Ervaring/advies 2e keer peesblessure zelfde been ouder paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oscar1996

Ervaring/advies 2e keer peesblessure zelfde been ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 13:48

Bijna 5 jaar geleden heeft mijn paard tijdens een gekke sprong in de wei zijn diepe buiger bijna compleet doorgescheurd. Er zat letterlijk nog maar 1 mm pees.
Na vele maanden rust kregen we uiteindelijk groen licht om hem weer te gaan opbouwen met rijden. Hij mocht weer recreatief aan het werk.

Dit ging tot 2 weken geleden super goed. Het been is nooit helemaal meer dun geworden, maar hij heeft geen pas meer kreupel gelopen. 2 weken geleden werd ik gebeld door mijn bijrijder dat ze tijdens een stap-ritje buiten ineens voelde dat hij niet helemaal lekker liep. Toen ik op stal kwam half uurtje later liep hij even echt kreupel met het been waaraan hij de peesblessure heeft gehad. Been in de cool-packs gezet en daarna liep hij weer redelijk zuiver de paddock in.
We hadden het vermoeden dat hij zich had verstapt. Even een paar dagen rust en koelen. Echter werd het met een paar dagen niet beter, maar ontdekte ik nadat het vocht wat minder werd een harde bult aan de binnen- en buitenkant van zijn been.
Daarop heb ik contact gehad met de dierenarts. Paard voor 10 dagen op de buut en voor de rest rust en aan de hand stappen. Daarna eventueel scannen. Het vermoeden van de dierenarts is een peesschede ontsteking of een beschadiging van 1 van de pezen. Vanwege vocht in het been is scannen na 10 tot 14 dagen beter.
Deze week staat de afspraak gepland voor de scan. Nadat de buut op was is hij weer slechter gaan lopen. Hij heeft dus pijn.

Maar dan. Ik vind het lastig paard wordt over anderhalve maand 24. Gaan we weer een langdurig traject in, of is het beter om hem te laten inslapen?
Iemand ervaring met een 2e peesblessure aan het zelfde been? en wat de prognoses kunnen zijn?

Ik weet dat het natuurlijk nog niet zeker is dat het weer zijn pees is, maar dit is wel het vermoeden.

xx_Irisje

Re: Ervaring/advies 2e keer peesblessure zelfde been ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:55

Ja. Helaas ervaringsdeskundige.
Wel met een andere pees.

Mijn oude merrie kreeg met 16 jaar een blessure aan het Linker check ligament, hier zat een oude blessure van voor ik haar kocht. Rust en weer op gebouwd, ging dat prima.
Na een jaar scheurde ze nagenoeg haar rechter check ligament af, weer behandeld, rust en opgebouwd, binnen een jaar keerde de blessure terug en zei mijn dierenarts heel eerlijk; misschien moet je met dit paard niet meer willen rijden.
Dus we hebben de merrie gedekt en een fijn veulen uitgefokt. De merrie was 18 toen ze het veulen kreeg en ik wilde heeeeel graag een punt in het Z2 voor het sport predicaat.
Dus heel voorzichtig opgebouwd na het veulen en dat ging goed.
Ze liep zelfs nog op haar 19e ZZzwaar en toen besloten we alleen nog lekker het bos in te gaan en er nog een veulentje uit te fokken.
Dat heeft helaas niet zo mogen zijn, ze was net 20 toen ze hoefbevangen werd en we haar hebben laten inslapen.
Maar die zwakke pezen heeft ze de laatste 2 jaar nooit meer last van gehad.
Wat wijsheid is kan ik je dus niet vertellen.

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 14:15

Dank je voor je bericht. Op zich wel positief dat je toch nog weer hebt kunnen opbouwen en de sport nog weer in bent gegaan. En ook dat ze geen last meer heeft gehad van de zwakke pezen.
Sport is voor mijn paard al uitgesloten sinds de 1e keer de blessure. Het zou voor ons dan uiteindelijk weer recreatief werk zijn of met pensioen.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:17

Het is lastig er iets over te zeggen. Niemand had verwacht dat de merrie dit nog aan zou kunnen en ik denk niet dat ik haar had weg gezet als ze niet drachtig was geweest.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:20

Oscar1996, gun jezelf de eerste scan zodat je weet hoe de situatie in het been is. Daarna ook de tweede scan na een week of 6, zodat je dierenarts kan bepalen of en hoe het herstel gaat. Pas als je beeld hebt bij de eventuele schade kun je bepalen wat het verstandigste is. Tenzij je paard knetter kreupel is en blijft, dan is er misschien iets anders aan de hand.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:24

