je van voer veranderd? Bijv. de brok of hooi van een andere partij? Maken jullie de stallen schoon met een middel (zal wel niet, maar schoonmaakmiddelen kunnen ook reactie geven). Heb je je waspoeder, wasverzachter, etc. van de dekjes veranderd? Kortom heb je in de periode iets in, op of bij het paard veranderd.

Nee helemaal niets, dat vind ik net het gekke. Alleen het hooi ja, maar geven nu weer van een andere partij . Daarom dat we zelf ook niet meer weten waar de oorzaak te zoeken :(

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:57

AM01 schreef:

Het kan ook zijn dat een fabrikant van het voer/wasmiddel/ wasverzachter/ schoonmaakmiddel /shampoo het recept heeft veranderd en dus iets toegevoegd heeft wat dit veroorzaakt.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 21:29

Heeft jouw paard er jeuk aan of last van?

Fiellistro1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 22:05

Ladyson schreef:
Heeft jouw paard er jeuk aan of last van?

Ja toch wel... jeuk niet maar bulten zijn pijnlijk. Mag er nauwelijks aankomen

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 22:19

Dit doet mij denken aan het paard macho van Jill Huijbregts had ook van die bulten. Ben uiteraard geen dierenarts dus kan ook iets totaal anders zijn. Maar misschien voor jezelf even de video erover opzoeken op youtube om te kijken of je het herkent?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 09:02

dat was geen urticaria maar die had lymfomen en dat is een vorm van kanker.
bij urticaria heb je bultjes die dus door allergie komen,die verdwijnen ook weer

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 09:31

Ons vorige paard heeft dat ook eens na scheren gehad. Maar die had er geen pijn aan. Konden ook gewoon rijden. Uiteindelijk met speciale shampoo van DA minder geworden en weg gegaan. Maar heeft heel lang geduurd. Wij hebben deze shampoo gebruikt: https://www.dierapotheker.nl/equimyl-sh ... ard-500-ml

Fiellistro1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 09:35

SusanH schreef:
Ons vorige paard heeft dat ook eens na scheren gehad. Maar die had er geen pijn aan. Konden ook gewoon rijden. Uiteindelijk met speciale shampoo van DA minder geworden en weg gegaan. Maar heeft heel lang geduurd. Wij hebben deze shampoo gebruikt: https://www.dierapotheker.nl/equimyl-sh ... ard-500-ml

Dankjewel! Heb overigens de dierenarts opnieuw gecontacteerd want ik denk dat er meer aan de hand is dan een allergische reactie... mocht sinds gisteren terug rijden en mijn paard was alles behalve aangenaam

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 09:38

Dan is het wellicht iets anders dan ons paard had. Die was behalve de bultjes precies dezelfde als altijd.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:29

Kunnen het wellicht muggenbulten zijn?

Ik heb sinds vorige week ook een paar dikke bulten. Duurde even voor ik wist dat het muggenbulten moesten zijn. Zag het pas toen er een mug op mijn arm zat. Waarschijnlijk doordat het nu zo warm is komen ze hun winterschuilplaats uit. Normaal word ik ook snel gestoken, maar heb ik redelijk normale bulten. Nu niet. Om een of andere reden zijn het nu meer dazenbulten.

Fiellistro1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 10:32

Taucha schreef:

Ik heb sinds vorige week ook een paar dikke bulten. Duurde even voor ik wist dat het muggenbulten moesten zijn. Zag het pas toen er een mug op mijn arm zat. Waarschijnlijk doordat het nu zo warm is komen ze hun winterschuilplaats uit. Normaal word ik ook snel gestoken, maar heb ik redelijk normale bulten. Nu niet. Om een of andere reden zijn het nu meer dazenbulten.

Steken die gewoon door de dekens door? :(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:33

Fiellistro1 schreef:
SusanH schreef:

Dankjewel! Heb overigens de dierenarts opnieuw gecontacteerd want ik denk dat er meer aan de hand is dan een allergische reactie... mocht sinds gisteren terug rijden en mijn paard was alles behalve aangenaam

Als ik zie op de foto wat de bulten zitten dan kan ik me dat goed voorstellen . Singel drukt dus zijn dr plekken pijnlijk.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:37

Mijn paard kreeg het soms na insectenbeten, dazen etc. Die zijn er nu niet, maar er zijn nog wel erg veel muggen en andere insecten omdat het niet erg koud is. Doordat jouw paard geschoren is, is hij een makkelijke prooi.

Ik kende iemand en diens paard had last van vogelpoep, of in elk geval iets van de vogels die in de stal zaten. Het zal wel geen veerluis zijn :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:43

Ik heb dit wel eens gezien bij een paard die nog met zijn winterdeken op stond terwijl het onverwachts een hele warme dag was. Dit was een soort warmte uitslag. Gisteren was het best wel warm ineens weer zeker na een koude nacht.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:44

Fiellistro1 schreef:
Taucha schreef:

Steken die gewoon door de dekens door? :(
Door de welvingen van het paardenlichaam is er natuurlijk genoeg ruimte voor muggen onder de deken. Prima plek om te schuilen, warm en vochtig en lekker veel bloed voorradig. Staart komt er ook niet.

Ik zie op de foto’s alleen bulten op de zijkant, flank en hals, niet bovenop waar de deken echt op de huid ligt.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:47

Stalgenootje haar paard heeft dit ook gehad, dat kwam bij haar paard van een partij hooi?!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:54

Dit zijn juist wel deplekken waar het paard als eerst gaat zweten om de warmte kwijt te raken