Gelding noise: ooit van gehoord?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Granoek

Gelding noise: ooit van gehoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 11:58

Ik weet niet goed of ik het hier moest plaatsen, of bij Rijtechnisch aangezien wat ik lees op internet zich nogal tegenspreekt.

Maar ik ben nieuwsgierig of iemand hier ooit eerder van gehoord had?
Het geluid dat hengsten of ruinen maken in hun buik, meestal in draf (soms ook in stap).
Een knorrend geluid wat ik al vaker heb gehoord, maar nooit echt bij heb stilgestaan. Ik had ook totaal niet door dat het blijkbaar enkel bij ruinen/hengsten voorkomt :+

Op internet lees ik vanalles:
- door correct gebruik van de buikspieren beweegt er lucht door de schacht, wat zorgt voor dit geluid

of ook:
- de lucht verschuift doordat het paard de buikspieren niét gebruikt en met een holle rug loopt

De ene zegt dat het helpt om de schacht schoon te maken, de andere dat het helemaal geen verschil maakt.

Hadden jullie hier van gehoord of gingen jullie er, net als ik, ook maar van uit dat hij gewoon honger had ? :') Ik stond er ook niet meteen van te kijken dat die van mij zo vaak honger had, als je zijn omvang ziet snap je wel waarom haha.

hoikimmmy

Re: Gelding noise: ooit van gehoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 11:59

Als ik denk dat ik weet wat je bedoelt dan was het me nooit opgevallen dat dat bij merrie's niet zo was. :')
Ik wist wel dat het geen honger was maar wat wel echt geen idee. Lucht klinkt best logisch.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:01

Ik ken het wel, wist ook dat alleen ruinen en hengsten het hebben, maar ik weet niet waardoor het komt :+

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 12:01

Ja ik vond het altijd klinken als knorren, telkens als ze de grond raakten zeg maar. Daarom linkte ik het denk ik aan een knorrende maag ofzo :+

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:01

Ik denk dat ik weet wat je bedoeld, maar ja, was me wel opgevallen dat het alleen bij hengsten en ruinen was :P Alleen geen idee waar het geluid vandaan komt.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:02

Bedoel je dat ritmische geluid tijdens de draf? Ik dacht altijd dat dat kwam door aanspannen buikspieren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:02

Die van ons doet het als hij lekker aan het sjouwen is, dus goed voorwaarts, mooi over de rug, fijn nageeflijk etc. En dan alleen in draf. Is idd de schacht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:04

Ik ken het geluid en de ene ruin heeft het wel en de andere niet.

Vroeger met diverse ruinen gewerkt, de 1 had dat als hij (te) ontspannen rond draafde, de andere juist als hij op volle draf door de bak ging (bij het losgooien).

Tja dat geluid komt alleen bij de heren voor omdat zij een koker hebben.
Het is de penis die in de koker heen en weer beweegt en daardoor lucht verplaatst van binnen die dat geluid maakt.

Merries kunnen ook luchtzuigen van achteren, maar dat is niet zo gezond en worden vaak dichtgezet om vuil van binnen te voorkomen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 12:06

furious schreef:
Bedoel je dat ritmische geluid tijdens de draf? Ik dacht altijd dat dat kwam door aanspannen buikspieren.

Ritmisch, irritant, is maar hoe je het ervaart zeker _O-
Maar dat bedoel ik inderdaad! :D

Ik heb echt altijd gedacht dat ik het uit de buik hoorde komen, moet er toch eens op letten volgende keer :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:13

Ik wist wel dat het geluid uit de koker komt en idd, dezelfde ervaring als hierboven.
Bij 't ene paard hoor je het en is het een teken van spanning, terwijl een ander paard het geluid alleen laat horen als die lekker ontspannen en nageeflijk door de baan gaat.

