Hoe hooi voeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rayoow

Hoe hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 18:47

Ja, het klinkt dom..

Ik heb 2 mini shetlanders en 1 trekpaard.
Er hangt nu in de schuilstal en groot slowfeeder net met onbeperkt hooi.
Behalve dat ze het net graag slopen of loshalen vind ik 1 shet nu telkens met zijn hoef erin vast.
Als ik het net hoger hang haalt het trekpaard die weer los.

Nu zat ik te denken aan een bak voor het hooi, zonder net erin omdat ik bang ben dat er weer 1 vast zit.

Ik heb nog zo'n witte 1000 liter vat die ik kan door zagen.
Maar zou dag werken?
Gooien ze er dan niet teveel uit ect?

Andere ideeen misschien?

Shet blijft netjes staan tot ik hem loshaal maar wil niet wachten tot het wel fout gaat.
Kan het hooi niet los in de schuilstal leggen want dan gebruiken ze het als bed en gooien het overal rond

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:05

We hebben zelf een slowfeeder gemaakt, en zowel de shetjes als de grote paarden kunnen zo eten, ondertussen hebben we er netten met een kleinere maas aan gehangen

Afbeelding

rayoow

Re: Hoe hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 19:09

Nog kleinere maas, zou dan al bijna kippengaas moeten gebruiken met die minihoefjes

Vind je slowfeeder wel mooi! Ga dat zeker onthouden

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:11

Ja, de mazen op de foto zijn 4.5 cm en heb er nu van 3 cm :)
Dank je wel :D

De mazen op deze foto zijn 3 cm
Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:17

Wij hebben lage bakken:
Afbeelding

En hogere bakken. De hogere bakken staan ingegraven, zodat de Shet ook bij de bodem kan.
Afbeelding

We gebruiken altijd hooinetten, behalve in de bak die op het stoepje staat. Die gebruiken we om de restanten hooi van de dag ervoor in te gooien. De pony's zoeken de eetbare sprieten eruit en het vieze (meestal zuringstengels en gruis) gooien we de dag erna weg. Hooi voeren zonder net gaat bij ons niet, op de bovenste foto zie je al wat ze met de takken doen, die hangen al flink over de rand. Met los hooi stoppen ze hun neus eronder en zwiepen het dan door of uit de bak.

Kun je het zo scheiden dat je een lage bak neer kunt zetten voor de Shetlanders (waar dan het trekpaard niet bij kan komen) en een hoge bak in het stuk van het trekpaard? Andere optie zou zijn om je IBC-vat deels in te zagen, zodat de Shetjes bij het lage deel kunnen eten.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 19:21

Scheiden lukt helaas niet.

Ben bang als ik te lage bakken pak dat de shets erin gaan staan. Als er dan een net in zit zit ik weer met het zelfde.

Dus ook kwa hoogte moet ik goed nadenken, zijn 3 clowns :)

Zouden jullie voor de IBC vat 1 of 2 kanten inzagen dan?

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 18:37

Nog meer tips ??

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:38

Ik zeg ook scheiden want het is niet te doen om een trekpaard wat veel hooi moet hebben samen te voeren met de kleintjes die juist weinig nodig hebben.
Desnoods alleen voor de avond en nacht apart zetten zodat de grote voldoende binnen krijgt en de kleintjes niet te veel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:46

Kun je in de schuilstal geen hoekje afscheiden waar de schets net kunnen staan en de grote niet bij kan? Bevoordeeld een stuk aftimmeren aan de bovenkant waar ze onderdoor kunnen? En anders misschien toch op zoek naar sterkere netten .

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 22:20

bigone schreef:
Kun je in de schuilstal geen hoekje afscheiden waar de schets net kunnen staan en de grote niet bij kan? Bevoordeeld een stuk aftimmeren aan de bovenkant waar ze onderdoor kunnen? En anders misschien toch op zoek naar sterkere netten .

Trekpaard lief gaat al de shettenstal in, waar hij normaal al niet door zou passen.

De shetlanders kregen ook al onbeperkt voor het trekpaard er was en blijven op goed gewicht. Dus zou ze niet moeten scheiden ivm hoeveelheden.

Sterker net blijf ik het probleem houden dat de shet zijn hoef er door steekt en vast komt te zitten.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 22:30

Shires heeft heel sterke hooinetten met 3 x 3 mazen. Die gebruik ik ook voor mijn shets waarvan 1 veulen met hoefjes zo klein als een 2 euro muntstuk. Netten dusdanig hoog ophangen dat ze leeg niet op de grond hangen. De shets hebben buiten een cementbak met 2 zware stenen erin tegen het slepen en daarin ook een net (met 2 kilo klinker tegen het eruit smijten) en dat geeft hier geen problemen. Als je het trekpaard niet in de shettenstal wilt hebben dan kun je op shethoogte een plank vastschroeven. Zo houdt ik mijn tinker ook uit de shettenstal.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 22:42

Ik gebruik ook doorgezaagde 1000 liter tanks voor hooi voor mijn shets. Ook geen net erin of slowfeeder. Hebben onbeperkt hooi. Wel heb ik altijd wat verlies doordat ze er toch wel wat uitgooien en daar op gaan staan en niet meer op eten. Dit gooi ik meestal in de schuilstal als er geen mest tussen zit.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 22:57

Lindsey_99 schreef:
Shires heeft heel sterke hooinetten met 3 x 3 mazen. Die gebruik ik ook voor mijn shets waarvan 1 veulen met hoefjes zo klein als een 2 euro muntstuk. Netten dusdanig hoog ophangen dat ze leeg niet op de grond hangen. De shets hebben buiten een cementbak met 2 zware stenen erin tegen het slepen en daarin ook een net (met 2 kilo klinker tegen het eruit smijten) en dat geeft hier geen problemen. Als je het trekpaard niet in de shettenstal wilt hebben dan kun je op shethoogte een plank vastschroeven. Zo houdt ik mijn tinker ook uit de shettenstal.

