Speciaal beslag bij lage hielpijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

franteir

Speciaal beslag bij lage hielpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 20:30

Hallo allemaal,
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Een tijd geleden liep mijn paard mank, na een tijdje waarin we verschillende dingen probeerden zonder resultaat werden er toch foto’s genomen van haar 2 voorbenen. Hieruit bleek dat de stand van haar hoeven verkeerd is waardoor er te veel druk op haar hiel kwam en uiteindelijk tot een overbelasting had gezorgd. Er werd mij aangeraden om speciaal beslag te nemen en even ontstekingsremmers te geven. Na een tijdje was het wel beter maar nog steeds niet 100 procent. Uiteindelijk is ze dan ingespoten in haar hoef met ontstekingsremmers en zijn we verder blijven doen met het speciaal beslag( blokjes onder het ijzer zodat ze achteraan hoger loopt) nu hebben we even terug kunnen trainen maar de laatste week loopt ze weer niet meer hoe het hoort. De ene keer tijdens het rijden mankt ze duidelijk, de andere keer is ze ‘topfit’ en nog een andere keer mankt ze heel subtiel. Ik ben hierdoor wat meer beginnen opzoeken op internet en kwam veel artikels tegen waarbij er verteld werd dat bij bijvoorbeeld hoefkatrol een speciaal beslag zoals wij hebben totaal niet goed is. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen! Het maakt mij zo verdrietig dat mijn paard zich niet goed voelt en dat we samen niet terug plezier kunnen hebben in het rijden. Ik weet niet of ik de artikels moet volgen aangezien hoefkatrol niet volledig het zelfde is als wat wij hebben, of dat ik het advies van mijn dierenarts, hoefsmid en nog een 2e dierenarts die in de kliniek werkt moet volgen. Ik wil best proberen om haar zonder ijzers te zetten als ik weet dat we hierdoor terug plezier kunnen hebben. Want jumpings rijden is wat wij beiden het liefst doen ( ook mijn paard doet niet liever) maar ik wil ook niet dat door haar ijzers er af te doen ze een hele tijd pijn gaat hebben. Iemand ervaring hier mee? Of wat zouden jullie doen? Ik ben ten einde raad!

Anoniem

Re: Speciaal beslag bij lage hielpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:39

Zoek een natural balance smid / anatomisch bekapper.. Die kan je (in principe blootvoets) verder helpen..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:40

Ik zou eens een second opinion vragen van een andere smid. Soms wordt er werkt geleverd door kliniel EN hoefsmid waarvan je denkt hebben die wel gestudeerd?!

Heb je foto's van de hoeven? Ben wel benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:41

Gewoon advies van dierenarts en hoefsmid opvolgen en het tijd geven.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 20:42

Humpiedumpie schreef:
Zoek een natural balance smid / anatomisch bekapper.. Die kan je (in principe blootvoets) verder helpen..

Probleem is dat dit bij mij in de regio nog niet echt populair is waardoor ze niet echt te vinden zijn. Ik weet dat er in nederland veel meer mensen hier mee bezig zijn maar in mijn buurt voorlopig nog niemand gevonden

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 20:47

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Geryon schreef:
Ik zou eens een second opinion vragen van een andere smid. Soms wordt er werkt geleverd door kliniel EN hoefsmid waarvan je denkt hebben die wel gestudeerd?!

Heb je foto's van de hoeven? Ben wel benieuwd!

Ja ik had in het begin een second opinion gevraagd en aangezien die exact het zelfde zei als mijn vaste dierenarts en hoefsmid ben ik hen gewoon gevolgd maar aangezien het nu weer slechter gaat begin ik toch te twijfelen. Ik heb niet echt super goede foto’s maar dit zijn er van deze zomer toen ze net met het nieuw beslag liep. Zelf vind ik dat ze nu al iets rechter op haar voeten staat maar als ik dan lees dat je het met ijzers alleen maar slechter maakt uiteindelijk krijg ik toch wel schrik dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt
Afbeelding

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 20:49

Marije_1997 schreef:
Gewoon advies van dierenarts en hoefsmid opvolgen en het tijd geven.

Intussen loopt ze al enkele maanden zo en het is een hele tijd beter geweest maar nu het terug slechter gaat begin ik toch te twijfelen. Als ik zo lees blijkt dat de ijzers enkel symptoom bestrijdend zijn maar dat het het probleem eigenlijk erger maakt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:58

Ik zou de nieuwe situatie en je twijfels voorleggen aan dierenarts en hoefsmid. Het kan zijn dat het huidige ijzer niet meer afdoende werkt en dan moet een nieuw behandeltraject ingezet worden.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 21:06

Gini schreef:
Ik zou de nieuwe situatie en je twijfels voorleggen aan dierenarts en hoefsmid. Het kan zijn dat het huidige ijzer niet meer afdoende werkt en dan moet een nieuw behandeltraject ingezet worden.

Ga ik zeker eens doen! Met mijn hoefsmid heb ik het er al eens over gehad en die zei toen dat de ijzers inderdaad maar een tijdelijke oplossing waren maar kon geen betere oplossing voor stellen. Ga denk ik toch nog eens verder zoeken naar een natuurlijk bekapper en desnoods eerst via mail een advies vragen en als daar dan uit blijkt dat het toch beter zou zijn zonder dan moet ik maar extra betalen omdat ze van ver komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:10

franteir schreef:
Humpiedumpie schreef:

Probleem is dat dit bij mij in de regio nog niet echt populair is waardoor ze niet echt te vinden zijn. Ik weet dat er in nederland veel meer mensen hier mee bezig zijn maar in mijn buurt voorlopig nog niemand gevonden

Mijne komt ook van ver. Probeer er eens wat in jouw omgeving (of iets verder weg), wellicht kan diegene je dan evt doorverwijzen naar de juiste.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:13

De foto’s zijn heel lastig te beoordelen, zo in het gras, maar ik zou zeker eens met een andere goede smid of natuurlijk bekapper overleggen.
Ik heb al heel wat slechtere hoeven zien verbeteren, ik zou wel verwachten dat een hoef als dit beter kan worden en ijzerloos kan functioneren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:20

Maak eens goede hoeffoto's
Op het harde. Camera op hoogte van de hoef. Fotos van recht van voor en van opzij. Ook fotos van de onderkant (netjes recht vanboven genomen.

In welke regio zoek je precies?heb je ook de rontgenfotos?

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 21:24

8nnemiek schreef:
De foto’s zijn heel lastig te beoordelen, zo in het gras, maar ik zou zeker eens met een andere goede smid of natuurlijk bekapper overleggen.
Ik heb al heel wat slechtere hoeven zien verbeteren, ik zou wel verwachten dat een hoef als dit beter kan worden en ijzerloos kan functioneren.

Weet ik, ze waren ook niet echt met dat doel genomen maar was het beste wat ik kon vinden ik heb intussen toch iemand gevonden die tot bij mij komt en ga morgen eens bellen

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 21:26

Duhelo schreef:
Maak eens goede hoeffoto's
Op het harde. Camera op hoogte van de hoef. Fotos van recht van voor en van opzij. Ook fotos van de onderkant (netjes recht vanboven genomen.

In welke regio zoek je precies?heb je ook de rontgenfotos?

Ik woon in wetteren ( oost-vlaanderen) maar heb intussen toch iemand gevonden die tot bij mij zou komen, morgen eens bellen moest je iemand kennen die je kan aanraden mag je het zeker zeggen! Nee de rx foto heb ik niet aangezien ze niet door mijn eigen dierenarts zijn genomen maar ik kan er wel aangeraken denk ik