Oud paardje met peesblessure

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shadia_D

Oud paardje met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 18:21

Hoi,

Mijn paard loopt sinds donderdag mank. Dierenarts is vandaag dan langs gekomen en blijkt dat ze een serieuze peesblessure heeft. Mijn paard heeft 1 maand stalrust en daarna 2 maanden lang aan de hand stappen. Vanaf dan mogen we er terug op rijden.

Maar mijn paard wordt dit jaar 22. Nu vraag ik mij dus af of ze ooit terug de oude gaat worden, aangezien al haar spieren zullen verslappen. Mijn zus en ik reden elk 3 dagen in de week en dan had ze een rust dag. Ook reden we wedstrijden, mijn zus beginnend niveau dressuur en ik 85 cm op jumpings.

Zou ze dit ooit nog aankunnen of gaat ze beter op wei worden gezet en dan nog wat recreatief worden bereden?

CalipsoLover

Re: Oud paardje met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 18:28

Dat gaan wij niet kunnen zeggen door een scherm, dat kan niemand vrees ik. Je hebt paarden van 22 die nog het lichaam hebben van een 10-jarige en omgekeerd, als je een gezond actief paard hebt doet dat er ook wat minder toe. Peesblessures zijn meestal ingewikkelde blessures bij een paard, ze hervallen er namelijk snel in. Maar of je ooit terug gaat kunnen rijden op het niveau van nu, kunnen wij op bokt niet zeggen.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 08:13

Ja, mijne wordt dit jaar 24 en is herstellende van een peesblessure.
Het is te doen.
Echter, omschrijf je dat de dierenarts is geweest en dat heeft voorgeschreven.
Ik ben dan heel erg benieuwd wat de dierenarts heeft gedaan. Want van de buitenkant kunnen ze geen goede inschatting maken. Daarvoor hebben ze wel een echo nodig.
Wanneer er dus nog geen echo is gemaakt, zou ik je paard opladen en naar een kliniek gaan.
Ja, je zult terug moeten komen voor controle echo's. Moet ik ook.
Ieder normaal mens kan nadenken dat een ouder lichaam moeilijker hersteld dan een jong lichaam. Daarom neem ik die controle echo's dan ook graag voor lief. Juist door die leeftijd heb je maar 1 kans om dit goed aan te pakken.
Bij elke controle bespreken we meteen hoe we verder gaan. Vandaar dat ik het ook raar vind dat je nu al een schema hebt. Want als je niet steeds een controle echo maakt, kan je te ver gaan en meer kapot maken dan je lief is.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 09:50

En dan boxrust, dat zou ik sowieso niet doen en al helemaal niet met een wat ouder paard. Dan liever een klein stukje land/paddock afzetten.

Boxrust is toch niet meer van deze tijd?!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 09:56

Mijn merrie die dit jaar 23 wordt, is ook aan het herstellen van een blessure vergelijkbaar aan een peesblessure. In juli werd aangegeven dat het een jaar revalidatie zou gaan worden. Ik heb alles op alles gezet en we zijn nu alweer toe aan galop (en zij vindt dat alles alweer mag).
Het is maar net wat je wilt/kunt doen (IRAP, laser, koelen, supplementen etc), welke mogelijkheden je hebt qua revalidatie (2x daags lopen op het harde, op een klein stukje buiten staan waar ze zich kalm houden etc) en natuurlijk hoe goed het herstel gaat.
Mijn paard liep met 6 weken alweer zuiver. Ik heb tot nu toe geen spijt van alles wat ik gedaan om haar te laten revalideren.

Ik zou je wel aanraden om goed onderzoek te laten doen, zodat je wel het juiste revalideert.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 12:20

Bij mijn merrie is het niet meer goedgekomen, maar die had meerdere blessures. Ze is wel veel verder gekomen dan van tevoren gedacht, ik heb er dan ook al mijn tijd in gestopt.

Mijn DA raadde toen aan om
haar wel op de paddock of kleine wei te zetten omdat ze bang was dat ze anders te stijf zou worden; juist wegens haar leeftijd(geloof dat ze 21 of 22 ). Of je alles weer zou kunnen doen ligt ook aan wat voor blessure het precies is. Is er wel met een echo naar gekeken? Een serieuze blessure klinkt niet alsof je met 3 maanden klaar bent, de kans is dan groter dat je minstens een jaar bezig ben. Is je paard goed gezond zal ze gerust niet helemaal ik verval raken qua spieren, maar of ze alles nog kan zal de tijd moeten uitwijzen, het is echt heel moeilijk daar wat over te zeggen.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 12:43

Ik denk dat het belangrijk is om minder te gaan rijden als ze weer onder het zadel komt. 6 dagen trainen per week is echt extreem veel.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 13:23

Ik heb 2 oudere paarden op stal gehad met een peesblessure.
In beide gevallen zijn ze hersteld, maar dat duurde wel lang.
De eerste heeft nog het 'ouderwetse' regime gevolgd (boxrust en daarna stappen aan de hand), de tweede heeft altijd in gewoon in de wei gelopen (niet te groot stuk, rustig gezelschap).
Ik ben een voorstander van de 'weide-variant': je paard komt er beter uit, veel minder stijf en het herstel duurde niet langer dan met boxrust.
Maar in beide gevallen was het ook het begin van hun pensionering (geen wedstrijden meer, en ook niet meer springen). Ze kwamen niet meer op niveau en waren toch wel kwetsbaar, één van beide kreeg na een jaar een 2e peesblessure, zelfde plek, andere been....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 13:33

Poeh daar zou ik niet van uitgaan. Het zal in ieder geval een stuk moeilijker gaan dan bij een jong paard. Misschien dat dit nog herstelt maar ik zou er niet vanuit gaan dat je er weer mee kan gaan springen.
En met 3 maanden kan je er echt nog niet mee rijden als het een forse peesblessure is. Dat duurt minimaal een half jaar en met forse blessures moet je uitgaan van een jaar. En met oudere paarden kan het nog wel langer duren.