Maar verder niet een geluid waar ik me aan stoor of wat ik associeer met iets in de buik ofzo.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:13

Dat wordt - voor zover ik weet - "kokeren" genoemd. In ieder geval was dat in mijn jeugd (40 jaar geleden) de gebruikelijke term daarvoor.
Het is luchtvangen met de koker, en het gebeurt vanuit een ontspannen koker (anders lukt dat lucht vangen niet). De koker 'flappert' dus losjes mee in de beweging, en daarom wordt er bij iedere stap lucht 'gehapt'. Een gespannen paard trekt z'n koker tegen z'n buik aan en zal/kan dus niet kokeren.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:17

Ik ken het geluid en komt dacht ik uit de koker. Zelf altijd merrie´s hihi

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:17

Dat klopt idd wat Ibbel zegt, Hocus doet het alleen als hij lekker ontspannen voorwaarts ronddraaft en mooi de hand volgt.

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:27

Ik heb zelf sinds vorig jaar voor het eerst een merrie daarvoor ook nooit merries gereden dus zal daar wel door komen.

Ik stoor me er ook niet aan vraag me wel af of dat voor het paard niet heeeel raar aanvoelt. :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:29

Ibbel schreef:
Dat wordt - voor zover ik weet - "kokeren" genoemd. In ieder geval was dat in mijn jeugd (40 jaar geleden) de gebruikelijke term daarvoor.
Het is luchtvangen met de koker, en het gebeurt vanuit een ontspannen koker (anders lukt dat lucht vangen niet). De koker 'flappert' dus losjes mee in de beweging, en daarom wordt er bij iedere stap lucht 'gehapt'. Een gespannen paard trekt z'n koker tegen z'n buik aan en zal/kan dus niet kokeren.

Mijn huidige ruin laat het juist alleen horen als hij als een lama opgefokt, vol dravend (los!) door de bak/wei gaat.
Voor de rest nooit.

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:31

Ibbel schreef:

Inderdaad kokeren

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:40

Volgens mij als een hengst wordt gecastreerd blijft er een flapje tussen. Als de beweegt door de lucht maakt dat geluid. Maar als dat ook weg wordt gehaald dan heb je het niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:42

Freekieee schreef:
Volgens mij als een hengst wordt gecastreerd blijft er een flapje tussen. Als de beweegt door de lucht maakt dat geluid. Maar als dat ook weg wordt gehaald dan heb je het niet.

Ook hengsten maken dat geluid.. ballen zitten achter de koker tussen de achterbenen en heeft niks met een extra flap of niet te maken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:43

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:50

Bij mijn ruin hoor je het alleen als ie echt netjes over de rug gaat lopen en ontspant. Geen idee hoe het exact ontstaat etc. Ik stoor me er eerlijk gezegd ook niet echt aan.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 16:11

Brainless schreef:
Ibbel schreef:

Mijn huidige ruin laat het juist alleen horen als hij als een lama opgefokt, vol dravend (los!) door de bak/wei gaat.
Voor de rest nooit.

Hier ook. Mijne deed dat eigenlijk alleen op buitenrit en dat betekende altijd dat ik goed mijn knieën er aan moest houden, want dan had meneer peper in zijn reet. Op de wei doet hij het nu ook wel eens.

maya12333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:07

Mijne doet het juist als hij zich vastzet in zijn kruis. Als hij zich ontspant gaat het geluid weer weg. Als ik een ruin/hengst zie lopen die ook dit geluid maken, zie ik ook dat deze zich daar vastzetten. Nog geen paard meegemaakt die dit geluid maakt als ze zich ontspannen.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:12

maya12333 schreef:
Mijne doet het juist als hij zich vastzet in zijn kruis. Als hij zich ontspant gaat het geluid weer weg. Als ik een ruin/hengst zie lopen die ook dit geluid maken, zie ik ook dat deze zich daar vastzetten. Nog geen paard meegemaakt die dit geluid maakt als ze zich ontspannen.

Dat herken ik zeker..op het moment dat mijn ruin dit geluid ging maken moest ik hem extra goed in de gaten houden.. :j

Hikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:16

Ik ken dit als "klotsende" hengsten, met name bij een kudde hengsten die 's ochtends en 's avonds met z'n allen ronddraafden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:21

Jannuk schreef:
Ik ken dit als "klotsende" hengsten, met name bij een kudde hengsten die 's ochtends en 's avonds met z'n allen ronddraafden.

Als het een meer klotsend geluid is, weet je dan zeker dat het niet gewoon de ballen zijn die je hoort? Dat is namelijk wat anders dan hier bedoeld wordt.