Hoe zijn haar achterbenen, door artrose achter heeft ons oudje waarschijnlijk voor een peesblessure opgelopen. Grote kans dat het terug zou komen. Zijn artrose was zo erg dat we hem hebben laten inslapen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:24

Hier ervaringsdeskundige. ONs paard is al jaren vriendin en weidemaatje en wordt niet meer op gereden op de uitzondering na (piep klein stukje tijdens een rit waar vooral met haar gewandeld wordt af en toe per jaar).
Ze liep altijd mank totdat ik de synopet pezen voor paarden heb gegeven https://www.synopet.nl/producten/synope ... e-1000-ml/ . Die heeft ze in augustus een kuur gehad daar onze Hercule overleden was en ze zo in paniek veels te veel aan het rennen was. Van kreupel ging ze daardoor naar heel kreupel en toen de synopet hier aan kwam zag je haar opknappen en na 2 weken was ze verdulleme recht. Nooit had ik verwacht dat nog te zien. Dus mocht je paard een peesblessure hebben, dan zou je deze kuur kunnen proberen. Het stinkt enorm, het is duur, maar na alles wat we ons paard gegeven hebben inclusief osteopathie, is dit het enige dat echt gewerkt heeft tot op de dag van vandaag toe.
Wij hebben een ongelooflijk gelukkig blij ei in de wei, die draaft en galoppeert, die bokt van plezier en met haar jonge vriend het gewoon leuk heeft én recht is.

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 14:29

@pipodipo Ja dat is ook zo. Ik wil ook zeker eerst de situatie weten, maar het blijft allemaal nu door mijn hoofd spoken. Daarom hoop ik eigenlijk op mensen die misschien hetzelfde hebben meegemaakt. Elk paard en elke blessure is natuurlijk anders, maar geeft mij misschien wat rust in mijn hoofd.

@Nicje87 Ik durf niet te zeggen of hij artrose heeft in zijn benen. Dit had hij in ieder geval 4 jaar geleden nog niet, maar dat kan natuurlijk in de laatste jaren veranderd zijn. Ik neem het even mee als vraag bij de dierenarts deze week.

@pien_2010 Ik ga me hier even in verdiepen dank je voor de tip!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:32

@oscar1996, houd 'm anders even op de buut totdat het been is gescand, dat is voor hem misschien prettiger. Rustig aan met piekeren, je hoeft pas iets te beslissen als je beeld hebt.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:49

oscar1996 schreef:
Bijna 5 jaar geleden heeft mijn paard tijdens een gekke sprong in de wei zijn diepe buiger bijna compleet doorgescheurd. Er zat letterlijk nog maar 1 mm pees.
Na vele maanden rust kregen we uiteindelijk groen licht om hem weer te gaan opbouwen met rijden. Hij mocht weer recreatief aan het werk.

Dit ging tot 2 weken geleden super goed. Het been is nooit helemaal meer dun geworden, maar hij heeft geen pas meer kreupel gelopen. 2 weken geleden werd ik gebeld door mijn bijrijder dat ze tijdens een stap-ritje buiten ineens voelde dat hij niet helemaal lekker liep. Toen ik op stal kwam half uurtje later liep hij even echt kreupel met het been waaraan hij de peesblessure heeft gehad. Been in de cool-packs gezet en daarna liep hij weer redelijk zuiver de paddock in.
We hadden het vermoeden dat hij zich had verstapt. Even een paar dagen rust en koelen. Echter werd het met een paar dagen niet beter, maar ontdekte ik nadat het vocht wat minder werd een harde bult aan de binnen- en buitenkant van zijn been.
Daarop heb ik contact gehad met de dierenarts. Paard voor 10 dagen op de buut en voor de rest rust en aan de hand stappen. Daarna eventueel scannen. Het vermoeden van de dierenarts is een peesschede ontsteking of een beschadiging van 1 van de pezen. Vanwege vocht in het been is scannen na 10 tot 14 dagen beter.
Deze week staat de afspraak gepland voor de scan. Nadat de buut op was is hij weer slechter gaan lopen. Hij heeft dus pijn.

Maar dan. Ik vind het lastig paard wordt over anderhalve maand 24. Gaan we weer een langdurig traject in, of is het beter om hem te laten inslapen?
Iemand ervaring met een 2e peesblessure aan het zelfde been? en wat de prognoses kunnen zijn?

Ik weet dat het natuurlijk nog niet zeker is dat het weer zijn pees is, maar dit is wel het vermoeden.

