Zo ontzettend veel jeuk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Binck8

Zo ontzettend veel jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 21:27

Mijn paard heeft zo veel jeuk, al een paar weken is het echt vreselijk. Het is een fries van bijna 20. Staat bloot, overdag buiten en in de nacht in een open stal.
Hij stampt/wrijft met zijn achterbenen langs elkaar en zoekt alles op waaraan hij zich kan schuren.... Kan hij niet schuren gaat hij vaak zichzelf bijten net waar hij maar bij kan. Als je naar hem wijst trekt hij al krom bij de gedachte dat je hem misschien gaat krabbelen.
Ondertussen is zijn nek/borst zowat kaal en heeft hij her en der wonden van het schuren/bijten.

Dierenarts is erbij geweest. Ik heb hem 2x gewassen met bye-mite. Geen verschil. Heb hem ook nog een keer met betadine gewassen en op de wonden honingzalf. En nu weet ik het niet goed meer. Wat kan ik nog proberen of voor hem doen?
Laatst bijgewerkt door Binck8 op 30-01-20 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MamaMiesje

Re: Zo ontzettend veel jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 21:29

Is het een voerkwestie?

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 21:35

Ik kan het voer niet uitsluiten. Deze winter heeft hij meer dan ooit slobbers en muesli gehad. Hij staat samen met een tandeloos oudje van 28 die leeft op pulp, slobber en seniores priores.De fries krijgt geen pulp, maar wel slobber, seniores priores en muesli. Hij valt altijd flink af in de winter en zo blijft hij wat op gewicht. Hij werkt overigens niet, is een echte pensionado.
Laatst bijgewerkt door Binck8 op 30-01-20 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 21:36

Ik ben niet zo op de hoogte van de ingredienten in die soorten voer, maar hoe zit het dan met het suiker/zetmeel gehalte? Want daar gaan 'jeukpaarden' van jeuken.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 23:39

Dan zou ik dat dus op de 1 of andere manier moeten uitrekenen. En dan bekijken hoeveel teveel is en hoe ik dat aan zou kunnen passen. Zijn daar richtlijnen of rekenmethoden voor, want dit is knap ingewikkeld volgens mij.
Laatst bijgewerkt door Binck8 op 31-01-20 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:41

Je kan sowieso al op de ingrediëntenlijst van de verpakkingen kijken natuurlijk. Of ze in online winkels opzoeken en daar staan vaak ook de lijsten bij.
Misschien dat je op voervergelijk.nl de juiste info bij elkaar kunt vinden?

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 00:14

Paard zo snel mogelijk van de suikers af. Eerst maar eens je voer goed onder de loep nemen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 00:38

Gewassen met byemite. Met of zonder sokken? Het is echt ontzettend lastig om ze goed te wassen met de sokken er nog aan. Hoe vreselijk ook, ik zou hem scheren (evt alleen de sokken) en dan nogmaals de behandeling met byemite starten.

Je zou ook aan de DA een product met een andere werkzame stof kunnen vragen.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 00:53

Kijk eens naar voer van Voermeesters Huid & Vitaal. Te koop bij de Welkoop winkels.
Heeft even tijd nodig maar hier zijn de pony's helemaal van de jeuk af.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 07:48

Heb je nadat je hem gewassen hebt met byemite ook de gehele stal ontsmet ? Dus bedekking er uit hogedruk . Halamid . Laten drogen nieuwe bedekking erin ? Borstels en dekens gewassen etc ? Anders heb je met zon oudje uiteraard vrijwel direct een herbesmetting . En idd de sokken moeten er af voor je gaat wassen ... In jou geval zou ik m nu gewoon helemaal kaal scheren wassen en een dikke deken er op gooien voor de rest van de winter . De slobber vervangen voor bietenpulp en lucerne en een flinke slok olie over het voer ( olie wel opbouwen) .

