Ervaringen met ongelijke voeten en rechtrichten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Op_zoek

Ervaringen met ongelijke voeten en rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 23:55

Hoi,

Mijn paard heeft ongelijke voeten. Paar weken terug begon ze onregelmatig te lopen. Dierenarts ziet irritatie van banden/pezen en denkt dat dit veroorzaakt wordt door overbelasting van het been door haar stijle voetje. Op dit moment moeten dus in ieder geval eerst de geïrriteerde banden/pezen herstellen. Daarna is het advies om met aangepast beslag ervoor te zorgen dat er niet weer overbelasting optreed. (Overleg met hoefsmid van kliniek volgt nog, dus info over het aangepaste beslag heb ik nog niet.)

Ik denk dat het daarnaast ook goed is om in de toekomst nog meer te gaan kijken hoe ze haar lijf gebruikt. Dit topic heb ik geopend om te kijken of er mensen ervaring hebben met rechtrichten met hun paard met ongelijke voeten. Paarden die dit hebben zijn vaak toch ook sneller scheef in hun lijf. Ik ben niet echt thuis in de verschillen tussen klassieke rijkunst/academische rijkunst/etc. Dus moet nog uitzoeken waar het rechtrichten allemaal een belangrijk onderdeel is en wat de verschillen zijn. Ook bij ‘gewone’ lessen komt het rechtrichten van je paard natuurlijk wel aan bod, maar ik heb het idee dat er wel stromingen/methodes zijn waarbij er nog meer nadruk ligt op het kijken naar hoe een paard zijn lichaam gebruikt/belast.

Een graasvoetje kan ontstaan door ongelijke belasting van de hoeven. Zou het dan ook mogelijk zijn om het verschil tussen de hoeven kleiner te krijgen als je aan de slag gaat met gelijke belasting van beide voorbenen (met bv rechtrichten)? Of is de duur van je training te kort hiervoor? Zo’n eethouding heeft een paard natuurlijk vele uren op een dag. Ben benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben.

Tips voor goede instructie die me kan begeleiden bij het rechtrichten en/of revalideren (liefst in Zuid Holland) zijn ook van harte welkom.

Ter info: afspraak met fysio staat ook gepland zodat eventuele blokkades (die wellicht ontstaan zijn door ongelijke belasting) verholpen kunnen worden.

Caira

Re: Ervaringen met ongelijke voeten en rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 00:01

Genoeg ervaring, maar vaak wel in combinatie met een bekapper die de verschillen minder maakt. Heb je wat van je paard en foto’s van de hoeven?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 00:30

Ongelijke voeten (graasvoet) kunnen prima met wat frequenter bekappen bijgewerkt worden. Aangepast beslag is zelden nodig.

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 11:26

@Caira
Maar in combinatie met een bekapper heb je dan dus wel positieve ervaringen met het rechtrichten? Op een gegeven moment als je meerdere dingen doet natuurlijk wel lastig om te zeggen wat nu het verschil heeft gemaakt. Maar vaak zal het ook juist de combinatie zijn die voor het beste resultaat zorgt.

@Lindsey_99
Aan wat voor frequentie denk je dan?
Op dit moment ben ik eigenlijk wel van plan om gewoon het advies/behandelplan van mijn dierenarts op te volgen. Ik zat alleen meer na te denken of ik, zodra we weer wat mogen doen, niet zelf in de training ook nog iets kan bijdragen aan beter herstel/voorkomen van herhaling. Zo kwam ik bij het rechtrichten terecht en opende ik dit topic om te kijken of er mensen zijn die ervaring hebben met rechtrichten bij paarden met ongelijke voeten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 11:58

Ik zou het paard na laten kijken op hoefkatrolontsteking, ongelijke voeten zie je vaak als een gevolg daarvan namelijk.

Rechtrichten heeft zeker zin, altijd! maar alleen als je zeker weet dat er geen actieve ontstekingen zijn.

Vaak zie je dat een paard als het scheef gereden is, "valt" op 1 voorbeen, deze raakt sneller overbelast/ slijtage etc.

Goed rechtrichten begint bij het paard allebei de achterbenen even actief te laten gebruiken, daarna de schouder gaan verzetten. Lengtebuiging is belangrijk en met de dubbele longe kun je hier ook veel aan werken. Meer info hier: www.correctedressuur.nl

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:12

Hier een fan van Karin Leibbrandt.
Ze is dierenarts, klassiek (of hoe t ook maar heten mag) dressuurruiter en ze leidt ook instructeurs op (equismart).

