Luchtvervuiling en hoesten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Luchtvervuiling en hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 19:04

Iemand die hier meer over weet, de link tussen luchtvervuiling en hoesten? Mijn paard hoest altijd in november en dan kreeg ik het weg met kruiden. Hij is nu verhuist en begon te hoesten maar het gaat nu niet weg.

Maandag komt de veearts misschien weet die hier meer over?

Brainless

Re: Luchtvervuiling en hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 19:22

Kan bv komen door de bodembedekking (stoffig), het soort ruigvoer (stof/schimmel) en of je paardje binnen/buiten staat (buitenluik of niet enz).

Vaak zie je dat luchtwegproblemen afnemen na een flinke periode vorst.
Helaas is dat deze winter voorlopig nog niet het geval.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:27

Ik weet dat vroeger, inmidels een kleine 30 jaar geleden, een dierenarts onderzoek deed naar het hoge aantal luchtwegproblemen bij paarden in de omgeving IJmond/Zaanstad ivm de Hoogovens/Tata Steel in IJmuiden. Of daar ooit resultaat van gepubliceerd is weet ik niet.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 00:10

Heel toevallig was er een paard met de eigenaresse bij ons uit de buurt ( kop van Noord-Holland) verhuisd naar omgeving Rotterdam. Het paard is daar begonnen met hoesten en heeft daar een jaar of 4-5 gestaan denk ik. Het paard kwam te koop en is door een bekende van mij gekocht en weer terugverhuisd naar de kop van Noord-Holland. Die hoest hier helemaal niet meer.
De "oude" eigenaresse wilde ook graag dat hij weer naar deze omgeving verhuisde, zij had echt het idee dat het door de luchtvervuiling in omgeving Rotterdam kwam.

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 00:16

Schimmel in de muren van de stal misschien?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 10:43

Kan dat dan een paar maanden duren voor hij er last van krijgt?

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 11:01

Ik kan het me opzich voorstellen... Weet niet hoelang je er staat... Maar als dat al voor november is geweest toen het nog niet enorm vochtig was bijvoorbeeld... En hij altijd in november begint te hoesten kan ik me indenken dat dit de reden is dat hij er niet mee stopt...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 11:05

Er zit veel meer vervuiling in hooi dan in de lucht. Daar zou ik het eerst zoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 11:06

Als het altijd in november is, misschien heeft het dan te maken met veranderende temperaturen, meer vocht en gure wind? Misschien is hij ooit ziek geweest en heeft hij gevoelige luchtwegen?

Of komt hij dan na 24/7 op de wei weer op stal, en moest hij hoesten van het stof, stro, droog hooi?

Ik weet zelf niet of paarden echt gaan hoesten van luchtvervuiling.
Heb vroeger enkele jaren op een stal gestaan die echt aan industriegebied lag en daar was geen enkel paard met chronische hoest. Wil natuurlijk niets zeggen :)
maar ik denk eerder dat er een andere oorzaak is dan.

Goed dat de DA komt!

Sasja_2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 11:36

Mijn paardje hoest ook op de ene stal wel en de andere niet. Er is licht asthma bij hem gevonden. Maar op huidige stal hoest hij niet meer. Heeft echt te maken met hoeveel stof er is in de stal. Vorige stal had stro en hooi opgeslagen in hetzelfde gebouw. En paarden werden op stal uitgemest. Huidige stal heeft hooi en stro ergens anders liggen en mesten uit als ze buiten staan. En geven voordroog kuil ipv hooi

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 11:37

Het kan ook door bijvoorbeeld fijnstof van omliggende bedrijven komen, bijvoorbeeld kippen reageert de ene helemaal niet op terwijl een ander echt niet in de buurt kan leven.
Ik denk wel, zoals meer al aangeven, dat de kans dat omgevingsfactoren dichterbij boosdoener zijn groter zijn.
Luchtwegproblemen bouwen zich vaak op, dus een paard wat stoffig hooi krijgt bijvoorbeeld, begint vaak niet meteen te hoesten, maar pas als het lichaam het niet meer weggewerkt krijgt.
Een paard wat elk jaar een periode hoest heeft waarschijnlijk al een grote gevoeligheid opgebouwd en zou ik persoonlijk managen als een dampig paard.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 13:01

Mijn paard is ook gevoelig op de luchtwegen. Zij staat 24 uur per dag buiten en had het bijv behoorlijk benauwd rond oud en nieuw door het vuurwerk.

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 14:24

troi schreef:
Er zit veel meer vervuiling in hooi dan in de lucht. Daar zou ik het eerst zoeken

Heel anders natuurlijk, maar wij hebben een luchtcontrole op ons kantoor gehad. Lucht is daar enorm droog, mensen met een huisstof allergie kunnen er gewoon niet zitten vanwege de vloerbedekking, tel daarbij op de stofgevoelige gemetselde muren. Best een lastige omgeving.

Daarbij een vochtige kelder onder ons kantoor, voorlopig advies om daar een ventilator uit te zetten omdat deze lucht naar boven gaat door elk mogelijke kiertje en luchtwegproblemen veroorzaakt bij ons.

Directe omgeving is voor zowel mens als dier enorm van invloed. En zeker als je al gevoelig bent voor luchtwegproblemen. Dat zal voor het paard van TS niet anders zijn.