De tweede en derde keer dat je wast met byemite hoef je uiteraard niet de gehele stal te ontsmetten das alleen de eerste keer . Maar wel cruciaal .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 07:49

Ik zou denken aan een allergie. Staan er geen vreemde planten op de wei of hebben jullie een andere hooileverancier?

Mijt zit meestal alleen in de sokken, niet over het hele lijf.

leonardo3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 07:59

Heb je hem al laten testen op Cushing??
Kan ook zeer veel jeuk veroorzaken, had mijn pony n.l. ook, krijgt nu medicatie,lees Prascend,en de jeuk is over.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:00

Seniores priores wil nog wel eens jeuk veroorzaken. Heb ik al vaker gehoord en gelezen.
Verder heeft mijn shet van 25 dit jaar ook veel jeuk, het is ook niet echt winter en heb het idee dat die dikke vacht gaat broeien. Heb m geschoren.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 08:38

@eilleen333, hij heeft zijn sokken nog, wel in emmers gestaan met bye-mite. Dierenarts had geen bewijs voor mijten, zijn niet gevonden, dus was een gok om hem eerst hiermee te helpen.

@silvia58, ik zal daar eens naar kijken,dat ken ik niet

@absolem, wat met hem in aanraking komt is gewassen. De stallen niet, dat is bijna niet te doen. Hij eet in zijn rantsoen sowieso al lucerne, grasmix, fibrebeet. Iedere dag magnesium en lijnzaadolie. Ik dacht dat juist gewone bietenpulp meer kwaad zou kunnen dan slobber of seniores priores....

@8nnemiek, weide is oké, geen gekkigheid wij want dat halen we altijd snel weg. Hooi is al half jaar hetzelfde en hooiboer is al zeker 10 jaar dezelfde. Hij eet arm hooi, hij heeft een sterke voorkeur voor hooi wat al langer ligt. dus niet van dat groene lekker ruikende hooi. Dit ruikt ook prima maar is gewoon ouder.

@leonardo3, dat is inderdaad de volgende suggestie van de dierenarts. Vorig jaar is hij ook getest, hij had het niet. Nu ben ik eerder 1 pony verloren aan cushing. Mijn fries heeft geen enkel teken van cushing, in de zin van haargroei, vervullen, bevangenheid, veel drinken/plassen.... Helemaal niks. Hij heeft enkel jeuk en ik heb gegoogled maar kan weinig vinden over jeuk bij ppid. Of ik heb verkeerd gezocht?

@jesito, seniores priores krijgt hij wel echt al een paar jaar. Eerder heeft hij er nooit zo op gereageerd. De slobber is wel nieuw en meer muesli.
Heb je jouw pony nu onder een deken staan? Scheelt het in de jeuk, want deken kan ook broeien natuurlijk?

Ik heb inmiddels 15 jaar paarden, en met hem al heel veel meegemaakt (kolieken, allergieën, grote sarcoid behandeling, veel huidreacties op vanalles een nog wat (vaak niet kunnen achterhalen op wat hij reageerde), hoofdschudden, narcolepsie etc), trek hem overal doorheen en ken hem heel goed maar vind dit echt lastig.
Laatst bijgewerkt door Binck8 op 31-01-20 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:48

jesito schreef:
Seniores priores wil nog wel eens jeuk veroorzaken. Heb ik al vaker gehoord en gelezen.
Verder heeft mijn shet van 25 dit jaar ook veel jeuk, het is ook niet echt winter en heb het idee dat die dikke vacht gaat broeien. Heb m geschoren.

Yep, mijne schuurt zich tot bloedens toe hierop

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:58

In luzerne zit ook vrij veel suiker geloof ik.

Een Fries bij ons op stal heeft ZE, vrij erg ook. Die wordt regelmatig geschoren en heeft ook een dekentje op, zo houdt de eigenaar het wel onder controle, enkel aan de borst nog kleine plekjes (van het deken denk ik).