De eerste stap in het grondwerk en daarna rijden is bij haar 'verticale balans', het dier krijgt gelijkelijk gewicht op beide voorbenen. Dit levert op: ontspanning, de hals willen strekken - en dat strekken wordt een zachte aanleuning.

Maar het veterinaire gedeelte voor het rijden : de voet waar het dier het meeste gewicht op heeft wordt 'plat', de andere 'steil'. (Gewoon zwaartekracht.)
En de 'plattere' voet trekt het hardste aan de buigpezen, dus daar is een grotere kans op blessures.

Uit eigen ervaring kan ik beamen : uit zichzelf zal een dier niet in verticale balans gaan lopen, dat moet je dus trainen - maar de meeste paarden vinden het op gegeven moment zeer plezierig.
Als je je dier een tijd 'rechtuit moet stappen op harde ondergrond' kan het zin hebben om dan al recht te richten/ verticale balans te oefenen met twee 'lange teugels'.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:42

Het stijle voetje wordt het minst belast en heeft dus de ruimte om omhoog te groeien. Paard heef meer druk op het andere been/ loopt makkelijker over deze schouder.
Met rechtrichten en goed bekappen kun je dit weer goed krijgen, maar zal wel een tijd duren. En je paard moet natuurlijk geen andere problemen hebben.

Kijk eens naar http://www.stalkarmie.nl/ of https://www.kvapaardenrevalidatie.nl/te ... eibbrandt/

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 13:03

Elisa2 schreef:
Ik zou het paard na laten kijken op hoefkatrolontsteking, ongelijke voeten zie je vaak als een gevolg daarvan namelijk.

Rechtrichten heeft zeker zin, altijd! maar alleen als je zeker weet dat er geen actieve ontstekingen zijn.

Vaak zie je dat een paard als het scheef gereden is, "valt" op 1 voorbeen, deze raakt sneller overbelast/ slijtage etc.

Goed rechtrichten begint bij het paard allebei de achterbenen even actief te laten gebruiken, daarna de schouder gaan verzetten. Lengtebuiging is belangrijk en met de dubbele longe kun je hier ook veel aan werken. Meer info hier: http://www.correctedressuur.nl

Ik ben bij de kliniek geweest voor een kreupelheidsonderzoek en de dierenarts heeft hoefkatrolontsteking niet genoemd. Ik hoop dus dat hij dit voor zichzelf al uitgesloten heeft. Maar ik ga er bij de controle nog even specifiek naar vragen. Bedankt voor de tip, goed punt!

Ik heb nooit les gehad in rechtrichten, maar dit komt tijdens 'normale' dressuurlessen natuurlijk ook wel aan bod. Bij dit paard vind ik het wel altijd moeilijk om haar goed recht te krijgen of goed te laten buigen in de wendingen. Galop is ook moeilijk voor haar. Ik denk dus zeker dat hier nog veel winst te behalen is als we het hebben over risico op overbelasting. Ik moet alleen wel op zoek naar goede instructie hierbij. Geloof ook dat er aan de hand en aan de longe goed aan te werken is, maar zou dat wel graag onder begeleiding doen omdat ik er weinig ervaring mee heb. Vind het dan wel lastig of ik moet zoeken op rechtrichten/klassieke dressuur/academische dressuur/etc. Zoveel stromingen waarvan de verschillen me nog niet helemaal duidelijk zijn.

Bedankt ook voor de link. Ik heb nog niet alles gelezen, maar duidelijke uitleg. Dus ga er nog een keer rustig voor zitten om alles te lezen :)

Janneke2 schreef:
Hier een fan van Karin Leibbrandt.
Ze is dierenarts, klassiek (of hoe t ook maar heten mag) dressuurruiter en ze leidt ook instructeurs op (equismart).

De eerste stap in het grondwerk en daarna rijden is bij haar 'verticale balans', het dier krijgt gelijkelijk gewicht op beide voorbenen. Dit levert op: ontspanning, de hals willen strekken - en dat strekken wordt een zachte aanleuning.

Maar het veterinaire gedeelte voor het rijden : de voet waar het dier het meeste gewicht op heeft wordt 'plat', de andere 'steil'. (Gewoon zwaartekracht.)
En de 'plattere' voet trekt het hardste aan de buigpezen, dus daar is een grotere kans op blessures.

