Ocd, kan dit “verdwijnen”?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Riri94

Ocd, kan dit “verdwijnen”?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 12:53

Hallo bokkers,

Iets waar ik toch mijn vraagtekens bij heb.
Een kennis van mij heeft een veulen van 10 maand, met ocd in een sprong. Iets vocht in de sprong, vandaar dat er verder is gekeken.

Kan dit nog verdwijnen in de loop der jaren, of toch gelijk opereren? Aangezien Het dier nog erg jong is, en er dus nog van alles in het lichaam kan veranderen. Waarschijnlijk wordt het dier zoals het nou lijkt van het voorjaar geopereerd ( wordt nog overlegd met chirurg)

Evelien__

Re: Ocd, kan dit “verdwijnen”?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:01

Ik heb mijn tweejarige hengst vorig jaar laten opereren aan OCD in de linkerknie achteraan. Hij had er nog niks van last van, maar we hebben het preventief gedaan omdat hij er nog last van zou kunnen krijgen. Hij is tegelijk ook gecastreerd.

Het enige "nadeel" zijn die 8 weken boxrust. En 10 minuutjes per dag aan de hand stappen. Dit is voor een jong, gezond paard met de lente in z'n kop, best moeilijk.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:07

Naar mijn weten kan het binnen het eerste levensjaar nog veranderen en daarna niet meer.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:40

Ik heb het zeker weleens gehoord dat dit kan verdwijnen. Maar 9 vd 10 worden ze eraan geopereerd.
Of het blijft zitten als ze er geen last van hebben. Maar er zijn wel verhalen dat OCD op latere leeftijd niet meer geconstateerd kon worden. Ik heb er eentje gehad met een afgebroken griffelbeentje, dat stuk is ook nooit meer gevonden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:43

Als er vocht in de sprong zit dan spreek je niet meer over een OCD die nog weg kan gaan en dan zou mijn keuze zijn om dat direct te opereren. Als er vocht zit dan heb je ook schade. Anders zit er geen vocht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:43

janderegelaa schreef:
Als er vocht in de sprong zit dan spreek je niet meer over een OCD die nog weg kan gaan en dan zou mijn keuze zijn om dat direct te opereren. Als er vocht zit dan heb je ook schade. Anders zit er geen vocht.

Eens. Hier zou ik ook niet over twijfelen en laten weghalen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:55

Een OC kan volgens mij nog verdwijnen, maar een OCD niet meer. Zeker als het veulen toch al symptomen van beginnende schade vertoont (vocht) zou ik niet twijfelen en het laten verwijderen.