Maar dan moet ik nog een manier vinden om te zorgen dat het trekpaard de net niet loshaalt. Die heeft tot nu elke haak een oog door.
Daarom dat ik het niet meer echt op netten heb

Had voorheen nog een halve boven deur in de kleine stal. Deur leeft niet meer. Ze zijn graag met 3..
Dus hem uit de kleine stal houden heeft geen zin.

Ze staan nu meestal toch met 3 in de schuilstal, kleine stal zit er tegen.

Morgen ben ik de hele dag thuis, dn wil ik al eens kijken hoe en de wat met de 1000 liter vat

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 23:03

Ik heb houten hooibakken zelf gemaakt in de stallen. Ze gooien er nog wel uit maar het scheelt me zo veel smeer. Ik zou toch met het idee van bakken gaan puzzelen. Dat is en veilig en wat ze eruit gooien is gemiddeld vergelijkbaar met wat je onder hooinet of hooiruif vindt. Ik heb de bakken zelf gemaakt van houten platen waarbij de gedachte dat als er 1 vast ligt of een veulen er ondersteboven in kukelt het uit elkaar te trappen is. Dus als je bang bent ivm de shets die erin komen dan is zelfbouw misschien handiger.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 23:07

Ik heb 4 d-e maatjes met 1 shet en we bieden het op verschillende maniere aan. In de schuilstal hangen soms 5 netten. 2 zijn heel lang en komen bijna op de grond en 3 zijn kleiner.

Op het pad heb ik 2 cementbakken waar ik 2 netten in heb hangen die aan een paal vastzitten. Dat is tijdelijk. Komen hooi bakken met dakjes.

Dan nog 2x nu een ibc vat waar hooi in een net zit dat overdwars hangt.

Onze shet hebben we 18jr, staat altijd al met mn ene ruin en later ook ene merrie samen, maar is nooit echt te dik, nooit hb etc.

Ik voer wel bij; Hele jaar wiesencobs en vit en va september speedibeet bij en dan krijgen ze per paard wel meer of minder. Mn oudste is 27, mn ene ruin is hb gevoelig, dus moet wel hier en daar rekening houden.

De ibc vaten hebben wij doormidden en nog een rand eraf. Nadeel van laag is wel dat ze hooi eruit trekken en dus ernaast morsen. Vandaar ook in netten. Maar voorkomt dat nooit 100%.
Ze staan er niet in.

Toen onze paarden nog op stal stonden, geschoren werden, dekens op hadden etc, heeft de shet alleen een keer met de sluiting vastgezeten in een net. Maar die bleef gewoon rustig staan.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 23:11

Ik heb tegels op de grond en een houten bak er om heen, hoogte tot ongeveer de buik van de shet. Mij shet ging af en toe er wel met de voorbeentjes in staan, maar stapte er ook zo weer uit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:40

Ik heb netten hangen in de paddock en een net met 2 klippen in zo’n grote hooibak en daar kunnen zowel de shet als mijn paard bij en in de hangende netten zit er nooit eentje vast...
Misschien is zo’n bak een idee?
Evt een zijkant iets lager maken?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:35

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:06

rayoow schreef:
Maar dan moet ik nog een manier vinden om te zorgen dat het trekpaard de net niet loshaalt. Die heeft tot nu elke haak een oog door.
Daarom dat ik het niet meer echt op netten heb

Had voorheen nog een halve boven deur in de kleine stal. Deur leeft niet meer. Ze zijn graag met 3..
Dus hem uit de kleine stal houden heeft geen zin.

Ze staan nu meestal toch met 3 in de schuilstal, kleine stal zit er tegen.

Morgen ben ik de hele dag thuis, dn wil ik al eens kijken hoe en de wat met de 1000 liter vat

Knup in het touw, strotouwtje eromheen knopen, die van mij is ook vrij creatief in het vinden van de grotere opening. Net ff wat creatiever zijn dan je paard.
Tegen inbreken in de shettenstal helpt een schrikdraadje voor de plank langs. Het zal best dat ze graag met z'n drietjes staan, maar de boel slopen is ook weer niet nodig. Met iets simpels als een tuinslang waar de schrikdraad doorheen loopt kun je evt. een stuk lengte overbruggen. En tiewrapjes doen de rest. Zo heb ik de middenpaal van de schuilstal destijds moeten redden van demolition.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 00:11

Vandaag IBC vat door 2 geslepen, 1 bak staat nu onder de afdak met hooi en tot nu toe knoeien ze niet veel! *\o/*
Hopen dat het blijft werken.

Bak 2 kan er als hooi of waterbak bij als dat nodig mocht zijn

Thanks voor al jullie tips!
Afbeelding
Spoiler:
ja het is belachelijk modderig. Zijn extra tegels aan het halen zodat ze meer uitloop zonder modder hebben