Uit eigen ervaring kan ik beamen : uit zichzelf zal een dier niet in verticale balans gaan lopen, dat moet je dus trainen - maar de meeste paarden vinden het op gegeven moment zeer plezierig.
Als je je dier een tijd 'rechtuit moet stappen op harde ondergrond' kan het zin hebben om dan al recht te richten/ verticale balans te oefenen met twee 'lange teugels'.

Bedankt voor je reactie. Ik had de naam 'Karin Leibbrandt' al voorbij zien komen tijdens mijn zoektocht, dus goed om te horen dat je goede ervaringen met haar hebt. Ik heb me er nog niet heel erg in verdiept, maar vroeg me wel af of ik haar manier van werken kan combineren met mijn huidige lessen of dat ik een keuze moet maken. (Niet dat dat perse een probleem is, hoor.) Maar ik kan me voorstellen dat als ik met iemand aan de slag ga met werken aan de hand/dubbele longe, ik zodra mijn paard weer aan het werk mag nog wel bij mijn huidige instructie zou kunnen lessen. Ik heb een podcast geluisterd waarbij Karin geïnterviewd werd. Erg interessant! Maar ik had wel het idee dat het dan misschien niet handig is als ik nog bij een instructrice ga lessen die op een andere manier les geeft. Kun jij hier iets over zeggen? (Zou ik anders natuurlijk ook aan Karin zelf kunnen vragen.)

Bij mijn paard zit de overbelasting juist in het been met het steilere voetje. Al zal ze op het been met de plattere hoef wel meer gewicht hebben waardoor de hoef platter is geworden. Maar dat de irritaties in het been met de steilere hoef zaten, was als ik het goed begreep, voor de dierenarts een logisch beeld. Met een steilere hoef overstrekt een paard zijn (voor)knie eerder zodra het been in de beweging naar achteren is en bij het naar voren plaatsen van het been wordt de beweging eerder 'gestopt' door de hogere verzenen die de grond raken. (Zou kunnen dat mijn uitleg fouten bevat, hoor. Ik kreeg een hoop informatie, dus het kan zijn dat ik niet alles correct onthouden heb :+ Maar de overbelasting zit wel sowieso in het been met de steilere voet.)

Goed punt dat ik tijdens het stappen aan de hand al een begin zou kunnen maken. Zoals ik ook in mijn reactie op Elisa2 aangeef, zou ik dit wel met begeleiding willen doen. Maar de eerste stappen in de goede richting kunnen we tijdens het herstel misschien al zetten. En op dit moment vindt ze het wandelen supersaai, dus misschien helpt het ook nog om het stappen wat interessanter voor haar te maken.

Esther_ schreef:
Het stijle voetje wordt het minst belast en heeft dus de ruimte om omhoog te groeien. Paard heef meer druk op het andere been/ loopt makkelijker over deze schouder.
Met rechtrichten en goed bekappen kun je dit weer goed krijgen, maar zal wel een tijd duren. En je paard moet natuurlijk geen andere problemen hebben.

Kijk eens naar http://www.stalkarmie.nl/ of https://www.kvapaardenrevalidatie.nl/te ... eibbrandt/

Fijn om te horen dat je het idee hebt dat dit met rechtrichten en goed bekappen weer goed te krijgen is. Mee eens dat er geen andere problemen moeten zijn, maar daarom laat ik haar op dit moment ook nakijken door dierenarts en fysiotherapeut.

Bedankt voor de twee links!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 13:27

Het steilere voetje is wel op de foto geweest? Verbening van het hoefkraakbeen zou namelijk ook de klachten kunnen verklaren.
Overigens is mijn ervaring dat met regelmatig bekappen je het heel goed weer aardig recht kan "trekken"
Is het hoefje altijd al zo geweest, maar geeft het nu klachten, of zijn zowel de hoefvorm en de klachten "nieuw" ?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 14:20

Bekappen om de 3 a 4 weken, zeker niet ineens, maar met beleid beide voeten stukje bij beetje corrigeren. Een beetje professionele bekapper weet dit wel. Om de twee maanden laten bekappen is te weinig.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 14:25

Er gaan vanuit klinieken steeds meer geluiden op om de voeten niet meer gelijk te maken. Het paard is zo geboren ( als ze plat en stijl voetje hebben) en juist het proberen gelijk te zetten geeft problemen in het lichaam omdat het hele lijf daarop ingesteld is.
Of het zo is ? Geen idee, maar ze zijn er mee bezig om dit te onderzoeken, dus lees je goed in en doe navraag bij gerenomeerde klinieken.

