Mijn oude merrie heeft al jarenlang longklachten en ik wilde een gezonde opvolger.
Doordat mijn oude pony zoveel last heeft van haar luchtwegen merkte ik dat ik nu extra bezig was met de ademhaling van mijn jonge pony. Bij mijn oude merrie is te laat ingegrepen in haar jonge jaren door haar vorige eigenaresse, en ik wil zeker zijn dat ik niks over het hoofd zie

Begin van de zomer vond ik mijn jonge pony wat kortademig toen ik een les reed. En wij rijden totaal niet intensief. Het ging echt nog om leren sturen, en goed tempo vinden. Mijn instructrice zei dat koudbloeden heel moeilijk conditie opbouwen. En ik heb nooit een koudbloed gehad dus ik dacht het zal zo wezen dan...
Het viel mij wel op dat het in de loop van de zomer niet minder werd als ik reed. Maar het was 20/30 graden, ze heeft overgewicht, en ze is ook best stressgevoelig en het viel mij op dat juist als ze spanning heeft ze wel lijkt te hijgen. Dus toch maar even zo gelaten en niet te veel gevraagd van haar. Ik dacht we wachten tot koelere temperaturen, en ondertussen kan ze rustig wennen wat zal meehelpen in de eventuele stress.
Einde van de zomer zij haar bijrijdster: wat is ze eigenlijk snel buiten adem hè. Ze hijgt al als ze een stukje heeft gewandeld! Dus ik heb de dierenarts erbij gevraagd, die hoorde niks geks en zei: gewoon stress hoor.
Vorige eigenaresse heeft de pony jaren gehad en herkent mijn zorgen niet.
Toen ik haar van de zomer opbelde dat ik een dierenarts wou bellen omdat ik dacht Aan longklachten, is ze langs geweest en zei ze; ik zie niks bijzonders, ik zie een hele gelukkige pony. Maak jezelf niet zo druk.
Nu is ze een tijdje niet gereden door omstandigheden van mijn kant . Tweede helft van november weer actief begonnen. En ja als ik wat van haar vraag is ze idd snel buiten adem. Ook nu er wat weken overheen gegaan zijn, lijkt haar conditie niet echt te verbeteren. Maar misschien is die verwachting ook niet reeel?
Ik dacht voornamelijk gehijg te zien als ze wat spanning opbouwt op buitenrit, of als ze in de bak naast stappen ook wat draaft etc. Dus zowel een conditie als een spanningsding.
Vandaag kwam haar bijrijdster terug van buitenrit en die zei: ik deed alleen maar een staprondje en wat heeft ze gehijgd zeg.
En nu heb ik toch weer stress of ik niet misschien een dierenarts moet bellen? Zal het dan toch medisch zijn en ben ik zo stom dat over het hoofd te zien en alles op conditie/spanning af te schuiven?
Ik sta er zeker voor open dit ook te gaan doen. Een arts bellen. Maar het is al donker aan het worden en de dierenarts gaat echt niet nu met spoed komen voor een pony die al een jaar hijgt

Ik had nooit verwacht zo’n bezorgde eigenaar te worden, ik dacht nieuwe pony, andere gezondheid, dus nieuwe start. Maar nu zit vooral in mijn hoofd: als ze maar niet zoals mijn oude pony wordt, want ik wil niet twee pony’s met longklachten.