Shet blijft achter in gewicht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Shet blijft achter in gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 19:51

Ik heb 3 pony's, fjord van 16, shet 1 van 12, en shet 2 van 13.
Shet 2 blijft ten opzichte van de andere 2, behoorlijk achter in gewicht.

Waar je de andere beide kan rollen, is bamboo te schraal

Ze staan(voor bamboo) op onbeperkt voordroog, nagenoeg zo droog als hooi.
Shet op onbeperkt voordroog is meestal recept voor overgewicht, wat bij beide andere ook het geval is.

Ik kan haar helaas niet apart zetten om te eten, want al zit de stal dicht met alleen maar een touwtje voor de opening, "dicht is dicht" en reden voor onrust en dan eet ze niet meer, ook al staan de andere 2 gewoon voor de ingang van de deur aan de andere kant van het touwtje.

Cushing is getest,negatief.
Gebit is gecheckt en niets geks gevonden.
Bloedonderzoek is prima,wacht alleen nog op de uitslag van selenium en zink.

Bamboo is niet lusteloos, gewoon normaal in doen en laten. Mest is goed, plas is goed.

Is wel 2 x bevangen geweest afgelopen zomer. In dien mate dat ze na een paar dagen op de paddock weer goed liep.

Ze is netjes ontwormd,toen ze vorig jaar kwam kwam er wel een horzel larve af na het ontwormen.(ivermectine)
In november nog pramox gehad

Ze heeft nu een deken op kom de energie in groeien te steken IPV in warm blijven.
Daar is ze wel van opgeknapt.

Ribben zijn en blijven heel duidelijk GOED te voelen. Momenteel niet zichtbaar door de dikke wintervacht maar in de zomer waren ze ook te zien. Opzich natuurlijk prima, maar gezien de omstandigheden waarop ze gehouden worden, klopt het plaatje niet.

Waar gaan we nu mee verder in onze zoektocht?

EquineFlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 23:20

Misschien kijk ik eroverheen in je bericht, maar eet ze wel voldoende? Of zou het er aan kunnen liggen dat ze niet genoeg eet?
Ik denk namelijk dat het probleem als ze wel eet maar mager blijft heel anders is dan wanneer ze niet eet en mager is.

MirandaMalik

Re: Shet blijft achter in gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 23:33

Doe je ook mestonderzoek, want bloedworm kan ook.
En wat betreft apart zetten, dat is ook iets wat je kan wennen, want anders heb je straks de andere twee ook met problemen omdat ze veel te dik worden.
Dat is in het begin misschien even onrustig maar uiteindelijk wel beter, zo kun je beter zien wat ze eet en kun je de anderen beperken.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 09:35

EquineFlex schreef:
Misschien kijk ik eroverheen in je bericht, maar eet ze wel voldoende? Of zou het er aan kunnen liggen dat ze niet genoeg eet?
Ik denk namelijk dat het probleem als ze wel eet maar mager blijft heel anders is dan wanneer ze niet eet en mager is.

Ja ze eet voldoende, althans , er hangt op 2 plaatsen hooi, dus ze kan er altijd bij. Ze eet net als de andere 2. Ben er niet 24/7 bij natuurlijk maar zie niets afwijkends in eetgedrag

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 09:37

MirandaFuego schreef:
Doe je ook mestonderzoek, want bloedworm kan ook.
En wat betreft apart zetten, dat is ook iets wat je kan wennen, want anders heb je straks de andere twee ook met problemen omdat ze veel te dik worden.
Dat is in het begin misschien even onrustig maar uiteindelijk wel beter, zo kun je beter zien wat ze eet en kun je de anderen beperken.

Ben ik ergens met je eens, alleen ik heb maar 1 schuil stal. Sluit ik die af, kan de rest niet schuilen. Zet ik haar overdag apart, kan zij niet schuilen.

Mest onderzoek is ook gedaan idd

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 09:43

Krijgt ze wel voldoende eiwit binnen? Ze staat niet op het gras gok ik met haar hoefbevangenheidgeschiedenis? Mijn merrie is erg bijgetrokken toen ik haar grasbrok bij ging voeren en vitalbixolie. Zij heeft overigens wel cushing maar bleef ook onbespierd en dun ondanks de medicatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 10:28

Overgaan op onbeperkt onverpakt hooi en de te dunne shet 1 of 2 keer daags bijvoeren met een ruwvoervervanger.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 10:37

Humpiedumpie schreef:
Overgaan op onbeperkt onverpakt hooi en de te dunne shet 1 of 2 keer daags bijvoeren met een ruwvoervervanger.