Ik heb er ervaring mee. 2de blessure tegen de eerste aan. Paard is ook 24. Staat 3x per dag in compressie ijsbandages.Daarna dik in de Voltaren gel. Is niet kreupel. Omdat het paard op leeftijd is en ik niet weet hoe gaat verlopen gaat hij smorgens 1 uur in de rijbak. Ik zorg dat hij honger heeft en parkeer hem bij de hooiton. Daar staat hij dan mooi stil. Ik wil hem niet meer de ellende van uitsluitend boxrust aan doen. Hij bepaalt, geeft zelf aan wanneer hij naar binnen wil. Dat doe ik dan ook. Bandages eraf, ijscompressie erop en dan weer voltaren en op stal.

Vanuit hier zien we hoe het gaat. Maar totale boxrust voor een 24 jarige paard dat alleen gefrustreerder gaat worden zie ik niet zitten. Hij staat niet op pijnstillers omdat ik wil dat hij zichzelf in acht neemt en om leert gaan met zijn blessure. Krijgt extra hoge dosis magnesium wat hem relaxed houdt en Voltaren zorgt voor een ontstekingsremmend effect en milde pijnstilling. Het gaat hem goed en hopelijk kan hij in mei gewoon lekker op de wei. We bekijken van dag tot dag.

Ik heb geleerd van mijn eigen gescheurde enkelbanden. Het is in het begin zeer pijnlijk maar dat trekt weg. Compressie, rust en tijd doen wonderen.

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 14:57

@Pipodipo Buut zal ik hem nog geven tot de scan.

@pareltjes Totale boxrust zie ik ook niet zitten. Dit hebben we de 1e keer wel gedaan, maar toen kon hij ook echt niet lopen. mijn paard staat nu op de paddock naast zijn vriendje. Dan blijft hij mooi rustig maar kan hij wel wat meer bewegen als op stal. Compressie ijsbandages ga ik even naar opzoek.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:58

Ik stuur je even PB

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:09

Ik moet er wel nog aan toevoegen dat de blessure van de mijne 2x gekomen is door een klap van buitenaf. Dus niet door langdurige overreking of overbelasting van de vezels. Dat is wel een belangrijk verschil om te weten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:13

oscar1996 schreef:
@Pipodipo Buut zal ik hem nog geven tot de scan.

@pareltjes Totale boxrust zie ik ook niet zitten. Dit hebben we de 1e keer wel gedaan, maar toen kon hij ook echt niet lopen. mijn paard staat nu op de paddock naast zijn vriendje. Dan blijft hij mooi rustig maar kan hij wel wat meer bewegen als op stal. Compressie ijsbandages ga ik even naar opzoek.

Ons paard staat met vriendje 24 uur op de wei en hebben wij nooit opgehokt. Dat verdraagt ze echt niet.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 27-01-20 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:13

Je moet wel eerst de heftige ontstekingsfase voorbij zijn alvorens op de wei te zetten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:16

Pareltjes schreef:
Je moet wel eerst de heftige ontstekingsfase voorbij zijn alvorens op de wei te zetten.

Dat hebben wij niet gedaan, want Polie heeft last van claustrofobie en gaat nooit in de stal.

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 16:17

@ Pareltjes de 1e keer is het bij mijn paard gekomen door een verkeerde landing na een gekke sprong in de wei en daarbij landen in een kuil/gat. Nu weten we niet waardoor het is gekomen.

@ pien_2010 bij ons gaan ze in de winter overdag op een paddock en in de avond op stal. Ik denk dat ik dit ook had gedaan als het weide seizoen er al weer was dat ik hem dan op de paddock zou laten staan in plaats van de wei. Dan heeft hij wat minder ruimte om echt gek te doen. Maar ik begrijp het wel hoor dat je je paard in de wei zet 24/7 met vriendje. Het is denk ik ook wat ze gewend zijn en wat dan de rustigste plek is voor je paard.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 16:29

