Omgaan met een chronisch (?) ziek paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nietsmar

Omgaan met een chronisch (?) ziek paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 16:10

Ja, ik vraag me af hoe anderen dit doen.

Sinds een klein half jaar heeft mijn pony zeer regelmatig koliek.
Heeft al eens een week op de kliniek gestaan, oorzaak gevonden dachten wij... Het ging 2 weken goed, tot hij weer wekelijks last kreeg.

Meerdere veeartsen erbij gehad, een holistisch veearts, voedingsdeskundige, helderziende...
En het verbetert maar niet.
Kliniek zegt wij weten het niet, volgende optie is los maken maar daar zit ik niet op te wachten (nazorg, kosten en het is maar de vraag OF ze er wat aan kunnen doen).

Als hij last heeft is het vaak ook zo opgelost (colosan, beweging, half uur later niks meer aan de hand...).

Ik heb enorme stress hierdoor.
Hij heeft een camera in de stal, zodra hij op stal staat kijk ik hier ieder uur op, tot ik ga slapen.
Als ik snachts wakker word kijk ik er op. En Sochtends is dat het eerste wat ik doe...

Zodra hij buiten loopt kijk ik ook minstens ieder uur (zit momenteel in zw) en word al zenuwachtig als ik bijvoorbeeld een andere afspraak heb en ik hem dus 2 uur niet kan zien.

Iedere keer als hij een voorbeen optilt, ben ik bang dat hij gaat krabben.
Iedere keer als hij gaat rollen ben ik bang dat hij weer last heeft.
Iedere keer als ik naar het land loop ben ik zenuwachtig, hoe ga ik hem nu weer aantreffen?

Ik probeer nog steeds van alles (voer, adviezen, wel/geen/minder gras...) maar ik ben zelf zo langzamerhand doodop door dit gedoe.

Ik ben ontzettend gek met hem en wil hem niet kwijt, maar ik trek dit niet heel lang meer.
Ik vraag me echt af hoe dit verder moet, moet ik mij de rest van z'n leven zorgen blijven maken? Hij is 14...

Ben daarom benieuwd of er meer bokkers zijn die zulke probleem paarden hebben. Hoe gaan jullie hier mee om? :)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 16:17

Als ik dit lees, denk ik; die heeft heftig last van zijn maag. Maar ik neem aan dat dat onderzocht is.
Heb je zijn gebit laten nakijken?
Wat dacht de dierenarts dat het was?
Wat krijgt de pony te eten en hoe vaak?

Renske_W

Re: Omgaan met een chronisch (?) ziek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 16:28

Mijn vorige paard heeft ook een hele periode veel koliek gehad, wou ook niet meer aankomen.
Uiteindelijk op Utrecht beland, daar gekeken naar zijn maag (was ook een luchtzuiger) maar dat zag er allemaal prima uit.
Van uit de maag richting de darm gegaan en daar wat biopten genomen, hij bleek een ontsteking in zijn darmen te hebben, waardoor hij onvoldoende voedingsstoffen uit het voer kon halen.
Hij heeft toen een hele poos aan de medicatie gestaan en is er weer helemaal bovenop gekomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 16:32

Hm ik heb ook een paard gehad die koliekgevoelig was, ik wilde die ook graag iedere dag even zien.

Maar jouw pony heeft het sinds een half jaar, er is dus iets veranderd wat niet goed voor hem is. Krijgt hij hooi of kuil? hoe zit het met de ontworming? wat voor een krachtvoer krijgt hij? hoeveel beweging krijgt hij? heb je getest op zand?

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 16:42

Hoe oud is hij? En uit dit zich alleen in koliek of ook diarree, gedragsveranderingen oid?

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 16:56

Ik snap je stress, ik hen hetzelfde meegemaakt. Later bleek mijn paard een verlamde slokdarm en maagzweren te hebben. Heb je wel een goede diagnose? Heeft hij last na het eten, is het echt duidelijk verstopping? Ze hebben twee jaar bij mijn paard verkeerd gezocht. Elke keer in de darmen maar daar zat het probleem niet.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:10

Als ik het zo lees, ook je andere topic, ben je enorm aan het stressen over van alles en nog wat. Probeer te relativeren, en zit jezelf niet de put in te piekeren over allerlei dingen. Dat het zorgen baart is helder, en dat begrijpt iedereen wel.