Ze staan al op onbeperkt hooi. Helaas ben ik niet in de mogelijkheid om onverpakt op te slaan.
Ze krijgt inmiddels wel 2 weken de happy summermix van horsefood er bij. Hoog in vet.
Bietenpulp lust ze niet, heb ik al geprobeerd, icm olie. Slobber lust ze ook niet. Ze is ook nog eens kieskeurig.. :')

Capopjekop zou dat helpen? Ze krijgt het zelfde rantsoen als de andere 2 die er wel zeer gevuld van worden
Kan het zo zijn dat deze shet een totaal andere behoefte heeft? Heb ik weer die uitzondering op de regel te pakken :)
Ze staat sinds sept. Niet meer op het gras idd. Maar toen ze wel op gras stond was ze weliswaar gebulder dan nu maar ten opzichte van de andere 2 wel een stuk slanker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 19:39

Martje80 schreef:
Humpiedumpie schreef:

Ze staan al op onbeperkt hooi. Helaas ben ik niet in de mogelijkheid om onverpakt op te slaan.

Dan staan ze dus niet op onbeperkt hooi, maar op onbeperkt voordroog?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 21:36

Ja dat schreef ik al in de openingspost toch?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:01

Lastig hoor, ik weet het ook niet, zou evengoed oppassen met teveel extra voeren, omdat ze gevoelig is voor hoefbevangenheid..
Wel is het zo dat als je wat nieuws probeert het ook wel minstens een paar maanden duurt voor resultaat dus soms kun je wel op de goede weg zitten maar dan duurt het gewoon nog fftjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:07

Ik bedoel ermee te zeggen dat het echt verschil uitmaakt of je hooi of voordroog voert. Is er geen mogelijkheid het onverpakte hooi onder een zeil oid op te slaan?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 22:32

MirandaFuego schreef:
Lastig hoor, ik weet het ook niet, zou evengoed oppassen met teveel extra voeren, omdat ze gevoelig is voor hoefbevangenheid..
Wel is het zo dat als je wat nieuws probeert het ook wel minstens een paar maanden duurt voor resultaat dus soms kun je wel op de goede weg zitten maar dan duurt het gewoon nog fftjes.

Dat is zeker zo. Ik zie ook dat een deken en het happy summermix haar goed doen. Dus daar ben ik blij om.

Veel mensen zouden blij zijn met een shet die niet dik wordt, en hoewel ze er nu beter uit ziet dan een paar maanden geleden, en ik eigenlijk niet mag klagen,klopt het gewoon niet.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:54

Voordroog aan een pony die al eens bevangen is geweest zou ik niet doen. Daarnaast toch tijdje apart zetten, om te kijken wat werkelijke opname is

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 22:58

StalNollie schreef:
Voordroog aan een pony die al eens bevangen is geweest zou ik niet doen. Daarnaast toch tijdje apart zetten, om te kijken wat werkelijke opname is

Het gaat heel goed op voordroog. Dan is er geen enkel probleem. Ze is op gras bevangen geweest, niet op voordroog.

Ik kan haar niet apart zetten. Dat levert alleen maar stress op en dat zorgt er weer voor dat ze energie verbruikt die ze beter kan gebruiken

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:59

Wat vind je mager.
Kijk iedereen interpeteert dat weer anders.
Toen t bij mijn paard slecht ging een aantal jaar terug vond ik m erg mager. Toen ik bij een kliniek kwam gaven ze complimenten want daar vonden ze m in een hele mooie conditie.
Bij mijn shet voel je de ribben ook heel duidelijk. In de zomer zijn ze zichtbaar. Toch is ze te dik.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 23:07

Mijn pony is ook bevangen geweest op voordroog... Het is ook wel eens goed gegaan (daarna) maar de ene voordroog is de andere niet. Idem voor hooi en idem voor gras.

Mijn pony is dus ook hoefbevangengevoelig, heeft ook ppid. Ondanks medicatie komt ze niet echt aan. Ze heeft onbeperkt beschikking over hooi en krijgt verder bijgevoerd (luzernebrok, speedibeet, Marstall Bergwiesen Mash, Marstall Wiesen Fasern, je paard gezond en fit vitaminebrokje).

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 23:09

Naja dat probeer ik te zeggen,ze is An zich(nu) mooi op gewicht(paar mnd geleden echt niet) maar op de manier waarop ze gehouden worden, op onbeperkt voordroog,is ze ten opzichte van de andere 2, echt een stuk dunner. Hoewel ze dus nu er goed uit ziet,is ze wel veel dunner dan de rest en dat zint me niet. Snap je :)

Ik zou willen dat de andere 2 er zo uit zagen, of dat zij ook moddervet werd, dan was het een stuk makkelijker.