Ervaringsdeskundige met oppervlakkige buigpees, helemaal weg. Paard was 22. Heeft half jaar gerevalideerd, daarna weer rustig opgebouwd. Heeft niet meer helemaal zuiver gelopen met dat been, maar geen pijn en gekke fratsen genoeg. Alleen buitenritten mee gemaakt. Na ruim 2 jaar (hij was toen 25) had hij weer eenzelfde blessure op hetzelfde been. Ik zag aan zijn ogen dat het genoeg was. Het was een werkpaard, weer een half jaar revalideren en niets doen was echt niets voor hem, dan zag je hem wegkwijnen.
Ik denk dat het er dus ook aan ligt wat voor paard het is. Mijn huidige paard zou het niet erg vinden nooit meer iets te hoeven doen, maar mijn allerliefste grote oude vriend die vond het vreselijk.
Heb toen dus de beslissing genomen hem te laten gaan. 'Liever een paar maanden te vroeg dan een dag te laat' heb ik altijd tegen mezelf gezegd en ik ben blij dat ik het zo gedaan heb. Zijn as staat thuis.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 17:00

oscar1996 schreef:
@ pien_2010 bij ons gaan ze in de winter overdag op een paddock en in de avond op stal. Ik denk dat ik dit ook had gedaan als het weide seizoen er al weer was dat ik hem dan op de paddock zou laten staan in plaats van de wei. Dan heeft hij wat minder ruimte om echt gek te doen. Maar ik begrijp het wel hoor dat je je paard in de wei zet 24/7 met vriendje. Het is denk ik ook wat ze gewend zijn en wat dan de rustigste plek is voor je paard.

De paddock in de winter is hier te nat, te diep zakken ze weg. De wei is in goede staat. We hebben na 2 dagen pijnstilling en behandeling osteopaat bewust geen pijnstilling meer gedaan, zodat ze voelde dat ze voorzichtig aan moest doen.

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 21:51

@mabotje ik wou dat mijn paard zou duidelijk aan zou geven dat hij niet gelukkig zou zijn als hij alleen nog maar op de wei kon staan. Een paar jaar geleden zou ik volmondig hebben gezegd dat hij dit niet wil, maar de laatste tijd is hij een beetje met pre pensioen en vind hij dat ook wel goed geloof ik. Dat vind ik ook het lastige nu. En inderdaad liever te vroeg dan 1 dag te laat de juiste beslissing.

@ pien_2010 ah ja dan snap ik het helemaal dat je ze op de wei hebt staan dat gesop in de modder is helemaal niet fijn als ze last van de pezen hebben. Bij ons is de paddock gelukkig mooi droog

Daphnee2091

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 18:05

Ik heb mijn paard tendi protect+ en prele van www.paardensupplementen.nl gegeven en de magnacare minipulse. Www.magnacare.eu
Hierdoor is de blessure bij mij 11 jarige paard snel hersteld. Nadat er na 12 weken stappen een nieuw scheurtje naast de huidige blessure had. Na 28 weken mag ik alle 3 de gangen weer met mijn paard.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 18:29

supplementjes zijn grote onzin als het om peesblessures gaat. pezen zijn slecht doorbloed, het middel dat je oraal geeft komt vooral op de mesthoop.

ik zou eerst de echo afwachten en dan pas bedenken hoe erg het is. als het de volgende pees blessure is, bestaat de kans dat dit vlakbij de oude blessure zit. als het weer een pees is zou ik geen wonderen verwachten met een 24 jarig paard.

Daphnee2091

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:00

Daphnee2091 schreef:
Ik heb mijn paard tendi protect+ en prele van http://www.paardensupplementen.nl gegeven en de magnacare minipulse. http://Www.magnacare.eu
Hierdoor is de blessure bij mij 11 jarige paard snel hersteld. Nadat er na 12 weken stappen een nieuw scheurtje naast de huidige blessure had. Na 28 weken mag ik alle 3 de gangen weer met mijn paard.

Ze is wel ook met stamceltherapie ingespoten in november.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:05

Daphnee2091 schreef:
Daphnee2091 schreef:
Ik heb mijn paard tendi protect+ en prele van http://www.paardensupplementen.nl gegeven en de magnacare minipulse. http://Www.magnacare.eu

Ze is wel ook met stamceltherapie ingespoten in november.

Maar 28 weken is toch de normale periode? Dan is er toch niets versnelt?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:31

Pareltjes schreef:

Welnee, wij zetten ze nooit op stal en mijn ruin is alle peesblessures te boven gekomen.

Hij was png 15 dat hij aan beide achterbenen een peesblessure had. Juist 24/7 bewegen hebben hem geholpen.

Helaas in een slechte bak gek gedaan en een lichte peesblessure voor gekregen. Dat was zwaarder voor hem. Toen op advies van veearts op kleine paddock gezet, maar toen juist littekenweefsel ontstaan.

Hij heeft lang niet 100% gelopen, maar is nu 22 en loopt heel goed. Heb hem verder niks gegeven, maar wel mijn manier van bekappen iets aangepast.