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 14:28

Als je foto's hebt van de voorkant, zijkant en onderkant van de hoeven, en van je paard in het geheel, kun je hier echt een berg goed advies krijgen!
Natuurlijk moet je zelf weten welk advies je opvolgt, maar wees alert: vaak is speciaal beslag slechts uitstellen van problemen. Als dit niet meer helpt kun je niets meer! Terwijl je met goed (!!!) bekappen veel kan oplossen en dáárna altijd nog naar ijzers kan pakken :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 14:47

proudmama schreef:
Er gaan vanuit klinieken steeds meer geluiden op om de voeten niet meer gelijk te maken. Het paard is zo geboren ( als ze plat en stijl voetje hebben) en juist het proberen gelijk te zetten geeft problemen in het lichaam omdat het hele lijf daarop ingesteld is.
Of het zo is ? Geen idee, maar ze zijn er mee bezig om dit te onderzoeken, dus lees je goed in en doe navraag bij gerenomeerde klinieken.

Gelijk maken is inderdaad niet goed. Dan wordt meestal de brede hoef in een te smal ijzer gedwongen met alle gevolgen van dien. Dat gaat niet. Maar een graasvoetje/ongelijke voorvoeten is met vaker bekappen wel bij te houden. Mijn paard heeft ook geen gelijke voorvoeten, en door regelmatig (elke 6 weken en in de zomer soms wat vaker) zijn ze heel netjes. Alleen is de zool van de ene iets platter dan de andere.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 15:38

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 15:49

proudmama schreef:

Soms worden er idd zulke veulens geboren.
Soms zie je in de loop van een aantal jaren de ongelijkheid ontstaan.

En snel even rechtzetten geeft idd bakken problemen want het lijf is er compleet op ingesteld.

Ik ken iemand die met rechtrichten werkte en dan (naast het reguliere bekappen) af en toe 'twee, drie haaltjes met de rasp' deed en dan merkte dat dat het dier enorm hielp.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:34

proudmama schreef:

Dit klopt helemaal.

Ik heb ooit een merrie gehad met ongelijke voeten.(veulen uit gefokt en inderdaad die had het ook)
Zorgen dat het probleem niet erger wordt met inderdaad aangepast beslag en goed rijden was het enige wat ik kon doen.

Was veel werk om dit te managen en ik wil echt nooit meer een paard met ongelijke voeten.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:26

Om als Centered Riding instructeur meer ervaring te krijgen met rechtrichten heb ik een jaarcursus rechtrichten en technisch rijden gevolgd bij Karmie Stroeve. Een beetje op de Antoine de Bodt manier.
Zijn naam is denk ik wel interessant voor je om te Googlen. Ben het zelf niet eens met alles wat hij zegt maar wel heel leerzaam.
Hij heeft ook een DVD gemaakt maar volgens mij is die niet meer te koop.

Het boek van Karin Leibbrandt is ook interessant om te lezen, en heel vergelijkbaar met wat ik op de jaarcursus heb geleerd. Geeft een heel stuk (duidelijk uitgelegde) theorie over scheefheden en rechtrichten.

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 21:51

siskeh schreef:
Het steilere voetje is wel op de foto geweest? Verbening van het hoefkraakbeen zou namelijk ook de klachten kunnen verklaren.
Overigens is mijn ervaring dat met regelmatig bekappen je het heel goed weer aardig recht kan "trekken"
Is het hoefje altijd al zo geweest, maar geeft het nu klachten, of zijn zowel de hoefvorm en de klachten "nieuw" ?

Nu nog niet. 1,5 jaar geleden wel, toen was alles nog prima. Maar ik ga er bij de volgende controle wel om vragen. Want lijkt me goed nu alles eerst uit te sluiten. Ik ken het paard pas 1,5 jaar. Toen waren de hoeven al wel ongelijk, maar tot nu toe waren er nog geen klachten.

Lindsey_99 schreef:
Bekappen om de 3 a 4 weken, zeker niet ineens, maar met beleid beide voeten stukje bij beetje corrigeren. Een beetje professionele bekapper weet dit wel. Om de twee maanden laten bekappen is te weinig.