Gaat dit over je drachtige pony?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:25

Ik denk dat het geen goed idee is om continu je voerbeleid etc te veranderen. Juist verandering is vaak een probleem.

Ons paard heeft een aantal malen lichte koliek gehad, bij haar kwam dat door nat gras. Daar kwamen pas na een poosje achter. Ik denk dat het bij jouw paard niet zo eenvoudig ligt, maar houd een dagboek bij. Schrijf alles op. Niet alleen wat en waar hij eet, maar ook de hoeveelheid beweging, het aantal uren buiten etc etc.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:31

Ik verplaats je topic even naar MD, Medisch :-)

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 18:33

Heel herkenbaar. Mijn paard was chronisch ziek en had ook heel regelmatig koliek. Nu hij is ingeslapen en ik een ander paard heb, merk ik pas hoe ik dag en nacht met hem bezig was. Het is een grote zorg. Sterkte!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 18:47

Jeetje, wat vervelend, het "heerst" de laatste tijd volgens mij wel, maar is zandkoliek 100% uitgesloten?
(en wormen, maagproblemen)
Die van mij is een merrie een heeft ook "regelmatig" koliek, maar dat is 1 a 2 keer per jaar(!) dat is al veel vind ik, maar in haar geval meerdere dingen die het (kunnen) veroorzaken, waarbij ik hormonen en melanomen erg hoog in het lijstje heb staan.

De 3 bovenstaande dingen lijken mij het belangrijkste om uit te sluiten, daarbij denk ik dat wanneer je bij de huidige kliniek geen uitsluitsel kan krijgen het misschien beter is om naar een andere kliniek te gaan.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:07

Ik heb ook zo’n paard gehad, die had op een gegeven moment dagelijks koliek, dat was meestal wel met colosan te verhelpen. Maar iedere dag pijn was voor haar geen leven en voor mij ook niet. Dat je trillend naar stal gaat om te zien hoe ze er nu weer bij staat.
Ik heb in overleg met de DA voor inslapen gekozen. (Lang verhaal kort)
Haar hele verhaal staat hier:

[MD] Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:09

Wanneer had je voor het laatst ontwormd? Vaak...niet altijd ,is dat de oorzaak van koliek.Wormen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:16

Hoe ga je ermee om....

Toch proberen om een klein beetje los te laten.

Ik snap hoe moeilijk dat is: in het centrale topic over hoefbevangenheid was een gevleugelde uitspraak: Eens het paard bevangen is geweest, is zijn baas nooit meer onbevangen.
Je bent dan geneigd om aan iedere beweging van je paard een betekenis of voorbode toe te kennen. Dat is zwaar.

En het enige wat je kunt doen is toch om los te laten. Al is dat maar voor een paar uurtjes.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 23:18

Ja, er is al van alles onderzocht.
Gebit is oké. Zand heeft hij heel iets maar krijgt daar regelmatig een kuurtje voor.

Hij bleek horzellarven in de maag te hebben (ondanks goed ontwormen) en enkele kleine maagzweren. Ontwormd en een ulcergold kuur gehad.
Speciaal voer mee gekregen vanuit kliniek (bonpard).

Hij staat nu van 9 tot 5 buiten met graasmasker op mooie weide. Op stal onbeperkt hooi (uit baaltjes zonder plastic). Sochtends 200 gr vitalbix complete en darmbalans ecostyle.
Savonds 400 gr nutrimash vitalbix en darmbalans.
Ook nog 2x per dag cosmic blue (prebiotica) en phytonics liver comp.
Ondanks alles is pony goed op gewicht, eerder iets te dik nog.

Er is weinig veranderd, wrs zijn de horzellarven de oorzaak dat het begonnen is.
Ik heb hem afgelopen 3 dagen bereden en ook nu heeft hij weer last.

Hij heeft alleen koliek verschijnselen, geen gedrag verandering. Ja iets slomer als hij last heeft. Hij gaat krabben als hij last heeft en liggen.

Hij heeft niet per se last na het eten.

