Bijvoeren bij eerste keer 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bliksemflits

Bijvoeren bij eerste keer 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 20:05

Dag lieve bokkers!

Binnenkort verhuist mijn paard naar een hit-actief stal, waar de dus 24/7 buiten staat (of binnen als ze zelf wilt) in de groep.
Ze krijg hier alleen hooi gevoerd. Wel veel, dit wordt iedere 2 uur bijgevuld namelijk, en voor de nacht worden er 2 hele balen neergezet.

Nu is het een paard dat altijd even moet wennen en in de winter soms wat lastig op gewicht te houden is. Ik ben een beetje zoekende naar wat ik haar het beste bij kan voeren, zeker om haar de eerste tijd goed te ondersteunen. Ze krijgt maar 1x per dag brok, alleen als ik er zelf ben namelijk.
(Het gaat trouwens om een KWPN'er die verder gewoon in training staat en waar fanatiek mee wordt gesprongen.)

Afgelopen winter voerde ik haar Pavo Speedibeet bij met een beetje Pavo Sportsfit erdoorheen, daar deed ze het erg goed op en wil ik eigenlijk weer gaan voeren.

Maar ik ben erg benieuwd naar tips, ook naar eventuele supplementen die ik erdoorheen kan doen of iets?

Ik ben niet zo heel erg thuis in het voer, dus hoop dat jullie ons kunnen helpen!

Slmt9

Re: Bijvoeren bij eerste keer 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:18

In mijn ervaring lost zich dat prima op als ze onbeperkt ruwvoer kunnen eten.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 20:24

Slmt9 schreef:
In mijn ervaring lost zich dat prima op als ze onbeperkt ruwvoer kunnen eten.

Dat begrijp ik, maar zoals ik al zei is dit een paard dat snel afvalt. Ze heeft wat moeite met veranderingen en kan dan door stress gewicht verliezen. Misschien valt het mee, maar ik wil liever voorkomen dan genezen dus ben toch op zoek naar iets wat ik het beste bij kan voeren :)

Gezien ik ook wel veel van haar vraag in de training vind ik het sowieso wel fijn dat ze na het rijden iets extra's krijgt in plaats van alleen maar hooi.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:36

Ik zou beginnen met hetzelfde te voeren als je vorig jaar deed. Of kreeg hij toen 2x/dag krachtvoer?
Wel goed in het oog houden of hij wel genoeg hooi eet en zich de kaas niet van zijn brood laat eten door de anderen.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 20:52

Sclimpre schreef:
Ik zou beginnen met hetzelfde te voeren als je vorig jaar deed. Of kreeg hij toen 2x/dag krachtvoer?
Wel goed in het oog houden of hij wel genoeg hooi eet en zich de kaas niet van zijn brood laat eten door de anderen.

Vorig jaar stond ze alleen overdag in de groep, dus kreeg ze 's ochtends en 's avonds inderdaad nog krachtvoer.

Er zijn gelukkig verschillende plekken waar ze hooi kunnen eten, en ik heb een redelijk dominant paard (in ieder geval niet eentje die zich steeds weg laat jagen) dus dat komt wel goed :) Introductie gaat ook rustig aan en de eerste twee weken staat ze apart van de groep met een draadje, dus kan ze al wat geleidelijker wennen.

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:24

Ik denk dat je ook even moet kijken hoe het gaat. De mijne krijgen onbeperkt hooi, ze eten met zn 2 tjes ( haflinger en shetje) 1 grote baal samen per 4 weken. Vorige jaar kregen ze daar alleen vital bix bij waar ze goed van op gewicht bleven gewicht bleven. Dit jaar vielen ze beide veel af, ondanks onbeperkt ruwvoer. Nu krijgen ze Speedibeet en muesli bij op advies van de dierenarts met een beetje lijn olie erbij. Laten we zeggen dat ze energie voor 10 heeft... ( ben overigens begonnen met gewoon basisbrok erbij maar daar bleek onze shet allergisch voor)

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:41

Je zou kunnen kijken naar een grasbrok, geef je in korte tijd veel eiwitten om aan te zetten.. bv timotexx van metazoa

Of een vet, bv ljjnzaadolie, of gemicroniseerd lijnzaad

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:45

Wij voeren onbeperkt dmv slowfeeders. Daarnaast krijgen ze allemaal dagelijks bietenpulp met grasbrok en zemelen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:00

Als het niet mogelijk is om 2x/dag te voeren zou ik dezelfde hoeveelheid Speedibeet voeren met de dubbele hoeveelheid Sportsfit. Dan hou je per dag de totale hoeveelheid muesli (die je paard ws nodig heeft omdat ze intensief gereden wordt) maar halveer je de Speedibeet. De totale portie wordt dan niet te groot en dan blijf je toch nog redelijk dicht bij je oude voerschema.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 22:27

Maartje1990 schreef:
Wij voeren onbeperkt dmv slowfeeders. Daarnaast krijgen ze allemaal dagelijks bietenpulp met grasbrok en zemelen.

Speedibeet is een bietenpulp, alleen wat anders gemaakt dus hoeft het geen 4 uur te weken!

Iets van grasbrok is een goed idee om er doorheen te doen, bedankt voor de tips al tot nu toe :D

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 23:22

Ik verplaats dit topic naar Voeding en Supplementen.