Bedankt voor je reactie. Dat is inderdaad vaker dan ik de hoefsmid nu laat komen. Maar kan me voorstellen dat de verschillen dan het kleinst blijven.

proudmama schreef:

Dit heb ik inderdaad vaker gehoord/gelezen. Ik denk ook dat de dierenarts nu niet vindt dat we de hoeven volledig gelijk moeten maken, maar dat we moeten proberen het een beetje bij elkaar te houden zodat de voorknieën niet teveel op ongelijke hoogte komen. Maar je hoort bij een hoop dingen verschillende meningen waar voor beide iets te zeggen valt. Altijd lastig om te beslissen wat wijsheid is.

Shorks schreef:
Als je foto's hebt van de voorkant, zijkant en onderkant van de hoeven, en van je paard in het geheel, kun je hier echt een berg goed advies krijgen!
Natuurlijk moet je zelf weten welk advies je opvolgt, maar wees alert: vaak is speciaal beslag slechts uitstellen van problemen. Als dit niet meer helpt kun je niets meer! Terwijl je met goed (!!!) bekappen veel kan oplossen en dáárna altijd nog naar ijzers kan pakken :)

Ik twijfel nog een beetje of ik foto's in het topic wil plaatsen. Ben een beetje bang dat het dan vooral over de hoeven en het wel of geen ijzers zal gaan. Zelf ben ik geen hoefsmid, dus heb daar uiteindelijk toch iemand voor nodig, hoeveel advies ik hier ook zal krijgen. Voor mijn gevoel heb ik dus meer aan namen van kundige mensen die ik om hulp kan vragen dan om advies wat er wel/niet aan de hoeven moet veranderen. Op dit moment is het plan dat de dierenarts samen met de hoefsmid die verbonden is aan de kliniek zal bespreken wat verstandig is, eventueel nog in overleg met mijn huidige hoefsmid. Dat pad wil ik nu eigenlijk eerst volgen om te kijken wat ze voor voorstel hebben. Hier hoopte ik dus vooral op ervaringen/tips mbt het rechtrichten. Al snap ik je opmerking wel dat je, als je nu voor speciaal beslag kiest, straks misschien geen opties meer over hebt.

damian23 schreef:
https://drkerryridgway.com/2016/07/06/l ... -syndrome/

Goede bekapper (kleinere correcties is beter)
Goede osteo of chiroprector
Goede instructeur

Het is een pakket om paarden die zo scheef zijn goed te krijgen en te houden.

Bedankt voor de link! En ik geloof zeker dat het een totaal pakket is.

Janneke2 schreef:
Ik ken iemand die met rechtrichten werkte en dan (naast het reguliere bekappen) af en toe 'twee, drie haaltjes met de rasp' deed en dan merkte dat dat het dier enorm hielp.

Interessant dat zo'n kleine aanpassing dan al zo'n verschil maakte.

NatasjavE schreef:
Ik heb ooit een merrie gehad met ongelijke voeten.(veulen uit gefokt en inderdaad die had het ook)
Zorgen dat het probleem niet erger wordt met inderdaad aangepast beslag en goed rijden was het enige wat ik kon doen.

Was veel werk om dit te managen en ik wil echt nooit meer een paard met ongelijke voeten.

Wie weet zeg ik over een tijd hetzelfde :x Maar voor nu ga ik maar gewoon mijn best doen om haar lekker aan het lopen te krijgen.

jetm schreef:
Om als Centered Riding instructeur meer ervaring te krijgen met rechtrichten heb ik een jaarcursus rechtrichten en technisch rijden gevolgd bij Karmie Stroeve. Een beetje op de Antoine de Bodt manier.
Zijn naam is denk ik wel interessant voor je om te Googlen. Ben het zelf niet eens met alles wat hij zegt maar wel heel leerzaam.
Hij heeft ook een DVD gemaakt maar volgens mij is die niet meer te koop.

Het boek van Karin Leibbrandt is ook interessant om te lezen, en heel vergelijkbaar met wat ik op de jaarcursus heb geleerd. Geeft een heel stuk (duidelijk uitgelegde) theorie over scheefheden en rechtrichten.