Lindsey, ik snap niet helemaal waar je het over hebt, ik stress alleen over mijn pony omdat ik bang ben weer een maatje te verliezen...
Nee dit is niet mijn drachtige merrie maar mijn ruintje.

Dagboek is een goed idee, ga ik doen!

Heftig verhaal tiwi, heb t gelezen...

Ik ben in Wolvega geweest op de kliniek maar ga hier sws niet weer heen. Er zou wekelijks telefonisch contact zijn de eerste 4 weken, nou het eerste telefoontje moet nog komen.
Ook is er een fout gemaakt met het voer dus mijn vertrouwen in hun is wel wat geschaadt.

Half december is hij ontwormd door de kliniek.

'mooie' uitspraak mysa, het klopt inderdaad...

Bedankt voor alle berichten.
Helaas heeft hij op moment weer last.
2x gemest, geen rare mest wel wat kleinachtige balletjes.
Maar hij heeft gekrabd in de stal en is liggerig. Maar wil wel eten.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:23

Heel lastig ik herken je spanning, mijn reus is net geopereerd.
Geef je lijnzaadolie? Klinkt wel een beetje zoals je beschrijft als wat harde mest met als gevolg gasvorming door te lang in de darm zitten? Drinkt die wel goed? Voer je al lang vitalbix?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 00:00

Ik zeg bij dit soort gevallen altijd hetzelfde: Utrecht. (Of eventueel één van de andere grote klinieken zoals Emmeloord.)

Zij kunnen en weten zo veel meer dan je gewone DA of lokale kliniek. En als ze het niet weten zoeken ze door tot ze het wel weten.

Ik heb na jaren tobben en ten einde raad zijn mijn paard naar Utrecht gebracht met de vraag om een 'bodemprocedure'. Binnen twee dagen was de een diagnose er en na 5 dagen was mijn paard weer thuis.

De kosten vallen mee, zeker gezien wat je al kwijt bent geweest aan andere peuten met voedingsadviezen etc.

Veel mensen weten niet dat je ze gewoon kunt bellen en je paard kunt brengen. Je hoeft niet te zijn doorverwezen oid. Dus ik zou zeggen: Gun jezelf dat. Pas als je weet wat er aan de hand is kun je beslissingen gaan nemen waar je achter kunt staan.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 00:37

Ik was in Emmeloord ongeveer €600 kwijt voor onderzoeken, 1 maand medicatie en 2 nachtjes logeren. Mijn ervaring is dat je voordeliger uit bent als je je paard afgeeft en ophaalt zodra ze klaar zijn. Ze pakken je paard dan op de rustige momenten voor de onderzoeken.

Is wel 8,5 jaar geleden, dus zal nu iets meer zijn, maar het is een stuk voordeliger dan te pas en te onpas de dierenarts op het erf. Om over alle commerciële voer, poeders etc. nog maar te zwijgen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 07:55

Het kan best zijn dat zijn maagzweren terug zijn of dat hij ook darmzweren heeft. Ik zou hem ook verder laten onderzoeken bij voorkeur in Utrecht.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 10:09

Ik zou je ook Utrecht adviseren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 13:23

Amy223 schreef:
Ja, er is al van alles onderzocht.
Gebit is oké. Zand heeft hij heel iets maar krijgt daar regelmatig een kuurtje voor.

Hij bleek horzellarven in de maag te hebben (ondanks goed ontwormen) en enkele kleine maagzweren. Ontwormd en een ulcergold kuur gehad.
Speciaal voer mee gekregen vanuit kliniek (bonpard).

Hij staat nu van 9 tot 5 buiten met graasmasker op mooie weide. Op stal onbeperkt hooi (uit baaltjes zonder plastic). Sochtends 200 gr vitalbix complete en darmbalans ecostyle.
Savonds 400 gr nutrimash vitalbix en darmbalans.
Ook nog 2x per dag cosmic blue (prebiotica) en phytonics liver comp.
Ondanks alles is pony goed op gewicht, eerder iets te dik nog.

Er is weinig veranderd, wrs zijn de horzellarven de oorzaak dat het begonnen is.
Ik heb hem afgelopen 3 dagen bereden en ook nu heeft hij weer last.