Rond oktober had ze echt kuilen in de flanken, voelbare en zichtbare ribben en uitstekende schoft en heupbotten. Dat vind ik wel mager

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 23:10

Hilary schreef:
Mijn pony is ook bevangen geweest op voordroog... Het is ook wel eens goed gegaan (daarna) maar de ene voordroog is de andere niet. Idem voor hooi en idem voor gras.

Mijn pony is dus ook hoefbevangengevoelig, heeft ook ppid. Ondanks medicatie komt ze niet echt aan. Ze heeft onbeperkt beschikking over hooi en krijgt verder bijgevoerd (luzernebrok, speedibeet, Marstall Bergwiesen Mash, Marstall Wiesen Fasern, je paard gezond en fit vitaminebrokje).

Kijk en jij weet dat ie ppid heeft. En hoewel ik het niemand gun, had ik het fijn gevonden om die diagnose te krijgen want dan heeft het een oorzaak.
Nu dus nog niet. Bloed is goed, geen ppid, maar wat dan wel. Waar gaan we dan nu verder met onderzoeken want ik weet het nu even niet

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 23:22

Oh ja, sorry, ik vergat er nog wat bij te typen: al zolang ik haar ken (inmiddels 20 jaar) is ze lastig op gewicht te houden. In het begin snapte ik dat; ze was van een manege waar ze te weinig ruwvoer kreeg. Ze hielden haar op gewicht (nou ja, te dik) door haar net zoveel brok te voeren als de grote paarden (ze is 1.20m...). Toen ze van mij was, heb ik haar eerst af laten vallen tot een normaal gewicht (meer hooi, minder krachtvoer). Op een gegeven moment, denk dat ze ca 15 was, werd ze wat ribbig, maar omdat ze ook al een paar keer bevangen was geweest (op de manege al een keer, bij mij ook), liet ik dat maar zo. Was bang dat ze te dik zou worden en daardoor bevangen. Toen ze een jaar of 18-19 was, ben ik actief meer gaan bijvoeren. Seniores priores kreeg ze toen. Laatste keer werd ze daar, zonder ppid medicatie, bevangen op. Het advies van de kliniek was toen luzernebrok (1,5 kg/dag) en speedibeet (1 kg/dag), en het vitaminebrokje. Die kg speedibeet krijg ik er niet in, dan eet ze verder niks meer gedurende twee dagen. De luzernebrok vindt ze niet zo lekker, dus daar gaat de bergwegen mash doorheen, en evt. nog fasern om het nog iets lekkerder te maken. Het ene moment gaat dat heel goed, momenteel loopt ze enorm te miepen op haar extra voer en moet ik het ongeveer lepel voor lepel voormengen tot het exact volgens mevrouw's standaard is. Licht vermoeiend, dus ik hoop dat ze snel weer bedenkt dat het te eten is...

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 07:35

Martje80 schreef:
Naja dat probeer ik te zeggen,ze is An zich(nu) mooi op gewicht(paar mnd geleden echt niet) maar op de manier waarop ze gehouden worden, op onbeperkt voordroog,is ze ten opzichte van de andere 2, echt een stuk dunner. Hoewel ze dus nu er goed uit ziet,is ze wel veel dunner dan de rest en dat zint me niet. Snap je :)

Ik zou willen dat de andere 2 er zo uit zagen, of dat zij ook moddervet werd, dan was het een stuk makkelijker.

Rond oktober had ze echt kuilen in de flanken, voelbare en zichtbare ribben en uitstekende schoft en heupbotten. Dat vind ik wel mager

Oke, en nu voel je dr ribben, maar zie je ze niet?
Gezien ze dus in oktober echt mager was, is ze dus al aan t bijkomen. Aankomen hoort net als afvallen niet te snel te gaan.
Als je het te langzaam vind gaan, zou ik eens uit proberen te zoeken of ze geen problemen heeft met de opname van voedingsstoffen.

Je zegt ook dat ze slobber niet lust. Heb je meerdere varianten geprobeerd?

Toen mijn mini met zandkoliek in Utrecht stond, moest tie weer beginnen met t eten van krachtvoer. Normaal zou je zeggen dat die kleintjes alles aanpakken, maar ze hebben werkelijk alles geprobeerd wat ze daar hadden, en hij liet alles staan. Tot ik dus een bak met zn eigen muesli bracht, toen was er niks aan de hand en begon tie meteen te eten. Dus ook kleintjes kunnen enorm kieskeurig zijn helaas.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 09:33

Dat bijkomen is van de laatste 3/4 weken omdat ze nu een deken op geeft en de energie in groeien stopt. Toen de deken op ging begin januari was ze nog net zo als in oktober.
Je ziet idd gen ribben omdat ze heel veel vacht heeft.

Meerdere slobbers geprobeerd