Mijn eigen paard, Quarter x BWP, had het vorig jaar voor het eerst. Stond al bijna 4 jaar op dezelfde stal, ik had haar toen al 8 jaar, en ze had er eerder nooit last van.
Ik heb haar 4x behandeld met imaverol, inclusief haar stal en spullen, eczeemdekentje aan. Dat bracht wel rust. Ik ben ook van voeding veranderd, ze krijgt sinds vorig jaar een heel basic korreltje van Aveve met heel weinig suiker, ook geen extra's meer terwijl ik haar al jaar en dag dagelijks een harde boterham oid gaf.
Shampoo en anti-jeuk spray van Quistel brachten ook verlichting. Mijn paard had echt héél veel jeuk, manen, maantop en staart er aan, borst lag open, ... Ze is nu al een ruim een half jaar jeukvrij, heerlijk om te zien.

Voeding doet echt heel veel heb ik gemerkt.
Het kan een winterdip zijn, het immuunsysteem staat waarschijnlijk op een lager pitje.
Het is echt zoeken hoor, maar suikervrije voeding en eventueel een eczeemdekentje hebben hier echt wonderen verricht, zeker in combinatie met de imaverol.

Succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:19

mijn merrie heeft ook jeuk.
elk voorjaar weer,schuren,stampen(is een Tinker)
hoofd kaal schuren, oksels..benen.
simpel word je er van.
word behandeld tegen luis,mijt, aangedane plekken smeer ik in met zalf tegen de jeuk.
en elk jaar weer gaat het voorbij en over als ze eenmaal goed begint met verharen...
de een zegt luis, de ander mijt, vedermijt van vogels is al genoemd.
die zitten in de omgeving en kun je praktisch niks tegen doen.
bacteriele huidinfectie kan
hormonaal kan ook, er gaat iets fout waardoor het allemaal zo jeukt.

zou als ik jou was nog wel even een 3e keer met bye mite behandelen tegen achtergebleven eitjes die uit komen.
injectie met dectomax geeft hier trouwens hele goede resultaten en er word soms ook geadviseerd om nog eens extra met ivermectine te ontwormen.
ook kun je frontline pipetjes (die van honden) in de sokken doen.
1 op elk been.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 09:26

ellepel schreef:
zou als ik jou was nog wel even een 3e keer met bye mite behandelen tegen achtergebleven eitjes die uit komen.
injectie met dectomax geeft hier trouwens hele goede resultaten en er word soms ook geadviseerd om nog eens extra met ivermectine te ontwormen.
ook kun je frontline pipetjes (die van honden) in de sokken doen.
1 op elk been.

Aan dectomax zat ik ook te denken, heeft al een aantal keer eerder gehad in het verleden. Maar is wel een heftig middel en door zijn leeftijd/weerstand vind ik dat toch wat griezelig. Maar hou het zeker in gedachten als de rest niets uithaalt.
Bedankt voor je tips.

LWDaisy ook, ik ga er absoluut naar kijken

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:31

Kan de dierenarts geen huidschraapsel afnemen? Dan weet je het zeker... mijten zijn erg hardnekkig en zou mij niks verbazen als dat gewoon nog het probleem is.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 09:54

MarjanB schreef:
Kan de dierenarts geen huidschraapsel afnemen? Dan weet je het zeker... mijten zijn erg hardnekkig en zou mij niks verbazen als dat gewoon nog het probleem is.

Dat is gebeurd, bijna elk jaar en er wordt nooit wat gevonden in het schraapsel maar heb dus wel bijna elk jaar dat ik hem met bye-mite behandel...
Het is hier ook wel gauw dat het een fries is en het dus wel mijt zal zijn.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:59

Ja ik heb m nu onder deken staan, niet mijn voorkeur. Maar hij had zo'n jeuk dat ik het zielig vond.
Jeuk is minder, nog niet weg.
Nu verdenk ik hem ook wel een beetje van cushing maar ook het warme weer speelt een rol denk ik.
Ik hoop dat zijn zomervacht doorkomt en de deken gauw weer af kan. Afbeelding
Afbeelding

Heb trouwens met de vacht mee geschoren zodat er iets meer haar op blijft, is anders zo kaal.