Hij heeft alleen koliek verschijnselen, geen gedrag verandering. Ja iets slomer als hij last heeft. Hij gaat krabben als hij last heeft en liggen.

Hij heeft niet per se last na het eten.

Lindsey, ik snap niet helemaal waar je het over hebt, ik stress alleen over mijn pony omdat ik bang ben weer een maatje te verliezen...
Nee dit is niet mijn drachtige merrie maar mijn ruintje.

Dagboek is een goed idee, ga ik doen!

Heftig verhaal tiwi, heb t gelezen...

Ik ben in Wolvega geweest op de kliniek maar ga hier sws niet weer heen. Er zou wekelijks telefonisch contact zijn de eerste 4 weken, nou het eerste telefoontje moet nog komen.
Ook is er een fout gemaakt met het voer dus mijn vertrouwen in hun is wel wat geschaadt.

Half december is hij ontwormd door de kliniek.

'mooie' uitspraak mysa, het klopt inderdaad...

Bedankt voor alle berichten.
Helaas heeft hij op moment weer last.
2x gemest, geen rare mest wel wat kleinachtige balletjes.
Maar hij heeft gekrabd in de stal en is liggerig. Maar wil wel eten.

Weet je of de horzelarven iets beschadigt hebben in zijn maag? wat spijsverteringsproblemen zou kunnen veroorzaken? is gecheckt of de zweren weg zijn? ik kan me voorstellen dat de slijmvlieslaag aangetast is.

Overigens hier echt hele goede ervaringen met Gastro + van Havens bij vage koliekklachten. Olie wat al genoemd was is ook een goede.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:19

TS, wat een rotsituatie. Je paard nogmaals door laten lichten bij een andere kliniek lijkt me een goede suggestie. Ik hoop dat ze daar een oplossing voor jullie vinden, je doet enorm je best en bent volgens mij hartstikke gek op je paard. Maar stel dat daar niets uit komt, dan vraag ik me af of je, ondanks dat je maximaal inzet op goed management (en complimenten daarvoor!), het welzijn van je paard kunt waarborgen. Elke week koliek is, ook als het kort duurt, heel naar voor een paard. Als het antwoord is dat dat je zijn welzijn niet kunt waarboorgen, is afscheid nemen volgens mij een eerlijke optie voor jullie allebei.

Uit eigen ervaring: Mijn paard was een headshaker (een hele andere aandoening dus), en ondanks allerlei behandelingen en maximaal management werden zijn klachten ernstiger en was hij vaak niet comfortabel op de wei. Dat was het punt waarop ik zijn welzijn niet meer kon waarborgen en ik heb hem daarom afgelopen voorjaar in laten slapen.
Het verdriet was en is enorm, maar tegelijk heb ik in de maanden daarna veel meer rust gekregen. Ik vroeg me niet meer op allerlei momenten van de dag bezorgd af hoe het met hem ging en besef nu, ruim een half jaar later pas hoe groot die impact op mij (en daarmee indirect de mensen om mij heen) was.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:48

Heel vervelend! Ik begrijp precies hoe je hiermee omgaat, dag en nacht bezig met je pony als ze wat mankeren. Heel erg herkenbaar en heel erg slecht voor onszelf! Ik merk de rust bij mezelf als het een tijdje goed gaat (andere problemen maar principe van zorgen maken blijft hetzelfde). Denk ook aan jezelf!

Jammer dat Emmeloord een beetje fout is gegaan, zou wel een kliniek kunnen zijn waar ze alle opties hebben om erachter te komen wat er scheelt. Misschien nog bij een andere grote kliniek brengen?

Sterkte!

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:55

Laat je de nutrimash lang genoeg weken met veel water? Afgelopen zomer had mijn pony bloed bij de mest. Na uitgebreid onderzoek was het waarschijnlijk gewoon een te harde mestbal die klem had gezeten. Toen ik de nutrimash veel langer liet weken met meer water, schrok ik eigenlijk hoeveel meer water er nog bij kon. Ik begrijp achteraf wel dat dat mogelijk een keer tot een bijna verstopping kan hebben geleid. Het zou fijn zijn als het zoiets kleins was...