Bedankt voor je tips! Fijn +:)+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 22:51

Op_zoek schreef:
Ik heb nooit les gehad in rechtrichten, maar dit komt tijdens 'normale' dressuurlessen natuurlijk ook wel aan bod. Bij dit paard vind ik het wel altijd moeilijk om haar goed recht te krijgen of goed te laten buigen in de wendingen. Galop is ook moeilijk voor haar. Ik denk dus zeker dat hier nog veel winst te behalen is als we het hebben over risico op overbelasting. Ik moet alleen wel op zoek naar goede instructie hierbij. Geloof ook dat er aan de hand en aan de longe goed aan te werken is, maar zou dat wel graag onder begeleiding doen omdat ik er weinig ervaring mee heb. Vind het dan wel lastig of ik moet zoeken op rechtrichten/klassieke dressuur/academische dressuur/etc. Zoveel stromingen waarvan de verschillen me nog niet helemaal duidelijk zijn.
(...)
Bedankt voor je reactie. Ik had de naam 'Karin Leibbrandt' al voorbij zien komen tijdens mijn zoektocht, dus goed om te horen dat je goede ervaringen met haar hebt. Ik heb me er nog niet heel erg in verdiept, maar vroeg me wel af of ik haar manier van werken kan combineren met mijn huidige lessen of dat ik een keuze moet maken. (Niet dat dat perse een probleem is, hoor.) Maar ik kan me voorstellen dat als ik met iemand aan de slag ga met werken aan de hand/dubbele longe, ik zodra mijn paard weer aan het werk mag nog wel bij mijn huidige instructie zou kunnen lessen. Ik heb een podcast geluisterd waarbij Karin geïnterviewd werd. Erg interessant! Maar ik had wel het idee dat het dan misschien niet handig is als ik nog bij een instructrice ga lessen die op een andere manier les geeft. Kun jij hier iets over zeggen? (Zou ik anders natuurlijk ook aan Karin zelf kunnen vragen.)

Bij mijn paard zit de overbelasting juist in het been met het steilere voetje. Al zal ze op het been met de plattere hoef wel meer gewicht hebben waardoor de hoef platter is geworden. Maar dat de irritaties in het been met de steilere hoef zaten, was als ik het goed begreep, voor de dierenarts een logisch beeld. Met een steilere hoef overstrekt een paard zijn (voor)knie eerder zodra het been in de beweging naar achteren is en bij het naar voren plaatsen van het been wordt de beweging eerder 'gestopt' door de hogere verzenen die de grond raken. (Zou kunnen dat mijn uitleg fouten bevat, hoor. Ik kreeg een hoop informatie, dus het kan zijn dat ik niet alles correct onthouden heb :+ Maar de overbelasting zit wel sowieso in het been met de steilere voet.)

Goed punt dat ik tijdens het stappen aan de hand al een begin zou kunnen maken. Zoals ik ook in mijn reactie op Elisa2 aangeef, zou ik dit wel met begeleiding willen doen. Maar de eerste stappen in de goede richting kunnen we tijdens het herstel misschien al zetten. En op dit moment vindt ze het wandelen supersaai, dus misschien helpt het ook nog om het stappen wat interessanter voor haar te maken.

Rechtrichten in de zin van verticale balans opbouwen is idd iets wat echt wel even specifieke begeleiding nodig heeft.
En het kan het stappen op het harde interessanter maken voor je dier.

Op termijn ga je het ook merken in lengtebuiging (in termen van 4 dimensies is lengtebuiging 1 van de 4).
Wat de galop lastiger maakte, is natuurlijk interessant, wellicht heeft het 4 dimensie werk daar ook invloed op. (Verticale balans geeft al een iets gekanteld bekken, mbt galop is het oa nodig dat een dier goed kan kantelen.)

Of je een keuze moet maken, tja. Vraag het gerust aan Karin zelf, ondertussen zou ik gokken dat haar antwoord in de richting gaat van "zodra jullie in ieder geval de verticale balans 'in de vingers/ hoeven /spieren hebben', en wellicht alle 4 dimensies, kun je dingen combineren. Door de beheersing van de 4 dimensies is je basis breder en steviger".

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:08

Er is in november een heel congres hierover geweest voor hoefsmeden.

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 20:46

@Janneke2
Bedankt weer voor je reactie en uitleg, Janneke!

@Swatch
Jij ook bedankt voor je reactie. Ik zal eens kijken of ik hier nog iets over terug kan vinden.